Leon schreef: ↑vr 14 dec, 2018 19:26
Bridgestone SM schreef: ↑vr 14 dec, 2018 16:40
Als een groter kransje makkelijk te doen is en technisch kan kan je op twee fronten winst boeken.
...
2º Door een lichter basis-verzet worden de stapjes tussen de naafversnelling netto iets kleiner
Dat zou zo zijn als de relatieve prongen tussen de hogere verzetten kleiner waren dan de relatieve sprongen tussen de lagere verzetten. Dat is bij de Alfine niet zo. (Bij Rohloff en Pinion 1.18 ook niet)
De Alfine heeft aardig strak opeenvolgende verzetten, behalve de eerste, die is dubbel. Daarom noem ik de Alfine 11 altijd een twaalfversnellingsnaaf waarvan de 2 ontbreekt.
alfine2.jpg
Toch denk ik dat de hier door Leon geciteerde stelling van BSM wel een kern van waarheid bevat.
Als je een groter achtertandwiel monteert, schuift het hele bereik inclusief tussenstapjes natuurlijk op. De percentuele verhoudingen van die tussenstapjes zullen dan, zoals Leon zegt, gelijk blijven.
Maar in absolute zin worden de tussenstapjes bij een lichter basisverzet wél kleiner.
Stel je zet er een achtertandwiel op dat groter is, dan leg je per trapomwenteling in versnelling x een kortere afstand af met de fiets. Schakel je terug naar versnelling x-1, dan gaat er in beide situaties (groot en klein tandwiel) hetzelfde percentage van die afstand af. Dit verschil in afgelegde afstand tussen versnelling x en x-1 is nu, in centimeters gerekend, bij een (lichtertrappend) groter tandwiel kleiner dan bij een (zwaardertrappend) kleiner tandwiel. En dat geldt natuurlijk niet alleen bij schakelen van x naar x-1, maar voor alle verhoudingen tussen de versnellingen. Cyclos kwam net met de reeksen die bij Alfline passen:
(bij 20 tanden)2,52 - 3,26 -3,69 - 4,20 - 4,76 - 5,43 - 6,19 - 7,00 - 7,98 - 9,04 - 10,30
(bij 22 tanden) 2,29 - 2,96 - 3,35 - 3,82 - 4,33 - 4,94 - 5,62 - 6,36 - 7,26 - 8,22 - 9,37
Van versnelling 1 naar 2 komt er in het geval van 20 tanden 74 cm aan afgelegde afstand per trapomwenteling bij en in het andere geval 67 cm. Als we van versnelling 1 naar 11 schakelen, komt er in het ene geval 778 cm bij, en in het andere geval 708 cm.
Wanneer de verschillen in afgelegde afstand tussen de versnellingen kleiner worden (bij groter achtertandwiel), geldt dit naar ik aanneem ook voor de verschillen in het te leveren vermogen door de fietser. De stapjes zullen na montage van het grotere achtertandwiel door de fietser als kleiner ervaren worden (??) en ook kleiner zijn.
Laat het me weten als ik hierbij iets over het hoofd zie, en/of een of meerdere denkfouten heb gemaakt.
Hans