door
Amboro » ma 17 dec, 2018 22:21
Ik rij een VSF met pinion 1.18 met ketting.
De beste fiets die ik ooit heb gehad !
Heb nu 12.000 km gedaan in diverse landen zoals New Zealand en Cuba. Ook veel in Europa.
In DLD en NZ wordt Pinion veel verkocht. De mijne komt ook uit DLD.
In DLD zijn het vnml trekkingfietsen, in NZ mountainbikes met Pinion.
Het schakelen loopt perfect, vooral in de bergen kan ik bijna altijd in dezelfde cadans blijven. Is ook handig in NL bij tegenwind. Ik fiets niet hard maar wel veel uren. Dan is die cadans juist fijn.
Onderhoud: Ik rij veel gravel en modder. Ik doe er vrijwel niets aan. Ik poets de fiets ook nooit, maak alleen de ketting af en toe schoon met een tandenborstel en een veter. Bij veel modder moet ik 'm wel vaak spannen (elke 500 km).
Onderhoudskosten: zijn laag, alleen een keer de ketting vervangen en een flesje olie. Pinion smeren (elke 10K) kost in DLD 40 euro.
Pro's:
- schakelen gaat perfect, alleen iets inhouden bij de 7 en bij de 13 (went snel). Terugschakelen bergop gaat heel soepel.
- weinig onderhoud, alleen de ketting wat smeren. Ik heb de pinion eenmaal laten doorsmeren (in DLD).
- in bergen zeer soepel te schakelen
- het geheel is heerlijk stil, stiller dan Rohloff.
Con's:
- gewicht (ik heb een stalen fiets) vooral lastig als 'ie in de doos moet voor vliegtuig, maar bij lange afstanden met volle bepakking speelt dat geen rol: gewicht is een liter water of blik bonen extra.
- ketting onderhoud
Toch zou ik geen belt nemen:
- wat als die kapot gaat in the middle of nowhere ?
- meer wrijving
Conclusie: Pinion is voor mij ideale fiets.