Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke landen met je fiets voor het eerst „aangeraakt”? - Forum Wereldfietser

Welke landen met je fiets voor het eerst „aangeraakt”?

Welke landen heb je met je fiets voor het eerst „aangeraakt”? In mijn jeugdjaren heb ik een aantal landen bezocht, op schoolreizen, gekampeerd met je ouders, of met je eigen gezin daarheen gereisd. Later heb ik die landen per fiets bezocht. Heel opwindend, maar niet opwindend genoeg omdat ik daar al eerder geweest ben. Andere landen die ik voor het eerst per fiets heb bezocht, beschouw ik werkelijk als een grote eer. Het geeft je gevoel een grotere meerwaarde. Zoals op je eigen fietsbanden de grenslijn oversteken of vanuit de (veer)boot of vliegtuig de vaste bodem aanraken. Hoe denken jullie daar over?

Landen waar ik al eerder geweest ben vóórdat ik per fiets heb gereisd (met jaartallen, die in rood aangegeven later per fiets geweest. Geen rode jaartallen = daar nooit gefietst):
België (1959, 1970), West-Duitsland (1962, 1969), Luxemburg (1966, 1971), Frankrijk (1966, 1971), Amerika (1972, 1972), DDR (1985, 1991), Schotland (1985), Portugal, Spanje (beide 1990), Malta (1998), Ierland (2002, 2014) en Noord-Ierland (2002).

Landen waar ik voor het eerst met mijn fiets heb aangeraakt:
Zweden (1972), Engeland (1972), Canada (1973), Zwitserland , Oostenrijk, Liechtenstein (alle drie 1974), Denemarken, Noorwegen (beide 1975), Israël, Jordanië (beide 1979), Polen, Tsjechoslowakije (beide 1981) en Italië (2006).

Al stelt mijn landenlijst vergeleken bij velen van jullie eigenlijk niet veel voor....
Ik weet nog van toen ik een jaar of vijf was dat ik aan de rand van de bebouwde kom kwam, zo'n 500 meter van ons huis. Mijn vader had me gezegd dat ik niet verder mocht fietsen. Ik keek over het veld - het land buiten ons eigen dorp - en kon het volgende dorp zien, honderden meters verderop. Ik weet niet wanneer ik wel de moed heb opgepakt om verder te fietsen dan daar, maar ik ben uiteindelijk niet bij het volgende dorp gestopt.
Was het dank zij mijn vader of ondanks mijn vader?
Martin E. van Doornik schreef:
vr 21 dec, 2018 12:42
Welke landen heb je met je fiets voor het eerst „aangeraakt”?
In chronologische volgorde:

Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Engeland, Luxemburg, Zwitserland & Spanje.
En daarna nog Zweden met een geleende fiets.

In de onderstreepte landen fietste ik ook door de hoofdstad.

Daarnaast bezocht ik nog 8 of 9 andere landen zonder er te fietsen.

Groeten BSM
Toen ik een paar jaar geleden mijn eerste grotere tocht maakte, van huis naar Wenen, passeerde ik de Duits-Oostenrijkse grens, en inderdaad Martin, het geeft een speciaal gevoel om op eigen kracht, met de fiets in dit geval, maar lopend zou het vermoedelijk ook zo voelen, de grens naar een nieuw land over te gaan. Ik ben nog in heel veel landen, ook in Europa, niet geweest, dus ik kan mezelf nog heel vaak dat plezier doen. :-)
Ik ben blijkbaar een vreemde eend in de bijt, sinds m'n 15e op fietsvakantie en die 51 landen zijn wat te veel om op te noemen maar ik ben in 2 landen geweest zonder fiets; San Marino en Italie.
Groeten van Pier.
Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Kosovo, Roemenië, Servië, Albanië, Griekenland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.
En dat allemaal in 25 jaar tijd. (niet in chronologische volgorde)
PeterVanRijn schreef:
za 22 dec, 2018 12:28
.... en inderdaad Martin, het geeft een speciaal gevoel om op eigen kracht, met de fiets in dit geval, de grens naar een nieuw land over te gaan. :-)
Afbeelding
Hier de Duits-Zwitserse grensovergang bij Stühlingen op 15 mei 1974. Weer een nieuw land „veroverd" per fiets en dat gaf mij een enorme kick! Ik kwam van Freiburg op weg naar Schaffhausen, een zware fietstocht van 94 km over het Zwarte Woud op een fiets met maar drie Sturmey-Archer versnellingen! Mijn tong hing zowat op het stuur. Na aankomst op de fraaie Jugendherberg „Belair" in Schaffhausen (nog bestaand) merkte de beheerder mijn oververmoeide verschijning op, dat ik daar een gratis avondmaaltijd aangeboden kreeg, gekookt door de knappe Italiaanse kokkin!
In 2000 ben ik weer op dezelfde grensovergang geweest en daar zag ik nu een nieuwe overkapping staan.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 dec, 2018 11:40
.... een gratis avondmaaltijd aangeboden kreeg, gekookt door de knappe Italiaanse kokkin!
In 2000 ben ik weer op dezelfde grensovergang geweest en daar zag ik nu een nieuwe overkapping staan.
Die kokkin was waarschijnlijk met de jaren ook een stukje minder knap.

BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 23 dec, 2018 12:07
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 dec, 2018 11:40
.... een gratis avondmaaltijd aangeboden kreeg, gekookt door de knappe Italiaanse kokkin!
In 2000 ben ik weer op dezelfde grensovergang geweest en daar zag ik nu een nieuwe overkapping staan.
Die kokkin was waarschijnlijk met de jaren ook een stukje minder knap.

BSM
Hoezo, waarom zouden mensen minder knap worden als ze ouder worden?
Elke leeftijd kent een knappe schoonheid.

-Jan
JanH schreef:
zo 23 dec, 2018 12:15
Bridgestone SM schreef:
zo 23 dec, 2018 12:07
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 dec, 2018 11:40
.... een gratis avondmaaltijd aangeboden kreeg, gekookt door de knappe Italiaanse kokkin!
In 2000 ben ik weer op dezelfde grensovergang geweest en daar zag ik nu een nieuwe overkapping staan.
Die kokkin was waarschijnlijk met de jaren ook een stukje minder knap.

BSM
Hoezo, waarom zouden mensen minder knap worden als ze ouder worden?
Elke leeftijd kent een knappe schoonheid.

-Jan
Wat wil je, ik was toen een 23-jarige vrijgezel en had dus oog voor het vrouwelijke schoon. 8) Tijdens mijn fietstochten wilde je ook wel wat.
Maar nu al bijna 34 jaar gelukkig getrouwd. Ik kan nog niet van haar afblijven.
Toen ik een jaar of 16 was voor het eerst zonder ouders met een goede vriend naar de Franse grens bij De Panne. Geen onvermeend succes, slecht weer, stokken tent stuk, hopeloos verdwaald geraakt en wildkamperen met een los tentdoek over ons heen flapperend tegen de regen.
Jaar later de Ardennen in met een andere vriend. Het achterwiel van de fiets van die vriend viel voor we Maastricht haalden al uit elkaar, gelukkig konden we voor 50 gulden een nieuw wiel kopen. Mijn drieversnellingen trommelremmenfiets was ook geen beste keuze en raakte bij de afdaling naar Malmedy oververhit, er kwam walmend vet uit het achterwiel pruttelen. De fiets heeft het daarna nooit meer goed gedaan.
Als ik deze ellende lees is het een wonder dat je bent blijven fietsen. ;-)
PeterVanRijn schreef:
zo 23 dec, 2018 15:11
Als ik deze ellende lees is het een wonder dat je bent blijven fietsen. ;-)
Juist van dat soort ellendes leer je nog wat voor later. Een drieversnellingen fiets met trommelremmen deed ik in 1976 ook in Luxemburg, mijn spuug op de trommel kookte! Pas eind 1978 bouwde ik zelf een nieuwe fiets met derailleurversnellingen en goede velgremmen. Ik kon financieel gezien niet meteen een complete fiets kopen, maar spaarde de onderdelen bij elkaar, een kaal frame om te beginnen. Zelfs de wielen in losse onderdelen en in elkaar gespaakt. Van niemand geleerd, gewoon van andere fietsen afgekeken! Het is deze fiets hier:

Afbeelding
Juist, en er zijn ook zat leuke momenten. De eerste dag richting Vlaanderen hadden we 160km gereden tot Veere. Toch een knappe prestatie zeker gezien de harde tegenwind. Na dat gehannes in West-Vlaanderen trein teruggepakt naar Utrecht, en daar een goede tent geregeld en richting Noord Limburg gefietst en bij Straelen de grens over.
Van het avontuur in de Ardennen hebben we ook wel genoten, de Hoge Venen waren erg mooi.
Een jaar later, op m'n 18e, had ik een Challenge Hurricane en zijn we met een groep van 6 mensen naar Białowieża in Oost Polen gefietst. Een echt avontuur natuurlijk, maar met zo'n grote groep fietsen was ook weer erg lastig. Twee jaar later mijn eerste soloreis met mijn Flevobike Alleweder naar Stockholm.

(De afbeelding van Martin laadt hier niet, maar is via deze URL wel te laden: http://i64.tinypic.com/2btuyu.jpg)
bast1aan schreef:
zo 23 dec, 2018 18:21
(De afbeelding van Martin laadt hier niet, maar is via deze URL wel te laden: http://i64.tinypic.com/2btuyu.jpg)
Merkwaardig, want de afbeelding staat wel op mijn computerscherm. Waar zou het aan liggen?