Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stadsfietsen - Forum Wereldfietser

Stadsfietsen

Met enige regelmaat fiets ik van thuis uit langs de maas naar Liège. Vervolgens eventjes langs de rivier de Ourte, dan langs de rivier de Vesdre naar Verviers en dan door het land van Herve via Aken weer terug naar het vertrouwde huisje boompje beestje dat nog van aardgas voorzien wordt. Dit in drie dagen. Dit het liefst door de week als het gewone leven zijn gewone leven lijd. Ik vind het prachtig om door die fiets onvriendelijke steden van Wallonië te fietsen in de stank van benzine en diesel, waar je overigens ook veel armoede kunt waarnemen. Dit in tegenstelling van vroeger. Verviers was een rijke stad onder andere door de textiel industrie. De Vlamingen trokken massaal naar Liège en Vervier voor werk. Die verlaten rijkdom kun je nog waarnemen aan de pompeuze oude villa’s. Op de fiets proef ik de stad als een veganistisch vier gangen menu. Als je met de auto hier doorheen rijdt moet je met het verkeer mee. Met je fiets kun je elk moment in de remmen knijpen of stapvoets fietsen om de omgeving en het leven in je op te nemen. De fiets; een ideaal vervoermiddel om steden te verkennen. Afwisselend vaak via een rivierdal waar een enkele keer een IJsvogel als een blauwe straaljager je pad kruist en dan verder richting de voorsteden met al zijn charme door naar de grote stad. Een Jupiler in een marginaal café. Nog een Jupiler om je accu nog wat meer op te laden. Wat fijn dat het laden tijd kost. Je ziet zoveel meer met de fiets. Verlaten fabrieken of woningen die dan even worden bezocht en gefotografeerd. Zo vertoef ik ook graag met mijn fietsje in de buitenwijken van Brussel, waar het behoorlijk heuvelachtig kan zijn (lang leven de elektrische ondersteuning). En last but not least; Charleroi. Hier kom je verlaten maakindustrie tegen in de vorm van oude hallen en fabrieken, waar soms nog de administratie van de jaren zeventig vergeeld en aangevreten door muizen in analoge klappers te vinden is. Geweldig! Charleroi bezoek ik dan ook elk jaar minstens een keer met mijn fiets, het liefst via La Louvière langs de Sambre en dan door naar Namen. In tegenstelling tot in het Duitse Roergebied en Berlijn is Charleroi nog identiek. Hier is de oude industrie nog niet omgevormd door allerlei creatieve geesten die er hippe koffietentjes, ateliers en deel industrie van maken, wat natuurlijk ook zijn charme heeft. Zijn hier meerdere fietsers die zo kunnen genieten van het vertoeven met de fiets door met name door de verloederde voorsteden?

Ben benieuwd, Roger

Bijlagen

Ik wilde dit eerst niet schrijven maar toen zag ik je onderschrift :D
Het is:
Liège
Verviers
La Louvière

Natuurlijk fiets ik wel eens langs en door zulke gebieden, dat kan vaak haast niet anders. Na tien of vijftien kilometer vindt ik het meestal genoeg. Over Verviers: een stadscentrum waar ik geen mensen zie, maar alleen auto's, voor mij iets zinloos.
Leuk topic & dank voor het delen! Ik hoop dat er meer van zulke verslagen met foto's komen. Nu nog op zoek naar "authentieke" stadsplekken 8)
Leon schreef:
do 27 dec, 2018 09:32
Ik wilde dit eerst niet schrijven maar toen zag ik je onderschrift :D
Het is:
Liège
Verviers
La Louvière

Natuurlijk fiets ik wel eens langs en door zulke gebieden, dat kan vaak haast niet anders. Na tien of vijftien kilometer vindt ik het meestal genoeg. Over Verviers: een stadscentrum waar ik geen mensen zie, maar alleen auto's, voor mij iets zinloos.
Luik ook wel Lîdje

Lîdje

Si dji polêve, on djoû
Mète Lîdje è m’ dreute min
Et Moûse dè long dèl ròye di vèye !...

Dji pôreû-st-insi, gwand dj’ ènn’ a l’ îdêye
èt qu’ dj’ èl deû qwiter po lontins

li pogn’ sèré so m’ coûr,
sins fê lès qwanses di rin,
èpwèrter Lîdje mi-amour è m’ dreute min!

Gedicht in het Waals van Marguerite Dessouroux

(vertaling)

Luik

Als ik op een dag Luik in mijn rechterhand kon leggen
En zou kunnen koesteren in de Maas als de levenslijn in je hand !…

Dan kon ik zo op elk gewenst moment
en wanneer ik lange tijd de stad zou moeten verlaten

mijn gesloten vuist op mijn hart drukken,
en zo, fluitend, zonder dat iemand er erg in heeft,
Luik, mijn geliefde, meenemen in mijn rechterhand!
Dag Roger,

Ik deel wel wat van jouw schoonheidsbeleving, steeds als ik dan weer zo'n geval van verval zie denk ik ... jammer, net iets eerder (en vaker) een kiekje maken, dat was nog mooier geweest.
In Charleroi (of eigenlijk net buiten de kern) zijn toch ook al een aantal bedrijven ontmanteld ... maar gelukkig nog niet zover met de (ont)mantel der liefde bedekt als bijvoorbeeld rond Longwy.

Charleroi ken ik al heel lang, heel lang was het een raadsel ... je reed een rimboe in en na een zekere tijd kwam je met wat geluk aan de andere (en juiste) kant er weer uit. Tegenwoordig is het (met de auto) makkelijker, zeker als "habitué". Alleen kom je dan tegenwoordig "bewust" langs een van de huizen van Marc Dutroux ... vroeger kwam je daar ook langs, alleen was het toentertijd gewoon een van de vele trieste huizen, nu heeft die triestheid een extra diepe (on)werkelijkheid.

Nu pas valt op, naast de grauwe triestheid - die je indertijd toch nog weer eens extra grauw ervoer (een grauwheid die soms ook letterlijk adembenemend was) - dat de verschillende bouwwerken, zowel de woningen als de utilitaire/industriële bouw vaak met een enorme zorg is uitgevoerd. Nu pas zie je details, soms vervallen, die vaak al een eeuw of langer de wereld moesten verfraaien.

Goed, hieronder een paar kiekjes van daar waar ik dan wel een foto maakte.

Groeten BSM

PS Luik is voor de fietser bepaald geen paradijs ... maar met een licht militante assertiviteit is er wel "door te komen"

 
- 2004-05-14 Marcinelle (B) MCS_5408.jpg
 
84 88 757 1 022-2 - 2016-08-23 Chertal (B) MCS_8311.JPG.jpg
[P] - 2016-08-18 Chertal (B) MCS_7609.JPG.jpg
FGTB - 2016-08-23 Chertal (B) MCS_8874.JPG.jpg
Svp snel opruimen dit "industrieel erfgoed". Ook het Ruhrgebiet staat er nog vol mee. Nu in deze tijd van hoogconjunctuur svp snel vervangen door iets duurzaams.
Bert van Sprang schreef:
do 27 dec, 2018 11:47
Svp snel opruimen dit "industrieel erfgoed". Ook het Ruhrgebiet staat er nog vol mee. Nu in deze tijd van hoogconjunctuur svp snel vervangen door iets duurzaams.
Als binnenkort de oud-ijzerprijs ook weer sky-high gaat dan gaat het rap met het industriële ergfoed.

BSM
 
- 2015-09-06 l'Hopital (F-57) MCS_3603.JPG.jpg
- 2011-03-06 l'Hopital (F-57) MCS_4722.JPG.jpg
- 2015-09-06 l'Hopital (F-57) MCS_3594.JPG.jpg
Ik vind het prima iets te bewaren, maar het langzaam in de grond laten zakken van overtollige bebouwing is niet erg duurzaam.
Dat gedicht dat Bert citeert komt dan ook niet bepaald van het Luik van nu. Opgezocht: geboren in 1848. Toen was het een steenrijke stad waar ze nog wel wisten wat opruimen was:
Afbeelding
Leon schreef:
do 27 dec, 2018 12:15
Dat gedicht dat Bert citeert komt dan ook niet bepaald van het Luik van nu. Opgezocht: geboren in 1848. Toen was het een steenrijke stad waar ze nog wel wisten wat opruimen was:
Afbeelding
Het centrum van Luik is nu weer aardig opgeknapt.
Leon schreef:
do 27 dec, 2018 09:32
Ik wilde dit eerst niet schrijven maar toen zag ik je onderschrift :D
Het is:
Liège
Verviers
La Louvière

Natuurlijk fiets ik wel eens langs en door zulke gebieden, dat kan vaak haast niet anders. Na tien of vijftien kilometer vindt ik het meestal genoeg. Over Verviers: een stadscentrum waar ik geen mensen zie, maar alleen auto's, voor mij iets zinloos.
Bedankt voor je reactie, ik heb het inmiddels gecorrigeerd.
Ha! Charleroi appreciëren is echt wel hardcore, chapeau. Mij boeit dat industrieel erfgoed ook, ik ga even vlug een omweg maken voor een merkwaardige fabriek als voor een kathedraal. En fietsen in de grootstad... de afgelopen jaren een keer of 4 in Berlijn geweest en ik rijd daar soms urenlang rond met kippenvel, zo geweldig vind ik dat: de monumentaliteit, de enorme afstanden, het tikje gevaar soms. Wie de Karl Marx Allee niet eens op- en afgeknald is heeft niet geleefd!

Paar beeldjes van thuis, de oude Atlasbrouwerij in Brussel, de eerste waarin het brouwproces verticaal was georganiseerd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
do 27 dec, 2018 11:47
Svp snel opruimen dit "industrieel erfgoed". Ook het Ruhrgebiet staat er nog vol mee. Nu in deze tijd van hoogconjunctuur svp snel vervangen door iets duurzaams.
Erg snel zal het niet gaan, want eerst zal die grond gesaneerd moeten worden.

Van mij mag er best wel een en ander bewaard blijven als cultureel erfgoed. Dat gebeurt gelukkig ook nog wel.
Mooie fraaie voorbeelden kom je hiervan tegen in bijvoorbeeld een stad als Hamburg.
Oude fabrieksgebouwen verbouwd tot restaurant, hotel of museum. Zie bijvoorbeeld stadsdeel Barmbek.
Maar gelukkig wordt er ook veel geruimd en op dezelfde plek woonruimte gecreëerd.

Door industrieel gebied fietsen, zonder elektrische ondersteuning, blijft een mooie uitdaging.
Een aanrader.
Hamburg-Barmbek-1jpg.jpg
Barmbek
Hamburg-Barmbek-2.jpg
Barmbek-2

Bijlagen

Bert van Sprang schreef:
do 27 dec, 2018 11:47
Svp snel opruimen dit "industrieel erfgoed". Ook het Ruhrgebiet staat er nog vol mee. Nu in deze tijd van hoogconjunctuur svp snel vervangen door iets duurzaams.
Oeps, zou de omgeving niet erg saai worden als er alleen maar duurzame bebouwing zou zijn met Groen Links bakfietsen voor de deur en je nergens meer verval en verloedering kan waarnemen?
Groetjes, Roger
joukon schreef:
do 27 dec, 2018 13:22
Bert van Sprang schreef:
do 27 dec, 2018 11:47
Svp snel opruimen dit "industrieel erfgoed". Ook het Ruhrgebiet staat er nog vol mee. Nu in deze tijd van hoogconjunctuur svp snel vervangen door iets duurzaams.
Erg snel zal het niet gaan, want eerst zal die grond gesaneerd moeten worden.
Gelukkig kun je ook de rommel opruimen zonder te saneren want ik denk dat je elk onvervuild bedrijventerrein een exceptionele meevaller kunt noemen.
Roger schreef:
do 27 dec, 2018 14:45
Oeps, zou de omgeving niet erg saai worden als er alleen maar duurzame bebouwing zou zijn met Groen Links bakfietsen voor de deur en je nergens meer verval en verloedering kan waarnemen?
Groetjes, Roger
Ik denk integendeel. Veel op duurzaam gerichte Nederlanders hebben naar mijn ervaring juist een rommelige tuin. De natuur houdt daar in ieder geval wel van.
Nou Leon, ik vindT dat jij altijd generaliseert 8)
willem.m schreef:
do 27 dec, 2018 15:06
Nou Leon, ik vindT dat jij altijd generaliseert 8)
Ik heb het aangepast willem.m.
En wel erg off-topic.
Bert van Sprang schreef:
do 27 dec, 2018 15:18
En wel erg off-topic.
Mwa, de wijken waar die mensen wonen behoren toch ook tot de stadsjungle? Of je dat verloederd noemt is misschien de vraag, maar ook een kwestie van smaak.
Het topic van OP is immers:
Roger schreef:
do 27 dec, 2018 09:05
Zijn hier meerdere fietsers die zo kunnen genieten van het vertoeven met de fiets door met name door de verloederde voorsteden?
Ben benieuwd, Roger
Zie hier een "mooi" voorbeeldje van opruimen.
Ik heb spijt dat ik niet veel vaker in het oude "Boulogne" ben wezen fotograferen.
Zolang alles is zoals vroeger denk je niet dat het ooit verdwijnt.
O ja, eigenlijk heet het daar al Le Portel.

Before ...
 
23 87 625 3 877-1 - 1991-10-17 Boulogne-s-Mer (F-62) MCS_9634.jpg
81 87 353 8 590-3 - 1991-10-17 Boulogne-s-Mer (F-62) MCS_0882.JPG.jpg
 
and After (18 jaar later)
 
23 80 292 9 053-9 - 2009-09-28 Boulogne (F-62) MCS_4355.JPG.jpg
 

Groeten MarcS