Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TransAlp met MTB van het Meer van Geneve naar Middellandse Zee - Forum Wereldfietser

TransAlp met MTB van het Meer van Geneve naar Middellandse Zee

Tijdens het 2de deel van Juni op tien dagen doorheen de Westelijke Alpen gefietst: van het Meer van Geneve naar de Middellandse Zee, met de mountainbike en de rugzak. 960km en 28.000 hoogtemeters over een afwisselend parcours: van legendarische Tour de France-cols tot nauwelijks begaanbare wandelwegen.
Het weer was zéér gunstig, en de late sneeuwval van de maand mei maakte het avontuur er alleen maar groter op.

De fiets was een superlichte carbon hardtail mountainbike met tubeless banden met <2bar voor een zo comfortabel mogelijke rit. Ik geef nog steeds de voorkeur aan een rugzak boven fietstassen, maar deze keer had ik een extra zadeltas mee (waar enkel de lichtste spulletjes in opgeborgen waren).

De route is een samenraapsel van bestaande tracks vanop het internet en/of oude Duitse boeken, aangevuld met wat eigen ingevingen en improvisaties.

Hier is de link naar de route:
https://drive.google.com/open?id=1MZAEm ... sp=sharing

Hier is de link naar de foto's:
https://www.biketrips.be/gallery-transalp-2018

Dit is de link naar het dagboek (in het Engels):
https://www.biketrips.be/single-post/20 ... ranean-Sea

Binnen enkele maanden kom ik wel terug met een filmpje..!

#makeeverydaycount
gekampeerd?
Bert van Sprang schreef:
do 13 dec, 2018 22:58
gekampeerd?
Nee nee, ik kijk vanaf 16u op m'n smartphone om dan een hotel te booken (meestal op Booking.com).
De bedoeling is dat het hotel toch wat op de vooropgestelde route ligt.
Kamperen zou het aantal kilo bagage doen oplopen, en gezien de vele kilometers en hoogtemeters per dag, hou ik wel van een goed bed + douche + avondeten + ontbijt + batterijen opladen, etc...
Prachtige foto's Toffel!

Snel gebladerd, maar ik herkende de Nivolet al. Ben daar ooit met vier fietstassen vanaf gefietst. Prachtig daar! Andersom zal op de mtb al wel lastig zijn.

Morgen ga ik eens goed kijken. Heb er nu al zin in!
willem.m schreef:
do 13 dec, 2018 23:06
Prachtige foto's Toffel!

Snel gebladerd, maar ik herkende de Nivolet al. Ben daar ooit met vier fietstassen vanaf gefietst. Prachtig daar! Andersom zal op de mtb al wel lastig zijn.

Morgen ga ik eens goed kijken. Heb er nu al zin in!
Thx Willem!
De Nivolet is een doodlopende asfaltweg; ik ben hem dus langs de "doodlopende kant" op gefietst;
enorm steil, veel gewandeld en tenslotte nog 2km door diepe sneeuw moeten stappen alvorens op de top aan te komen, waar sneeuwruimers nog stevig bezig waren de weg sneeuw- en ijsvrij te maken. Maar het ergste van al: alle cafés, restaurants, winkeltjes, ... waren gesloten.
Maar wat een beauty is die col!!
Mooi! Heb wat van je eerdere films en foto's gezien, inspirerend!

Leuk dat je je ervaringen en indrukken deelt, ik krijg nu al weer zin in een nieuw bikepacking avontuur!
Geweldig wat een mooie foto's. Bedankt voor je verhaal, het is een van de volgende bestemmingen maar dan met twee gewone fietstassen! Leuk trouwens - weer reisverhalen op de Wereldfietser.nl :wink:
Nice! Geweldige rit zo te zien met mooie foto's!
FANTASTISCH ! ! !

Ik had eindelijk tijd om alle foto's te bekijken - supermooi zeg! Fijn ook dat het beeld van Pantani er nog steeds staat, op die mooie pas.

Zo te zien zat er nog behoorlijk wat asfalt in de route. Maar goed, elke dag geitepaadjes is niet te doen.
Prachtig. Wat is Europa toch een gaaf continent om te fietsen. Dank voor het delen.
Wat een schitterende tocht! Ik krijg gelijk weer zin in de Alpen. Toch eens kijken of er van jouw route ook een variant voor fietsen met zwaardere kampeerbepakking te bedenken is (dus de smalle geitenpaadjes vervangen door enigszins fietsbaar grind, desnoods van 'Balkankwaliteit' :wink: ).
Om van te dromen.

Bedankt voor het verslag!
28000 hoogtemeters, Respect.
Wauw onwijs !
Best pittig ritje ook ja.
willem.m schreef:
za 15 dec, 2018 13:56
Zo te zien zat er nog behoorlijk wat asfalt in de route. Maar goed, elke dag geitepaadjes is niet te doen.
In de Westelijke Alpen zijn er naar mijn gevoel minder paadjes dan in de Oostelijke Alpen, waar de oude militaire paden heel handig zijn om door het gebergte te fietsen.
keesswart schreef:
zo 16 dec, 2018 15:21
Wat een schitterende tocht! Ik krijg gelijk weer zin in de Alpen. Toch eens kijken of er van jouw route ook een variant voor fietsen met zwaardere kampeerbepakking te bedenken is (dus de smalle geitenpaadjes vervangen door enigszins fietsbaar grind, desnoods van 'Balkankwaliteit' :wink: ).
Zéker informeren naar hoeveel sneeuw er nog ligt op bepaalde cols. Off-road komen er geen sneeuwruimers zodat het risico bestaat om veel tijd te verliezen door door de sneeuw te moeten stappen. Boven 2500m ligt er eind Juni wsl nog sneeuw, en in September kan er alweer verse sneeuw vallen.
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:03

Nee nee, ik kijk vanaf 16u op m'n smartphone om dan een hotel te booken (meestal op Booking.com).
De bedoeling is dat het hotel toch wat op de vooropgestelde route ligt.
Kamperen zou het aantal kilo bagage doen oplopen, en gezien de vele kilometers en hoogtemeters per dag, hou ik wel van een goed bed + douche + avondeten + ontbijt + batterijen opladen, etc...
Mooie tocht en foto's. Hoe ver lagen de hotels ongeveer en wat was je dagafstand. Ik ben geen goede klimmer en heb een R&M e-bike, de charger GX. Ik zou dus deze toch kunnen doen en elke avond in het hotel de batterijen opladen.
zivojan schreef:
wo 19 dec, 2018 18:00
Mooie tocht en foto's. Hoe ver lagen de hotels ongeveer en wat was je dagafstand. Ik ben geen goede klimmer en heb een R&M e-bike, de charger GX. Ik zou dus deze toch kunnen doen en elke avond in het hotel de batterijen opladen.
De dagafstanden lagen tussen de 80 en 130km per dag. Indien je wat handig bent met Google Maps, Booking.com, en andere sites kan je gerust indien nodig van de route afwijken om een hotel te bereiken en dan de volgende ochtend terug aan te pikken op de route. Er zijn best wel wat hotels in de nabijheid.

Met e-bikes heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat die een pak zwaarder zijn dan een lichtgewicht carbon hardtail. Daarom zou ik aanraden om de Col Mayt uit de route te schrappen (en te vervangen door Col di Thures, die volgens Internet minder steil is).
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 22:52

Binnen enkele maanden kom ik wel terug met een filmpje..!
Hierbij de link naar het filmpje.
1000km samenvatten in zo'n omgeving is niet mogelijk in minder dan 20mins. :)
Dit monteren is een her-beleving die motiveert voor het komende fietsseizoen.
Veel plezier ermee.

https://youtu.be/dQ4vc_2yAPw
Toffe film Toffel :D Prachtig!
Hoi Toffel,

Ik heb weer genoten van je filmpje, weer om van te watertanden. Proficiat! :P
Had je nu een zadeltas mee om plaats te maken voor de drone? Welk model had je mee?

In mei gaan vertrekken we terug naar Spanje, een variatie op je Transandalus, een samenraapsel van jou route en een paar route's van Bikepacking. We zijn ook verknocht aan Spanje...

Bedankt voor het delen van je mooie ervaringen! :)