Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gezocht voor het kopen van een fiets - Forum Wereldfietser

Tips gezocht voor het kopen van een fiets

Ha allemaal,

Ik ben op zoek naar een vakantiefiets!
Zie hieronder de ingevulde checklist. Ik heb nu twee fietsen op het oog: een Koga (rond 1500 euro) of een Jan Janssen (rond 1350 euro). Hebben jullie nog tips voor een prijsklasse lager?
En wat denken jullie van deze twee opties?
Ik ben benieuwd! alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Weekendjes weg, Vakanties/Reizen
Qua levensduur: ik hoop hem zeker voor een aantal reizen goed te kunnen gebruiken. Hij hoeft niet levenslang mee te kunnen gaan..

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Beide

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
In principe op verharde wegen. Bij voorkeur zoek ik een fiets die ook op onverharde wegen gebruikt kan worden (Variërend van gravel en schelpenpaadjes).

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Laatste fietsreis: China
Komende reis: binnen Europa. Spanje/Griekenland.
Droomreis: Zuid-Amerika.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten met alle spullen mee.

JE LICHAAMSLENGTE
168 cm
JE GEWICHT
Circa 58 kg.
JE LICHAAMSBOUW
Normaal geproportioneerd

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. D

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam, ik ben bereid om te reizen voor de geschikte fiets.

WAT IS JE BUDGET?
Afhankelijk van de opties.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik volg binnenkort een cursus. Ik kan nog niet heel veel, maar vind het wel leuk om zelf enig onderhoud te verrichten.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... tm?frame=D

https://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/
quote=SarahS
>Zie hieronder de ingevulde checklist.
:D

>Hebben jullie nog tips voor een prijsklasse lager?
Niet veel.

>>WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
>Weekendjes weg, Vakanties/Reizen
Bedenk dat de zwaarste omstandigheden die je de fiets wilt aandoen bepalen wat voor fiets het wordt.

>>HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
>Beide
Ja dat willen we ook allemaal. Helaas is een fiets die je relaxed wilt gebruiken meestal meer rechtop qua zit dan een fiets waarmee je fors tempo wilt maken.

>>WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
>(Variërend van gravel en schelpenpaadjes).
Dat kunnen alle fietsen die enigszins met dit doen gemaakt worden; zeker met jouw gewicht.

>Droomreis: Zuid-Amerika.
>Kampeertochten met alle spullen mee.
>168 cm/58 kg.
>>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
>Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. D
De marge in de kilo's is te ruim om een fiets te kiezen. Bij 12 kilo kan die Koga wel, bij 30 waarschijnlijk niet. 30 kilo bagage is ook wel heel erg veel voor iemand van jouw lengte want in tegenstelling tot mij zijn al jouw kleren 'small', je matje korter, je tent en slaapzak idem kleiner etc, en dus ook lichter. Waarschijnlijk kun jij zelfs een heel paar stevige bergschoenen is één voortas, iets wat ik met maat 45 ooit probeerde maar het me maar net lukte om één bergschoen in een voortas te krijgen :wink:

>>WAT IS JE BUDGET?
>Afhankelijk van de opties.
Dat helpt niet bij het maken van een keuze. Voor elke 500 euro die je meer neertelt zijn er fijne opties.
Rond de 6000 eruo zijn er erg fijne fietsen en de winkeliers zijn dan reuze vriendelijk.

>>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Ja.
Zonder budgetaanduiding is het vrij zinloos om tips te geven.

>>HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
>https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... tm?frame=D
Met een serieus pak bagage zou ik dat lage-instap-frame vergeten. Dat vergroot de stabiliteit niet.
12 kilo gaat waarschijnlijk wel maar met meer durf ik geen uitspraken te doen.

>https://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/
Mixte frames als dit zijn in het algemeen stabiel genoeg voor wat bagage bij jouw lengte, maarre 20 kilo is dan wel al veel.

Kijk eens bij www.bike4travel.nl naar Avaghons. De basisversies zijn maar een paar honderd euro duurder dan de Koga en vergelijkbaar uitgerust maar je weel wel zeker dat er een pak bagage aan kan hangen en je kunt de fiets precies met en zonder de dingen bestellen die je wel en niet wilt.

Als het tweedejands mag vindt je op marktplaats nu soms inch Avaghons voor zeer aantrekkelijke prijzen. 26" is voor jouw lengte prima maar de wielmaat is uit de mode aan het raken, dus daarom zijn die fietsen erg goedkoop geworden. Voor 1000 euro heb je dan een weinig gebruikte fiets. Je hebt dan wel het probleem van tweedehands van zoeken, niet precies vinden wat je wilt, reizen en geen zekerheid. Geduld is bij tweedehands een belangrijk ingrediënt. Ik denk dat er over een maand of drie meer op de markt komt als het aankoopseizoen weer volop losbarst.
Misschien eens een bezoek brengen aan de Vakantiefietser., Westerstraat 216, Amsterdam?
Kijk ook eens op hun website.

Succes met je zoektocht.

Jan
Hoi SarahS,

Heb je zelf eigenlijk 26 inch overwogen? Kijk ook eens naar een Santos (special) 2.6 of 2.8 Dan hebben we het echt over heavy duty trekking fietsen. Die Grand Tourer kun je denk ik wel links laten liggen.

Ben ook wel benieuwd waar je nu op rijd / waarop je in China hebt gefietst?
Als je je droomreis door Zuid Amerika wil maken op je nieuwe fiets, dan kan je beter in het dure vakantiefietssegegment kijken. Denk aan Santos en bijv. de vakantiefietser.
Als je eerst nog een paar jaar door Europa wil fietsen en je bagage beperkt tot iets van 20 kilo, dan kan je ook hele andere soorten fietsen kiezen.
De Grandtourer van Koga is een gewone damesfiets met een bidonhouder en een maf stuur. Dat is dus geen vakantiefiets, maar een fiets voor senioren in trainingspakken die 2 x per jaar de dijk op gaan. Er zaten ook niet eens oogjes aan de vork voor een voordrager. :shock:

Ik adviseer je dit document te lezen: https://www.wereldfietser.nl/de-eerste- ... tsvakantie
Ik denk niet dat SarahS iets aan allerlei krachttermen heeft.
Zoals de anderen al zeggen: kies niet voor een frame met lage instap ofwel damesframe. Die is ooit uitgevonden omdat het voor dames met lange rokken handiger op- en afstappen is, maar de constructie is echt minder stevig. Maakt niet veel uit voor een stadsfiets, wel voor een vakantiefiets met bagage.

Kijk ook eens naar het engelse merk Thorn. Ik rijd de afgelopen 10 jaar mijn fietsvakanties op een Thorn Raven, en ben er heel tevreden over. De koers van de Pond is nu zeker niet ongunstig, en ze verkopen ook nieuwe vakantiefietsen die in ongeveer dezelfde prijsklasse liggen als de twee fietsen die jij aan het begin noemde. Bijvoorbeeld de Sherpa die hetzelfde frame heeft als de Raven, maar dan voor derailleur. Als je er de bagagedragers van Thorn (=SJS-cycles) zelf op laat zetten, heb je een fiets die met 30 kg bagage of meer altijd stabiel en handelbaar blijft en nooit zwabbert.

Service is goed. In het begin heb ik gratis een nieuwe stuurpen nagestuurd gekregen nadat ik door mijn eigen schuld een verkeerde maat stuurpen had. En veel later (vorig jaar) is een wiellager van de Rohloffnaaf met spoed vervangen met veel korting. Reactie op mails kreeg ik altijd snel, ook in het hoogseizoen.

https://www.thorncycles.co.uk/bikes

Hans
Of zoek naar dit soort tweedehands advertenties, deze kwam juist tevoorschijn in het forum. De kans is heel redelijk dat zoiets na 35000 km gebruik gewoon nog dikke prima is, wel eerst uitproberen.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 11&t=31657

Hans
@SarahS

Ik weet niet of mijn email jou heeft bereikt dus bij deze:

[url]https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... age=lr/url]

De verkoper heeft ook een rode 17 inch Santos Travelmaster 2.6 te koop. Zie de advertentie. Jouw maat. Misschien is het wat voor je.
Dank voor jullie tips! Heel fijn! Ik laat de Koga Grandtourer dan zeker links liggen. En zal eens kijken naar de Thorn opties.

@ Winterswijk, dank voor de tip van de Santos! Die ziet er goed uit, ik heb contact opgenomen met de verkoper.

@ Leon, dankje voor de bike4travel website. Op marktplaats kwam ik deze advertentie tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... systemmail

Dat lijkt me er redelijk uitzien?

Qua tweedehands opties biedt JanHoedje in Haarlem veel aan..
onder andere deze:
- http://www.janhoedje-haarlem.nl/?wpsc-p ... xt-nr-3567
Koga niet aan te raden?
- http://www.janhoedje-haarlem.nl/?wpsc-p ... f-nr-n6285
wat is jullie ervaring met Gudereit fietsen?
- http://www.janhoedje-haarlem.nl/?wpsc-p ... f-nr-n6298
En Stevens met Rohloff?

Zit daar wat moois bij?

Dank voor jullie tips!!
Dan zou ik eerst naar de Avaghon kijken. Van deze vier de sterkste vermoed ik.
Zit je er goed op en rijdt en schakelt hij goed, dan is de kans klein dat je hier een miskoop aan doet.

Er staat niet bij hoe oud deze fietsen zijn. Als ze al wat ouder zijn moet er wat van de prijzen af. Ook als er versleten onderdelen op zouden zitten. Let er in dat verband ook op of de velgen niet ver zijn uitgesleten.

De laatste twee opties van Hoedje hebben Rohloffnaven. In principe enorm goed spul, maar bij tweedehands geen garantie meer, en moet je maar hopen dat de vorige eigenaar het (overigens minimale) onderhoud heeft gedaan, en dat is soms niet makkelijk te zien. Bij die twee fietsen noteert Hoedje een serienummer. Als dat de nummers van de Rohloffnaven zijn, zijn ze allebei enorm oud. Wat dan weer niet erg is, als de vorige eigenaren goed waren.
edit: na nogmaals kijken denk ik dat de nummers niet de serienummers van de Rohloff zijn.

Fietsenhandelaar hoedje presenteert de Stevens als origineel nederlandse fiets. Klopt niet.

Hans
Ik zie een hoop verschillende fietsen voorbij komen. Damesframes, herenframes, 26 inch, 28 inch, Rohloff, derailleur...

Zelf zou ik je adviseren om met lekker brede banden te gaan rijden. 50mm, 55mm, of zelfs 60mm. Thuis zou je daarmee eventueel met minder breedte zonder spatborden en zonder bagage een stuk hogere gemiddelde snelheid kunnen halen. Terwijl je op vakantie met bagage comfort uit de brede banden kunt halen en eventueel zelfs naar lekker brede noppenbanden zou kunnen wisselen als de omstandigheden daarom zouden vragen.

Gezien jouw lengte kun je prima met een 26 inch fiets uit, brede banden passen op bijvoorbeeld een Avaghon S26, Santos Travelmaster 2.6, Thorn Nomad, of VSF in 26 inch ook prima.

Voor wat betreft de 28 inch modellen zou ik er goed op letten dat je daar ook lekker brede banden op kwijt kunt. Wordt je fiets een stuk multifunctioneler van. Bij een Koga Randonneur en Traveller lukt je dat bijvoorbeeld niet, terwijl onder andere een een Avaghon S28 en Santos Travelmaster 2.8 wel 50mm breed toestaan. Breder past daarop echter niet, de 26 inch modellen laten vaak nog wat breder toe.

Zou lekker eens gaan proefrijden op de diverse opties, dan kun je daaruit je eigen favoriet filteren.
Ga maar eens kijken bij JanHoedje! Een Gudereit met Rohloff voor minder dan €1000,-. Zo'n spaghettistuur moet je van houden.
De Avaghon is bombproof.
sjefke schreef:
zo 06 jan, 2019 15:11
Ga maar eens kijken bij JanHoedje! Een Gudereit met Rohloff voor minder dan €1000,-. Zo'n spaghettistuur moet je van houden.
Ja, die had 'ie rap te pakken uit een partij ex-verhuur. Stonden er toen tien op marktplaats voor 400 euro per stuk toen meen ik, die waren heel snel weer weg.

Maar als je die lage instap niet nodig hebt zou ik toch wel voor een herenframe kiezen die met de twee driehoeken als constructie toch een stuk stabieler is, wat met meer bagage goed merkbaar is. Een mixte is daarin wel beter, maar zal toch nooit een herenframe worden. Ook kun je je bidons bij een herenframes wat makkelijker bereiken en er wat meer van kwijt.
Jurr schreef:
zo 06 jan, 2019 15:35
Maar als je die lage instap niet nodig hebt zou ik toch wel voor een herenframe kiezen die met de twee driehoeken als constructie toch een stuk stabieler is, wat met meer bagage goed merkbaar is. Een mixte is daarin wel beter, maar zal toch nooit een herenframe worden. Ook kun je je bidons bij een herenframes wat makkelijker bereiken en er wat meer van kwijt.
Juist. Die Koga en die Gudereit zijn mixte frames, als constructie sterker dan damesframes, zwakker dan herenframes. Zegt natuurlijk allemaal niets over de sterkte van degene (m/v) die erop rijdt. :)

Hans
Jurr schreef:
zo 06 jan, 2019 15:35
sjefke schreef:
zo 06 jan, 2019 15:11
Ga maar eens kijken bij JanHoedje! Een Gudereit met Rohloff voor minder dan €1000,-. Zo'n spaghettistuur moet je van houden.
Ja, die had 'ie rap te pakken uit een partij ex-verhuur. Stonden er toen tien op marktplaats voor 400 euro per stuk toen meen ik, die waren heel snel weer weg.
Misschien staan ze dan wel allemaal bij Hoedje.

Hans
Dank! Dan ga ik op zoek naar een herenframe.
De Stevens bij Jan Hoedje heeft schijfremmen, dat is af te raden he?
Lastig om dan te achterhalen of de Rohloffnaven nog in goede staat zijn..
Dat wordt hopen dat Hoedje een beetje betrouwbaar is..

En zou 850 euro voor de Avaghon een redelijke prijs zijn?

Dankjullie!
Over schijfremmen of velgremmen is heel veel geschreven. Dat geeft aan dat het beide voor en nadelen heeft. Magura velgremmen zijn ook gewoon heel goed.
Bij velgremmen slijt je velg langzaam en bij regen moeten ze even droogremmen voordat ze goed aangrijpen. Bij hele, maar dan echt hele lange afdalingen zou je band kunnen ontploffen. Bij brede banden is dat risico weer wat lager. Blokjes zijn eenvoudig te verwissslen. Hydraulische leidingen vergen preciesie onderhoud bij schijf en velgremmen.
Schijfremmen remmen altijd optimaal, maar de blokjes moet je vaak extra bijstellen en ook vervangen. Het vervangen is iets minder eenvoudig. De remkracht is gelijk of beter, maar dat heb je haast nooit nodig. Alleen als je met veel bagage op hoge snelheid van een steile berg afzoeft, is een hele goede rem belangrijk. Als je soms beheerst een brede alpenpas afgaat volstaan beide soorten. Bij velgremmen door kort en krachtig te remmen vermijd je die warmteontwikkeling meer i.p.v. slepend te remmen. Maak wel een keer een noodstop op zo een goede daling om te zien wat het gewicht en de daling met je remwegen doen. Dan weet je hoe roekeloos je een dorpje kan binnen rollen.
een aanvulling bij het advies van Jurr: in een Avaghon S26 past bandbreedte 55 mm (voor iets ruimer dan achter), maar ik zou niet breder gaan van 50 mm. anders kan de band al snel aanlopen bij wat blubber aan je banden of onverhoopt toch een slagje in je wiel.
ik raad je aan op zo'n Avaghon te gaan proefrijden, dus even afzakken van 020 naar 010 :D :wink: , want ik vind het heel fijn rijden: heel stabiel en rustig rechtuit, goed sturend en vlot genoeg.
groet! hoogframe
groverr schreef:
zo 06 jan, 2019 17:19
Bij velgremmen door kort en krachtig te remmen vermijd je die warmteontwikkeling meer i.p.v. slepend te remmen.
Als je het zo uitlegt lijk je de wet van behoud van energie te negeren.
Het idee erachter is dat je zo lang mogelijk hard gaat en daardoor zo veel mogelijk van de luchtweerstand profiteert.
Het zwakke van dit idee is dat je velgen pas echt heet worden in de afdalingen die zo steil zijn dat je er niet aan wilt denken om de rem los te laten of om hard te gaan. Ik ken er een paar rond de Causses en Cevennen, daar ga je met gemiddeld 15% ineens 600 meter omlaag. 8)
In de meeste afdalingen maakt het niet veel uit.