Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landeninfo - Forum Wereldfietser

Landeninfo

Frans & Dieuwertje schreef:
wo 21 nov, 2018 11:56
Frans vind dat de landenpagina's bedroevend slecht worden bijgehouden. Tot op heden houden wij zelf het nog braaf bij. Maar voor wie en hoe zit het als wij eens landinfo willen. Het is allemaal erg gedateerd en ook wij denken erover om er ook maar met het aanvullen van de landenpaginas te stoppen.
De landenpagina's hebben de aandacht van het bestuur. Vorig jaar hebben we een oproep gedaan voor vrijwilligers om de landenwiki door te schoffelen. Daarop hebben twee mensen gereageerd, die vervolgens niets meer van zich hebben laten horen. Ook meldde zich een vrijwilliger via de Europafietsers, maar die kon zich niet vinden in de huidige opzet, en zegde weer af.

Doordat de landenpagina's zo gedateerd zijn, trekken ze weinig mensen die ze willen onderhouden. Hoe kunnen we dat doorbreken? Ik denk zelf dat een goed overzicht met fietsinformatie per land zeker nog een functie kan hebben.
eindgebruiker schreef:
wo 21 nov, 2018 13:23
Doordat de landenpagina's zo gedateerd zijn, trekken ze weinig mensen die ze willen onderhouden. Hoe kunnen we dat doorbreken? Ik denk zelf dat een goed overzicht met fietsinformatie per land zeker nog een functie kan hebben.
De oorzaak ligt niet in het achterstallig onderhoud zelf, want toen het onderhoud nog redelijk tot goed was nam de belangstelling voor aanvullingen ook al af. Het probleem valt dus ook niet te doorbreken met een inhaalslag.

Een wild idee is om de landeninformatie dan maar op Wikipedia te zetten, in de hoop dat het dan meer vrijwilligers aantrekt.

Laten verkommeren zoals het nu is leidt denk ik tot een bepaald moment dat het beter is om er niet meer naar te verwijzen. Dat is eenvoudig; het staat immers toch al op een .be-website. Voor een aantal landen is het m.i. nu al verstandig de info in zijn geheel te verwijderen.

Dat de googlekaartjes er sinds de tariefsverhoging van google voor spek en bonen op staan is uiteraard ook niet goed voor de populariteit.

(Ter info: ik was in 2013 de wikibeheerder en heb toen veel update-, aanvullings- en onderhoudswerk gedaan. Het was toen al een kleine strijd om proberen te voorkomen dat aanvullingen van landeninfo vooral bestonden uit links naar mensen hun eigen blogs, iets wat haaks staat op het idee van een wiki.)
Grote frustratie bij,
Ik mag me tot de meest ervaren fietsers noemen met 360000 km in 51 landen en ik ben na onze wereldreis er een avond voor gaan zitten om alles aan te vullen maar fietsen is 1 ding, computeren is heel wat anders ; Ik kom er NIET in !!
Groeten van Pier[, ik maak er wel veel gebruik van]
piviets schreef:
do 22 nov, 2018 20:31
Grote frustratie bij,
Ik mag me tot de meest ervaren fietsers noemen met 360000 km in 51 landen en ik ben na onze wereldreis er een avond voor gaan zitten om alles aan te vullen maar fietsen is 1 ding, computeren is heel wat anders ; Ik kom er NIET in !!
Groeten van Pier[, ik maak er wel veel gebruik van]
Ja dit herken ik heel erg.
Ik lees het ook wel ,maar het is nogal gedateerd, en als je dan probeerd je eigen ervaringen in te brengen,raak je gefrusteerd :oops: :twisted: :evil:

Dirk
Ik heb een paar weken geleden nog wat updates geplaatst bij Georgië. Maar, man, man, echt gebruiksvriendelijk is het niet. Voor elke wijziging moet je weer bewijzen dat je geen spammer bent... dat kan toch makkelijker? Want dat nodigt ook niet echt uit om iets aan te passen/aan te vullen.

Het zou jammer zijn als het verloren gaat, het kan best handig zijn.
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 13:40
eindgebruiker schreef:
wo 21 nov, 2018 13:23
Doordat de landenpagina's zo gedateerd zijn, trekken ze weinig mensen die ze willen onderhouden. Hoe kunnen we dat doorbreken? Ik denk zelf dat een goed overzicht met fietsinformatie per land zeker nog een functie kan hebben.
[..]
Een wild idee is om de landeninformatie dan maar op Wikipedia te zetten, in de hoop dat het dan meer vrijwilligers aantrekt.
[...]
Ik vind dat eigenlijk wel een heel erg goed idee! Ik denk dat het mes dan aan twee zijden snijdt: Landeninformatie wordt blijft up to date. En er kan gelinked worden naar onze vereniging... Ik denk dat het belangrijkst is even na te denken over een structuurtje... and let the magic happen. :lol: (ok zo makkelijk zal het wel niet gaan.. maar toch!)
Vergis je inderdaad niet in de omvang. De wiki als geheel uitgeprunt op A4 met een normaal lettertype zou 2000 pagina's vergen. De landeninfo is daarvan het overgrote deel. Ik heb destijds van de landeninfo bij een veertigtal landen - alleen afrika geloof ik - alleen de overbodige tussenkoppen verwijderd. Dat alleen was een monnikenwerk.
En inderdaad de gebruiksvriendelijkheid is echt pet.

Voor alleen de landeninfo is geen structuur nodig. Er kan een soort inhoudsoagina komen en de hele rest heet 'Fietsen in {landnaam}', hopend dat dat kan en mag op wikipedia.
Ik zou nu iets kunnen bijdragen gezien mijn ervaring met Wikipedia. Echter is mijn laatste bijdrage als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarom zou ik het op prijs stellen als die weer wordt hersteld met excuses van de website.

Tot die tijd houd ik het bij alleen een reactie, zonder bijdrage. Een bijdrage zou immers wederom verdwijnen, en het lijkt me niet dat we daar wat aan hebben. :wink:
Ik ben blij dat er hier mensen reageren. Blijkbaar is er een topic als dit nodig voordat mensen laten weten dat ze tegen problemen oplopen als ze een bijdrage willen leveren aan de wiki.

Ik zou er dan wel mee geholpen zijn als je wat specifieker bent met je klachten. Met "ik probeerde wat en raakte gefrustreerd" kan ik niet zoveel ;-) Op welke pagina was je? Wat probeerde je? Vulde je een webformulier in? Zo ja, wat vulde je in? )* Wat gebeurde er? Kreeg je een foutmelding? Wat was de melding?

Het verplaatsen van de Landeninfo naar Wikipedia zal geen oplossing zijn. Ten eerste maken Wikipedia en de Landeninfo gebruik van dezelfde software, dus zul je tegen dezelfde technische problemen oplopen (behalve waarschijnlijk de spamcontrole). Ten tweede is wikipedia.org een encyclopedie en geen reisgids, dus dergelijke bijdragen zullen geweigerd worden.

Mogelijk is wikitravel.org een optie. Maar ook die draait op dezelfde software als de Landeninfo. Een optie zou zijn om per land te verwijzen naar de betreffende pagina op Wikitravel, en op onze Landeninfo alleen fietsspecifieke zaken te vermelden.

De Landeninfo wordt overigens technisch beheerd door onze Vlaamse zustervereniging De Vakantiefietser. Het bestuur van De Vakantiefietser heeft al eens aangegeven dat zij er geen bezwaar tegen hebben als wij dat beheer overnemen. Een optie is dan om de inhoud te migreren naar nieuwe, gebruikersvriendelijker software. Als daar voldoende belangstelling voor is kunnen we daar vrijwilligers aan laten werken, of we kunnen er geld in steken en het uitbesteden.

)* je wachtwoord hoef ik niet te weten
eindgebruiker schreef:
vr 23 nov, 2018 13:30
Het verplaatsen van de Landeninfo naar Wikipedia zal geen oplossing zijn. Ten eerste maken Wikipedia en de Landeninfo gebruik van dezelfde software, dus zul je tegen dezelfde technische problemen oplopen
Zowel Wikipedia als de FietsVakantieWiki gebruiken MediaWiki maar toch vind ik de FietsVakantieWiki er visueel een stuk minder aantrekkelijk uitzien.

Dat komt o.a. door de vaste breedte van z'n 1000 pixels waarvan er links en rechts beide z'n 250 pixels zijn gereserveerd voor een navigatie (links) en bewerkings en instellingen (rechts) sidebar. Dan blijven er z'n 500 pixels over voor de inhoud. Mijn voorstel zou zijn de linker sidebar een stuk smaller te maken en met een vaste breedte en de rechter op te heffen en samen te voegen met links of bovenaan de pagina te plaatsen net zoals Wikipedia, Wikitravel of de Radreis-wiki. De breedte van de eigenlijke inhoud zou gewoon moeten meeschalen met het scherm van de browser.

Wat me verder op valt is dat er bijzonder weinig plaatjes te vinden zijn, wat @Leon al aan gaf helpt het niet dat de googlekaartjes niet meer werken, een situatiekaartje zoals op Wikipedia zou ik een goed alternatief vinden. Verder https in plaats van http.

Wat betreft de inhoud, zijn de landenpagina's denk ik goed, wat ik mis is meer informatie over routes, voor populaire routes zou een aparte pagina niet slecht zijn, voor minder populaire onder het land?
Nog een probleem dat ik me nu herinner is dat het schier onmogelijk is om waarschijnlijk onjuiste informatie van de landeninfo weg te krijgen. De redenen zijn allereerst dat het veel meer werk is om na te gaan of iets nog klopt dan het is om op te schrijven wat je zelf weet. De tweede reden is van sociale aard: het is ergens niet netjes om te verwijderen wat een ander schreef. Ondertussen is de wereld in sommige landen dramatisch gewijzigd want veel info is ouder dan 10 jaar. Iemand die wel eens met een 10 jaar oude papieren reisgids in een veranderend land is geweest weet dat het nut van zo'n boekje op zijn minst beperkt is.
Al met al zou het wel eens het minste werk kunnen zijn om helemaal opnieuw te beginnen.
Dan is ook meteen alle reclame voor persoonlijke blogs verwijderd want ik denk dat dat ook een eerste klas demotivator is. Neem de radreisewiki als voorbeeld.
Suggestie: zoek voor elk land een 'koning(in)' die zijn/haar land onder de hoede neemt en zorgt voor het bijhouden. Om de hele wiki door een paar mensen bij te laten houden is een onmogelijke taak.
Je kunt ook kiezen om een jaartje koning(in) te zijn. En bijhouden welke landen een monarch hebben. Die zijn betrouwbaarder dan andere landen :D
Leon schreef:
za 24 nov, 2018 10:19
Dan is ook meteen alle reclame voor persoonlijke blogs verwijderd want ik denk dat dat ook een eerste klas demotivator is. Neem de radreisewiki als voorbeeld.
Totaal niet mee eens! Een landenpagina is de enige plek om reisverhalen in een land bij elkaar te zetten. Dat is juist erg handig. Die reisverhalen bevatten bovendien vaak aanvullende praktische informatie.
willem.m schreef:
za 24 nov, 2018 11:40
Totaal niet mee eens! Een landenpagina is de enige plek om reisverhalen in een land bij elkaar te zetten. Dat is juist erg handig. Die reisverhalen bevatten bovendien vaak aanvullende praktische informatie.
.. en zijn inspirerend! Geldt ook voor video's. Is toch leuk om ter inspiratie verhalen, foto's en filmpjes van anderen te bekijken?

Het enige jammer is, dat blogs soms verdwijnen. Maar goed, met een wiki-landenkoning(in) moet dat toch eenvoudig zo nu en dan te controleren zijn?
Storm schreef:
za 24 nov, 2018 12:17
Het enige jammer is, dat blogs soms verdwijnen. Maar goed, met een wiki-landenkoning(in) moet dat toch eenvoudig zo nu en dan te controleren zijn?
Ter info: het gaat om meer dan 3.000 links (Bron).
... verdeeld over de landen toch? Dus als de verantwoordelijkheid gedeeld wordt, hoeft niet 1 specifiek persoon die 3000 links na te lopen.
Knap persoon als je 10 koning(inn)en weet te vinden. En dat voor 206 soevereine staten wereldwijd...
Draag je steentje bij zou ik zeggen ...
Ik overweeg om een land met iemand samen te doen. Om de beurt aan de macht. :wink:
Loes van den Bergen schreef:
zo 25 nov, 2018 09:52
Draag je steentje bij zou ik zeggen ...
Ik overweeg om een land met iemand samen te doen. Om de beurt aan de macht. :wink:
Aha, deze koningin zoekt een bijbehorende koning :D

Ik wil wel samen met je op de troon in Engeland zitten.
Ah, er komt muziek in dit draadje.....