Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 134 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Ik had veel moeite met het vinden van nieuw bruin stuurlint. Uiteindelijk Brooks cambium rubber stuurlint van 3mm dik besteld. Het aanbod ervan op internet is nogal onduidelijk, omdat er vaak de verkeerde teksten of afbeeldingen bij staan.

Dit lint heeft minste kleurverschil met het zadel, maar zeker niet hetzelfde. Het is dus erg lastig met een bruin (Aspin) zadel. Ik snap heel goed om het niet te laten matchen, omdat ik dat ook nog serieus overwogen heb.

Het lint bevalt mij trouwens erg goed en ziet er na aardig wat regen, zon en kilometers nog onaangeroerd uit. Hopelijk blijft dat nog een poos zo.
Voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op fietsvakantie geweest. Om te beginnen een Rondje Zuiderzee.

Afbeelding
Onlangs een tweedehands Koga Randonneur model 2010 gekocht en uitgerust met tweedehands Ortlieb tassen van wat oudere modellen. Alleen de stuurtas is nieuw. Het groen-gele pakket achterop is mijn opvouwbare stoel, een luxe die 1,4 kilo kost. Verder heb ik tamelijk lichtgewicht gefietst. Voor vertrek heb ik een paar modificaties aan de fiets uitgevoerd: Een paar nieuwe 40mm Schwalbe Almotion Supreme banden gemonteerd, zadel vervangen door een Brooks B17, pedalen vervangen dooor Shimano M324 combipedalen, en het vlinderstuur vervangen door een mountainbikestuur met bar-end-grips. Ik paste met mijn handen niet op het vlinderstuur. Bovendien vind ik het er niet uit zien. Maar toch ben ik nog niet tevreden, want ik kreeg flink last van mijn handen na een paar dagen. Dus nog even prutsen aan de afstelling, of toch een ander stuur. Ik fiets graag met een racebocht, maar het overzetten van V-brakes en versnellingshandels levert allerlei technische complicaties op. Nog eens even op studeren, dus. De fiets rijdt verder als een trein (uit principe worden elektrische fietsers ingehaald, ook met bagage, al lukt dat meestal niet bij Pedelecs).
Was erg tevreden met mijn Koga Randonneur; Vietnam, Cuba, Costa Rica, Sri Lanka, heel veel Europa; geweldige fiets. 20 Jaar oud, dus het werd tijd voor iets nieuws: Een tijd bezig geweest met uitvinden wat de opvolger zou gaan worden. Wat fietsen getest, veel gelezen (vooral hier) en qua rijgedrag ging ik toch al snel helemaal voor deze Travelmaster 2,9. Dit voorjaar er al een verrukkelijke rit door Spanje mee doorgebracht. Juist terug van een stukje Belgie en krijg al helemaal zin in ‘weer iets groots’!

Groet,
Peter
1291062A-5719-40B1-9F00-415AA632EC9F.jpeg
Huib2 schreef:
vr 21 sep, 2018 18:06
Voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op fietsvakantie geweest. Om te beginnen een Rondje Zuiderzee.

Verder heb ik tamelijk lichtgewicht gefietst. Voor vertrek heb ik een paar modificaties aan de fiets uitgevoerd: Een paar nieuwe 40mm Schwalbe Almotion Supreme banden gemonteerd, zadel vervangen door een Brooks B17, pedalen vervangen dooor Shimano M324 combipedalen, en het vlinderstuur vervangen door een mountainbikestuur met bar-end-grips. Ik paste met mijn handen niet op het vlinderstuur. Bovendien vind ik het er niet uit zien. Maar toch ben ik nog niet tevreden, want ik kreeg flink last van mijn handen na een paar dagen. Dus nog even prutsen aan de afstelling, of toch een ander stuur. Ik fiets graag met een racebocht, maar het overzetten van V-brakes en versnellingshandels levert allerlei technische complicaties op. Nog eens even op studeren, dus. De fiets rijdt verder als een trein (uit principe worden elektrische fietsers ingehaald, ook met bagage, al lukt dat meestal niet bij Pedelecs).
Met lichtgewicht wordt door de meesten hier iets anders verstaan dan Marathon Supremes (Almotion Supremes bestaan volgens mij (nog) niet (of niet meer). Een Brooks B17 weegt al snel net zo veel als het stoeltje. Als je je zit gevonden hebt voor wat betreft je houding en je handen, kun je overwegen om de verstelbare stuurpen te vervangen door een vaste in de juiste maat, scheelt niet alleen gewicht maar die verstelbare gaan op den duur bijna allemaal bewegen op de draaipunten, ook al zitten de bouten stevig aangedraaid. Racebocht is zeker mogelijk met V-brakes, het is alleen wel even uitzoeken inderdaad.

Dat je last krijgt van je handen is mogelijk ook het gevolg dat je lichaam niet voldoende tot rust komt na het fietsen, of gewent is aan hele dagen op de fiets. Daarom beter rustig beginnen en het dan opbouwen, die e-bikers hoef je echt niet altijd in te halen.
@Huib2

Leuk dat je na 15 jaar weer een fietsvakantie gehad hebt!
De fiets ziet er prima uit. Voor wat betreft je zere handen zijn Ergon handvatten misschien een goede oplossing. Ze zijn verkrijgbaar met verschillende bar ends. Bij het monteren is het wel raadzaam om een juiste afstelling te hebben.

E-bikers inhalen doen mijn zoontje en ik ook wel eens voor de grap tijdens onze fietsvakanties. De blikken variëren van een brede glimlach (van degenen die de grap waarderen) tot een chagrijnige blik (van degenen die de lol er niet van inzien. En dan moeten wij juist lachen :D )

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Ik moest denken bij zere handen aan goede fietshandschoenen, ergon grepen en een stuur wat backsweep heeft waardoor je handen in een natuurlijkere houding staan. Misschien kun je hier iets mee.
Dank voor alle aardige reacties en adviezen!
_Peter_ schreef:
za 22 sep, 2018 00:38
Met lichtgewicht wordt door de meesten hier iets anders verstaan
Ja, qua fiets niet inderdaad. De Randonneur weegt maar liefst 17 kilo. Ik bedoelde meer de bagage.
Edwin* schreef:Voor wat betreft je zere handen zijn Ergon handvatten misschien een goede oplossing.
Inge1 schreef: Ik moest denken bij zere handen aan goede fietshandschoenen, ergon grepen en een stuur wat backsweep heeft waardoor je handen in een natuurlijkere houding staan. Misschien kun je hier iets mee.
Dank voor de tips. Ja, naar de Ergon grepen had ik ook al zitten kijken. Mijn stuur heeft een beetje backsweep, maar misschien niet genoeg. Ik heb ook al met en zonder (gel)handschoenen gefietst, maar bij alle comfortabele grepen wordt blijkbaar toch mijn handzenuw langzaam afgekneld. Ik ga nog even verder zoeken en experimenteren.
@Huib, ik heb per ongeluk Ergon handgrepen zonder bar-ends op mijn nieuwe fiets gekregen, en daardoor ontdekt dat ik dit heel fijn vind. Ik gebruikte ze vroeger toch al bijna nooit, maar kwam er altijd een beetje tegen met mijn handen. Nu meer vrijheid.
@Bomarzo: mooie fiets! Heb zelf ook proefgereden met de 2.9 en dat was leuk.
Mijn nieuwe fiets:

Alles erop en eraan. Pinion 18, Hope remmen, riem, ...
't Is zowat mijn enige vervoersmiddel dus wil ik hem ook volledig naar mijn zin.
Hij dient voor 150 km woon-werkverkeer en 150 km toertochtjes/trainen per week, plus een jaarlijkse fietsvakantie van ongeveer 3000 km. Moet overal door fietsen, ook met 20 kg bagage erop. Hoe slechter de weg, hoe liever dat ik het heb, want die zijn meestal mooi en rustig.
Ik ben er al twee dagen en 202 km erg blij mee.

Bijlagen

Chique fiets Meneer Zwijn.
Heel veel plezier en veilige kilometers ermee!

Groet,
Tom.
Ik ben sinds twee weken in het bezit van een Koga Miyata Terraliner.
Ik heb al even gezocht op internet, maar ik zie weinig voorbeelden van mensen die deze fiets gebruiken voor fietsvakantie.
Afbeelding
Mooie fiets maar waarom zie ik steeds vaker gekantelde foto's, komt dat door de software van het forum omdat de foto in portrait-formaat is genomen of ergens anders door?
jharmen schreef:
di 09 okt, 2018 12:10
Ik ben sinds twee weken in het bezit van een Koga Miyata Terraliner.
Ik heb al even gezocht op internet, maar ik zie weinig voorbeelden van mensen die deze fiets gebruiken voor fietsvakantie.
Ik denk dat je met die fiets prima een fietsvakantie kan hebben, alleen zal je beperkt zijn in de hoeveelheid spullen die je mee kan nemen vanwege het ontbreken van een voordrager. Misschien is dat ook wel de reden dat men voor een fiets met voordrager en zonder verende voorvork kiest.
De hoeveelheid mee te nemen bagage wordt waarschijnlijk al eerder beperkt door de mindere stijfheid van het frame. (Mindere stijfheid irt tot "echte" vakantiefietsen.)
Jurr schreef:
ma 23 jul, 2018 14:09

Santos SCC02, frame al van een tijdje geleden maar still going strong. De rest is eigenlijk allemaal al een keer vervangen.
Zo. Verder met een ander frame, ook wat andere onderdelen vervangen.

Afbeelding

Poison Zyankali 26"

Specs:

Rohloff met Speedbone en excenter, 43/17 tandwielen met KMC X1, Middleburn RS7 cranks, 60mm Schwalbe Fat Albert, Ryde Andra velgen, achter met CSS, Son28, Edelux2, Biltema achterlicht, Cane Creek headset, RockShox XC32 voorvork, Tubus Logo EVO, Hope Mono M4 remmen met voor 203mm en achter 180mm schijven, petfleshouder, vouwslot, SKS voorspatbord, idworx riser stuur met Ergon GP5, Brooks C17 carved en Thomson Elite stuurpen en zadelpen.

Nog even een nieuwe brandstoffleshouder erop en dan is 'ie klaar voor de volgende vakantie. :-)
_Peter_ schreef:
di 09 okt, 2018 16:51
Mooie fiets maar waarom zie ik steeds vaker gekantelde foto's, komt dat door de software van het forum omdat de foto in portrait-formaat is genomen of ergens anders door?
Dat probleem heb ik hier ook, ziet er hier zo uit.

Bijlagen

Dag Allemaal,

Onze Bridgestones komen regelmatig als rand-garnering langs.
Nu hier dan een paar kiekjes met de fietsen in vol ornaat.
 
- 2005-06-17 Den Bosch MCS_4798.jpg
Bruxelles-Midi Brussel-Zuid - 2014-07-04 - P1120206.JPG.jpg
- 2015-07-07 Liège (B) P1120866.jpg
Brussel-Zaventem - 2016-07-12 P1010451.JPG.jpg
 
De fietsen:
Bridgestone Submariner 57 cm -- daterend van ± 1985
Spatborden en nog zo wat klein spul idem (of verzameld van sloop-fietsen)
Extra lange stuurpen met niet teveel voorbouw.
Een zelfklemmende aangepaste Humpert zadelpen
Avocet 02 zadels 40W & 40M (inmiddels eentje al door van alles vervangen)
48 spaaks tandemwielen (afkomstig van Vittorio)
Shitmano trapas
Campagnolo Triple crankstel
     inmiddels vol TA voorbladen, 52 - 42 - 28
Een aluminium beschermkrans op het 52 blad
Shimano eerst 7 en later 8 kransjes achter
     13-14-16-18-21-24-28-34
Suntour X-pro voor- en langearm-achterderailleurs
Suntour PowerShift stuurpen-commandeur (gemodificeerd)
3 remmen -- 2 velgremmen + een Dinex-rem
    de Dinex rem wordt bediend met een MTB-remgreep+verlenging
    de gewone velgremmen met ouderwetse remhandels + stadsgrepen
Cordo en BorYue achterdragers (voor en achter)
Aangepaste LowRiders
Een Mirrycle spiegeltje
Een lantaarn-klemmetje op het stuur
Een witte reflector voor en een verlichte rode reflector achter
Een Cykelman auto-verschrikker

Groeten BSM
Kekke fiets opgebouwd. Pure bikepacking fiets.
Licht, snel, sterk. Wat wil een mens nog meer.
Voor een Lauf voorvork met 60mm vering. Bekende Rohloff maar dit keer met Gates CDX riem. Newmen evoluton a30 velgen. Met de bekende, maar vaak onderschatte Schwalbe Smart Sam banden. Daar zijn we een beetje verliefd op.
Frame is supersterk. De onderdelen zijn zoveel mogelijk geselecteerd om gewicht te besparen. Kan best zijn dat de besparing net een tikkie teveel is geweest maar dat is het leuke van testen. Gaan we meemaken. Zonder bagage rijdt de fiets super. Lekker snel. Aanzetten is een genot.
Met bagage gaan we binnenkort meemaken.
Santos429Lauf 001 small.jpg
OOOH WAUUW! :D Wat een mooie, Marco!


Ik heb eens goed in de buidel getast en een 2e voorvork gekocht. Hij komt van de framebouwers van Fern uit Berlijn. Tapered, PM 160mm remklauw, voldoende montagepunten en 15mm steekas.
Preciés volgens mijn wensenlijst.

Hier met Compass Barlow Pass EL bandjes. Zonder bagage. :wink:
Voor vakantie wordt ie uitgerust met 2 Manythings Cages voorop en bikepackingtassen.
Schermafbeelding 2018-12-17 om 09.28.56.png
Marco Meijerink schreef:
za 15 dec, 2018 15:04

Frame is supersterk. De onderdelen zijn zoveel mogelijk geselecteerd om gewicht te besparen. Kan best zijn dat de besparing net een tikkie teveel is geweest maar dat is het leuke van testen.
Mooi zeg! Veel gewicht kunnen besparen met dit dieet?
jwkeij schreef:
ma 17 dec, 2018 09:33
OOOH WAUUW! :D Wat een mooie, Marco!
Lauf fanclub onder elkaar ;-) Toch ben ik wel benieuwd hoe het rijdt, misschien dat dan het uiterlijk meer acceptabel wordt ;-)
jwkeij schreef:
ma 17 dec, 2018 09:33

Ik heb eens goed in de buidel getast en een 2e voorvork gekocht.
Fraai zeg! Iets minder controversieel in uiterlijk met deze vork :-) Veel ingeleverd op comfortvlak?