Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Centreren Schwalbe Almotion - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Centreren Schwalbe Almotion

Tja, voor autobanden gebruiken ze iets dat veel weg heeft van groene zeep.
't Zal wel goed "neutraal" zijn want op lichtmetalen velgen wil je geen corrosie van de aanleg-rand, daarmee ben je bij tube-less (wat normaal is bij auto's) niet blij.

Een zepige substantie is overigens helemaal niet zo ver verwijderd van een vette substantie, belangrijk verschil is dat vette substanties en rubber meestal slecht samen gaan.
En ... beide wil je niet te veel op fietsvelgen als er sprake is van velgremmen.

Er zijn overigens ook niet-vette en niet-zepige glijmiddelen :oops:

BSM

PS Wat is er overigens mis met het ouderwetse talkpoeder (behalve dan soms een klein deel asbest-vervuiling)?
Ik gebruik graag ruim talkpoeder bij het monteren van mijn banden.
Bridgestone SM schreef:
ma 03 dec, 2018 12:45
Een zepige substantie is overigens helemaal niet zo ver verwijderd van een vette substantie
Menige stof slaat met één extra proton om van essentieel voor de mens naar dodelijk bij inname van een heel kleine theelepeltje ervan, dus als een stof chemisch op een andere lijkt zegt dat niet altijd veel over de eigenschappen.

Banden monteren met siliconenolie kan voor het rubber geen kwaad, maar hert glijden is dan misschien nauwelijks te stoppen.

Ik heb nog even gezocht naar eigenschappen van het spul wat de autobandenboer gebruikt voor montage, maar kon zo snel niets vinden. Het zou we eens prima kunnen zijn voor fietsbanden.
bast1aan schreef:
ma 03 dec, 2018 11:25
2 a 2,5 bar lijkt me te laag om lekker over asfalt te fietsen.
Dit is inderdaad persoonlijk, maar om dit uit te testen bij een 50 mm brede band is dit mijn inziens zeker de moeite waard. Zolang je rijwiel niet gaat zwabberen zal het comfort mijn inziens alleen maar toenemen is mijn ervaring. Mocht je deze banden luchtdruk, je toch niet bevallen is er snel iets lucht bij gepompt. Geen man over boord. Ik weet natuurlijk niet met welke breden banden je fiets, maar probeer eens met een zo laag mogelijke bandenspanning te fietsen als je systeem gewicht dit toelaat. Maak dan eens een tocht over kinderkopjes, gruis, gravel en onverharde veldwegen met die zo laag mogelijke bandenspanning en ervaar het comfort. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Groetjes Roger
Roger schreef:
ma 03 dec, 2018 15:16
bast1aan schreef:
ma 03 dec, 2018 11:25
2 a 2,5 bar lijkt me te laag om lekker over asfalt te fietsen.
Dit is inderdaad persoonlijk, maar om dit uit te testen bij een 50 mm brede band is dit mijn inziens zeker de moeite waard. Zolang je rijwiel niet gaat zwabberen zal het comfort mijn inziens alleen maar toenemen is mijn ervaring. Mocht je deze banden luchtdruk, je toch niet bevallen is er snel iets lucht bij gepompt. Geen man over boord. Ik weet natuurlijk niet met welke breden banden je fiets, maar probeer eens met een zo laag mogelijke bandenspanning te fietsen als je systeem gewicht dit toelaat. Maak dan eens een tocht over kinderkopjes, gruis, gravel en onverharde veldwegen met die zo laag mogelijke bandenspanning en ervaar het comfort. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Groetjes Roger
Bandenspanning is niet alleen persoonlijk. De spanning kan ook te laag zijn. Houdt rekening met je eigen gewicht plus eventuele bagage. Je zult dan niet zo snel onder de 4 bar komen. Ik reed voor lange tijd met te lage bandenspanning op Almotions 40mm en reed de wangen kapot. Als het profiel van je banden aan de buitenzijde gaat afslijten en niet in het midden, bij mij gebeurde dat, dan is je bandenspanning te laag.
Ronald van der Perk schreef:
ma 03 dec, 2018 16:35
Bandenspanning is niet alleen persoonlijk. De spanning kan ook te laag zijn. Houdt rekening met je eigen gewicht plus eventuele bagage. Je zult dan niet zo snel onder de 4 bar komen. Ik reed voor lange tijd met te lage bandenspanning op Almotions 40mm en reed de wangen kapot. Als het profiel van je banden aan de buitenzijde gaat afslijten en niet in het midden, bij mij gebeurde dat, dan is je bandenspanning te laag.
 
Vlgs mij is het zelfs "beter" als de banden minstens iets vlotter in het midden slijten.

Verder is een handig reken-hulpje: Deel het gewicht op het wiel door de bandenspanning en je hebt de "voetafdruk" in cm2 (dit gaat goed zolang je geen heel stijve banden hebt).
De breedte van de "voetafdruk" die is makkelijk nauwkeurig vast te stellen en zo heb je dus een indruk van de "indruk". (Met een beetje basis-meetkunde bereken je zelfs de "indruk" tot op millimeter-niveau.) Hoe meer de band werkt hoe meer je als fietser werkt.

Dit verhaal gaat natuurlijk vooral op op de gladde weg. Op kinderkopjes is het wat anders, daar ben je blij met een band die de weg gladstrijkt, maar vergeet niet dat je op die kinderkopjes ook "inlevert" op zachtere banden .... alleen staat er op die kinderkopjes dan de winst tegenover van het niet meer stuiteren: stuiteren is prestatie-verminderend (en ook energie-verlies).

BSM
Ronald van der Perk schreef:
ma 03 dec, 2018 16:35
Roger schreef:
ma 03 dec, 2018 15:16
bast1aan schreef:
ma 03 dec, 2018 11:25
2 a 2,5 bar lijkt me te laag om lekker over asfalt te fietsen.
Dit is inderdaad persoonlijk, maar om dit uit te testen bij een 50 mm brede band is dit mijn inziens zeker de moeite waard. Zolang je rijwiel niet gaat zwabberen zal het comfort mijn inziens alleen maar toenemen is mijn ervaring. Mocht je deze banden luchtdruk, je toch niet bevallen is er snel iets lucht bij gepompt. Geen man over boord. Ik weet natuurlijk niet met welke breden banden je fiets, maar probeer eens met een zo laag mogelijke bandenspanning te fietsen als je systeem gewicht dit toelaat. Maak dan eens een tocht over kinderkopjes, gruis, gravel en onverharde veldwegen met die zo laag mogelijke bandenspanning en ervaar het comfort. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Groetjes Roger
Bandenspanning is niet alleen persoonlijk. De spanning kan ook te laag zijn. Houdt rekening met je eigen gewicht plus eventuele bagage. Je zult dan niet zo snel onder de 4 bar komen. Ik reed voor lange tijd met te lage bandenspanning op Almotions 40mm en reed de wangen kapot. Als het profiel van je banden aan de buitenzijde gaat afslijten en niet in het midden, bij mij gebeurde dat, dan is je bandenspanning te laag.
Natuurlijk kan je bandenspanning ook te laag zijn. Maar met een Almotion band van 50 mm breed kan je met lagere bandenspanning fietsen dan met Almotion van 40 mm breed. Rij je tubeluss kan de spanning nog 20 % lager dan het systeem gewicht (fiets-bagage-fietser) aangeeft. Mijn pleidooi hier is; probeer eens met een zo laag mogelijke bandenspanning te fietsen. Kijk hoe je dit bevalt. En voer de druk eventueel langszaam op tot het voor jouw gewenste comfort. Wat heb je hierbij te verliezen? De rubber van de wangen van de Almotion is van een andere samenstelling dan van het loopvlak. Deze is juist zo ontwikkeld dat ze goed dempen en niet snel inscheuren. Vandaar dat deze band ook vrij prijzig is. Gebruik dan ook het volledig potentieel van deze hoogwaardige fietsband zou ik zeggen.
Groetjes Roger.
Roger schreef:
ma 03 dec, 2018 18:24
Natuurlijk kan je bandenspanning ook te laag zijn. Maar met een Almotion band van 50 mm breed kan je met lagere bandenspanning fietsen dan met Almotion van 40 mm breed. Rij je tubeluss kan de spanning nog 20 % lager dan het systeem gewicht (fiets-bagage-fietser) aangeeft. Mijn pleidooi hier is; probeer eens met een zo laag mogelijke bandenspanning te fietsen. Kijk hoe je dit bevalt.
 
Hmmm ... tegen experimenten heb ik niks, maar ik heb nog minder tegen de theoretische benadering.
Die vervorming van het loopvlak blijf je houden bij (te) lage bandenspanning.
Daarom mijn pleidooi om een en ander in ieder geval ook eens na te rekenen.

En dan die 20% minder bandenspanning bij tubeless .... daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waar is dat op gebaseerd ?   Bij auto's is het eerder het omgekeerde: wil je met een grote - floatation - footprint en dus extra lage bandenspanning rijden dan zijn binnenbanden juist aanbevolen.

Ik snap de comfort-winst en ik snap ook dat bredere banden minder lucht nodig hebben voor een ± gelijke foot-print-lengte, maar ... of dat ook goed rolt op een gladde (of semi-gladde) ondergrond ??

BSM

PS   In mijn Bridgestone past net aan 35/37 mm bandbreedte, dus blijft het bij mij sowieso een harde band (en dus een zeker dis-comfort op slechte wegen).
De stelling dat je bij tubeless een band met ongeveer 20% lagere minimale druk kunt rijden berust op het elimineren van twee problemen:
1. Bij erg lage druk krijg je met een binnenband snel een stootlek ('snake bite'), omdat de band op de velg wordt gedrukt als je tegen een richeltje, boomstronk oid rijdt.
2. Als je remt, berust de remkracht ook op de wrijving tussen het wiel (as, spaken, velg) en de band. Bij lage druk is er onvoldoende wrijving tussen de velg, die met het ventiel aan de binnenband is verbonden, en de buitenband die over het wegdek wrijft. Je krijgt dan dat het ventiel van de binnenband gaat scheuren (hierboven al eerder beschreven). Ik heb vaak gezien dat mountainbikers met ca. 1,6 bar druk en schijfremmen (veel krachtiger dan niet-hydraulische velgremmen) een lekke band kregen door een scheurtje bij het ventiel.

Lagere druk geeft op een losse ondergrond minder rolweerstand. Op een verhard wegdek zie ik de voordelen van erg lage druk niet.
Bridgestone SM schreef:
ma 03 dec, 2018 19:02
En dan die 20% minder bandenspanning bij tubeless .... daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waar is dat op gebaseerd ?
Geen idee, maar op Wikipedia staat:

"Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek. (...) Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsband
willem.m schreef:
ma 03 dec, 2018 19:22
Bridgestone SM schreef:
ma 03 dec, 2018 19:02
En dan die 20% minder bandenspanning bij tubeless .... daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waar is dat op gebaseerd ?
Geen idee, maar op Wikipedia staat:

"Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek. (...) Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fietsband
 
Tja, wikipedia gaat daar wel wat kort door de bocht (en dat is riskant met zo weinig lucht).
Het "driften" - ik noem het zijwaarts over de band rollen - wordt niks beter bij een tubeless, en bij 1 bar minder wordt het snel wel erg bar..
En ... als je al bevreesd moet zijn voor een "snake-bite", dan wil je ook niet nog minder lucht want de karkas-breuk-risico's zijn al groot bij het snake-bite-bandenspanningsniveau, bij 1 bar minder loop je dan echt het risico dat je keihard op de velg stuitert.

De afwezigheid van de binnenband maakt wél dat er minder rolweerstand is, dwz die genoemde wrijving tussen binnen- en buitenband geeft rolweerstand. De afwezigheid maakt dat je wellicht wat meer andere rolweerstand wilt accepteren, de extra rolweerstand in de slappere band ... dat kan, dat is een keuze.


BSM
Een almotion rolt het lichtste op 4 bar en het comfortabelst op een lagere spanning. De kans is groter dat je over tegels/klinkers rijdt dan kinderkopjes. Ik zorg er altijd voor dat ik die niet in mijn stuur voel en met mijn gewicht is dat tussen de 3,5 en 4 bar achter en 3 en 3,5 bar voor. Verder rolt de band overal heel soepel overheen en dat is voor mij meer waard dan het strookje kinderkopjes waar het stuur wat stuitert.
groverr schreef:
ma 03 dec, 2018 20:17
Een almotion rolt het lichtste op 4 bar en het comfortabelst op een lagere spanning.
Zover ik weet rollen alle banden op volledig vlakke ondergrond het lichtst op hun maximale spanning, simpelweg omdat er dan het minste rubber vervormd wordt.
Bij elk realistisch wegdek is dat niet meer zo omdat er dan ook energie verloren gaat in het vervormen van fiets en berijder, bovendien is getril en gestuiter ook vermoeiend. Ergens is er een optimum, maar dat is niet in een simpele regel te vatten omdat soms zelfs iedere rit een ander percentage hobbelige weg kan hebben. Dan is er nog het gewicht, voor en achterband, hard en zacht wegdek antilekbanden, profiel..... je moet gewoon proberen.
Het maakt ook uit wat voor ritten je rijdt. Ik heb een fiets die ik vnl voor in en om het dorp gebruik, korte ritten dus. Daarvan is een druk van 2,5 a 3 bar prima omdat het soepel over klinkerstraatjes rijdt en op korte afstanden de extra rolweerstand toch niet uit maakt. Ga je wat grotere afstanden rijden, dan vind ik dat wel belangrijk en pomp ik de banden meestal op tot ca 1 bar onder de max druk op m'n toerfiets en tegen de maximum druk op m'n velomobiel.

Verder is in dit topic al een uitvoerige discussie geweest over optimale druk van (o.a.) de Almotion.