Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelkeuze ... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zadelkeuze ...

Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Nu wil ik deze voor gebruik gaan "invetten".
Ik merk op dat Lepper zelf bijenwas aanbeveelt voor deze klus te klaren.
Wat zijn de ervaringen / meningen en tips van de hier aanwezige lepper bezitters m.b.t. verzorging van hun Lepper zadel?
Extra info:
Ik heb hier nog een potje van dit spul gevonden ... zou het dat zijn wat ze bedoelen?
https://www.bever.nl/p/atsko-sno-seal-w ... 70003.html
Ik heb bij de tuinen bijenwas granulaat (of hoe het ook moge heten) gekocht en deze zelf omgesmolten tot bruikbare was - staan de nodige "recepten" voor op het net. Gebruik het voor mijn Lepper en Selle Anatomica en indien nodig als lippenbalsem. Werkt prima.
Gebruik in ieder geval geen kettingvet, Ed.
willem.m schreef:
ma 22 okt, 2018 08:01
Gebruik in ieder geval geen kettingvet, Ed.
:lol:
Het potje SNO SEAL toch maar geopend en mijn eigen idee gevolgd:
Na het zadel een beetje opgewarmd te hebben met een föhn wat van die bijenwas zowel op binnen als buitenzijde van het zadel uitgesmeerd.
Een nachtje rust was blijkbaar niet voldoende om de was te laten intrekken.
Handeling met föhn nog eens herhaald en nu krijg ik na nog bijna een dagje wachten toch de indruk dat het zadel de was vrij goed aan 't opnemen is.
een tijdje geleden kwam ik via een video van een brit over zijn bikepacking fiets/set-up een bijzonder gevormd zadel van infinity (infinitybikeseat.com) tegen. Wel stevig aan de prijs, maar heeft mijn interesse wel doen opleven. Verder ook ergens in een review gelezen over dit zadel dat de testers na 2 weken ook zonder fietsbroek hier zonder zadelpijn op fietsten (op de Ho Chi Minh trail, bepaald niet de minste of eenvoudigste route), maar dat even terzijde.
Iemand ervaringen met dit type zadel opgedaan?
Ik rijd met een Infinity Bike Seat sinds eind november 2017. Ik heb er nu meer dan 8000km mee gereden.

Pro:
  • Voor mij werkt het zadel. Ik heb volgende zadels geprobeerd voor de Infinity Bike Seat: no-name (Selle Royal?) gelzadel (+4000km), SQLab 602 active (+1000km), Ergon SFC3 (+3000km), Brooks B17 (kort). Telkens zelfde probleem: irritatie van de huid ter plaatse van mijn zitbeentjes bij quasi-dagelijks gebruik. Bij de Infinity Bike Seat heb ik dit niet.
  • Het zadel is zelfs comfortabel, ik heb minder last van putten en bulten. Ik rijd niet met een fietsbroek, maar heb wel een memory-foam cover van de Decathlon over de Infinity Bike Seat getrokken, anders is het niet te harden. (Het zadel is ontworpen om met een fietsbroek te gebruiken, en is mij zo ook verkocht) Met de cover valt het ook niet zo hard op dat mijn zadel veel meer waard is dan mijn fiets...
Contra:
  • De prijs: het zadel is 10 keer duurder dan wat ik eigenlijk aan een zadel zou willen uitgeven.
  • De douane-kosten: de belgische douane gooide er nog eens 104€ aan invoertaksen en -kosten bovenop.
  • Dr. Vince, de uitvinder, is geen dokter maar een osteopaat. Zijn vrouw die de verkoop doet pusht hard om ook je fietshouding e.d. via skype bij "Dr." Vince te laten analyseren.
  • Het zadel heeft de hele zomer gekraakt, nu is het over, geen idee waarom.
  • De kwaliteit van het zadel is zeker niet zo hoog als een Ergon of SQLab.
  • Als je je fiets met belading probeert op te heffen aan het zadel trek je de shell van de rails. Je kan de shell eenvoudig (2 vijsjes) terug op de rails spannen, maar je moet er gewoon rekening mee houden.
Deze contra leiden ertoe dat ik voor mijn knutselfiets toch terug een ander zadel heb gekocht, dit keer een WTB Volt.

Niet omdat de Infinity Bike Seat zo slecht is, maar wel omdat ik graag een goedkoper zadel zou vinden dat mij bevalt. En rarara, de WTB Volt is het niet :-(
beste bdr, dank voor je reactie; heel waardevol om jouw ervaringen te lezen. Het is idd wel een heel dure investering en zeker een risico. Als het zadel toch niet bevalt, verkoop je het ook niet zomaar weer (tenzij voor een schijntje van de nieuwprijs). Ik heb nu een veringloze Brooks (ik denk een B17? weet eigenlijk niet precies), maar die bevalt maar matig (en kraakt daarbij als een tierelier). Helaas heb ik nog nergens een (bv. 2ehands/gebruikt) Infinity fietszadel gezien, dus ik heb nog wat te overwegen, maar je voor's en tegens zullen daar zeker een rol bij spelen, dus bedankt voor het delen van je ervaringen met dit zadel.
Met welke verwachting / doel zou je zo'n infinity zadel aankopen?
enerzijds omdat het best wel een uniek bijzonder zadel is en ik een recensie las van een paar mensen die het hadden uitgeprobeerd op de Ho Chi Minh trail en er bijzonder over te spreken waren (o.a. aangaven binnen een paar weken geen fietsbroek meer nodig te hebben, aangezien het zadel dermate fijn zat dat er geen sprake meer was van pijnlijke zitbotjes e.d.). Plus ik wil komend jaar graag in een nieuwe fiets investeren en dat lijkt me een mooi moment om eens een zadel als dit te gaan uit proberen (weliswaar wel na - hopelijk - voldoende gebruikerservaringen te hebben gelezen, zodat ik voldoende overtuigd ben dat het ook een goeie investering is (wat natuurlijk een persoonlijke keuze blijft, gezien de kostprijs)
Mijn persoonlijk idee hierover is dat wanneer ik zoveel geld uitgeef aan een zadel, ik dan vrij zeker moet zijn dat deze nagenoeg volledig aan de door mij gestelde eisen voldoet.
Om hierover zeker te zijn verwacht ik van de fabrikant dat men mij de mogelijkheid bied tot een testzadel, zodat ik proefondervindelijk kan vaststellen of dit het zitje is dat ik zoek.
Zo'n Infinity zadel ziet er inderdaad wel erg speciaal uit, meer niks dan zadel, en er zit natuurlijk ook een mooi verhaal achter met iets van een "dokter" ... maar ik zou me niet laten leiden door al die verkoops praatjes.
Waarmee ik niet wil zeggen dat een Infinity zadel geen kansen mag krijgen.
Ed kettingvet schreef:
do 25 okt, 2018 17:34
Mijn persoonlijk idee hierover is dat wanneer ik zoveel geld uitgeef aan een zadel, ik dan vrij zeker moet zijn dat deze nagenoeg volledig aan de door mij gestelde eisen voldoet.
Om hierover zeker te zijn verwacht ik van de fabrikant dat men mij de mogelijkheid bied tot een testzadel, zodat ik proefondervindelijk kan vaststellen of dit het zitje is dat ik zoek.
Zo'n Infinity zadel ziet er inderdaad wel erg speciaal uit, meer niks dan zadel, en er zit natuurlijk ook een mooi verhaal achter met iets van een "dokter" ... maar ik zou me niet laten leiden door al die verkoops praatjes.
Waarmee ik niet wil zeggen dat een Infinity zadel geen kansen mag krijgen.
Helemaal mee eens. Btw Natuurlijk kun je met dat zadel geen last meer krijgen van je zitbotjes, maar kun je niet des te meer last krijgen van het gebied waar je wèlmop zit?

Daarnaast is voor mij de aankoop van een zadel nauwelijks verbonden met de aankoop van een fiets, je kunt elke nieuwe fiets ook zonder zadel kopen en als dat niet zo is, is er meestal bijzonder weinig verlies te lijden.
Ed kettingvet schreef:
do 25 okt, 2018 17:34
Mijn persoonlijk idee hierover is dat wanneer ik zoveel geld uitgeef aan een zadel, ik dan vrij zeker moet zijn dat deze nagenoeg volledig aan de door mij gestelde eisen voldoet.
Om hierover zeker te zijn verwacht ik van de fabrikant dat men mij de mogelijkheid bied tot een testzadel, zodat ik proefondervindelijk kan vaststellen of dit het zitje is dat ik zoek.
Zo'n Infinity zadel ziet er inderdaad wel erg speciaal uit, meer niks dan zadel, en er zit natuurlijk ook een mooi verhaal achter met iets van een "dokter" ... maar ik zou me niet laten leiden door al die verkoops praatjes.
Waarmee ik niet wil zeggen dat een Infinity zadel geen kansen mag krijgen.
Om in te haken op het onderstreepte gedeelte van je post, verwacht je dan dat een fabrikant je een zadel beschikbaar stelt voor de duur van 500 of 1.000 km? Wanneer vindt jij een zadel ingereden? Na hoeveel km kan je hier wat van vinden? En wat moet de fabrikant dan doen met het zadel wat zich naar jouw zitbotjes heeft gevormd maar je uiteindelijk toch niet bevalt?
Ik vind dat nog wel een dingetje...

Natuurlijk dien je alert te blijven voor verkooppraatjes, maar als ik een auto koop (van een aanzienlijk hoger bedrag en nog meer verkooppraatjes van de verkoper dan bij een fietszadel) mag ik blij zijn als ik er een dag of vaak nog korter een proefritje in kan maken.

Nu met mijn 3e zadel in 2 jaar tijd denk ik het zadel gevonden te hebben wat goed past, maar zeker weten doe ik het niet. Als ik niet overtuigd ben komt het zadel op marktplaats te koop en koop ik weer een nieuwe, of eentje die een ander niet bevallen is en te koop staat na nauwelijks gebruikt te zijn geweest.
Het blijft toch een beetje een gok en een risico waarvan ik bereid ben deze zelf te nemen.

Maar ja, ieder zijn meug.
Als een fabrikant een produkt op de markt brengt mede ontworpen door een "dokter chiropractor" en dus zeker is van een kwaliteitsproduct op de markt te brengen zullen de meeste testers wel overgaan tot aankoop denk ik zo.
Overigens ben ik van mening dat er weinig inrijden hoeft te gebeuren met zo'n type zadel, in tegenstelling tot een lederen zadel (brooks / lepper enz ...)

Toch nog iets over de eventuele geschiktheid van het zadel:
Mijn inziens is een zadel zoals bvb. de INFINITY L2-SERIE enkel geschikt voor fietsers die erg stil op het zadel zitten.
Edwin* schreef:
do 25 okt, 2018 21:07
Ed kettingvet schreef:
do 25 okt, 2018 17:34
... maar ik zou me niet laten leiden door al die verkoops praatjes...
... verwacht je dan dat een fabrikant je een zadel beschikbaar stelt voor de duur van 500 of 1.000 km? ... Na hoeveel km kan je hier wat van vinden?
Alle zadels die ik vernoemde, behalve de SQLab, zaten goed voor occasionele ritjes. De problemen begonnen altijd pas na een aantal dagen wanneer ik wegens huidirratie en ontsteking niet meer goed op mijn zadel kon blijven zitten (en ook geen zin meer had om te fietsen). Occasioneel proberen van een zadel zou mij niet helpen, en ik vind ook dat je een zadel de tijd moet geven om er aan te wennen, vandaar dat ik 1000km met die SQLab heb gereden. (Ik vind de "wetenschap" achter SQLab echt niets, voor mij maken zij nog altijd varianten van de Amerikaanse Hobson Easy Seat waar ze als invoerder mee begonnen zijn.)

Ik heb de Infinity Bike Seat niet gekocht na verkoopspraatjes maar wel na een lang facebook-gesprek met ene Henk V. die zijn eerste ronde van Ierland gestopt was wegens zadelproblemen (Brooks C15) en nadien met de IBS wel zonder problemen de ronde rond gemaakt. Ik zou heel graag hebben dat veel mensen een Infinity Bike Seat kopen, en liefst zo snel mogelijk met veel korting terug verkopen, dan heb ik eindelijk terug een goed zadel op mijn knutselfiets ;-)
Leon schreef:
do 25 okt, 2018 21:01
Btw Natuurlijk kun je met dat zadel geen last meer krijgen van je zitbotjes, maar kun je niet des te meer last krijgen van het gebied waar je wèlmop zit?
Ik vind het eigenaardig dat het tot het wereldfietsers-canon behoort dat een lederen zadel pas goed zit als er putten in zitten voor je zitbotjes, maar dat het weglaten van materiaal op die plaatsen automatisch tot problemen zou leiden.
Ed kettingvet schreef:
do 25 okt, 2018 22:16
Als een fabrikant een produkt op de markt brengt mede ontworpen door een "dokter chiropractor" en dus zeker is van een kwaliteitsproduct op de markt te brengen zullen de meeste testers wel overgaan tot aankoop denk ik zo.
Infinity Bike Seat wordt niet gemaakt door een fabrikant maar door het eerder vernoemde koppel dr Vince en vrouw. Hij heeft het zadel zelf ontworpen en geld opgehaald via kickstarter om het te laten produceren. Ik denk dat de initiële kickstarter-run zeer veel zadelbasissen heeft opgeleverd die ze nu in verschillende varianten verkopen, wat hun goed recht is. Hun verkoop is zeer op America gericht.

Ik denk dat het geen enkel probleem is om een IBS terug te sturen en je geld terug te krijgen, maar van douanekosten ga je niets terugkrijgen...

Zoals je aan mijn reacties merkt vind ik het idee achter het zadel goed maar heb ik voornamelijk bezwaren tegen de business-kant en de uitvoering. Ik zou liever hebben dat de ideeën achter het zadel worden opgepikt door een grote(re) fabrikant die de kwaliteit omhoog krikt en de prijs omlaag haalt, maar de Duitse fabrikanten als Ergon en SQLab lijken zich voornamelijk te concentreren op meer gewicht op de zitbotjes concentreren ipv minder.
bdr schreef:
do 25 okt, 2018 22:55
Leon schreef:
do 25 okt, 2018 21:01
Btw Natuurlijk kun je met dat zadel geen last meer krijgen van je zitbotjes, maar kun je niet des te meer last krijgen van het gebied waar je wèl op zit?
Ik vind het eigenaardig dat het tot het wereldfietsers-canon behoort dat een lederen zadel pas goed zit als er putten in zitten voor je zitbotjes, maar dat het weglaten van materiaal op die plaatsen automatisch tot problemen zou leiden.
Het is gewoon een vraag die ik stel omdat ik geīnteresseerd ben in het antwoord hoor. Maar ( :wink: ) misschien ligt dat gevoelig?
Ligt inderdaad letterlijk gevoelig ;-) Ik heb soms wel vage pijntjes of irritaties als ik lang in het zadel zit, maar die zijn direct over. Na de monsterrit van 200km deze zomer had ik veel last van polsen en handen maar niet van achterwerk, wel met een fietsbroek gereden toen. Ik heb er al aan gedacht om de (oude) Brooks B17 die hier ligt uit te snijden in dezelfde vorm, maar dan blijft er volgens de schoenmaker die ik om raad vroeg te weinig materiaal over om een mens te dragen...
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
Hè, gelukkig, een ouderwetse zadel-discussie.

Na vroeger op om het even welk zadel gefietst te hebben (bijv. met niet meer als een zwembroek als fietsbroek 2500 km op iets antieks met veren) ... kwamen de modernere zadels.
Mijn standaard Bridgestone zadel voldeed, later bleek een gelijk uitziend Hema zadel zelfs beter, het Hema-zadel had een minder "scherpe" achterrand (die achterrand is een vaak vergeten onderdeel van het fietszadel).

Vervolgens kwam de mode van de gel-zadels. Avocet gelzadels .... zat lekker maar teveel gel dus voor de vakantie-fietser een "broeinest". Onze zitvlakken werden gevoeliger als de prinses op de erwt.
De geen drukpunten-overal druk oplossing lijkt leuk maar als je wat langer fietst dan knijp je alle bloedvaten af, als je vakantie-fietst is het dus alle dagen raak want warm en lang endan nog warmer etc.

Toen nieuwere - en in onze ogen erg dure - Avocet O2 40M & 40W ... eindelijk een zadel dat hard was zonder te hard te zijn, en een zadel dat steun gaf zonder drukpunten en zonder de géén drukpunten overal druk. Glad zonder glibberig te zijn en smal genoeg om ook dikke dijen voldoende ventilatie te bieden.
Later ... verkocht Halfords de Avocets (in verschillende uitvoeringen) ineens ook, en veel goedkoper - denkelijk hadden ze een of andere voorraad opgekocht.
Alleen ... de Avocets waren te mooi, te licht. De titanium-railtjes maken de zadels leuk licht ....echter, vroeger of later breken de railtjes, en ze breken natuurlijk op een onverwacht en weinig handig moment.
Als ze nu alleen bij mij braken ... dan was het mogelijk mijn overgewicht, maar ook bij mijn wederhelft breken de railtjes (ze breken wel iets minder snel).
Misschien moet ik eens de truuk onder de knie krijgen hoe je goedkope zware maar degelijke railtjes onder een oud Avecet-dek krijgt .... er liggen hier nog een paar Avocetjes.

Daarna de SQ-lab eens uitgeprobeerd, misschien iets te optimistisch een lekker brede variant (want de Avocet O2 40W paste mij ook), daarna voor mijn wederhelft ook ... de SQ lijkt heel solide .... maar bij ongeveer ieder weer geeft de SQ weer drukpunten, de bovenzijde is te plat, ook iets te stroef, en de neus nogal breed.

Het was zelfs zo erg dat ik uitendelijk ergens langs de Marne een tamelijk willekeurig semi-race zadel kocht en dat bleek al beter als het SQ zadel.
Sinds niet al te lang een Selle Italia bij de Decathlon gehaald, iets met een leren dek en een "hygiène-sleuf".
In ieder geval is dit weer een zadel met de juiste minimaal groeve gladheid en met de juiste niet helemaal harde hardheid, alleen wat smal voor mijn brede bekken in de dwarsrichting toch duidelijk te bol, en zeker te smal voor het bekken van mijn wederhelft.

En nu ... zouden er nieuwe en goede Avocet 02 40M & 40W zijn (de Avocet 02 40R, de race-versie leek mij aan de smalle kant, en vooral te lang) ... dan kocht ik ze direct weer ... iedere paar jaar nieuw is vervelend maar te overzien ... fiets-comfort is onbetaalbaar.

Je zou toch denken dat er voor de randonneur en andere lange-afstandsfietsers toch wel een markt voor goede zadels zou zijn maar het valt tegen. De echt sportieve lange-afstandsfietser kan ook wel toe met een semi-race-zadel maar als je ook maar iets meer overeind zit en dus deeltijd wat meer IN het zadel dan heb je een voldoende breed zit-gedeelte nodig maar wel een zitgedeelte met een zekere dwarse bolling ... en zulke zadels zijn zeldzaam, of misschien zelfs afwezig in de markt.

BSM