Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Heemskerk schreef:
za 01 dec, 2018 11:11
Wat zijn jullie ervaringen met onderhoudskosten?
Ik heb nog geen idee. Daar is het in mijn geval nog allemaal te jong voor. De eerste 2500 staan er net op.
Ik post het zodra ik kosten maak. Beloofd...
ik vind 300 ook veel geld en dat al na 6000 km.als het een riem betrof zou het kunnen.
Ik rijd met Pinion 1.18 met riem, na 1.5 jaar zit ik op 15000 km, aan de riem is nog geen slijtage te zien, de tandwielen laten een klein beetje slijtage zien.
Wat de Pinion betreft, zeer tevreden mee.
Ik heb eest 6 jaar een rohloff gehad maar dit is toch veel fijner vooral de kleinere stapjes, maar daarom wilde ik ook de 1.18
De olie heb ik na 1 jaar ververst kosten 8.50 p.st ik had er 2 besteld +2,95 verzenden.
Ik rij een VSF met pinion 1.18 met ketting.
De beste fiets die ik ooit heb gehad !
Heb nu 12.000 km gedaan in diverse landen zoals New Zealand en Cuba. Ook veel in Europa.
In DLD en NZ wordt Pinion veel verkocht. De mijne komt ook uit DLD.
In DLD zijn het vnml trekkingfietsen, in NZ mountainbikes met Pinion.

Het schakelen loopt perfect, vooral in de bergen kan ik bijna altijd in dezelfde cadans blijven. Is ook handig in NL bij tegenwind. Ik fiets niet hard maar wel veel uren. Dan is die cadans juist fijn.

Onderhoud: Ik rij veel gravel en modder. Ik doe er vrijwel niets aan. Ik poets de fiets ook nooit, maak alleen de ketting af en toe schoon met een tandenborstel en een veter. Bij veel modder moet ik 'm wel vaak spannen (elke 500 km).
Onderhoudskosten: zijn laag, alleen een keer de ketting vervangen en een flesje olie. Pinion smeren (elke 10K) kost in DLD 40 euro.

Pro's:
- schakelen gaat perfect, alleen iets inhouden bij de 7 en bij de 13 (went snel). Terugschakelen bergop gaat heel soepel.
- weinig onderhoud, alleen de ketting wat smeren. Ik heb de pinion eenmaal laten doorsmeren (in DLD).
- in bergen zeer soepel te schakelen
- het geheel is heerlijk stil, stiller dan Rohloff.
Con's:
- gewicht (ik heb een stalen fiets) vooral lastig als 'ie in de doos moet voor vliegtuig, maar bij lange afstanden met volle bepakking speelt dat geen rol: gewicht is een liter water of blik bonen extra.
- ketting onderhoud

Toch zou ik geen belt nemen:
- wat als die kapot gaat in the middle of nowhere ?
- meer wrijving

Conclusie: Pinion is voor mij ideale fiets.
Amboro schreef:
ma 17 dec, 2018 22:21
Toch zou ik geen belt nemen:
- wat als die kapot gaat in the middle of nowhere ?
- meer wrijving
Een beetje flauw, maar .. een reserve riem heb je veel minder nodig en is lichter dan een reserve ketting en als meer wrijving een punt zou zijn (3 Watt extra?) zou je wel een Rohloff i.p.v. een Pinion hebben genomen ;-)

Er zijn genoeg andere redenen om voor een ketting te kiezen.
daulagari schreef:
ma 17 dec, 2018 22:35
..... als meer wrijving een punt zou zijn (3 Watt extra?) ....
Als het alleen die wrijving zou zijn is het verschil gauw nul of zelfs omgekeerd als je uitgaat van een vervuilde ketting en/of een uitgerekte ketting met een mindere passing op de tandwielen.

BSM
Een ketting kan ik maken met een paar extra schakels.
Een Rohloff vond ik niet fijn fietsen tijdens het proefrijden en maakte teveel geluid.
Maar goed, ik heb nu eenmaal deze fiets en koop niet snel een tweede pinion (prijs). Tja en er staan al 6 fietsen in de schuur.
Hier dit voorjaar twee fietsen met pinion aangeschaft en deze week het eerste euvel bij ons.
Olie lekkage bij één fiets. Wordt goed opgepakt bij de FM, deze bouwt reserve pinion in en stuurt onze pinion op voor een nieuwe pakking (als ik het goed onthouden heb) bij de fabriek.
Fietsen hebben nog niet heel veel gereden, ergens tussen de 1.000 en 1.500 km, maar dat heeft meer te maken met trieste familie omstandigheden. Ik vind het wel al snel voor "problemen".
Van de andere kant, super tevreden met het hele schakelsysteem, fietst echt heel fijn. De vergelijking met rohloff kan ik persoonlijk niet goed maken (te weinig ervaring mee), maar tijdens de vele testritten beviel pinion telkens beter.
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 22:44
daulagari schreef:
ma 17 dec, 2018 22:35
..... als meer wrijving een punt zou zijn (3 Watt extra?) ....
Als het alleen die wrijving zou zijn is het verschil gauw nul of zelfs omgekeerd als je uitgaat van een vervuilde ketting en/of een uitgerekte ketting met een mindere passing op de tandwielen.
BSM
Hoe weet je dat? Heeft ooit iemand als eens de wrijving van een oude of vuile gatesriem gemeten? Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een oude of vuile ketting meer wrijving vertoont zonder je af te vragen of een oude of vuile riem misschien hetzelfde euvel kent.
En je moet dan wel een riem nemen die op hetzelfde percentage van zijn levensduur is. Als je een riem en ketting van hetzelfde kilometeraantal zou nemen is dat niet correct want een riem gaat veel langer mee en je fietst dus heel erg lang met een oude relatief riem.
Leon schreef:
vr 21 dec, 2018 13:51
Bridgestone SM schreef:
ma 17 dec, 2018 22:44
daulagari schreef:
ma 17 dec, 2018 22:35
..... als meer wrijving een punt zou zijn (3 Watt extra?) ....
Als het alleen die wrijving zou zijn is het verschil gauw nul of zelfs omgekeerd als je uitgaat van een vervuilde ketting en/of een uitgerekte ketting met een mindere passing op de tandwielen.
BSM
Hoe weet je dat? Heeft ooit iemand als eens de wrijving van een oude of vuile gatesriem gemeten? Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat een oude of vuile ketting meer wrijving vertoont zonder je af te vragen of een oude of vuile riem misschien hetzelfde euvel kent.
En je moet dan wel een riem nemen die op hetzelfde percentage van zijn levensduur is. Als je een riem en ketting van hetzelfde kilometeraantal zou nemen is dat niet correct want een riem gaat veel langer mee en je fietst dus heel erg lang met een oude relatief riem.
Onder deze randvoorwaarden heb je gelijk, dan weet ik het dus niet, en is het allemaal maar een grote gok.

Onder iets soepeler randvoorwaarden gaat het denkelijk wel op:
De riem is makkelijker schoon te houden, en wordt sowieso minder snel en minder hevig vuil.
Een ketting wil graag olie oid en trekt dan vuil aan ... dus heel veel mensen rijden zelfs met een redelijk nieuwe ketting al met een zekere vervuiling, serieus schoonmaken is niet makkelijk.

En ten tweede en geheel speculatief vermoed ik dat de riem verhoudingsgewijze sneller vervangen wordt, verhoudigsgewijze ten opzichte van de mate van slijtage (maar dit is dus speculatief en zonder enig bewijs).

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 21 dec, 2018 14:53
En ten tweede en geheel speculatief vermoed ik dat de riem verhoudingsgewijze sneller vervangen wordt, verhoudigsgewijze ten opzichte van de mate van slijtage (maar dit is dus speculatief en zonder enig bewijs).
Dat is inderdaad heel speculatief. Enerzijds betrapte ik mij er eergisteren op dat de ketting van de stadfiets al verder versleten was dan ik normaal doe en merk in vandaag dat de nieuwe ketting op het middelste kransje nét af en toe doorslaat; anderzijds hebben zich hier op het forum ook al wel eens mensen gemeld die een gatesriem al veel langer hadden gebruikt dan Gates adviseert omdat ze 'niks merkten'.
Maar inderdaad vermoed ik dat mensen iets duurs eerder volgens de adviezen van de fabrikant zullen onderhouden dan iets goedkoops. Dat is verstandig ook want als ik het middelste kransje echt verpest blijkt te hebben koop ik een nieuwe cassette van €12,95 of zo. Bij problemen met een riemfiets los je niet gauw probleempjes op voor zo'n luttel bedrag.
Leon schreef:
vr 21 dec, 2018 15:04
Bridgestone SM schreef:
vr 21 dec, 2018 14:53
En ten tweede en geheel speculatief vermoed ik dat de riem verhoudingsgewijze sneller vervangen wordt, verhoudigsgewijze ten opzichte van de mate van slijtage (maar dit is dus speculatief en zonder enig bewijs).
Dat is inderdaad heel speculatief. Enerzijds betrapte ik mij er eergisteren op dat de ketting van de stadfiets al verder versleten was dan ik normaal doe en merk in vandaag dat de nieuwe ketting op het middelste kransje nét af en toe doorslaat; anderzijds hebben zich hier op het forum ook al wel eens mensen gemeld die een gatesriem al veel langer hadden gebruikt dan Gates adviseert omdat ze 'niks merkten'.
Maar inderdaad vermoed ik dat mensen iets duurs eerder volgens de adviezen van de fabrikant zullen onderhouden dan iets goedkoops. Dat is verstandig ook want als ik het middelste kransje echt verpest blijkt te hebben koop ik een nieuwe cassette van €12,95 of zo. Bij problemen met een riemfiets los je niet gauw probleempjes op voor zo'n luttel bedrag.
Een los middelst kransje vervangen kan ook nog.
Mijn - misschien wat brute - ervaring is dat een nieuwe ketting met name bij de kleinere kransjes even de tijd nodig heeft om goed samen te werken ... misschien hoor ik ook bij de "te zuinigen".

Verder is ook een "ervaring" dat ik toch vaak te laat de ketting weer smeer, dwz: ik denk een betere werking te merken, en slechts enkele procenten bemerken zou wel erg fijngevoelig zijn.

Een netjes ingereden, goed passende ketting, en dito tandwielen zijn een groot goed, en misschien wel minder lang zo goed als je hoopt.

Blijft staan dat of het nu een fietsketting is danwel een tandriem: het is beide een opvallend rendementvolle transmissie. Er verdwijnt heel wat meer rendement in de versnellingsbak van bijv. een auto.
En het onmiskenbare voordeel van een tandriem is dat je geen zwarte ketting-afdruk op je kuiten (of elders) krijgt.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 21 dec, 2018 16:12
Blijft staan dat of het nu een fietsketting is danwel een tandriem: het is beide een opvallend rendementvolle transmissie. Er verdwijnt heel wat meer rendement in de versnellingsbak van bijv. een auto.

BSM
Ik denk dat een versnellingsbak van een auto procentueel minder transmissie verliezen heeft, dan een "Pinion fiets". Mijn auto bijvoorbeeld heeft 1 x 5 versnellingen, dus 6 tandwielparen voortdurend in aangrijping. De 1.18 Pinion met 3 x 6 versnellingen heeft 9 tandwielparen voortdurend in aangrijping. Beide systemen hebben een ingaande as, een schakel- of hulp as en een uitgaande as in de schakelbak.
Bovendien nemen vaak de transmissieverliezen procentueel af bij hogere ingaande vermogens. Dan is de auto altijd in het voordeel.

Piet.
PietV schreef:
vr 21 dec, 2018 18:21
Bridgestone SM schreef:
vr 21 dec, 2018 16:12
Blijft staan dat of het nu een fietsketting is danwel een tandriem: het is beide een opvallend rendementvolle transmissie. Er verdwijnt heel wat meer rendement in de versnellingsbak van bijv. een auto.
Ik denk dat een versnellingsbak van een auto procentueel minder transmissie verliezen heeft, dan een "Pinion fiets". Mijn auto bijvoorbeeld heeft 1 x 5 versnellingen, dus 6 tandwielparen voortdurend in aangrijping. De 1.18 Pinion met 3 x 6 versnellingen heeft 9 tandwielparen voortdurend in aangrijping. Beide systemen hebben een ingaande as, een schakel- of hulp as en een uitgaande as in de schakelbak.
Bovendien nemen vaak de transmissieverliezen procentueel af bij hogere ingaande vermogens. Dan is de auto altijd in het voordeel.
Hoewel ik wat slordig was zegt een snel nazoeken dat je in de versnellingsbak van een auto met 2 tot 8 % verliezen moet rekenen, de ketting zit daar met 98,5% rendement boven, en de tandriem zit aan de bovenkant van die 2 tot 8 %.
Ik had het niet over de Pinion (en was dus goed beschouwd OffTopic), en voor de auto had ik natuurlijk de aandrijf-keten moeten benoemen daarin zijn de verliezen 6,5 tot 14,5% (die auto-cijfers vlgs een gewoonlijk betrouwbare auto-techniek-site).
Het valt me mee ... op grond van de hitte die er rond mijn (auto) versnellingbak afstraalt had ik het verlies hoger ingeschat ... maar goed, bij een auto heb je het ook over vermogens in een heel andere grootte-orde.

BSM
Ook slordig nagezocht is de Pinion 1.18 niet zo'n efficiënte transmissie. De verliezen variëren, afhankelijk van het ingaande vermogen en de gekozen versnelling, van circa 7 tot 16%. Als de ketting buiten beschouwing blijft, is dat netto voor de P 1.18 circa 5 tot 14%. Dat is aanmerkelijk meer dan van een willekeurige auto. Dat komt door die 9 tandwielparen die constant in aangrijping zijn.

http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/

Bij een auto zijn die verschillen zo groot omdat de soorten transmissie zoveel verschillen. Een dwarsgeplaaste motor boven de achteras, Smart en Renault Twingo, hebben lage verliezen. Een constant vierwielaangedreven auto het dubbele.

Piet.
Mijn ervaring met de pinion 18 klak/tik/bonk ook als ik vereewiel en weer aanzet ook schiet de trapper soms nu ongeveer 6 keer op dee 600 km.
Ik heb mijn fiets u 2 maanden dus ik kan nu weinig zeggen of dit door schieten aan mij leg of aan de pinion.
Weet iemand mijn iets te vertelen
Henk Roelse schreef:
wo 26 dec, 2018 20:46
Mijn ervaring met de pinion 18 klak/tik/bonk ook als ik vereewiel en weer aanzet ook schiet de trapper soms nu ongeveer 6 keer op dee 600 km.
Ik heb mijn fiets u 2 maanden dus ik kan nu weinig zeggen of dit door schieten aan mij leg of aan de pinion.
Weet iemand mijn iets te vertelen
?
Henk Roelse schreef:
wo 26 dec, 2018 20:46
Mijn ervaring met de pinion 18 klak/tik/bonk ook als ik freewheel en weer aanzet ook schiet de trapper soms nu ongeveer 6 keer op dee 600 km.
Ik heb mijn fiets u 2 maanden dus ik kan nu weinig zeggen of dit door schieten aan mij leg of aan de Pinion.
Weet iemand mijn iets te vertellen
Om in gewoon Nederlands uit te leggen het volgende:
De Pinion P 1.18 is een stapel versnellingsbak. Zes versnellingen laag, zes middel en zes hoog. De stapeling wordt verkregen door een van de drie rechtse tandwielparen op de uitgaande as te koppelen aan de schakelas. In elke willekeurig gekozen versnelling zijn twee tandwielparen gekoppeld aan de bovenliggende schakelas voor overbrengen. Een paar van de "zes versnellingen" en een paar van de "drie stapelingen¨. Op de onderliggende ingaande as is de groep "zes" vast met die as. Hetzelfde bij de groep "drie" op de uitgaande as.

De storing zit in de bovenliggende hulp- of schakelas. De schakelklok op de schakelas regelt de koppelingen van de "zes" en de "drie" tegelijk. Van een tot zes middels 1 pal uit 1 pal in. Van laag naar middel en van middel naar hoog en andersom met twee pallen uit en in tegelijk.

Aan jou de keus waar de storing zich voordoet. Van 6 naar 7 en/of van 12 naar 13 en terug of bij een willekeurige tussenstap. Doet het klik, klak, bonk zich altijd voor of alleen onder belasting op de trappers? Of in laag, middel en hoog? Geef in ieder geval de Pinion de tijd om te schakelen.

https://www.youtube.com/watch?v=sys85JhTtaM

Rijd zelf geen PInion, maar Rohloff 2 x 7.

Piet.
Hallo pietv
In de hoge versnelling in de buurt van 12 versnelling bonkt hij ik hou in de gaten welke versnelling Het doorschieten doet hij zonder dat ik schakel dat schiet hij spontaan door of hij dan niet goed in de versnelling staat weet ik niet. Ik heb wel door dat je heel rustig moet schakelen dit is bij de rohloffnaaf beter.Ik heb mijn fiets nu 2 maanden ik geef de problemen door bij mijn eerste service beurt
Bridgestone SM schreef: heel ander forum, lid vanaf de start tot het eind ... door onderlinge ongein
Alle tekst is beter dan deze braakballendiaree
Henk Roelse schreef:
do 27 dec, 2018 12:15
In de hoge versnelling in de buurt van 12 versnelling bonkt hij ik hou in de gaten welke versnelling Het doorschieten doet hij zonder dat ik schakel [...]Ik heb mijn fiets nu 2 maanden ik geef de problemen door bij mijn eerste service beurt
Ik weet niet wanneer die servicebeurt gepland is, maar persoonlijk zou ik daar niet op wachten bij problemen. Mocht het lastig zijn om tussentijds naar je dealer te gaan (als die ver weg zit bv.) dan lijkt het mij niet overdreven om in elk geval eens te bellen of mailen.

Succes, ik hoop dat je probleem snel opgelost wordt!

Carl