Ik schreef het al: met de pedelec die ik gebruik (Heinzmann met 'direct drive' achterwielmotor) gebruik ik niet altijd de ondersteuning. Omdat ik sneller rij dan de ondersteunde snelheid, omdat het bergaf gaat.. Maar ook indien het gezelschap niet ondersteund fietst aan pakweg 20 km/u, gaat de ondersteuning uit. Merk ik dan het verschil met een gewone fiets? Ja en neen. Ja, omdat er merkbaar wat meer gewicht is; neen, omdat er niet meer weerstand is.
Maar ik vermoed dat het ook wat vrees voor het onbekende is? Als je een pedelec hebt en je partner waarmee je fietst ook, zal je waarschijnlijk nooit zonder ondersteuning rijden. Het voornemen is mooi, maar de praktijk...
Verder: indien je een systeem kiest met krachtsensor, zal de motor in de laagste ondersteuningsstand ook niet veel doen als je licht trapt. Het verschil met niet ondersteund wordt dan wel erg klein. Het voordeel is dat de motor dan meteen meer kan doen als het nodig is, zonder dat je van stand moet veranderen. Plotse tegenwind, een brug op ...
Maar ik vermoed dat het ook wat vrees voor het onbekende is? Als je een pedelec hebt en je partner waarmee je fietst ook, zal je waarschijnlijk nooit zonder ondersteuning rijden. Het voornemen is mooi, maar de praktijk...
Verder: indien je een systeem kiest met krachtsensor, zal de motor in de laagste ondersteuningsstand ook niet veel doen als je licht trapt. Het verschil met niet ondersteund wordt dan wel erg klein. Het voordeel is dat de motor dan meteen meer kan doen als het nodig is, zonder dat je van stand moet veranderen. Plotse tegenwind, een brug op ...