Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietser bijna geschept door trein - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietser bijna geschept door trein

Het stond ook op de site van L1 https://www.1limburg.nl/bizarre-beelden ... starticles, ook met een foto van de overweg.
Als je dan het commentaar van Prorail leest dan willen zij het liefst van alle onbeveiligde overgangen af en hebben zij deze liever vandaag dan morgen dicht.
Geen woord erover om deze onbeveiligde overwegen te beveiligen, nee, dicht met die onbeveiligde overwegen.
daulagari schreef:
zo 25 nov, 2018 12:18

Zou afsluiten een goed idee zijn? De dichtstbijzijnde overweg is 350 meter maar een stuk minder aantrekkelijk:

Afbeelding

Bron: Fietsersbond Routeplanner
Als ik het zo zie is het grote probleem ook dat de tunnel even verderop voor de N276 enorm fietsonvriendelijk is aangelegd. Die rotonde toestand is een enorme barière geworden voor als je uit Geleen komt, de Westelijke randweg is ook nog eens gesloten voor fietsers zonder fatsoenlijk alternatief. Enorm ergelijk als ik op dat soort situaties stuit. Er wordt alleen maar aan autoverkeer gedacht, blijkbaar fietsen de lui die dit bedenken nooit. Laten de gemeenten daar ook eens aan werken.
Wat ik mis in deze hele discussie is dat het blijkbaar niet nodig is voor de machinist om in NL bij een onbewaakte overweg te toeteren, in het buitenland is dat heel gewoon.
Nog even afgezien dat de fietser in kwestie gewoon uit had moeten kijken, je weet (lijkt me) dat bij meerdere sporen er altijd nog 1 van de andere kant kan komen.
Leon schreef:
zo 25 nov, 2018 12:35
Ik hoop dat de verantwoordelijke eigenaren zich realiseren dat in de 153 jaar dat dit spoor er al ligt en waarschijnlijk ook 153 jaar dat deze overgang onbeveiligd is het misschien eens tjid wordt om dit deeltje van het spoor ook aan te passen aan de veranderende werkelijkheid. Dit is geen overgang in een dunbevolkt gebied meer maar een overgang in een toevallig nog niet bebouwd stukje van de flinke stad die de agglomeratie Sitterd-Geleen-Stein-Beek met 134.000 inwoners is geworden.
Het is niet alleen een erg beroerd vorm gegeven overweg, met zulke chicanes ligt je aandacht om te beginnen bij die chicane in plaats van de spoorlijn (als de fietser eerder al rustig links en rechts had gekeken dan had hij wellicht de aanstormende intercity uit de "tegenrichting" al vooraf gezien).

Verder is dit een typisch voorbeeld van wat in de beroemde Franse frase wordt verwoord:

Ne traversez pas sans regarder dans les deux directions
Un train peut en cacher un autre


Met name het "Un train peut en cacher un autre" is fameus vanwege de typisch Franse constructie: Eén trein kan erachter verbergen een andere   Ja, Ja, ik weet als ik het zo vertaal krijg ik geen bonuspunten

     
Un train peut en CACHER un autre - P1070432.jpg

BSM
_Peter_ schreef:
zo 25 nov, 2018 16:42
Wat ik mis in deze hele discussie is dat het blijkbaar niet nodig is voor de machinist om in NL bij een onbewaakte overweg te toeteren, in het buitenland is dat heel gewoon.
Nog even afgezien dat de fietser in kwestie gewoon uit had moeten kijken, je weet (lijkt me) dat bij meerdere sporen er altijd nog 1 van de andere kant kan komen.
Precies, dat zou wel hebben gescheeld, door het geluid van de linker trein hoorde de jongen de rechtertrein niet aankomen, had gescheeld als die trein getoeterd had.
In Hillegom is in de jaren '80 exact op zo'n wijze een jongen om het leven gekomen, zo'n impact voor het gezin waar hij uitkwam, in het kleine dorp Vogelenzang waar de jongen woonde werd al snel gesmoesd dat het misschien wel suicide was.
Als alle treinen daar zouden toeteren denk ik dat de kosten van een bewaakte overweg peanuts zouden zijn in vergelijking met de waardevermindering van de huizen binnen toeterafstand van die overweg.
Voor de volledigheid: natuurlijk leg ik niet alle verantwoordelijkheid bij ProRail. Maar ik ga op zoek naar de bron van de ontstane situatie, en dat begint bij het naderen van de overgang. Aangezien het ontwerp me daarbij in negatieve zin opviel, heb ik dat benoemd.

Uiteraard dient de persoon in kwestie zich ervan te vergewissen dat hij of zij voldoende oprijzicht heeft. (En dient hij of zij een nieuw achterlicht te monteren.) Ook mij lijkt het toeteren onwenselijk, aangezien dat invloed heeft op zowel mens (waardedaling omliggend onroerend goed, stressniveau bij langdurige blootstelling, etc) als dier.

Omfietsen lijkt me overigens goed mogelijk. Gezien de ligging van de herkomsten en bestemmingen in de omgeving en de ongelijkvloerse kruisingen aan de Veestraat en de Elsenburglaan zouden deze volgens mij voldoende oversteekmogelijkheden bieden. Echter lijkt de fietsinfrastructuur er omheen me ontoereikend daarvoor. Indien daar in geïnvesteerd zou worden, dan lijkt deze overgang me overbodig. Met 2 aanpassingen in de omgeving lijkt het me dat de veiligheid aanzienlijk kan verbeteren.
Meer specifiek: door het aansluiten van de Zonnebloemstraat (geluidsscherm langs het woonwagenkamp) op het fietspad langs de rotonde Westelijke Randweg x N276, kunnen fietsers zich makkelijker en veiliger verplaatsen tussen Geleen en de sportaccomodaties aan de noordzijde van de N276. Maak vervolgens een verbinding tussen de Bloemenweg en de trap langs de Veestraat en je bent spekkoper. Totale kosten hooguit een paar ton?
Ik vermoed namelijk dat de bewuste overgang vooral voor deze verplaatsing gebruikt zal worden. Een gezamenlijke investering van de gemeente(n), ProRail en mogelijk ook Provincie (rotonde N276?) zou hiermee de leefbaarheid van de omgeving, de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor en de levensverwachting van de kinderen van Geleen sterk verbeteren.
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 08:52
Een gezamenlijke investering van ... zou hiermee .... en de levensverwachting van de kinderen van Geleen sterk verbeteren.
Overdrijven is een kunst; is de lijst met kinderen die de afgelopen 25 jaar op deze overgang het leven lieten zo lang?

Gemiddeld valt er afgelopen paar jaar elke 300 jaar een dode op elke overweg onder de overweggebruikers. (Het eerder hier genoemde CBS-rapport)
Dit omvat bovendien alle leeftijdscategorieën.
De kans op een dodelijk ongeval lijkt in ieder geval klein. 0,8 doden per 100 jaar op basis van de gemiddelde statistieken van 2004 t/m 2008. (Fig. 2)
Leon schreef:
ma 26 nov, 2018 09:31
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 08:52
Een gezamenlijke investering van ... zou hiermee .... en de levensverwachting van de kinderen van Geleen sterk verbeteren.
Overdrijven is een kunst; is de lijst met kinderen die de afgelopen 25 jaar op deze overgang het leven lieten zo lang?

Gemiddeld valt er afgelopen paar jaar elke 300 jaar een dode op elke overweg onder de overweggebruikers. (Het eerder hier genoemde CBS-rapport)
Dit omvat bovendien alle leeftijdscategorieën.
 
Precies, de overweg zo zondermeer overal de schuld van geven is een duidelijk voorbeeld van de R3, de Ramp – Regel – Respons. Er is een "Ramp" (in dit geval zijn het goed beschouwd slechts hele kleine rampjes en bijna rampjes), en dan is er een direct een roep om "Regels" of het "Regelen" ... en die "Respons" is eigenlijk steeds weinig doeltreffend, een enorme overkill, en weinig kosten-effectief.

Er worden aanzienlijk meer fietsers doodgereden op kruispunten en rotondes en .... is dat dan een reden tot "Respons" ... nee want dit soort doden zijn zo "gewoon" dat het geen "Ramp" is en dus gaat de R3 er niet mee vandoor.

Hoe de fiets-verkeersstromen zo gemiddeld lopen rond de hier besproken onbewaakte overgang weet ik niet maar je zou je maar zo kunnen voorstellen dat als er ook maar een deel van de overgang-gebruikers via een alternatieve route over een of enkele gevaarlijke kruispunten komt bij het "veiliger" alternatief dit veiliger alternatief netto gevaarlijker is als zo'n spoorweg-overgang.
Dit alles nog afgezien van de meer of minder eenvoudige maatregelen die er nu al te treffen zijn om de onbewaakte overgang veiliger te maken. Bijv. een paar net iets vriendelijker chicanes en een belijning die duidelijker aangeeft waar de gevaren-zone ligt, en natuurlijk nog beter: knipperlichten (kosten dit soort zaken echt zoveel meer als een camera die ze wel konden plaatsen en waarvan ze de beelden kunnen en willen uitlezen ?).

En dan tenslotte: De geluksvogel op de fiets - nu dus "wereldberoemd" van de camera-beelden - die zal de rest van z'n leven wel beter uitkijken op spoorwegovergangen, en met een beetje geluk hebben vrienden en bekenden hiervan ook iets meegekregen, en alleen daarmee is de wereld weer een stukje veiliger.

BSM

PS   Een 100% veilige wereld bestaat niet, dwz. Noord-Korea en voormalig Albanië kwamen op een bepaalde manier in de buurt ... maar dat is voor de meesten van ons toch geen ideaalbeeld. Er is een balans tussen vrijheid en veiligheid, hier is er de vrijheid die de overweg biedt (andere, aantrekkelijker, routes voor wandelaar en fietser) tegenover het gevaar van zo'n overweg.
Iedere overweg die te voorkomen is, is mooi meegenomen lijkt me. Ongeacht of je het voor de veiligheid doet (andere aspecten kunnen leefbaarheid en bereikbaarheid zijn), lijken mij de bedachte aanpassingen in de omgeving een vooruitgang. En dat nog afgezien van de staat van de bewuste overgang, aangezien de bereikbaarheid er wezenlijk op vooruit gaat.
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 13:35
Iedere overweg die te voorkomen is, is mooi meegenomen lijkt me.
Ieder kruispunt ook.

Iedere fietsroute langs een weg met snellere en zwaardere voertuigen ook - er worden regelmatig fietsers van het fietspad gemaaid door auto's die 'om onbekende reden' van de rijbaan afwijken.

Iedere omweg en ieder bocht ook - en daar is men bar slecht in aan het worden voor fietsers.

Iedere extra uitgave aan infrastructuur ook.

Het is een afwegen en uitrekenen van voors en tegens.
Leon schreef:
ma 26 nov, 2018 14:00
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 13:35
Iedere overweg die te voorkomen is, is mooi meegenomen lijkt me.
Ieder kruispunt ook.

Iedere fietsroute langs een weg met snellere en zwaardere voertuigen ook - er worden regelmatig fietsers van het fietspad gemaaid door auto's die 'om onbekende reden' van de rijbaan afwijken.

Iedere omweg en ieder bocht ook - en daar is men bar slecht in aan het worden voor fietsers.

Iedere extra uitgave aan infrastructuur ook.

Het is een afwegen en uitrekenen van voors en tegens.
 
Precies.
Nu pas was nog weer in het nieuws dat de files op de A-veel een of ander astronomisch bedrag aan verlies opleverden (je begrijpt: dit werd zo uitgerekend door of voor de wegvervoerders).
Dit gezever is overigens kennelijk seizoensgevoelig, vorig jaar was het net zo'n tranentrekkend verhaal.

Ik stuurde toen de volgende tekst als ingezonden brief (die de kwaliteitskrant niet op waarde schatte).
In het stukje "Ruim 1 miljard euro schade voor vrachtverkeer door files" over een onderzoek door TNO miste ik de schade die de A3 veroorzaakt.
De A3 zult u vragen, die A3 ken ik niet. Dat klopt, de A3 is nooit aangelegd. De weg die er niet is veroorzaakt geen schade, de weg die er wel is wel ?
Nee, dat is de omgekeerde wereld, en TNO had dit zo ook niet als onderzoek mogen presenteren.
Het feit dat er een weg is, een brug, een tunnel of een veerpont maakt dat vervoerders een zekere winst kunnen maken.
Als er dan, doordat de vervoerders tezamen de infrastructuur zo intensief benutten, ook files ontstaan … dan daalt wellicht de winst.
Je moet heel creatief zijn om dat dan "schade" te noemen.
Op deze wijze wordt er ook "schade" veroorzaakt door het feit dat Rotterdam en Amsterdam niet op dezelfde plek liggen.


Op een zelfde wijze moeten we dus alle spoorwegovergangen kwijt, net als kruispunten, en eigenlijk is iedere verplaatsing scha(n)delijk ... o ja de meeste ongevallen gebeuren thuis, dus misschien maar beter direct de kist in en de pijp uit ??

BSM
Sorry, je zult me even moeten helpen. Ik ben de relatie kwijt met een onding van een overweg, waarvoor door mij een alternatieve route wordt geanalyseerd. Waarmee fietsers niet meer van dat onding gebruik hoeven te maken. En, win-win-win, waardoor naast het fietsplezier en de fietsveiligheid ook de betrouwbaarheid van dat stukje spoor wordt verbeterd alsmede de gerustheid van de ouders van het kroos uit Geleen welke volgens mijn korte analyse daar weleens gebruik van zou kunnen maken.

Wat heeft dit met de kosten van een niet-aangelegde snelweg te maken? Het lijkt me dan logisch dat je er zelf ook een MKBA aan toevoegt, maar die zie ik niet?
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 16:16
En, win-win-win, waardoor naast het fietsplezier en de fietsveiligheid ook de betrouwbaarheid van dat stukje spoor wordt verbeterd alsmede de gerustheid van de ouders van het kroos uit Geleen welke volgens mijn korte analyse daar weleens gebruik van zou kunnen maken.
Dan laat je de nadelen weg: het kost wat om de infrastructuur aan te passen, er gaat een leuke route verloren, fietsers moeten langs een weg waar ze meer uitlaatgassen inademen en van de weg gemaaid kunnen worden door auto's die het spoor bijster zijn, er gaat een wandelroute verloren en de fietsers moeten over kruispunten waar ze eerst niet over hoefden. En ik heb vast nog wat vergeten.

Dan is het dus win-win-win-verlies-verlies-verlies-verlies-verlies-verlies en is het drie tegen zes en dus.... grapje*.

Dat moet je afzetten tegen de - lees ik ergens - 1 miljoen die het kost om een normale overweg aan te leggen.

Ik vindt de brief van BSM aan de krant geniaal. Dat Amsterdam en Rotterdam niet op één plek liggen kost echt kapitalen! Denk je eens in : elke weg die er tussen ligt en alle files hadden voorkomen kunnen worden als dat niet zo was ontstaan. :D :D :D
Het verband met de spoorwegovergngen is dat het in principe willen weghalen van overgangen een drogredenering is, net als het verbieden van fietsen om alle fietsdoden in één keer te voorkomen.

--------------------------------------------------------

*: Dat gebeurt ook heel veel: dan zijn er heel veel mensen die A willen en niet B, en maar één persoon die uitlegt dat A niet kan. Die ene persoon wordt de mond gesnoerd als negativo maar een paar jaar later komt het project wel bij Kanniewaarzijn op TV. "Destijds was er toch echt een grote meerderheid voor A".... alsof techniek democratisch is.
Han Doek schreef:
ma 26 nov, 2018 16:16
Sorry, je zult me even moeten helpen. Ik ben de relatie kwijt met een onding van een overweg, waarvoor door mij een alternatieve route wordt geanalyseerd. Waarmee fietsers niet meer van dat onding gebruik hoeven te maken. En, win-win-win, waardoor naast het fietsplezier en de fietsveiligheid ook de betrouwbaarheid van dat stukje spoor wordt verbeterd alsmede de gerustheid van de ouders van het kroos uit Geleen welke volgens mijn korte analyse daar weleens gebruik van zou kunnen maken.

Wat heeft dit met de kosten van een niet-aangelegde snelweg te maken? Het lijkt me dan logisch dat je er zelf ook een MKBA aan toevoegt, maar die zie ik niet?
 
Tja, het begint al met de aanname dat een (of deze) overweg een onding is dat zo spoedig mogelijk euthanasie verdient.

De precieze historie van deze overweg ken ik niet maar eigenlijk altijd gaat het om oude van A naar B verbindingen (waarom anders een overweg aanleggen). Natuurlijk kan je omfietsen, misschien is dat het doel van (sommige) wereldfietsers: zever mogelijk omfietsen.
Ik vind het mooi als je per fiets op een aangename, efficiente, mooie, rustige en/of korte manier van A naar B kan en zo houd ik ook van "schimmige" dwarsverbindingen en de eventueel daarin aanwezige spoorwegovergangen.
Als zo'n overgang dan slecht vormgegeven is en een signalering mist ... dan is dat een gebrek van de overgang. Het is toch eigenlijk al te dol dat ProRail weet dat het een onoverzichtelijke situatie is en er een camera ophangt maar verder niks doet ... wacht op deze "geluksvogel" die dom, maar ook begrijpelijk, op precies dat ene foute moment oversteekt. Het zou allemaal al veiliger zijn als de Intercity's hun hoorn gebruiken op die weinige momenten dat er net op dit punt ook een tegentrein is ... die trage ketelwagen-trein rijdt op z'n best een paar keer per dag.

Dan de relevantie van mijn A3 verhaaltje: Zoals op een niet bestaande autoweg geen files staan zo zijn er op een niet bestaande overweg geen overweg-ongelukken. De oplossing: hef maar op en rijdt maar om kan je ook tegen die A4 file-klagers zeggen - hef de A4 op en rijdt maar om, géén A4 geeft ook géén file. Leg Heerlen, Sittard en Geleen op één plek, dan hoeft niemand om te rijden en rijdt die trein al helemaal niet meer.

Of te wel: Veiligheid is een, alles dicht-timmeren, alles verbieden en regelen maakt de wereld misschien wel veilig maar je levert in op vrijheid op pret en plezier. En bovendien, als je maximaliseert op het één (zoals hier géén overwegen) dan lever je weer in op veiligheid elders.
Als ProRail nu eens gewoon de veiligheid zou optimaliseren, in een brede afweging, en bovenal in een creatieve afweging .... dan hoeven ze veel minder video-beelden te bekijken.

BSM

PS   Eindelijk iemand die mijn genialiteit erkent.
PS2 Het verbieden van fietsen was een typisch Hongaars-communistische oplossing ter verhoging van de fietsveiligheid (en om het land te controleren): Rond ieder dorp mocht je langs de grote weg fietsen, tot zover als de te bezoeken landerijen lagen, op dat punt stond dan een bordje verboden voor fietsen - zo voorkom je fietsverkeer behalve die ene belanghebbende, zo voorkom je fiets-ongelukken.
Bridgestone SM schreef:
ma 26 nov, 2018 16:48

Als zo'n overgang dan slecht vormgegeven is en een signalering mist ... dan is dat een gebrek van de overgang. Het is toch eigenlijk al te dol dat ProRail weet dat het een onoverzichtelijke situatie is en er een camera ophangt maar verder niks doet ... wacht op deze "geluksvogel" die dom, maar ook begrijpelijk, op precies dat ene foute moment oversteekt. Het zou allemaal al veiliger zijn als de Intercity's hun hoorn gebruiken op die weinige momenten dat er net op dit punt ook een tegentrein is ... die trage ketelwagen-trein rijdt op z'n best een paar keer per dag.
Onoverzichtelijk ben ik niet met je eens. Even maps nog eens geopend. Ik schat dat je een trein op meer dan 300 meter kan zien aankomen.
Kijk ook even op Maps dan zal je zien dat ze een woonwijk hebben aangelegd. De woningen zijn het geluidsscherm. Dus toeteren lijkt me niet prettig en om de hele boel op zijn kop zetten omdat er een malloot ja wat moet je verder met die gast.
Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Maar ik heb zo het vermoeden dat ik dat ook niet meer zal ontvangen. Jammer. Dan heeft het voor mij ook geen enkele zin om enige bijdrage te leveren.
WimB schreef:
ma 26 nov, 2018 17:42
Bridgestone SM schreef:
ma 26 nov, 2018 16:48

Als zo'n overgang dan slecht vormgegeven is en een signalering mist ... dan is dat een gebrek van de overgang. Het is toch eigenlijk al te dol dat ProRail weet dat het een onoverzichtelijke situatie is en er een camera ophangt maar verder niks doet ... wacht op deze "geluksvogel" die dom, maar ook begrijpelijk, op precies dat ene foute moment oversteekt. Het zou allemaal al veiliger zijn als de Intercity's hun hoorn gebruiken op die weinige momenten dat er net op dit punt ook een tegentrein is ... die trage ketelwagen-trein rijdt op z'n best een paar keer per dag.
Onoverzichtelijk ben ik niet met je eens. Even maps nog eens geopend. Ik schat dat je een trein op meer dan 300 meter kan zien aankomen.
Kijk ook even op Maps dan zal je zien dat ze een woonwijk hebben aangelegd. De woningen zijn het geluidsscherm. Dus toeteren lijkt me niet prettig en om de hele boel op zijn kop zetten omdat er een malloot ja wat moet je verder met die gast.
 
Goed, ik heb me niet nauwkeurig genoeg uitgedrukt: Het is een contraproductieve inrichting - zo'n chicane dwingt weliswaar een lage snelheid af maar zo'n chicane vraagt alle aandacht en daarna is het natuurlijk dom maar tegelijk "navolgbaar" hoe iemand een tegentrein over het hoofd kan zien. Pas nadat je die chicane genomen hebt heb je immers de aandacht vrij voor het spoor ... daar komt dan een goederentrein langsboemelen, dat vraagt even tijd, en dan komt het moment om over te steken .... dwz als je geen rekening houdt met een veel snellere en tot dan verborgen tegentrein.
Overigens: er is hier in mijn ogen weldegelijk een zekere onoverzichtelijkheid, dwz. Het derde spoor (je kan in dit geval ook zeggen: het eerste spoor, nl het spoor dat in de voorgrond lag) waar een treintje met ketelwagens over boemelde ontnam geruime tijd het uitzicht voor de kruisende fietser. In een "normale" situatie met twee sporen waarop twee treinen met hogere snelheid rijden is het verberg-moment veel korter.

En dan het gebruik van de signaal-hoorn: Ik ken de bediening van het industrie-spoor daar niet precies maar het gaat om een paar treinen per dag. Alleen op die momenten dat een daar boemelende goederentrein samenvalt met een passerende Intercity zou het gebruik van die hoorn nodig/nuttig kunnen zijn, dat is niet echt een woongenoot verstorende gebeurtenis - ik neem aan dat in dit geval de hoorn lang en ononderbroken heeft geklonken !!  
De man aan het "stuur" van de trein heeft nu eenmaal geen stuur, het enige wat hij kan doen is een noodremming inzetten en verder met de hoorn zijn komst aankondigen.

De nieuwe woonwijk is overigens lang het bestaande spoor gebouwd (en langs die Westelijke Randweg), dan achteraf zeggen dat de bewoners recht hebben op stilte is heel vriendelijk maar mijns inziens zeker geen "recht".

Uiteindelijk wil ik verder niks goedpraten: Ik ken de gevaren goed genoeg om altijd tweemaal te kijken.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 26 nov, 2018 19:05
De nieuwe woonwijk is overigens lang het bestaande spoor gebouwd (en langs die Westelijke Randweg), dan achteraf zeggen dat de bewoners recht hebben op stilte is heel vriendelijk maar mijns inziens zeker geen "recht".
Ik kan je verzekeren dat geluidsproblematiek, en ook bijna elke andere problematiek, wat ingewikkelder ligt dan jij en ik zouden willen.