Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Ik ben kort geleden 4 dagen op een e-mtb door de Sierra Nevada gefietst. Op uitnodiging van een kennis, die zelf twee van die dingen thuis heeft staan. Een mooie bikepacking trip, met een extra accu in de bagage.

Ik kan zeggen dat het fantastisch was, uitdagend, inspannend, avontuurlijk. We hebben op plekken gereden waar ik het zonder trapondersteuning niet gered had. We hebben verder gereden dan onder die omstandigheden gelukt was zonder trapondersteuning. Het kostte nog steeds de nodige inspanning, ik was elke dag leger dan de batterijen.

Ik had er eerder nooit zo over nagedacht, alle vormen van kwalitatief goede e-bikes zijn duurder dan wat ik op dit moment over heb voor een fiets, maar ik ben er van overtuigd dat e-bikes in het algemeen erg interessant kunnen zijn voor fietsvakanties. Niet alle soorten vakanties, maar dat geldt ook voor veel andere fietsen. En ik zie mijzelf dit vaker doen.

Ik merk wel dat het overal tot discussie leidt. Ook hier heb ik moeten lachen om de vele reacties van mensen zonder e-ervaring maar met een mening. Apart. Iedereen op dit forum heeft veel met elkaar gemeen: een passie voor fietsen, een passie voor reizen en vaak een passie voor mooie gear. Dat e-tje doet daar in mijn ogen niets aan af.
bluebox10 schreef:
wo 21 nov, 2018 07:56
Ik ben kort geleden 4 dagen op een e-mtb door de Sierra Nevada gefietst. Op uitnodiging van een kennis, die zelf twee van die dingen thuis heeft staan. Een mooie bikepacking trip, met een extra accu in de bagage.

........
Iedereen op dit forum heeft veel met elkaar gemeen: een passie voor fietsen, een passie voor reizen en vaak een passie voor mooie gear. Dat e-tje doet daar in mijn ogen niets aan af.
Wat die kennis heeft gedaan is jou kennis laten maken met hoe mooi fietsen kan zijn en wellicht voor gezorgd dat jij gaat onderzoeken of je hier meer mee wilt gaan doen. Je gaat nadenken, je gaat fietsen, je probeert wat dingen uit en voordat je het weet heb jij een nieuwe passie gevonden.

Elkaar laten zien wat jou enthousiast maakt, maakt anderen ook enthousiast. Dat werkt beter dan alles maar afkraken wat niet voldoet aan jouw definitie van wat een (wereld)reiziger of fietser is.
Misschien nog een kleine anekdote
Dit najaar een rondje Ooster- en Westerschelde gereden. E-bike met fietskar.
Afbeelding
Onderweg op de laatste dag, na 35km kwam ik dit onding tegen...
Afbeelding
en ik kan u verzekeren dat het duwen was... Toen ik op de kilometerteller keek gaf die nauwelijks 8 km/u aan, op ECO. En ik moest daarna nog 60km tot thuis rijden... Geen sprake om de ondersteuning te verhogen
Rokon schreef:
wo 21 nov, 2018 10:01
Misschien nog een kleine anekdote
Dit najaar een rondje Ooster- en Westerschelde gereden. E-bike met fietskar.
Afbeelding
Onderweg op de laatste dag, na 35km kwam ik dit onding tegen...
Afbeelding
en ik kan u verzekeren dat het duwen was... Toen ik op de kilometerteller keek gaf die nauwelijks 8 km/u aan, op ECO. En ik moest daarna nog 60km tot thuis rijden... Geen sprake om de ondersteuning te verhogen
Klinkt als flinke tegenwind als je maar een snelheid van 8 km/u bereikt. Of is de fietskar zo'n windvanger?

Ik heb de afgelopen dagen gespeeld met een rugzak op de voordrager. Paste precies qua hoogte tot de aerobars en gaf door de ietwat ronde vorm het gevoel dat ik daardoor minder wind ving, zelf beschut zat en ook sneller vooruitkwam.

De accu leegmaken voor het eindpunt is wat ik ook liever niet doe maar wel minder spannend vind omdat ik steeds beter kan inschatten wat ik kan en hoe mijn conditie werkt.

Ik merk sinds ik elektrisch fiets dat ik bij langere tochten in het begin de motor wat meer het werk laat doen en een beetje mezelf aan het warm draaien/houden ben maar niet meer dan dat.
Als ik eenmaal warmgedraaid ben weet ik dat ik altijd minsten een uur flink kan doortrappen maar dat het daarna wellicht op is. Ik ben dan het liefste aangekomen op het eindpunt.

Hoe flink flink is hangt ook af van wat ik de volgende dag van plan ben.

Tochten korter dan twee uur(45 km +/- de windsnelheid in km/h) hoef ik niet zo heel erg in te delen, want ik weet dat ik het op basis van menskracht prima haal. De accu is er dan alleen maar voor het geval dat ik toch leegraak, kramp krijg of wat dan ook, om me op het eindpunt te brengen.

Tochten langer dan 3 uur (70 km +/- de windsnelheid) vragen om of een lagere snelheid of om een tweede accu. Die laatste heb ik dus dat is erg prettig. Sowieso denk ik dat als je echt langere tochten wilt doen je er op een e-bike niet komt met een paar honderd wH, dan moet je meer denken aan richting een KwH. Of accepteren dat je een lagere snelheid moet kiezen.

Als het bovenstaande is natuurlijk afhankelijk van mijn eigen conditie en zal hopelijk nog veranderen in positieve zin. Door de rijden met ondersteuning heb ik zelf de indruk dat ik meer fiets, meer train en meer conditie opbouw in de loop van de tijd. Veel fietsers vinden dat onlogisch en dat snap ik. Wat ze vergeten is dat ik autoritjes die ik op een normale fiets niet zou kunnen, nu vervang door e-bike ritjes, dus dat is op zich al winst.
Ja, de kar op zich zal wel wat tegenhouden, maar het was toen echt de wind, pal op de kop, dacht met momenten dat ik achteruit zou geduwd worden.
Echt, 8 per uur, ondersteund, ik had het nog nooit meegemaakt, en de dijk was toch 12km lang...zonder enige vorm v beschutting
Hans Keesom schreef:
wo 21 nov, 2018 08:15
bluebox10 schreef:
wo 21 nov, 2018 07:56
Ik ben kort geleden 4 dagen op een e-mtb door de Sierra Nevada gefietst. Op uitnodiging van een kennis, die zelf twee van die dingen thuis heeft staan. Een mooie bikepacking trip, met een extra accu in de bagage.

........
Iedereen op dit forum heeft veel met elkaar gemeen: een passie voor fietsen, een passie voor reizen en vaak een passie voor mooie gear. Dat e-tje doet daar in mijn ogen niets aan af.
Wat die kennis heeft gedaan is jou kennis laten maken met hoe mooi fietsen kan zijn en wellicht voor gezorgd dat jij gaat onderzoeken of je hier meer mee wilt gaan doen. Je gaat nadenken, je gaat fietsen, je probeert wat dingen uit en voordat je het weet heb jij een nieuwe passie gevonden.

Elkaar laten zien wat jou enthousiast maakt, maakt anderen ook enthousiast. Dat werkt beter dan alles maar afkraken wat niet voldoet aan jouw definitie van wat een (wereld)reiziger of fietser is.
Nee je doet een verkeerde aanname :wink: ... ik was al aardig bekend met hoe mooi fietsen is, ik heb een gravelbike en een mountainbike die ik beiden zowel voor sport als fietsvakanties gebruik. Bikepacking was ook niet nieuw voor me. Alleen de trapondersteuning was nieuw en heeft me doen beseffen dat het extra mogelijkheden biedt. In mijn geval was het een avontuur door nog wat pittigere offroad routes dan ik al gewend was. Iets wat anders niet binnen mijn capaciteiten gepast had.

Ik gun iedereen het om eens een nieuwe ervaring op te doen, zelfs binnen een bekende hobby of sport! Wie weet brengt het je nieuwe inzichten :D
Hoera , volgende week komt ie dan eindelijk ;De Koga E-XITE .
En de horizonten die zich daarmee openen.

Een bijna mensenleven gefietst naar her en der . Geklommen en gedaald .Altijd genoten van de uitdaging.

Maar er kwam een moment dat de uitdaging meer op een gevecht ging lijken .Dat gevecht kon ik nog jaren winnen.
Maar het werd wel steeds minder .Klimmen gaat nog . Maar het herstel laat steeds langer op zich wachten.
Klimmen en vechten lijkt steeds meer op een beetje lijden, niet leuk meer.
Dan maar stoppen met fietsen ?
In het vlakke land rijd ik zonder enig probleem 100 km.+. Op het eind buitengewoon moe maar voldaan .
Ik zou dus nog jaren op mijn Koga LightdeLuxe voort kunnen in het vlakke land.
Maar wat doe ik dan met Engeland , Schotland,het Zwarte Woud, de Harz,de Pyreneen ? Er is nog zoveel dat ik wil zien. Zonder een beetje hulp van een motortje gaat mij dat vast niet meer lukken .Maar ik weet ook dat dat motortje ten koste gaat van de uitdaging en de conditie .
Dus ik heb een compromis gevonden. Mijn Koga LightdeLuxe houd ik voor de vlakke tochten . En met mijn Koga E-Xite ga ik de bergen in .
Er openen zich weer tal van perspectieven waar ik mij zeer op verheug.
Is best wel een goed gevoel nu ik 70 ben.
Overigens ben ik het wel met rooss eens die , een beetje generaliserend , observeert dat tal van lieden niets te zoeken hebben op een e-bike.
Wie de schoen past trekke hem aan.

Nee, dus nog geen ervaring met een meerdaagse reis op een elektrische fiets. Maar dat gaat zeker gebeuren en zal mijn ervaringen hiermee graag delen.
\Met groet.
Rokon schreef:
wo 21 nov, 2018 14:37
Echt, 8 per uur, ondersteund, ik had het nog nooit meegemaakt, en de dijk was toch 12km lang...zonder enige vorm v beschutting
Op onbeschutte dijken is dat zeker in Zeeland niet heel uitzonderlijk. Op een gewone fiets kom je daar bij windkracht 8 nauwelijks meer vooruit en loop je het risico van de dijk af te waaien (zoals iemand overkwam tijdens een wintertrektocht in Noord-Holland). Niet voor niets wordt het Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen steeds op de Oosterscheldedam gehouden. De Afsluitdijk en de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad zijn ook berucht. Je kunt daar bij een straffe tegenwind nog het best op een ligfiets rijden, of velomobiel.
bluebox10 schreef:
wo 21 nov, 2018 14:43


Nee je doet een verkeerde aanname :wink: ... ik was al aardig bekend met hoe mooi fietsen is........ de trapondersteuning was nieuw en heeft me doen beseffen dat het extra mogelijkheden biedt. ......

Ik gun iedereen het om eens een nieuwe ervaring op te doen, zelfs binnen een bekende hobby of sport! Wie weet brengt het je nieuwe inzichten :D
Dank voor de correctie :lol: in ieder geval een nieuwe ervaring en nieuwe inzichten. Dat is alleen maar positief.

Mooi ook hoe je aangeeft elke dag leger zijn geweest dan de batterijen. Je hebt de ondersteuning blijkbaar regelmatig op een lagere stand gehad.

Eerder deze week 2 dagen cursus gedaan. Voor het vervoer nu eens niet de auto gepakt maar de e-bike. Voor de wind nauwelijks de ondersteuning gebruikt, op de terugweg heerlijk kunnen fietsen en er maar weinig langer over gedaan dankzij mijn kleine vriend onderin. Zo was de fysieke inspanning heen en terug ongeveer gelijk en binnen wat het mijne aankan zonder nog dagen te moeten herstellen/

Zonder dat had ik toch echt de auto gepakt, om te voorkomen dat het tegenwind een martelgang was geworden, het milieu vervuild, niet getraind, geen vet kwijtgeraakt en een mooi avontuur misgelopen.
Ik vind het verbazingwekkend dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met een electrische fiets je conditie aan het opbouwen bent. Ik heb nu sinds drie jaar een electrische fiets en heb eigenlijk het tegenovergestelde gemerkt.
Sinds een half jaar fiets ik met een harslagmeter. Op de gewone fiets probeer ik mijn hartslag regelmatig in de conditie zone te houden (rond de 120) maar op de electrische fiets lukt mij dat bij lange na niet, ook niet als ik in de Eco stand met een snelheid van 22-24 km per uur fiets. Ik kom korte stukken in de fat-burn zone maar nooit lang. Ik heb het zojuist nagekeken welke waardes ik had tijdens onze vijfdaagse herfst tocht. De langste afstand was 86 km waarvan ongeveer 65% in de rustige hartslag zone. Ook van de batterij had ik maar ongeveer 30% gebruikt terwijl ik de hele tocht ondersteuning heb gebruikt. Ik kon de volgende dag verder zonder oplading
's nachts. Ik fiets nu weer regelmatig een dag (40-50 km) op mijn gewone fiets zodat mijn conditie niet sneller achteruit gaat dan het met het ouder worden al doet.
Als je het conditie opbouwen of gewichtverliezen (lees: energieverbruik) wil gaan vergelijken moet je dat niet afzetten tegen een gewone fietser met dezelfde snelheid en afstand, maar afzetten tegen wat de fietser in kwestie zou doen als hij geen electrisch ondersteunde fiets had. Dan zie je de winst (of verlies natuurlijk). Dat is in ieder geval de manier waarop ik tegen deze vergelijking aankijk.
BertKremer schreef:
do 22 nov, 2018 20:38
Ik vind het verbazingwekkend dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met een electrische fiets je conditie aan het opbouwen bent. Ik heb nu sinds drie jaar een electrische fiets en heb eigenlijk het tegenovergestelde gemerkt.
Sinds een half jaar fiets ik met een harslagmeter. Op de gewone fiets probeer ik mijn hartslag regelmatig in de conditie zone te houden (rond de 120) maar op de electrische fiets lukt mij dat bij lange na niet, ook niet als ik in de Eco stand met een snelheid van 22-24 km per uur fiets. Ik kom korte stukken in de fat-burn zone maar nooit lang. Ik heb het zojuist nagekeken welke waardes ik had tijdens onze vijfdaagse herfst tocht. De langste afstand was 86 km waarvan ongeveer 65% in de rustige hartslag zone. Ook van de batterij had ik maar ongeveer 30% gebruikt terwijl ik de hele tocht ondersteuning heb gebruikt. Ik kon de volgende dag verder zonder oplading
's nachts. Ik fiets nu weer regelmatig een dag (40-50 km) op mijn gewone fiets zodat mijn conditie niet sneller achteruit gaat dan het met het ouder worden al doet.
 
Ik weet niet of die hartslag-cijfers echt zaligmakend zijn, net als die "fat-burn-zone" (ik kan wel wat "fat-burn-zone" gebruiken, maar zelfs na een wat intensievere fietsvakantie ben ik nauwelijks iets kwijt (het voelt natuurlijk wel allemaal wat soepeler).

Ik heb begrepen dat voor het op peil houden van de (basis)condintie niet zo heel veel nodig is, korte periodes van even echt inspannen doen al heel veel. Verder zo nu en dan een langdurige inspanning (die dan dus niet per se zwaar inspannend hoeft te zijn). Met zo'n regime kan je tientallen jaren op een redelijk peil blijven.

Echt goed getraind is natuurlijk iets anders, maar in echt goed getraind heb je ook nog weer categorieën. Ik ben en was nooit zo'n hyper sportief type, en had dus ook nooit zo'n sportieve verschijning (desondanks meer dan genoeg "MeToo-tjes"). Onder een nogal willekeurige selectie van ± 20 jarige studenten bleek er nauwelijks correlatie tussen gespierd&sportief uiterlijk en een bescheiden uithoudingstestje (op de fiets naar de Bosplaat): Verschillende echt sportieven qua verschijning vielen snel door de mand terwijl er onder de minder gevormden soms echte doordouwers zaten, en zelfs op de papzakken kan je je verkijken.
Zonder een wetenschappelijk gedegen proefopzet en dus volmaakt onbetrouwbaar ... leek het erop dat de doordouwers-groep ook op andere momenten (en niet per se vaak) doordouwen en dus spieren hebben die gewend zijn om efficient te presteren, de "gespierden" deden veel vaker iets fysieks maar veelal slechts kortstondig, wel veel spiermassa maar niet per se effectief ...

Dus wellicht ... als je zo nu en dan even doordouwt om de dijk op te komen, of nog net het groene licht te halen ... doe je al genoeg aan het behoudt van de basis-conditie.

BSM

PS Als je overgestapt bent op een e-bike vanwege een "hart-conditie" moet je misschien ook een beetje uitkijken met te stevig trainen, ik ken twee gevallen, één van redelijk nabij, waarbij de eigenwijze patiënt gewoon tot het gaatje bleef gaan. Eentje overleed op de fiets aan een acuut hartinfarct (maar bleek bij sectie een hele reeks infarct-lidtekens te hebben, het laatste was dus die beroemde laatste druppel). De ander overleed aan een opeenstapeling van falen maar daar lag een zwak hart (met meerdere kleine infarcten) aan ten grondslag.
Het is dus bij een "hart-conditie" verstandig goed te weten wat je doet. O ja nummer drie in deze rij van twee was mijn schoonmoeder: zij verzette moeiteloos een ijzeren beddespiraal en/of andere zware zaken, 90 jaar oud, was daarna niet vermoeid, maar wel twee dagen uitgeput.
Senior2 schreef:
do 22 nov, 2018 22:02
Als je het conditie opbouwen of gewichtverliezen (lees: energieverbruik) wil gaan vergelijken moet je dat niet afzetten tegen een gewone fietser met dezelfde snelheid en afstand, maar afzetten tegen wat de fietser in kwestie zou doen als hij geen electrisch ondersteunde fiets had. Dan zie je de winst (of verlies natuurlijk). Dat is in ieder geval de manier waarop ik tegen deze vergelijking aankijk.
Inderdaad, op een normale fiets was ik met die stevige oostenwind echt niet van Amsterdam naar Noordwijk gereden voor die 2 dagen cursus. Heen had ik het wel aangedurfd maar terug absoluut niet met de voorspelde tegenwind van 26 km/h 's avonds in het donker.

Dan had ik de auto gepakt. Logischerwijs heen dus ook. En dan had ik dus helemaal geen training gedaan.

Daarnaast heb ik heen en terug evenveel gedaan, net genoeg om me helemaal leeg te rijden en een optimaal trainingseffect te hebben. Ik heb er dus een leuke rit van gemaakt inplaats van een sloopklus. Dat is het voordeel van een e-bike, je kan ingrijpen als het te zwaar wordt en juist daardoor doe je steeds langere ritten.
Maar op de electrische fiets heb je, volgens mij, helemaal geen trainingseffect. Mijn ervaring was dus dat ik er lui van werd. Conditie ging achteruit. En ik heb geen zwak hart. Mag van de sportcadioloog alles doen wat normaal is voor mijn leeftijd, 60 jaar. Alleen bij verhoogde hartslag krijg je een trainingseffect, waarschijnlijk op het moment dat je gaat zweten.
Bert, dit is precies wat ik bedoel. Jij vergelijkt het met fietsen zoals je vroeger deed, zonder ondersteuning. Dan wordt, tenzij je het tempo opschroeft en/of de afstand vergroot, de inspanning inderdaad kleiner.

Ga je er in het andere geval vanuit dat je dan de auto had gepakt of überhaupt thuis was blijven zitten, dan heeft het gebruik van de e-bike dus wel degelijk een positief effect.

En houdt er ook rekening mee dat de meeste mensen op dit forum bovengemiddeld graag fietsen, dat is althans mijn aanname. Maar ik denk dat een substantieel gedeelte van de nederlandse bevolking helemaal niets met fietsen heeft en het als een noodzakelijk kwaad zien waar ze niet onderuit komen. Wat overigens ook helemaal weer niet wil zeggen dat die mensen niet op een ander terrein lichamelijk actief zijn.
Nee, dat bedoel ik dus niet! Er is, voor mij, geen vroeger. Als ik morgen een fietstocht ga maken doe ik dat op mijn gewone fiets. Beslist niet op de electrische fiets want daar wordt ik lui van. En, ik heb geen auto maar ga altijd op de gewone fiets naar het werk. Op de heenreis 3 km heuvelop. Mijn electrische fiets gebruik nu alleen nog maar voor de meerdaagse tochten.
BertKremer schreef:
vr 23 nov, 2018 05:01
Maar op de electrische fiets heb je, volgens mij, helemaal geen trainingseffect. Mijn ervaring was dus dat ik er lui van werd. Conditie ging achteruit. En ik heb geen zwak hart. Mag van de sportcadioloog alles doen wat normaal is voor mijn leeftijd, 60 jaar. Alleen bij verhoogde hartslag krijg je een trainingseffect, waarschijnlijk op het moment dat je gaat zweten.
Nee de zone dat je niet meer zo goed kan praten kan je beter gebruiken. Fietsen met een hartslag boven de 140. Trainen op hartslag is een ander verhaal. Heel veel te vinden op het internet. Echter altijd voor jonge sporters. Vraag me altijd al af of je na een bepaalde leeftijd, gedwongen en lange periode van rust, het mogelijk is door training meer vermogen uit je lichaam te halen.

Mooie opmerking van de sportcardiolaag alles doen wat normaal is voor mijn leeftijd. Zo'n antwoord kreeg ik ook van een longarts.
WimB schreef:
vr 23 nov, 2018 10:36
BertKremer schreef:
vr 23 nov, 2018 05:01
Mag van de sportcadioloog alles doen wat normaal is voor mijn leeftijd, 60 jaar.
Mooie opmerking van de sportcardiolaag alles doen wat normaal is voor mijn leeftijd. Zo'n antwoord kreeg ik ook van een longarts.
Precies, als je boven de 60 alles wat "normaal" is bij die leeftijd, mag/moet doen dan ga je met de caravan of camper op pad, en zit je de hele dag achter een hengel (of achter de koffie danwel het bier).
Als je om je heen kijkt dan is wat het al zorgelijk als je 30-40 jarigen als "normale" norm zou nemen.

Anyway: de eerste basis-training krijg je door zo nu en dan met een wat verhoogde hartslag te fietsen, het even iets buiten-adem-moment, het net niet genoeg lucht voor een gemakkelijk gesprek. Vroeger, was het makkelijk, iedere dag iets te laat van huis en toch op tijd op school (en dat "iets te laat" werd dan ook nog ervaringsgewijze bijgesteld), tweemaal daags 11 km is dan genoeg voor een conditie waarmee je ook meer dan 200 km op een herenfiets tegen de wind in wegtrapt.
Met iets meer is de training ook meer. En verder is toch ook de geduldige duurtraining een goede training ... maar wellicht is de laagste stand van ondersteuning toch nog te hoog ?

BSM
Het topic heet "Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?" Het aantal personen is op een hand te tellen (dwz de mensen die hebben gereageerd). Waarvan akte.

Tijd voor een afsplitsing naar een apart topic over (fiets)training? Daar is namelijk ontzettend veel over te posten.
Zoals ik verwacht had bij het stellen van de beginvraag wordt er het meest gereageerd door mensen die geen ervaring hebben met fietsvakanties op de electrische fiets. Het zijn er ongeveer tien, mijzelf meegerekend. Jammer genoeg ontaard elk topic over de electrische fiets in het voor en/of tegen de electrische fiets en daardoor is het onmogelijk om ervaringen uit te wisselen.