Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 249 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33852 berichten
De binnenkant van Cloud Gate, Chicago.
https://goo.gl/maps/2W2v9xQ1W9w
Buitenkant:
Afbeelding
math schreef:
ma 10 dec, 2018 12:09
Voor het vinden van de plek van het volgende plaatje is zoeken, denk ik, erg moeilijk. Je moet er geweest zijn of er over gelezen hebben.
Afbeelding
Chicago! https://tinyurl.com/y7xk263l Ik was er, maar zonder fiets.

Potverdorie. Weet ik ook eens iets, is Leon me voor...

Groetjes,

Carl
Leon, snel gevonden! Hoe?
Het is een sculptuur van Anish Kapoor in het Millennium Park in het centrum van Chicago.
math schreef:
ma 10 dec, 2018 12:36
Leon, snel gevonden! Hoe?
Zoals WimB zei heb ik de afbeelding gegoogeld. Dat leverde één afbeelding op die duidelijk hetzelfde object was maar geen duidelijke omschrijving gaf. Daarom heb ik die afbeelding opnieuw gegoogeld. Daarna was het simpel. Ik wist wel dat ik heel snel moest zijn :D

Van de volgende wil ik precies weten waar het is, laten we zeggen maximaal 50 meter ernaast.
Afbeelding
Op google satellietfoto zie ik op de maasoever iets ronds, maar niet op streetview (is van 2009)
https://goo.gl/maps/Y2YVkz7Q6DE2
Leon schreef:
ma 10 dec, 2018 12:50
Van de volgende wil ik precies weten waar het is, laten we zeggen maximaal 50 meter ernaast.
Afbeelding
Het "plaquaat" in de Bomencirkel van Meers
50°57'29.1"N 5°44'05.6"E = 50.958086, 5.734892
Op de Google luchtfoto is het maar moeilijk te zien, ik had om te beginnen twijfels.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 13:25
Bomencirkel van Meers
BSM, dat is natuurlijk goed. Jij bent.
De bomen zijn op streetview zichtbaar: https://goo.gl/maps/6NrkacvTs992

Ps. 1 je hoeft een bericht niet te citeren als het duidelijk is waar je op reageert. Overdadig citeren maakt de kans dat anderen je bericht lezen denk ik eerder kleiner dan groter.
Een bekende tip/regel op andere fora is dat je niet citeert als je op het laatste bericht reageert. Ik doe dat wel vaak om precies aan te kunnen geven waar ik op reageer. Als je reageert op een eerder geschreven bericht, en er zitten inmiddels een of meer andere berichten tussen, is citeren wel aangewezen om duidelijk te maken waar je op reageert.
P.s. 2 van een Groninger die vroeger veel op dit forum was heb ik geleerd dat een bericht krachtiger kan zijn naarmate het korter is. Ik ben nog in de leer....
Leon schreef:
ma 10 dec, 2018 13:34
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 13:25
Bomencirkel van Meers
BSM, dat is natuurlijk goed. Jij bent.

Ps. 1 je hoeft een bericht niet te citeren als het duidelijk is waar je op reageert. Overdadig citeren maakt de kans dat anderen je bericht lezen denk ik eerder kleiner dan groter.
Een bekende tip/regel op andere fora is dat je niet citeert als je op het laatste bericht reageert. Ik doe dat wel vaak om precies aan te kunnen geven waar ik op reageer. Als je reageert op een eerder geschreven bericht, en er zitten inmiddels een of meer andere berichten tussen, is citeren wel aangewezen om duidelijk te maken waar je op reageert.
P.s. 2 van een Groninger die vroeger veel op dit forum was heb ik geleerd dat een bericht krachtiger kan zijn naarmate het korter is. Ik ben nog in de leer....
Dank je Leon.

Ja, ik moest het citeer-deel nog even fatsoeneren.
En ... ik weet niet of ik van die Groninger-leerschool ben, ga je te kort door de bocht dan kom je ook nooit aan.

O ja, hoe heb ik het "plaquaat" gevonden? Eerst gezocht op een en ander zoals zonnewijzer en de vermeldde plaatsen maar dat gaf niet direct een goed resultaat. Toen domweg op basis van de topografie (zoals ook onze tovenaar deed) en daar kwam ik de Bomencirkel tegen, alleen was het "plaquaat" niet erg adequaat terug te vinden .... maar met de Bomencirkel van Meers verder zoeken bracht me snel ter plekke.

Qua enigma hoef ik alleen maar te verwijzen naar iets eerder .... of nog sneller: klik hier enigma

En dan direct een hint:
Martin E. van Doornik schreef:
zo 09 dec, 2018 19:45
Ziet eruit als een voormalige spoorbaan op een dijk, waar eens een brug heeft gestaan en dat die, om het onderhoudsvriendelijker te maken, is gesloopt en vervangen door twee steile hellingen met een aansluiting op de lager gelegen weg. Klopt?
Nee, Martin, het is niet echt een spoordijk, maar de hier verdwenen onderdoorgang is wel de hoofdreden van al deze ellende.
Het is beslist wel een echte voormalige voormalige spoorbaan ... en daar zit ook de echte hint in.

BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 09 dec, 2018 15:47
Goed dan.

Waar is dit, en in dit geval mag het zelfs ruim qua aanduiding.
Ik denk dat iedereen die er ooit geweest is zich nog herinnert hoe "K" die chicanes waren.

Historische feiten en niemendalletjes voeg ik later zelf wel toe.

O ja, het is weer een Bridgestone en weer Frankrijk (ik heb gezocht naar iets anders maar mijn Belgische en Zwitserse kiekjes zijn hetzij te persoonlijk dan wel te algemeen, en verder ... moet ik er nog vele digitaliseren).
Ik beperk me tot nog toe wel netjes tot plekken war ik zelf met de fiets geweest ben, en vaak ook meermaals. Als ook fiets-bestemmingen waar ik nog niet fietsend was mogen (bestemmingen zonder vliegen!) dan is er nog wel wat meer voorraad.
 
2013-08-22 P1110544.jpg
2013-08-22 P1110546.jpg
 
Succes

BSM
Deze voormalige spoorbaan ligt niet toevallig in Zweden?, ik heb er daar dit jaar ook een meegemaakt en daar was de helling ook niet fijn, gelukkig geen hekjes op het laagste punt, want dat is toch wel het verschil tussen fietsend of lopend naar boven.
_Peter_ schreef:
ma 10 dec, 2018 16:51
Bridgestone SM schreef:
zo 09 dec, 2018 15:47
Goed dan.

Waar is dit, en in dit geval mag het zelfs ruim qua aanduiding.
Ik denk dat iedereen die er ooit geweest is zich nog herinnert hoe "K" die chicanes waren.

Historische feiten en niemendalletjes voeg ik later zelf wel toe.

O ja, het is weer een Bridgestone en weer Frankrijk (ik heb gezocht naar iets anders maar mijn Belgische en Zwitserse kiekjes zijn hetzij te persoonlijk dan wel te algemeen, en verder ... moet ik er nog vele digitaliseren).
Deze voormalige spoorbaan ligt niet toevallig in Zweden?, ik heb er daar dit jaar ook een meegemaakt en daar was de helling ook niet fijn, gelukkig geen hekjes op het laagste punt, want dat is toch wel het verschil tussen fietsend of lopend naar boven.
 
Peter, zoals ik al schreef ... het is echt ergens in Frankrijk ... echter wel in een deel van Frankrijk waar het met een zekere (on)regelmaat goed kan sneeuwen, dus wat dat betreft zit je wel weer "in de buurt".

En zoals je al aangeeft: die chicanes onderin zijn het toppunt (no pun intended).

Deze ooit ijzeren weg is ooit, toen het ijzer nog niet weg was, benut voor film-opnamen met misschien wel de beroemdste trein. < Vlgs mij is dit een hint! >

BSM

PS   Er zijn prachtige kaarten van het Franse spoorwegnet, dat is natuurlijk ook in ingang ... alleen wie die kaarten raadpleegt zal op een tegenvaller stuiten. Frankrijk was ooit heel anders als nu, voorzien van een goed beschouwd opvallend dicht spoorwegnet (zeker als je de smalsporige interlokale spoorwegnetwerken mee telt - bij ons heet zoiets meestal een tram, of anders een locaalspoorweg).
Als nu in de komende jaren de helft van al deze mooie oude infrastructuur omgetoverd wordt in Voies Vertes ... dan kunnen we nog jaren op pad om alles te verkennen.
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 18:55
Deze ooit ijzeren weg is ooit, toen het ijzer nog niet weg was, benut voor film-opnamen met misschien wel de beroemdste trein. < Vlgs mij is dit een hint! >
Dat is wel duidelijk de Film Oriënt Express. Ik neem aan dat je het hebt over de versie uit 1974? Als je dan het traject weet is het nog uit te vogelen waar het driehonderdineendozijnkruispunt van jou ligt. Het wordt zo meer verhaaltje raden dan foto raden.
Leon schreef:
ma 10 dec, 2018 19:17
Dat is wel duidelijk de Film Oriënt Express. Ik neem aan dat je het hebt over de versie uit 1974?
De moord op de Oriënt Express met Hercule Poirot van Agatha Christie? Niet met David Suchet, maar Peter Ustinoff. Ik kijk zo vaak naar die knap gemaakte Poirot-films. Die prachtige Art-Deco stijlen.
Leon schreef:
ma 10 dec, 2018 19:17
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 18:55
Deze ooit ijzeren weg is ooit, toen het ijzer nog niet weg was, benut voor film-opnamen met misschien wel de beroemdste trein. < Vlgs mij is dit een hint! >
Dat is wel duidelijk de Film Oriënt Express. Ik neem aan dat je het hebt over de versie uit 1974? Als je dan het traject weet is het nog uit te vogelen waar het driehonderdineendozijnkruispunt van jou ligt. Het wordt zo meer verhaaltje raden dan foto raden.
 
Leon,

Niet zo pessimistisch, je hebt één van de hoofd-elementen uit de minstens dubbele hint hierboven gehaald.
En dan verder ook nog goed gegokt (die gok moest ik zelf nog even checken).
Bovendien ben ik niet zo veeleisend, ik hoef geen locatie op de meter precies, of je nu het traject of de plek van de filmopnamen, of de naam van het traject geeft ik reken het allemaal goed.

Overigens ken ik maar weinig zo beroerde kruispunten, als het werkelijk een driehonderdineendozijnkruispunt was ... dan nam ik voortaan een kettingzaag in mijn standaarduitrusting mee. <dit laatste is geen hint ?

BSM
Martin E. van Doornik schreef:
ma 10 dec, 2018 19:35
Leon schreef:
ma 10 dec, 2018 19:17
Dat is wel duidelijk de Film Oriënt Express. Ik neem aan dat je het hebt over de versie uit 1974?
De moord op de Oriënt Express met Hercule Poirot van Agatha Christie? Niet met David Suchet, maar Peter Ustinoff. Ik kijk zo vaak naar die knap gemaakte Poirot-films. Die prachtige Art-Deco stijlen.
 
Nee ... zie hier de cast:
Albert Finney als Hercule Poirot
Richard Widmark als Samuel Ratchett / Lanfranco Casetti
Lauren Bacall als de Amerikaanse Mrs. Harriet Belinda Hubbard
Ingrid Bergman als de Zweedse Miss Ohlson
Sean Connery als de Brits-Indische kolonel Arbuthnot
John Gielgud als de Britse butler Beddoes
Michael York als de Hongaarse graaf Andreyani
Jacqueline Bisset als gravin Andreyani
Vanessa Redgrave als Miss Debenham
Rachel Roberts als Duitse dienstmeid Hildegarde Schmidt
Anthony Perkins als de secretaris van het slachtoffer Hector Willard MacQueen
Wendy Hiller als de Russische prinses Dragomirov
Jean-Pierre Cassell als de conducteur Pierre Paul Michel
Denis Quilley als de Italiaanse autoverkoper annex chauffeur Antonio Foscarelli
Colin Blakely als de Amerikaanse bodyguard Cyrus B. Hardman
Martin Balsam als de Italiaanse directeur van de trein Signore Bianchi
George Coulouris als de Griekse Dr. Constantine

Het is dus de 1974 versie zoals Leon al geraden had.

Wellicht helpt dit ?

BSM
De navelstreek van BSM?
CarlW schreef:
ma 10 dec, 2018 20:55
De navelstreek van BSM?
Dit is meer beneden de gordel :shock:

Met de hints hiervoor is het nu echt een fluitje van één centime.
Ik heb het gechecked, je vind zelfs de precieze locatie (in twee betekenissen).
Je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn.

BSM
Met alle hints kom ik op:
https://goo.gl/maps/kYeLbHthzim
Geen streetview hier, dus ik kan het niet zeker weten.

In ieder geval op een oude spoorlijn, in Frankrijk!
Foutje, sorry.
Wat mij betreft hetzelfde traject, van Pontarlier naar Gilley maar daar waar het Aux Auberges kruist, zogezegd hier.

Maar .. CorneK was eerder en zover ik snapte was het traject voldoende.
CorneK schreef:
ma 10 dec, 2018 22:03
Met alle hints kom ik op:
https://goo.gl/maps/kYeLbHthzim
Geen streetview hier, dus ik kan het niet zeker weten.

In ieder geval op een oude spoorlijn, in Frankrijk!
CorneK,

Je zit heel dicht in de buurt, op 2,7 km afstand om precies te zijn.

Kijk maar eens hier: 47°01'17.5"N 6°29'14.2"E - 47.021528, 6.487272
Als je inzoomt op de luchtfoto in GoogleMaps of in Geoportail dan zie je de chicanes.
Ik stond op de plek die het coördinaat weergeeft.
O ja, bij Geoportail kan je ook een ± 1950 kaart oproepen, dan zie je de oude spoorlijn nog in vol ornaat.
 
Chemin du Train - 2013-08-22 P1110547.jpg
 
Het leuke is dat hier, dat wil zeggen bij "Les Auberges" (dus echt heel vlak bij de foto-locatie) ook een deel van de Murder in de Orient Express opnamen gedraaid zijn.
 
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000411.jpg
 
Ik ken de regio nog toen er nog rails op deze lijn lagen, één jaar regende het beestachtig en zochten we, en vonden we, onderdak bij een boer - hij zette zijn auto buiten, zocht nog een extra zeiltje zodat we een propere slaapplaats konden maken, en de volgende dag heeft hij met grote belangstelling naar al ons "speelgoed" gekeken: hij vond het prachtig hoe alles werkte en in elkaar paste.
Later was de spoorlijn, toen onder de naam "Le Chemin du Train", als voie verte ingericht maar niet geasfalteerd. Soms rijdt dat heerlijk, fijn knisperend grind, maar op sommige delen was het los grind met slechts een smal spoortje aangereden knisper-grind ... je rijdt dan op hoop van zegen ... het ging goed, maar er waren soms stukken waar je ingespannen je best moest doen ontspannen voort te rollen (en dat is dan bijna zo moeilijk als de opdracht: "denk niet aan een blauwe bal").
Inmiddels is de "Chemin du Train" al weer jaren voorzien van een asfalt-dek en daardoor ook ietsje drukker.
 
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000412.jpg
Bûcheronnage Débardage - 2011-08-04 P1000414.jpg
 
Erg jammer is het dat er nog steeds geen alternatief is voor de weg van Morteau naar Gilley, dwz voor de D437. Deze voormalige N-weg is bij tijd en wijle erg druk: 's zomers met toeristen en hors-saison met forenzen, en ik weet niet wie erger zijn: de toeristen rijden wezenloos, de forenzen roekeloos. Met één fietsbrug over de Doubs zou je aan de stille kant kunnen fietsen. Alternatieven zijn een weg "bovenover" of het geluk van een van de weinige treinen (sommige rijden zelfs door tot in Zwisterland). Op de fiets is het overigens erg prettig afdalen vanuit Zwitserland, kom je van de kant van "Mont Soleil" dan heb je vele kilometers prachtige lange en vlotte afdaling richting Morteau.

- wordt vervolgd -