Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Centreren Schwalbe Almotion - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Centreren Schwalbe Almotion

Klopt, zou ik echt een groot gat in mijn band krijgen helpt de latex ook niet meer. Echter meestal zijn het kleine gaatjes als je lek rijd is mijn ervaring. Op vakantie neem ik een binnenband mee. Mocht ik deze nodig hebben wordt ik inderdaad geconfronteerd met de moeizame montage van deze band.
Groetjes, Roger.
Tja, wij rijden op Schwalbe Marathon Plus Tour en die passen geweldig, dus Schwalbe kan het wel.

Je hebt met de moderne banden heel veel minder vaak een lek (ik weet nog hoe je vroeger probeerde met extra voorzichtigheid een stukje puin-pad te befietsen, soms was het zelfs slimmer om maar even te lopen), toch wil je graag een band die bijna uitnodigt om geplakt te worden.

Vóórdat we de Schwalbe Marathon's monteerden hadden we Continental-banden, banden die toentertijd als goed werden aangeschreven, maar die waren een crime bij het monteren en dus ook bij een lek.

En een band die hobbelt ... die rolt toch ook minder goed, in ieder geval op die wegen waar je merkt dat ie hobbelt.

BSM
Roger schreef:
zo 25 nov, 2018 09:35
......... Op advies van mijn fietsenmaker heb ik mijn Almotion banden tubeless gemonteerd. Door het verwijderen van de binnenband is er meer ruimte en laat de band zich dan makkelijker monteren. Daarnaast kan ik nu met lagere bandenspanning fietsen waardoor het comfort aanzienlijk toe neemt. Momenteel 5500 km tubeless gefietst..........Als je toch al z'n dure Almotion banden bezit zou ik het zeker over wegen deze tubeless te monteren.
Nou Roger, dat zijn de verlossende woorden hoor. Daar komt bij dat een TL buitenband enigszins strakker om de velg moet zitten dan een gewone buitenband, heb ik het vermoeden, en zo wordt de Almotion TL buitengewoon lastig te monteren, met name als je er een biba inpropt. :oops:

Schwalbe Catalogus 2015 geeft voor de 28" 40 mm en 50 mm beiden een TL -, en tevens
een gewone (biba) uitvoering.
Gewone biba Almotion uitvoeringen zijn in Catalogus 2017 echter verdwenen !
Achter elke maat Almotion staat: MicronSkin TL Easy.
Dus dan is de Almotion ALTIJD TL, en in dier voege te allen tijde moeilijk te monteren icm biba.
Catalogus 2018 specificaties voor de Almotion gelijk aan die van Catalogus 2017

In Catalogus 2019 wordt het groot feest bij de Almotion's want ze zijn allemaal NEU.
"Neu ist die V-Guard Ausführung. Die optimale Konstruktion ( :?: :!: ) für den Almotion. Schnell, sicher, agil. Mit zusätzlicher Gewichtsersparnis am Reifen."

Die V-guard is de Biba uitvoering. Wat we nu per model-2019 zien is de omgekeerde wereld
want de TL(E) -uitvoering (slechts 2 maten) is de uitzondering geworden.
Dus Schwalbe komt, bij de Almotion, gedeeltelijk terug op Tubeless.
Ze schrijven zelf 'zusätzlicher Gewichtsersparnis'' maar je zou kunnen gaan vermoeden dat Almotion TL niet het succes geworden is dat ze verwacht hadden, vanwege het lastige monteren van een TL-band ? Ich habe keine Ahnung. Is Gerrit Gaastra nog wel eens in de zaal ?

55-559 (26 x 2.15)
V-Guard, E-25

55-584 (27.5 x 2.15, 650B)
V-Guard, E-25

40-622 (28 x 1.50, 700x38C)
V-Guard, E-25

50-622 (28 x 2.00)
SnakeSkin, TLE, E-25

50-622 (28 x 2.00)
V-Guard, E-25

55-622 (28 x 2.15)
SnakeSkin, TLE, E-25

55-622 (28 x 2.15)
V-Guard, E-25

https://www.schwalbe.com/de/tour-reader ... otion.html

Overigens is de specifiek voor Almotion geldende kreet 'Dynamic Casing ' verdwenen.
Het lijkt er mede daardoor sterk op dat Schwalbe aan het standaardiseren is gegaan dwz
dat de Almotion in feite dezelfde band is als de Supreme
maar dan in een iets zwaardere/robustere uitvoering.

Vandaar wellicht dat de Supreme een fractie sneller en comfortabeler is:
"geschmeidiger als je zuvor. Das Maximum an Komfort und
Speed bekommst du, wenn du ihn als Tubeless-Easy Version
nutzt – dann ist er unschlagbar am allerschnellsten"


DUNNERE VELGLINT BIJ BIBA IN TL BUBA

Er waren/zijn fragile/kunststof velgtapes en die kunnen problemen
geven (verschuiven); de meeste mensen kiezen daarom
voor de robuuste Velox velgtapes die door de jaren probleemloos blijven.
Die zijn wel wat dikker maar daar had je , tot nu toe, geen last van bij montage.

Echter, omdat in ieder geval Almotion's model 2017 en 2018 allemaal TL zijn
en (mede?) daardoor moelijker te monteren zijn (onderweg !) is het aannemelijk
dat, als je in deze TL Almotions (eventueel) een biba wil leggen, het slim is
om een (moderne, dus inmiddels betere neem ik aan ) dunne TL- tape toe te passen.

Op dat idee kwam ik door het volgende:
"Remember to always use tubeless rim tape with modern tubeless-compatible rims, even if you install inner tubes. Tubeless rim tape is thin and slippery, allowing the tires to slide onto the shelf that forms the bead seat. Cloth and other traditional tapes are too thick and have too much friction, so the tire beads get hung up on the ridge that separates the well from the shelf on these rims."

https://janheine.wordpress.com/2018/12/ ... gium-rims/

Ach ja, je zag het al met de (fiets!-)schijfrem en de aandrijfriem;
het kost 10-20 jaar voordat het goed is. Sommige dingen worden
zelfs nooit goed zoals de distributieriem bij auto's; ketting is beter
en daarom past bijvoorbeeld Toyota alleen maar (!) distributieketting toe en
de bijv. volgende generatie motoren van Renault/Nissan/Mercedes
krijgt weer een distributieketting ipv riem. Wat mij betreft
ben ik er nu wel uit; laat de industrie het item TL-BUBA en TL-VELG maar
eerst eens verder uitwerken. Ze kunnen het tot nu toe met elkaar
zelfs niet eens worden over de maatvoering/passing band/velg.
Roadster schreef:
ma 26 nov, 2018 15:39

55-584 (27.5 x 2.15, 650B)
V-Guard, E-25
Is dit een nieuwe band?
Ik blijf het een raar verhaal vinden dat het met biba niet lukt de band netjes om te leggen en zonder wel. Ik pomp de biba altijd een klein beetje op zodat deze in de buba past en leg deze dan om de velg, op het eind laat ik de biba leeglopen (een klein beetje lucht blijft er altijd nog wel inzitten) en leg het laatste stuk ook om. Als het een lastige band is dan zorg je ervoor dat de kant die al om de velg zit zo ver mogelijk naar het midden zit, die biba is echt geen spelbreker, het maakt de buba hooguit iets dikker, maar niet zo dik dat het het onmogelijk wordt. De band oppompen tot 1 bar boven het opgegeven maximum zou om de band te kunnen laten zetten geen probleem op mogen leveren, daarna kun je de band weer leeg laten lopen tot de gewenste druk.

Als een band niet goed is gewoon terugbrengen, ondanks alle controles is bandenmaken toch nog veel handenarbeid (niet voor niets komen ze uit lage lonenlanden, naast dat daar ook de grondstoffen zijn).
Het heeft er ook mee te maken hoe diep het velgbed is. Ik heb een combinatie velg + draadband + niettubeless band gehad die ik er met mijn vingers zo gemakkelijk af kreeg dat ik wel eens onderweg een achterband geplakt heb door op de plek van de doorn 30 cm van de binnenband er tussenuit te halen, te plakken en weer terug te stoppen; dat ging dan ook heel snel.
Na mijn avontuurtje met de tubelessready 55-559 Almotion vouwband op mijn vlakke velgen verlang ik daar weer naar terug. Het effegaatjeplakken daarmee was een ware krachttoer.
_Peter_ schreef:
ma 26 nov, 2018 17:21
Ik blijf het een raar verhaal vinden dat het met biba niet lukt de band netjes om te leggen en zonder wel.
Naar mijn ervaring zijn er twee redenen waarom het tubeless beter lukt:
  • de latex-vloeistof werkt als glijmiddel om de band op de juiste plaats te krijgen,
  • het systeem is niet luchtdicht -- en dus niet stabiel -- tot de band op de juiste plaats zit.
Met een binnenband zit de buitenband veel sneller vast ten opzichte van de velg.
Leon schreef:
ma 26 nov, 2018 21:27
Het heeft er ook mee te maken hoe diep het velgbed is.
Als je het verhaal van Schwalbe over TL leest is de huidige TL-techniek heel goed
en zinvol, misschien ga ik TL eens proberen.
Zie de Schwalbe TL-uitleg op blz 25 van de Catalogus :
https://www.schwalbe.com/nl/katalogeflyer.html

Zijn de Ryde Andra 40 en/of de Ryde Dutch 19 diep genoeg denk je ?
Leuk, volgens die catalogus heb je kennelijk ook nodig:
* Tire Booster, 59,90 euro. (435 gram, ook voor onderweg)
* Tubeless velglint. 21,90 euro voor een rol van 10 meter.
* Tubeless ventiel. 21,90 euro per twee.
* Doc Blue, 7,90 euro, om één fietsband lekdicht te houden.
* EasyFit montagevloeistof, 6,90 euro.
Ik neem graag aan dat als je de juiste velg hebt, de juiste band, alle spullen bij de hand - ook onderweg - en weet hoe het moet het best gemakkelijk is.
Roadster: ik heb geen idee of die velgen diep genoeg zijn.
Roadster schreef:
di 27 nov, 2018 12:24
Zijn de Ryde Andra 40 en/of de Ryde Dutch 19 diep genoeg denk je ?
Bij Ryde zijn alleen de Trace en Edge series velgen gemaakt voor tubeless.
Leon schreef:
di 27 nov, 2018 12:39
Leuk, volgens die catalogus heb je kennelijk ook nodig:
* Tire Booster, 59,90 euro. (435 gram, ook voor onderweg)
* Tubeless velglint. 21,90 euro voor een rol van 10 meter.
* Tubeless ventiel. 21,90 euro per twee.
* Doc Blue, 7,90 euro, om één fietsband lekdicht te houden.
* EasyFit montagevloeistof, 6,90 euro.
Ik neem graag aan dat als je de juiste velg hebt, de juiste band, alle spullen bij de hand - ook onderweg - en weet hoe het moet het best gemakkelijk is.
Roadster: ik heb geen idee of die velgen diep genoeg zijn.
Maar kan het goedkoper?
Tuurlijk!
1 liter sealant is voor 25€ te koop, kun je toch zeker 10 banden mee doen
Velglint: gorilla tape of on-one heeft ook goedkoop tubeless tape
Ventiel: Frans ventiel uit oude Biba knippen, zolang die maar uitneembare ventielkern heeft.
Montage vloeistof: zeepsop werkt prima
Titel booster: creatief met Petfles 2 ventielen en een slangetje, zie YouTube en onderweg maar een CO2 patroon voor het gemak.
Ik rij al zeker jaar tubeless maar heb nog geen officiële tubeless ready band er op gehad. Je moet beetje geluk hebben met je velg (die dan wel TL ready) -band combinatie
Nog even niet voor brede banden maar er schijnt er wel eentje voor in ontwikkeling te zijn. Iets nieuws om je band van en om de velg te leggen. Zelf (nog) geen ervaring mee vanwege te brede banden.

https://www.tyrekey.com/
Inderdaad, Schwalbe heeft nog maar twee Amotion banden in zijn catalogus 2019 staan die tubeless gemonteerd kunnen worden. Een 50-622 en 55-622. En de Supreme is er niet meer tubeless in 50-622. Misschien dat Almotion V-Guard zich beter laat monteren. Toch zou ik hier een lans willen breken om tubeless te fietsen om de volgende reden:

Luchtverlies; in een week van 1.80 bar naar ongeveer 1.60 bar. Of dit meer luchtverlies is dan met binnenbanden weet ik niet. Dan had ik, toen de binnenbanden er nog op zaten dit exact moeten meten om te vergelijken. Wekelijks een beetje bijpompen is gewenst. Zeker omdat ik al met lage druk fiets zonder noemenswaardige bagage.

Lekkage; gezien mijn nieuwsgierigheid hiernaar heb ik maar een punaise door het loopvlak van de band gestoken en weer verwijderd. Er kwam inderdaad een beetje latex uit de band, dat snel stolde. Had de druk van te voren opgevoerd tot 2.00 bar. Gefietst. Na 15 km gemeten. Was blijvend terug gevallen tot 1.87 bar. Ik denk dat ik een kleine lekkage niet eens opmerk tijdens het fietsen. Vraag me wel af tot hoeverre de latex bij een groter gat dicht, zoals bijvoorbeeld door een doorn van een Acacia. De tijd zal het leren.

Grip; of ik nu meer grip heb kan ik niet beoordelen, omdat mijn snelheid niet bijzonder hoog ligt en ik geen extreme trails fiets. Af en toe een veldweg of een gravel paadje. Wellicht kunnen mountainbikers of downhillbikers hier meer over zeggen.

Rolweerstand; of deze beduidend verminderd kan ik ook niet beoordelen. Dit omdat ik met ondersteuning fiets. De vraag die hier uit zou kunnen voortvloeien: Is de actieradius dan nu hoger? Ook dit kan ik niet beantwoorden gezien hier te veel andere factoren een rol spelen. Zal de rolweerstand tubeless al minder zijn, dan is dit mijn inziens in elk geval niet spectaculair.

Comfort; door het ontbreken van de massa van de binnenband en nog iets lagere spanning (voorheen 2.20 bar nu 1.80 bar) plooit de band zich nog beter over oneffenheden. Dit is duidelijk merkbaar bij een weg met kinderkopjes of een onverharde weg met veel stenen en gruis. Als ik tussendoor eventjes op een andere fiets fiets (37-622) met 4.00 bar dan besef ik weer hoe comfortabel mijn tubeless fietsje nu rijdt.

Conclusie; mijns inziens heeft tubeless fietsen inderdaad zeker meer waarde. Mocht je toch al met tubeless ready banden fietsen zou het volgens mij jammer zijn niet het volledige potentieel van deze banden te benutten. Mijn huidige Schwalbe Almotion had ik overhaast vlak voor sluitingstijd in Wenen moeten kopen omdat de wang van een band was gescheurd. Dit, mij niet bewust van het hele tubeless verhaal. Maar zou ik nu voor de keuze staan nieuwe banden te kopen denk ik dat dit in elk geval tubeless ready banden worden. Ben enthousiast!

Groetjes, Roger Stegen.
Ik heb hetzelfde probleem met de Schwalbe Marathon Plus. Na veel geklooi is de conclusie dat de band gewoon niet symetrisch is. Dus de band zit echt recht op de velg maar het loopvlak loopt gewoon niet mooi rond. Het is dat ik er al 6000km op gefietst heb, de volgende keer dat ik dit probleem heb breng ik 'm gewoon terug voor garantie, dat gehobbel/getril dat het veroorzaakt is eigenlijk best irritant.
Dank voor alle tips en support! Het is uiteindelijk gelukt om de beide banden naar behoren te centreren, pffff.
Het bleek dat het velglint niet helemaal in het midden van de velg lag... :oops:
Vervolgens ruim bandenmontagevet op de wang van de banden gesmeerd en opgepomt tot zo'n 6 á 7 bar bar. Band plopte mooi op z'n plek en de fiets rolt nu héérlijk op een kleine 4 bar.
Fijn dat dit je toch nog gelukt is. Tip; maak nu eens een kleine fietstocht over kinderkopjes, gruis, gravel en onverharde veldwegen. Laat vervolgens de luchtdruk zakken tot z'n 2 a 2,5 bar. en fiets nog eens precies het zelfde rondje. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Groetjes Roger
2 a 2,5 bar lijkt me te laag om lekker over asfalt te fietsen.
Bandenmontagevet = vet? Bij te veel vet en te weinig druk bestaat het gevaar dat de band verschuift tov de velg, waardoor de binnenband bij het ventiel kapot kan gaan.
bonkers schreef:
zo 02 dec, 2018 21:55
Vervolgens ruim bandenmontagevet op de wang van de banden gesmeerd en opgepomt tot zo'n 6 á 7 bar bar.
Had je daarbij oordopjes in of een kap op?
Schwalbe heeft montagevloeistof, wel eens gebruikt, dat is volgens mij een soort zeepsop. Zal uiteindelijk verdwijnen door regen of als je het afspoelt. Echt vet zal niet zomaar verdwijnen en lijkt me tricky omdat daar binnen- of buitenband in kan oplossen, al zal je denken dat als het speciale 'bandmontagevet' (zoals dat spul voor autobanden? dat wordt volgens mij hard achteraf) is dat ze daar over nagedacht hebben.