Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale vs Trek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cannondale vs Trek

Inderdaad een prima fiets voor een prima prijs, al is de Rohloff versie geen 1500 maar 2000. Wel is het meer een fiets voor het langzamere langeafstandswerk dan voor snelle ritten met een racestuur.
Wim

Willem Jongman schreef:Inderdaad een prima fiets voor een prima prijs, al is de Rohloff versie geen 1500 maar 2000. Wel is het meer een fiets voor het langzamere langeafstandswerk dan voor snelle ritten met een racestuur.
Wim
De prijs is hier en daar een stuk lager dan de genoemde 2000E. Hier in Duitsland is het 2005 Rohloffmodel bij http://www.basislager.com te koop voor 1499E. Alleen de Rohloff kost al zo'n 750E. Een koopje dus.

Snel is hij inderdaad niet (geen randonneur) hoewel de Big apple uitvoering iets sneller zou zijn. Hij is te vergelijken met een 26' expeditie wereldreisfiets ala Santos en Snel. Santos en Snel zijn ook niet snel.
Een 26' expeditiefiets is een trouwe pakezel, zeker geen vurig renpaard. Maarja, paarden op smalle steile paadjes in de bergen zijn ook niet zo een succes gebleken.

Voor het snelle asfalt/goede piste werk zou ik eerder een renpaard nemen, een mooie randonneur zoals van Thorn met een licht frame en racestuur maar dat is een geloofszaak. http://www.thorncycles.co.uk/nomad.html
(Zo te zien maakt Thorn haast geen klassieke 28' randonneurs meer, jammer).

Wie echt snel wil zijn koopt natuurlijk een ligfiets ;)

Fiets de wereld (op een zitfiets),
Whisky

Willem

ik heb begrepen van Esther dat zij omgeveer 1500 euro wilt uitgeven.
Als je dan een maat fiets koopt/laat bouwen bij Snel, dan ben je minimaal 800 euro kwijt, de vraag is of dat echt nodig is.

mario

Nodig misschien niet (met een T400 gaat het voor veel minder). Wel heeft ze als ze in Noorwegen dit soort wegen wil berijden een stevige fiets nodig. Wat ik wilde zeggen is dat als je ongeveer 1500 euri wilt uitgeven je ook al aan een maatframe kunt denken. Een Santos Travelmaster 2.6 chromo frame kost meen ik 699, terwijl ze bij Vittorio een frame maken voor ik dacht 600, en M-gineering 800. Kortom, je hebt het over hetzelfde soort bedragen. Geef mij dan maar zo'n maatframe, zeker als je ook nog andere specifieke wensen hebt (bij Santos kun je wel een beetje kiezen uit de afmontage, maar de keus blijft beperkt).
Wim

Willem Jongman schreef: Wat ik wilde zeggen is dat als je ongeveer 1500 euri wilt uitgeven je ook al aan een maatframe kunt denken.<snip> ....., en M-gineering 800.
Eerlijkheidshalve moet ik hier melden dat een randonneur (cantinokken) en met ruimte voor brede banden eerder 900 kost. Per 1-11 gaan de prijzen bovendien iets omhoog.

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik heb de afgelopen dagen meer geleerd over fietsen dan ik ooit vermoedde dat er te leren viel. Zowaar begin ik er langzamerhand nog iets van te snappen ook, hoewel ik me steeds weer verbaas over de hoeveelheid fietskennis die op mijn scherm verschijnt (mijn complimenten, mijn leerlingen zouden zeggen: respect).

Overigens denk ik dat de wegen die ik befiets in Noorwegen meteen de heftigste zijn die ik voorlopig zal befietsen. Ik zie mijzelf nog niet direct de hele wereld over gaan. De fietser in mijzelf heb ik wel ontdekt, de avonturier nog niet helemaal, dus de komende paar jaar zeker zal ik me gewoon in (Noord-West) Europa vermaken. In verband met mijn werk zal ik ook niet langer dan een week of zes achter elkaar aan het fietsen zijn.

Ik trouwens redelijk lang (1.75), dus wat mijn lengte betreft zal een kleiner/lichter frame niet direct nodig zijn (denk ik). Ik blijf natuurlijk wel een vrouw, dus wanneer het wat maat betreft rekening houdt met een andere lichaamsbouw fietst dat waarschijnlijk altijd lekkerder.

Het valt me op dat sommige mensen uit hun dak gaan van Rohloff, maar ik vraag me af in hoeverre dat voor mij relevant is als mijn fietskilometers per jaar zeker niet boven de 3000 uit zullen komen?. Is dat dan niet een beetje 'overdone'?

Hartelijke groet,

Esther

Van ons: "wat wij zouden doen".
Zoals je met bovenstaande antwoorden ziet heeft ieder wel z'n voorkeur en/of budget.
Er zijn talloze goede merken maar waar gaat je voorkeur naar uit!
Wij kochten Koga Miyata's en hebben tot op heden geen klagen ondanks dat deze fietsen prijzig zijn en je als het ware meer betaalt omdat er Koga op staat.
Wat is onze ervaring>>> 2300 km in de Andes merendeel onverhard of zeer slecht wegdek en meer dan 3000 km in Europa op verharde wegen. Op het reguliere onderhoud na geen problemen!!!

Nu hebben wij Worldtravellers maar de Randonneur van 2007 voor €1449,- mag er ook wezen. Het is maar wat wil je er voor kwijt en wat vind je mooi en/of functioneel.
Marguérite wilde eerst geen "herenframe" maar zou nu niet meer zonder willen.
Als je ooit met bagage op een damesfiets heb gereden voel je pas het verschil (stijfheid) van en herenframe, vooral als je aan het dalen bent, zelfs al in de Ardennen.

Ga naar een goede vakhandelaar die niet z'n voorraad wil slijten maar je een goed advies geeft.

Suc6 met je keuze.
Esther Leeuwrik schreef:Deze zomer wil ik met de fiets door Noorwegen gaan trekken (van Larvik onderlangs naar Bergen en dwarsover (Rallarvegen) weer terug). Voor deze en toekomstige tochten ben ik me nu aan het orienteren op een fiets. Afgelopen zomer heb ik op een 'gewone' fiets gefiets (hybride stadsfiets). De enige ervaring die ik heb met fietsen betreft Gazelle en Batavus damesstadfietsen en dat maakt het tamelijk lastig om nu een goede fiets te kiezen. Er is erg veel informatie te krijgen, maar technische specificaties zeggen me vooralnog niet zo veel.

Op dit moment is de keuze voor mij tussen een Trek X500 en een Cannondale Adventure (zie onderstaande links). Volgens de verkoper is er kwalitatief geen groot verschil tussen deze fietsen.

Ik heb al wat negatieve dingen gelezen over de Trek. Kan iemand mij adviseren betreffende deze twee fietsen? Of misschien heeft iemand een totaal andere aanbeveling?


Beide fietsen zijn leuk voor tourtochten maar het zijn niet echte reisfietsen.
Ik weet niet hoeveel geld er bij je in de knip zit of hoeveel je eraan uit wilt geven, maar de Giant Expedition 1.0 GTS, vindt ik een betere middenmoter en zeker niet te duur voor dat geld.

Shifters, derailleurs naven en crankstel zijn allen Deore LX en dat is gewoon kwalitatief goed spul.
Redelijke remmen
Aardige velgen (hoewel het natuurlijk altijd beter kan)
En dan heb je de meest essentiele dingen op de fiets die gewoon van een redelijke tot goede kwaliteit zijn voor een hele schappelijke prijs €1149,-
In mijn belevenis krijg je gewoon veel "Fiets" voor die prijs. En natuurlijk, het kan altijd mooier, beter, sneller, duurder, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan vast.

Het enige wat mij niks zei, waren de banden en de trappers, maar misschien dat iemand anders daar zijn licht op kan werpen.

Nadeel: maar in drie maten verkrijgbaar voor zover ik dat kon overzien. Kan dus zijn dat jouw maat er dus niet bij is, en dat is wel een heel belangrijk uitgangspunt; dat de maat de juiste is, en anders niet doen, hoe mooi je de fiets ik zou vinden.

Naast alle genoemde fietsen zou je ook kunnen overwegen om een klassieke randonneur te nemen met racestuur:

Dawes Galaxy 1149 euro
TRek 520
Vlerick
Van herwerden roadmaster

In Noorwegen kan je daarmee prima uit de voeten, alhoewel je daar wel wat onverharde wegen tegen komt.

Wat ik tijdens me laatste tochten ook vaker zie zijn Racefietsen of ATB's waaraan een Bob is gekoppeld. Dan heb je eigenlijk meteen beide fietsen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is het wat.

groet

Luddo

Willem en esther,

Willem, hebt gelijk een stalen frame bij santos kost inderdaad 700 euro, maar wel met een kris king balhoofd. Vittorio bouwd inderdaad voor de zelfde prijs een fiets op maat, maar wel zonder een balhoofd. Maar je hebt dan wel een fiets op maat natuurlijk.

esther, het maakt iet uit of ja maar 3000 km per jaar fiets. Als je dat met een r-naaf doet kan je rustig door fietsen, want je kan er ongeveer 80.000 km mee fietsen. Als je met een gewone fiets op vakantie gaat moet je na ongeveer 3000 km je ketting en je achter tand wielen vervangen. Dat kost je ongeveer 100 euro als je het zelf doet, want anders moet je nog meer betalen.

Ga de volgende keer anders gewoon mee met een korte fiets tocht van de wereld fietser, je leert nieuwe fietsers kennen en je doet veel materiaal kennis op.

Komt goed van pas bij je leerlingen als ze een lekke band hebben, kan jij ze tenminste helpen. :roll:

mario

mario schreef:Willem en esther,

Willem, hebt gelijk een stalen frame bij santos kost inderdaad 700 euro, maar wel met een kris king balhoofd. Vittorio bouwd inderdaad voor de zelfde prijs een fiets op maat, maar wel zonder een balhoofd. Maar je hebt dan wel een fiets op maat natuurlijk.

esther, het maakt iet uit of ja maar 3000 km per jaar fiets. Als je dat met een r-naaf doet kan je rustig door fietsen, want je kan er ongeveer 80.000 km mee fietsen. Als je met een gewone fiets op vakantie gaat moet je na ongeveer 3000 km je ketting en je achter tand wielen vervangen.
Dat hangt er een beetje vanaf waar je mee smeert, en hoe je smeert, en hoe zorgvuldig je smeert. Je hebt namelijk smeermiddelen en smeermiddelen. Ik rij al met een en dezelfde ketting en cassette en ben nu 7000 km verder. Op die ketting is nog niet zo veel aan te merken...
Ik smeer met SB en ik zou niet anders meer willen.

Haha... Een band plakken hoorde gelukkig nog net bij mijn opvoeding ;-), mijn vader heeft het mij destijds met engelengeduld geleerd.

Weliswaar om vervolgens toch zelf te blijven plakken, zodat ik mijn kennis nooit in de praktijk heb hoeven brengen...

mario schreef:neem minimaal LX als afmontage, goed voor 35000 km fiets plezier.
mario schreef:Als je dat met een r-naaf doet kan je rustig door fietsen, want je kan er ongeveer 80.000 km mee fietsen. Als je met een gewone fiets op vakantie gaat moet je na ongeveer 3000 km je ketting en je achter tand wielen vervangen.
Mario, kan je een beetje consistent zijn in je argumenten.

Gerd

3000 km je ketting en je achter tand wielen vervangen :shock:
:?: :?: :?: waarom niet gelijk ook je voortandwielen? :wink:
Of zou een druppel olie ook tussendoor wonderen doen! 8)

Bob

Hier nog wat stof tot nadenken. Het gaat allereerst om een vergelijkende bespreking van enkele tourfietsen in Cycling Plus, het gezaghebbende Engelse blad. De tweede link is naar de Thorn Club Tour, een klassieke randonneur en de directe concurrent van de Dawes Galaxy. Tourfietsen met racestuur zijn in Engeland nog steeds populair, en de keus is dus groter. Thorn levert ook naar Nederland. Ik heb een aantal jaren geleden bij hen met succes een prima tandem gekocht.

http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/C ... urTest.pdf
http://www.thorncycles.co.uk/clubtour.html

Wim

Willem, waarom moet je Esther toch persé een racebocht aanpraten? We weten wel dat jíj daar een fan van bent. Maar als je kijkt naar de foto's van wereldfietsersactiviteiten en de foto's op de vele eigen website's van wereldfietsers dan kun je zien dat minstens 95% van de wereldfietsers fietst met een mtb-stuur met barends of met een multipositionstuur.

Gerd

Ze vroeg zelf om zoiets:

" Behalve vakantiefietsen wil ik graag gewoon lekker en relatief snel een 'eindje' kunnen fietsen. De fiets zou dan eerder richting racefiets moeten gaan dan mountainbike, maar ik begrijp dat het zinvoller is om meerdere fietsen aan te schaffen dan te kiezen voor een tussenoplossing (die het voor alle doeleinden dan 'net niet' is)."

Mijn antwoord was dat dat wel degelijk gecombineerd kan worden als je dat wilt - zolang je niet echt voluit wilt racen.

Wim
Haike schreef:Ik weet niet hoeveel geld er bij je in de knip zit of hoeveel je eraan uit wilt geven, maar de Giant Expedition 1.0 GTS, vindt ik een betere middenmoter en zeker niet te duur voor dat geld.
...
Redelijke remmen
...
Ik vind de Magura FirmTech toch wel behoorlijke remmen anders... OK zijn geen 33's maar de oudere 11-versie maar dat mag de rempret niet drukken ;)
Fedor schreef:
Haike schreef:Ik weet niet hoeveel geld er bij je in de knip zit of hoeveel je eraan uit wilt geven, maar de Giant Expedition 1.0 GTS, vindt ik een betere middenmoter en zeker niet te duur voor dat geld.
...
Redelijke remmen
...
Ik vind de Magura FirmTech toch wel behoorlijke remmen anders... OK zijn geen 33's maar de oudere 11-versie maar dat mag de rempret niet drukken ;)

Nou,.... Ik hoop juist dat ze heel goed drukken..... :D pret van je remmen heb je juist als ze er goed tegenaan gaan :wink:

Ik zal inderdaad eerder hard op de weg willen rijden dan door de modder ploeteren. Maar het belangrijkste is dat mijn aan te schaffen fiets voldoet als vakantiefiets. Er komt vanzelf wel een keer een racefiets bij, dus een combinatie is niet per se noodzakelijk. Het is niet mijn bedoeling om met een sukkelgangetje door Noorwegen te fietsen, maar tot een racemonster zal ik me van de zomer niet ontpoppen.
Duurzaamheid, gebruiks/onderhoudsgemak en comfortabel rijden zijn voor mij belangrijker.
Ik zal al jullie tips en suggesties in mijn hoofd printen en nog wat fietsen gaan bekijken komend weekend (wat het ook wordt, in ieder geval niet de Trek of de Cannondal uit mijn oorspronkelijke vraag). Van alle plaatjes die ik inmiddels heb opgezocht ben ik inmiddels aardig gaan watertanden. Inmiddels droom ik zelfs van mijn toekomstige nieuwe fiets...

Ontzettend bedankt,

Esther