Han Doek schreef: ↑ma 26 nov, 2018 16:16
Sorry, je zult me even moeten helpen. Ik ben de relatie kwijt met een onding van een overweg, waarvoor door mij een alternatieve route wordt geanalyseerd. Waarmee fietsers niet meer van dat onding gebruik hoeven te maken. En, win-win-win, waardoor naast het fietsplezier en de fietsveiligheid ook de betrouwbaarheid van dat stukje spoor wordt verbeterd alsmede de gerustheid van de ouders van het kroos uit Geleen welke volgens mijn korte analyse daar weleens gebruik van zou kunnen maken.
Wat heeft dit met de kosten van een niet-aangelegde snelweg te maken? Het lijkt me dan logisch dat je er zelf ook een MKBA aan toevoegt, maar die zie ik niet?
Tja, het begint al met de aanname dat een (of deze) overweg een onding is dat zo spoedig mogelijk euthanasie verdient.
De precieze historie van deze overweg ken ik niet maar eigenlijk altijd gaat het om oude van A naar B verbindingen (waarom anders een overweg aanleggen). Natuurlijk kan je omfietsen, misschien is dat het doel van (sommige) wereldfietsers: zever mogelijk omfietsen.
Ik vind het mooi als je per fiets op een aangename, efficiente, mooie, rustige en/of korte manier van A naar B kan en zo houd ik ook van "schimmige" dwarsverbindingen en de eventueel daarin aanwezige spoorwegovergangen.
Als zo'n overgang dan slecht vormgegeven is en een signalering mist ... dan is dat een gebrek van de overgang. Het is toch eigenlijk al te dol dat ProRail weet dat het een onoverzichtelijke situatie is en er een camera ophangt maar verder niks doet ... wacht op deze "geluksvogel" die dom, maar ook begrijpelijk, op precies dat ene foute moment oversteekt. Het zou allemaal al veiliger zijn als de Intercity's hun hoorn gebruiken op die weinige momenten dat er net op dit punt ook een tegentrein is ... die trage ketelwagen-trein rijdt op z'n best een paar keer per dag.
Dan de relevantie van mijn A3 verhaaltje: Zoals op een niet bestaande autoweg geen files staan zo zijn er op een niet bestaande overweg geen overweg-ongelukken. De oplossing: hef maar op en rijdt maar om kan je ook tegen die A4 file-klagers zeggen - hef de A4 op en rijdt maar om, géén A4 geeft ook géén file. Leg Heerlen, Sittard en Geleen op één plek, dan hoeft niemand om te rijden en rijdt die trein al helemaal niet meer.
Of te wel: Veiligheid is een, alles dicht-timmeren, alles verbieden en regelen maakt de wereld misschien wel veilig maar je levert in op vrijheid op pret en plezier. En bovendien, als je maximaliseert op het één (zoals hier géén overwegen) dan lever je weer in op veiligheid elders.
Als ProRail nu eens gewoon de veiligheid zou optimaliseren, in een brede afweging, en bovenal in een creatieve afweging .... dan hoeven ze veel minder video-beelden te bekijken.
BSM
PS Eindelijk iemand die mijn genialiteit erkent.
PS2 Het verbieden van fietsen was een typisch Hongaars-communistische oplossing ter verhoging van de fietsveiligheid (en om het land te controleren): Rond ieder dorp mocht je langs de grote weg fietsen, tot zover als de te bezoeken landerijen lagen, op dat punt stond dan een bordje verboden voor fietsen - zo voorkom je fietsverkeer behalve die ene belanghebbende, zo voorkom je fiets-ongelukken.