Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Ivo Miesen schreef:
zo 12 aug, 2018 23:46
Vooral als het fietspad belabberd en verplicht is terwijl ernaast een perfecte weg ligt.
Jij kent deze nieuwe rotonde in Visé ook wel. https://goo.gl/maps/pQe6o7wM13E2
Komt je met een lekker vaartje aan en dan moet je de stoep op, het bochtje maken, stoppen, voorrang verlenen, oversteken, opstappen, het bochtje maken, stoppen, vorrang verlenen, oversteken, opstappen, voorrang verlenen, de stoep af en verder fietsen.
Denk je dat het ooit iemand zo heeft gedaan? Mij lijkt het een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat er zeker niemand op de fiets gaat daar. Het heeft ook flink wat geld gekost om dat te bereiken natuurlijk.
En wij maar denken dat Belgen fietsers zijn. Dezelfde rotonde de camera twee posities verder. Ook die twee zijn de weg kwijt. Let op het bord rechts naast het fietspad. :lol:
WimB schreef:
ma 13 aug, 2018 10:12
En wij maar denken dat Belgen fietsers zijn. Dezelfde rotonde de camera twee posities verder. Ook die twee zijn de weg kwijt. Let op het bord rechts naast het fietspad. :lol:
Oh dat stuk, daar rij je als fietser eigenlijk alleen over het fietspad als je persé langs het kanaal wil. Voor de rest gewoon over de weg.
Die fietsers die de weg kwijt zijn willen waarschijnlijk naar de volgende plek 500 m verderop. Daar is nog een waanzinnige situatie aangelegd, waaschijlijk alleen omdat de lagen in het ontwerpprogramma zijn verschoven.
Afbeelding
Als fietser kom je meestal vanaf het rode pijltje bij de havenkom en wilt de weg vervolgen in de richting van de rode pijl. Het fietspad leidt je echter eerst in een driekwart cirkel om een grasveld met niks, en vervolgens moet je twee keer oversteken, de weg van de blauwe pijl volgen om later (buiten beeld, die foto staat nog niet op google) via een omweg laten nog een keer te moeten oversteken om de weg te kunnen vervolgen. Dus drie keer oversteken in plaats van nul en een cirkel fietsen om het cirkel fietsen. Onnodig te zeggen dat er inmiddels een olifantenpaadje is wat dus betekent dat je als fietser in de praktijk onverhard rijdt.
Maar er is veel geld geinvesteerd voor fietsers en er zijn veel kilometers fietspad aangelegd en dat telt!
Revanho schreef:
do 13 aug, 2015 18:57
Maar er zijn inderdaad talloze minstens even gevaarlijke voorbeelden te vinden van wegen zonder fietspad 'naar Belgische normen', wegen waar men in Nederland altijd wel een fietspad langsheen zou leggen of een goed alternatief zou bieden. Die wegen bieden dan echter nog het voordeel dat men 'in het midden' kan gaan rijden. Ook verre van ideaal, maar vaak veiliger dan gedwongen te worden op zo'n smal 'moordstrookje' te gaan fietsen.
'Moordstrookje' is in Vlaanderen tot woord van het jaar 2018 gekozen (zie hier).
keesswart schreef:
di 18 dec, 2018 22:04
Revanho schreef:
do 13 aug, 2015 18:57
Maar er zijn inderdaad talloze minstens even gevaarlijke voorbeelden te vinden van wegen zonder fietspad 'naar Belgische normen', wegen waar men in Nederland altijd wel een fietspad langsheen zou leggen of een goed alternatief zou bieden. Die wegen bieden dan echter nog het voordeel dat men 'in het midden' kan gaan rijden. Ook verre van ideaal, maar vaak veiliger dan gedwongen te worden op zo'n smal 'moordstrookje' te gaan fietsen.
'Moordstrookje' is in Vlaanderen tot woord van het jaar 2018 gekozen (zie hier).
Geweldig ... ik hoorde pas de humor rond "blokkeerfries", namelijk dat geen buitenlander snapt wat dat is.
Een groot hoera voor de taalverrijking vanuit Vlaanderen (incl de andere provincies boven de taalgrens).

Ik had evenwel gemist waar het moordstrookje voor stond, dus was ik ook even een onwetende buitenlander.
Nu, nu ik inmiddels bijgelezen ben ... ga ik het acuut gebruiken daar waar van toepassing.

Toevallig speelt er hier een lokale herinrichting en er waren al lokale meedenkers die een "fietssuggestiestrook" wilden .... niet omdat zij zelf fietsten, niet om het veiliger voor de fiets te maken maarrrr .... omdat een fietssuggestiestrook slechts suggestie is, en er verder nauwelijks wettelijke consequenties aan vast zitten en dus .... dat zo'n strook ervoor zou zorgen dat ze gewoon konden blijven parkeren waar ze gewend waren, nu dus op die fietssuggestiestrook. Dat het daardoor dus nog beroerder voor de fiets werd (nog beroerder als zo'n moordstrookje) daar hadden ze nog niet over gedacht.

Groeten BSM
Toch heb ik zo'n fietsstrookje in België liever dan een veel te smal uitgevoerd onnodig bochtig fietspad dat rakelings langs uitritten loopt of een veel slechter wegdek heeft dan de hoofdrijbaan.

Ook heb ik liever dat een bestelbusje oid op zo'n strookje geparkeerd staat en dat ik er links langs kan, dan dat ik rechts over het 1m brede strookje moet wurmen pal langs zo'n busje en mag hopen dat er niet een deur openslaat of iemand achterlangs loopt die je nooit op tijd kan zien.
Bridgestone SM schreef:
di 18 dec, 2018 22:32
keesswart schreef:
di 18 dec, 2018 22:04
Revanho schreef:
do 13 aug, 2015 18:57
Maar er zijn inderdaad talloze minstens even gevaarlijke voorbeelden te vinden van wegen zonder fietspad 'naar Belgische normen', wegen waar men in Nederland altijd wel een fietspad langsheen zou leggen of een goed alternatief zou bieden. Die wegen bieden dan echter nog het voordeel dat men 'in het midden' kan gaan rijden. Ook verre van ideaal, maar vaak veiliger dan gedwongen te worden op zo'n smal 'moordstrookje' te gaan fietsen.
'Moordstrookje' is in Vlaanderen tot woord van het jaar 2018 gekozen (zie hier).
Geweldig ... ik hoorde pas de humor rond "blokkeerfries", namelijk dat geen buitenlander snapt wat dat is.
Een groot hoera voor de taalverrijking vanuit Vlaanderen (incl de andere provincies boven de taalgrens).
Blokkeerfries zal een woord van korte duur zijn. Het woord Vliegschaamte zal langer gebruikt worden. De komende vliegtax van 7 euro is dan ook veel te laag. Dat moet minimaal 70 euro worden. De toename van het vliegverkeer met onbelaste brandstof, waarbij de uitstoot van CO2 en fijnstof niet meetellen voor de nationale toename van broeikasgassen, is een ramp voor het milieu.
Die ophef rond het "moordstrookje" begrijp ik niet. In Nederland heb je genoeg kleinere wegen met een zelfde fietsstrook en dat ervaar ik nooit als gevaarlijk. Sterker, ik heb het gevoel dat auto's je zelfs iets meer ruimte geven bij het inhalen ten opzichte van een weg zonder dit soort stroken. Het is in ieder geval beter dan een onoverzichtelijk fietspad dat ergens tussen de bomen en de erven is gepropt.

(Desalniettemin: mijn meest hachelijke fietservaringen waren in Wallonië. De autorijders daar zijn erg roekeloos. Vlaanderen ervaar ik als veel fietsvriendelijker.)
slugbait schreef:
wo 19 dec, 2018 20:58
Die ophef rond het "moordstrookje" begrijp ik niet. In Nederland heb je genoeg kleinere wegen met een zelfde fietsstrook en dat ervaar ik nooit als gevaarlijk. Sterker, ik heb het gevoel dat auto's je zelfs iets meer ruimte geven bij het inhalen ten opzichte van een weg zonder dit soort stroken. Het is in ieder geval beter dan een onoverzichtelijk fietspad dat ergens tussen de bomen en de erven is gepropt.

(Desalniettemin: mijn meest hachelijke fietservaringen waren in Wallonië. De autorijders daar zijn erg roekeloos. Vlaanderen ervaar ik als veel fietsvriendelijker.)
Of het moordstrookje ook echt moorddadig is hangt van meer dingen af.
Is de overblijvende loper voor het snelverkeer precies zo breed dat alles "kritisch" past en geeft die loper de indruk aan de automobilist dat hij/zij vrijbaan heeft dan werkt het moordstrookje moorddadig. Dat "kritisch" kan ook op een iets drukkere tweebaansweg, dan dus tweemaal "kritisch" + twee moordstrookjes.
Zorgen de strookjes juist voor een visueel smaller effect, en krijgt de "kritische" weg een "smallere" indruk dan werkt het wel goed. Het best is het op smallere wegen als er rode fietsstroken worden aangebracht, desnoods met een grijze loper van slechts fietspad-breedte, dan geef je toch meer de indruk van een onderling gedeelde weg.
Er bestaat overigens al een eeuwigheid (om precies te zijn 25 jaar) een goede handleiding voor wat er voor een fiets nodig is: Het boekwerk "Tekenen voor de fiets" van het CROW.

En qua hachelijke fietservaringen: die heb je overal. Zwitsers kunnen er ook wat van - en de harde "stoeprand" langs de buitenwegen maken het daar weer niet beter. Britten die de eerste 300 km in Normandië rijden, vooral die met een caravan, zijn gewoonweg hopeloos, daar helpt alleen heel breeduit op de weg gaan rijden.
Uiteindelijk ben ik gewoon hier om de hoek op een bijna ideale rotonde het ziekenhuis ingereden, wel precies daar waar die rotonde een voor de aanleg al bekend gebrek had, ook goed raak, een blessure waar ik maar aan moet wennen, oud mee moet worden.

BSM
Die ophef rond het "moordstrookje" begrijp ik niet.
Nou, neem dit:

https://www.google.be/maps/@50.6673541, ... 312!8i6656

Komt weliswaar uit Wallonië en niet uit Vlaanderen.
Toch wat akelig.
Die is nog te doen. Het probleem is dat in Vlaanderen regelmatig een tweerichtingsfietspad op deze manier langs de weg wordt gepropt. Mij zie je daar niet op rijden, dan is de kans te groot neergemaaid te worden door een automobilist. Op de weg is het dan een stuk veiliger.
Ik lees dagelijks een Belgische krant online en het was me in de zomer al opgevallen dat er regelmatig berichten waren over fietsers die waren doodgereden op het soms zelfs vrijliggende fietspad door automobilisten die ver van de weg waren geraakt. Mijn vermoeden van meer fietsdoden dan anders wordt helaas bevestigd nu ik op fietsersbond.be lees dat er in de eerste 9 maanden van 2018 evenveel fietsdoden in België zijn gevallen als in heel 2017. Een stijging van 40% en een trieste situatie.
derdekeer schreef:
wo 19 dec, 2018 22:48
Komt weliswaar uit Wallonië en niet uit Vlaanderen.
Toch wat akelig.
Je moet het niet in Wallonië gaan zoeken, deze is vlak bij mij in de buurt: https://goo.gl/maps/hCro3c8cSZo

Video: https://www.facebook.com/fietspadN10/vi ... 789907658/
Cijfers over fietsslachtoffers in verkeer. In Nederland, buurland van België, lijkt het niet veel beter gesteld.
Uit cijfers van CBS blijken er in 2017 voor het eerst meer fietsdoden gevallen te zijn dan automobilisten om het leven kwamen. In totaal 613 mensen kwamen om bij verkeersongevallen. 16 minder dan het jaar ervoor. Wel is de trend dat fietsers vaker dodelijke slachtoffer zijn.
De toename lijkt deels toe te schrijven aan de e-bikes die betrokken waren bij dodelijke ongevallen.
En twee derde van alle dodelijke fietsslachtoffers is 65-plusser. Terwijl die groep in verhouding de minste fietskilometers maakt.

Opmerkelijk dat het aantal fietsdoden het hoogst is in Noord-Brabant en Gelderland.
Wordt per fietskilometer berekend dan is Zeeland koploper in aantal fietsdoden.
Het best kan je nog wonen/fietsen in Drenthe en Groningen waar het minst aantal fietsdoden viel.

Nu niet allemaal in die provincies gaan fietsen.
Het probleem met dit soort cijfers is dat je er niets mee kunt; want waar het om gaat dat zijn de oorzaken van de ongevallen, pas dan kun je meer precies weten of je iets (als fietser) kunt doen om minder risico te lopen, of wat een overheid zou kunnen doen om het aantal en de ernst van ongevallen te verminderen.
Dus 40% meer fietsdoden in België; hoe dan? En wat dan?
Zeker Georg. Bij een stijging van 4% berichten de media meestal dat er een verontrustende trend is, maar ga ik het niet melden omdat ik drommels goed weet dat 4% bij n=50 helemaal niks betekent. 40% is echter wel iets anders.
Ik ben bang dat het een trend is waar we nog niet vanaf zijn omdat veel trends waarop gespeculeerd wordt dat het een oorzaak kan zijn van dit fenomeen nog steeds toenemen. Dat los je niet op met het aanleggen van een relatief klein aantal fietspaden die wel goed zijn.
Ik vermoed trouwens dat een totaal verregende zomer wel wat zou helpen...
joukon schreef:
do 20 dec, 2018 06:11
Cijfers over fietsslachtoffers in verkeer. In Nederland, buurland van België, lijkt het niet veel beter gesteld.
Kennelijk ben je er niet van op de hoogte dat het aantal fietsdoden per verreden fietskilometer in België al heel lang tegen de 3x zo hoog is als in Nederland. Zie eerder in dit draadje.

Voor gevaarlijk smalle strookjes hoef ik overigens niet naar België:
Langs geparkeerde auto's: https://goo.gl/maps/9uaWsY5goJT2
In de afdaling met rotzooi op het strookje: https://goo.gl/maps/dgS59jqKYY32
(Daar heb je dus zelfs geen auto nodig om je dood te fietsen)
Ongeveer halverwege een goot en een strook: https://goo.gl/maps/WhbstFxTfFK2
Geen fietssuggestiestrook maar een aanduiding van de 15 cm waar je juist absoluut NIET moet fietsen: https://goo.gl/maps/jc8KrTAx9cH2
Leon schreef:
do 20 dec, 2018 09:43
....
Kennelijk ben je er niet van op de hoogte dat het aantal fietsdoden per verreden fietskilometer in België al heel lang tegen de 3x zo hoog is als in Nederland. Zie eerder in dit draadje.

Voor gevaarlijk smalle strookjes hoef ik overigens niet naar België ....
Er is sowieso "iets" met België: het scoort al langer opvallend hoog in verkeersonveiligheid.

Qua onbegrijpelijke en malle en/of gevaarlijke verkeerssituaties is het overal hetzelfde.
Voor het gemotoriseerde snelverkeer moet je voor gekkigheid goed zoeken of naar Oost-Europa of verder.
De fietser blijft een vogelvrije weggebruiker, op z'n best is de oplossing Fietsers afstappen of achterlijk omrijden ... nooit zie je voor auto's: Chauffeurs uitstappen en verder de auto duwen als dwingend advies bij bijvoorbeeld wegwerken.
 
Hier een Franse, olijke, oplossing voor een nauwelijks aanwezig probleem.
 
- 2014-07-18  MCS_6690.JPG.jpg
- 2014-07-18  MCS_6691.JPG.jpg
 
Groeten MarcS
Die snap ik wel. Zullen wel een hoop mensen met het voorwiel tussen de spoor rails geschoten zijn. Is mij ook ooit eens overkomen. Kan je hard terecht komen... Nu wordt je er netjes haaks overheen gestuurd.
mqaa schreef:
do 20 dec, 2018 13:36
Die snap ik wel. Zullen wel een hoop mensen met het voorwiel tussen de spoor rails geschoten zijn. Is mij ook ooit eens overkomen. Kan je hard terecht komen... Nu wordt je er netjes haaks overheen gestuurd.
Dat is de theorie. De praktijk - die iedereen met een zeker mate van intelligentie kan bedenken - is dat degenen die zich realiseren waarvoor dit bochtje dient ook wel zouden opletten en extra sturen bij het kruisen van de rails en degenen die het niet weten beslist het bochtje niet gaan maken omdat ze bij god niet weten waarom ze dat zouden moeten doen.
Bovendien weet elke ervaren fietsen dat je over zulke strookjes beter niet kunt fietsen omdat ze vol met rotzooi liggen die een gevaar zijn voor je banden.