Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ontwerp/ bedenk je een eigen fietsroute - Forum Wereldfietser

Hoe ontwerp/ bedenk je een eigen fietsroute

Hallo allemaal,

Na een jaar over geslagen te hebben hopen we het komende voorjaar weer op fietsvakantie te kunnen. Onze kindjes van 3,5 jaar en 11 maanden gaan dan mee in de fietskar.

Omdat wij vorig jaar een heel erg fijne tijd in Zuid Frankrijk hebben gehad zouden wij daar heel graag naar toe willen om circa 3 weken te fietsen (wij kunnen drie weken vrij krijgen). Met de auto die kant op en daar een rondje fietsen en weer met de auto terug naar huis. De ardeche om exact te zijn. om in mei te kunnen fietsen moeten we behoorlijk zuidelijk gaan zo ver als ik kan beoordelen.

Maar hoe kom je nu tot een route? Wij hebben tot nu toe alleen nog maar bestaande routes gevolgd. Wel een en ander aan elkaar geknoopt. In deze nieuw omstandigheid moeten we denk ik toch echt wat zelf gaan bedenken. Stijgingspercentages van 6 (MAX 7% af en toe), en campings, etc.

Als we zonder kinderen waren geweest was het allemaal geen probleem geweest maar nu moet ik toch zorgvuldig omgaan met de planning.

Hopelijk zijn er mensen die het leuk vinden om constructieve adviezen te geven, wie heeft er ervaring met dergelijke dingen?



Aanvullend n.a.v. mijn vorige posts. onze tentkeuze, dat is de quecha ultralight 4 p geworden. groot, één cabine voor ons met kind en een deryan in de voortent. Voor dat geld kunnen we dat best een jaar of twee/ vier doen.
De fietskar zijn we nog niet uit. maar het wordt een wagentje met één wiel (als we nog een wagentje nodig hebben).
Met bv de routeplanner ridewithgps kun je heel makkelijk routes maken en meteen de hoogtes en hellingpercentages zien. (wel ruime foutmarges als lijntje bv net naast de weg door een diep dal gaat!)

Het is niet zo dat het in mei in Zuid-Frankrijk altijd lekker weer is.
De opties zijn afhankelijk van of je op papier of digitaal wilt plannen en/of navigeren.

Je kunt topografische kaarten kopen van het gebied waardoorheen je wilt fietsen. En vervolgens door deze kaarten en internet te bestuderen, met potlood een mooie route uittekenen. Gebieden met hoogtelijnen dicht op elkaar vermijden icm stijgingspercentages. Als er geen campings op de kaarten staan deze zelf erop intekenen of een andere bron, bijv. Google Maps gebruiken.

Om digitaal te plannen, vind ik www.afstandmeten.nl een handige site, al is die niet specifiek bedoelt voor fietsers zoals het door Bert aangegeven www.ridewithgps.com wel is. Je kunt een account aanmaken en je aangemaakte routes opslaan. Deze kunnen later worden gedownload voor GPS of Google Earth. En kijk ook eens naar Openfietsmap http://www.openfietsmap.nl
Probeer eens www.brouter.de (web kiezen). Niks account. Niks installeren. Begin klikken. Eind klikken. Esc. Tussenpunten slepen. Download. En je hebt al een gpx.
Je kunt kiezen voor diverse kaarten rechts in beeld. Als je ipv trekking, original de ignore-cr-versie kiest negeert hij fietsroutes.
Zo, dat is toch wel een prettig korte gebruiksaanwijzing.

Maar uiteindelijk bleek ik in Frankrijk in 97,6% :wink: van de kilometers toch gewoon op een weg te fietsen die op de Michelinkaart 1:200.000 staat.
mavave schreef:
wo 12 dec, 2018 22:24
De opties zijn afhankelijk van of je op papier of digitaal wilt plannen en/of navigeren.

Je kunt topografische kaarten kopen van het gebied waardoorheen je wilt fietsen. En vervolgens door deze kaarten en internet te bestuderen, met potlood een mooie route uittekenen. Gebieden met hoogtelijnen dicht op elkaar vermijden icm stijgingspercentages. Als er geen campings op de kaarten staan deze zelf erop intekenen of een andere bron, bijv. Google Maps gebruiken.
Ik gebruik sinds jaren de inmiddels oude 1:100.000 IGN kaarten van de "Serie Verte" (die overigens uiteindelijk een donkerblauwe omslag hadden). Inmiddels is er een opvolger met een licht-groene omslag - maar deze kaarten zijn minder mooi, toeristischer en minder qua details.
In ieder geval is 1:100.000 een handzame schaal voor op de fiets, met echte top-kaarten fiets je gauw een paar kaartbladen per dag weg.

O ja, voor de voorbereiding thuis is geoportail.gouv.fr heel nuttig. Je kan allerlei topografische (maar ook andere) kaart-ondergronden bekijken, zelfs laagsgewijze over elkaar leggen, en ook afwisselen met de luchtfoto. Je kan dus hellingen etc heel goed beoordelen, en je vindt ook de afstekertjes die een local zou nemen.
Om eerlijk te zijn, ik kijk meestal achteraf naar die punten waar ik het uiteindelijk niet goed wist, of waar ik een vaag gevoel overhield... is er nu een handiger variant? of sluit het niet aan, mist er een brug oid.

Dan de Ardeche en mei: Wellicht is de lage Ardeche dan lekker qua klimaat.
Je zou ook kunnen denken aan he Canal du Midi. Kort voor vertrek even kijken naar de dan heersende circulatie, je wilt niet het hele eind tegen de wind in ploeteren. Je kan met de trein tegen de wind in reizen, of voor de wind fietsen en met de trein terug.

BSM
Je zou ook Basecamp van Garmin kunnen gebruiken. Kaarten ophalen via Openstreetmap. Vervolgens de route maken en in je gps of telefoon downloaden
Gerards schreef:
wo 12 dec, 2018 23:19
Je zou ook Basecamp van Garmin kunnen gebruiken. Kaarten ophalen via Openstreetmap. Vervolgens de route maken en in je gps of telefoon downloaden
+1
Hoewel ik de kaarten voor Basecamp zelf maak :wink: gebruik ik meestal ridewithgps. Voordeel is dat naast de Openstreetmap kaarten er ook google maps opstaat, satellietbeelden en streetview.

Onderweg gebruik ik de Openfietsmap (garmin), Osmand (Android) en de papieren kaart.
Voor Iphone gebruikers schijnt mapout wel handig te zijn. Geen ervaring mee, maar onderstaand filmpje zag ik onlangs voorbij komen op youtube, mogelijk heb je daar wat aan:

Ik gebruik, tot nu toe, RouteYou hoofdzakelijk omdat zij de optie StreetView hebben.
Het programma zou nog veel beter zijn als je tijdens het maken van je route ook hoogte profielen zou kunnen zien.
Tijd voor een Grote Vergelijkende Online Wereldfietserfietsrouteplannertest*?

*: voor modern Nederlands zelf willekeurig spaties invoegen.
luchtfietser schreef:
wo 12 dec, 2018 21:51
De ardeche om exact te zijn. om in mei te kunnen fietsen moeten we behoorlijk zuidelijk gaan zo ver als ik kan beoordelen.
Misschien nog wel wat zuidelijker in mei. De Ardèche staat in mei nog altijd onder invloed van koude wind en neerslag van het Massif Central. Vorig jaar was ik eind mei in de hogere delen van de Ardèche, bij regen kwam de temperatuur niet boven de 10 graden. Pas zuidelijk van Orange overheerst het Middellandse Zeeklimaat en dan is de kans op aangename temperaturen in het voorjaar aanzienlijk groter. Je zou aan de Languedoc kunnen denken, in de buurt van Narbonne en Béziers. Wel winderig, maar dat is overal zo.
luchtfietser schreef:
wo 12 dec, 2018 21:51
om in mei te kunnen fietsen moeten we behoorlijk zuidelijk gaan zo ver als ik kan beoordelen.
Het aardige van de maand mei vind ik juist dat je dan bijna overal in Europa, behalve in het hoge noorden en op hoge bergpassen (die dan nog niet sneeuwvrij zijn), lekker kunt fietsen. Op koude dagen bevries je niet meer en op warme dagen komt de temperatuur nog niet vaak boven de 30 graden. (Zelf fiets ik liever bij een temperatuur van 15 graden dan bij 35 graden. Frank van Rijn heeft eens tegen mij gezegd, toen ik op een beurs informatie gaf over fietsroutes op de Britse Eilanden, IJsland en Scandinavië: "Wij gaan elkaar niet tegenkomen" :wink: )
Van de dingen die ik geleerd heb op fietsvakantie is er eentje dat het daar ginds - whereever - niet altijd het weer is wat het daar hoort te zijn. Zo ben ik eind mei in Florac, niet ver van de Ardeche, op 500 meter hoogte, eens wakker geworden met ijs op mijn tent. Omdat ik toen nog geen goed matje en geen goede slaapzak had was dat niet echt prettig. De week daarvoor zaten we in de buurt van Arles 's ochtends de Nutella uit de pot te bikken in een ijzige droge mistral van nauwelijks tien graden. De week daarvoor was het grandioos weer, dat wel.
dag allemaal, bedankt voor de vele reacties.

Ik zal binnenkort is gaan kijken naar die programma's die genoemd zijn. Ik wist wel dat er dergelijke programma's beschikbaar waren. Mijn vraag was denk ik meer gericht op het proces van het komen tot een route. In mijn beleving is het heel lastig om zomaar lijntjes van A naar B te gaan trekken. Het lijkt mij dat daar heel wat afwegingen bij komen kijken. Zoals ik er nu naar kijk is het een hels kwarwei om een route te ontwikkelen. Misschien valt het mee als ik er mee bezig ben maar op dit moment voelt het als los zand in de handen.

over slaapzakken gesproken (leon) wij hebben net onderstaande besteld. Hoef ik geen feedback op hoor, maar avond het leuk om te delen. WE gaan ze goed bekijken. Bij de bever kun je ze gratis retourneren.

Cosmic 40 Long Slaapzak . € 139,95 1 € 139,95
Lamina Z Spark Slaapzak € 119,96 1 € 119,96
Je hoeft natuurlijk niet per se zelf een route te ontwikkelen, hoogstwaarschijnlijk hebben anderen dat allang voor jou gedaan, en nog beter ook dan je het zelf zou kunnen. Er zijn talloze beschreven fietsroutes in Zuid-Frankrijk, zowel van Nederlandse, Duitse (Bikeline) als Franse routemakers. Bekijk bijvoorbeeld de boekjes van Paul Benjaminse eens. Je kunt altijd diverse bestaande routes aan elkaar knopen natuurlijk. Nog een tip: als je in januari de Vakantiebeurs of in maart de Fiets- en Wandelsbeurs bezoekt, vind je daar volop stands van de Franse lokale toerismebureaus met tal van prima folders en boekjes over fietsroutes in een bepaalde streek. Die folders en routes zijn ook vaak online te vinden. Voorbeelden zijn routes in de Lubéron en in de buurt van de Mont Ventoux. Voor de Ardèche zullen ze vast en zeker ook bestaan.
luchtfietser schreef:
do 13 dec, 2018 15:58
..... . Mijn vraag was denk ik meer gericht op het proces van het komen tot een route. In mijn beleving is het heel lastig om zomaar lijntjes van A naar B te gaan trekken. Het lijkt mij dat daar heel wat afwegingen bij komen kijken. Zoals ik er nu naar kijk is het een hels kwarwei om een route te ontwikkelen. .....
 
Tja, een lijntje van A naar B is echt het allermakkelijkst.

Het gaat om de afwegingen, of dat een hels karwei is is vooral afhankelijk van een zekere ruimdenkendheid.
Niet zelden is het lijntje van A naar B de slechtste weg. De beste benadering van dat lijntje is vaak ook geen goede route.
Met een beetje figuurlijke geestverruiming wijk je af van dat rechte lijntje en/of de strakste benadering daarvan.
Soms is het bijvoorbeeld "voordeliger" om over een berg te fietsen als langs de flank omdat je langs de flank gesommeerd veel meer klimt als eenmaal naar boven en daarna ontspannen naar beneden.
Hetzelfde geldt in het horizontale vlak: soms is een ruime omweg beter als zigzaggend de rechte lijn benaderen.

Grappig is dat we tweemaal van Zuid-België naar Aveyron fietsen, precies gelijk begin en eindpunt en daar tussenin twee heel verschillende routes: de eerste keer via bijna Reims en Parijs tussen Vierzon en Bourges door naar het Plateau des Millevaches en dan de Cantal - de tweede keer oostelijker via Argonne, Colombey-les-2-Eglises, Beaune, Cluny, Beaujolais, Le Puy en Margeride. Eenmaal thuis de kilomterages naast elkaar gelegd ... en het was op één kilometer na even ver.

Beide routes had ik thuis op alleen papier globaal uitgezocht, en daarna naar bevind van zaken ingevuld en/of aangepast. Het is best te doen ... zelfs zonder internet (het was in de pré internet-tijd), je moet wel van kaarten houden (en niet van klaverjassen).

Het zag er ongeveer zo als hieronder uit.
Schermafbeelding 2018-12-13 om 17.46.43.png
Schermafbeelding 2018-12-13 om 17.46.43.png (240.33 KiB) 4449 keer bekeken


BSM

PS Mijn Canal du Midi suggestie, bekijk die nog eens. Je kan daar heel makkelijk fietsen en je kan ook makkelijk moeilijker uitstapjes maken, en je kan een stukje treinen
Ik ben een grote fan van de STRAVA ROUTEPLANNER HEATMAP.
Daarop kan niet enkel met klik en sleep bewegingen een route worden gemaakt waarna kilometers en hoogtemeters (+ profiel) worden berekend, maar het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.

Afbeelding
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:23
het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
keesswart schreef:
do 13 dec, 2018 23:41
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:23
het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
 
Precies ... en als je een beetje pech hebt leidt zo'n "leuk" rood parcours naar een uiterst inspannende trainingsroute van een lokale wieler-godheid en is de blauwe route een prettige, rustige en toeristisch aantrekkelijke route waar weinig trainingsplezier te behalen was.

Of te wel: de ideale planner is er (nog) niet. Heb je een beetje "gevoel" voor kartografie en had de kartograaf ook dat gevoel (ik ben kennelijk niet erg gevoelig voor de gebruikelijke Duitse kartografie) .... dan lees je uit een kaart veel meer als er op het eerste gezicht op weergegeven lijkt. Heb je van de verschillende "landschappen" ook nog eens enige voorkennis dan wordt het nog makkelijker.
Bij de echt digitale kaarten is die verborgen kartografische informatie vaak afwezig (of veel "dunner").

BSM
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:23
Ik ben een grote fan van de STRAVA ROUTEPLANNER HEATMAP.
Daarop kan niet enkel met klik en sleep bewegingen een route worden gemaakt waarna kilometers en hoogtemeters (+ profiel) worden berekend, maar het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.

Afbeelding
Op zich is heatmap een fijne guideline, maar de TS wil juist niet te zware routes om hellingen te vermijden. Strava is behoorlijk sportief / racefiets georienteerd, en die fietsers zoeken zulke uitdagingen juist op.

Ik ben zelf een groot fan van komoot.com , zowel de website als de app. Er zit eenmalig kosten aan, maar hier kan je zowel al bestaande routes zien (meer dagtrips), je kan de onderliggende kaart aanpassen OSM of google maps of nog een paar keuzes en vooral fijn met kinderen, je kan kiezen op wat voor fiets je gaat. Er worden grofweg 3 type fietsroutes aangeboden, dwz jij klikt de punten van A naar B en de app legt de route over het beste type weg. 1) toerfietser 2) mountainbike 3) racefietser. Tot slot zie je globaal over wat voor terrein je fietst en welke percentages helling er voorbij komen.
Let wel dat geen enkel programma perfect is, dus de realiteit kan een beetje afwijken qua wegdek en helling.