Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drukknop aan verkeerslichten - Forum Wereldfietser

Drukknop aan verkeerslichten

Deze morgen bij het naar het werk rijden de volgende vaststelling gedaan ,
terhoogte van het “ van praet “ kruispunt / brug in Brussel stonden zeven fietsers en twee votgangers te wachten om over te steken.
Niemand van hen heeft gebruik gemaakt van de drukknop om vlugger groen licht te krijgen, nochtans loopt de wachttijd daar aardig op maar hecht blijkbaar niemand nog geloof aan het systeem.
Hoeveel procent van de gebruikers zou de drukknop nog indrukken , is hier een poll mogelijk 😉 ???
Wat "de knop" inhoudt verschilt per gemeente maar in de betere is het slechts een backup als een fietser niet door de detectielussen gezien wordt, dus dan merk je er als fietser niets van. Gemeenten verschillen nogal.
Er zijn fietsers die niet anders doen dan maar op de knop blijven drukken, het idee hebbende dat je dan sneller groen krijgt. Wat Leon al zegt, de ene keer wordt je geholpen door de detectielus, de andere keer helpt het ook echt om groen te vragen, iets wat je in Duitsland wel ziet bij oversteken over drukke wegen, daar staat het licht standaard op rood tot er om groen gevraagd wordt, en dat komt meestal vrij snel.
Eigenlijk zou de lokatie van die knop (en paal) een andere moeten zijn, namelijk daar waar de auto's rijden, maar dat is ben ik bang toekomstmuziek.
Niemand van hen heeft gebruik gemaakt van de drukknop om vlugger groen licht te krijgen
Ha, drukknoppen. Het is zeer de vraag of ze het verkeerslicht vroeger groen doen worden. Soms doen ze niks. In Sint-Stevens-Woluwe bij Brussel is er een kruispunt met de Woluwelaan, compleet met drukknop. Ik heb hem een keer of drie gebruikt. Het verkeerslicht voor voetgangers & fietsers bleef mooi rood terwijl auto's konden oversteken. Nu doe ik de moeite niet meer.

Op andere plaatsen werkt de drukknop wel, en zelfs erg goed. Een voorbeeld is het kruispunt op de Tervurenlaan waar de Tervuursesteenweg begint. Een droom voor fietsers. Maar zeg het tegen niemand! Voor je 't weet heeft de wegbeheerder ingegrepen en moet je ook daar als fietser eindeloos lang wachten.

Het is een beetje gokken in België, en vooral in Brussel.
Arno, ik merkte geen verschil, dus ik heb de app er weer afgegooid.
Tja, ik ken ook een drukknop die bijna overbodig lijkt ... eentje waarbij ruim van te voren een lus in het wegdek ligt, met wat geluk hoef je niet eens te stoppen. De drukknop zit er dus voor het geval je niet gedetecteerd werd. Kom je van de andere kant dan mist de detectielus.

Dit moois vind je in het midden van Nederland .... en is vlgs mij een grote uitzondering (wat direct bewezen wordt door de daaropvolgende stoplichten .... die hun naam dus waar maken).

BSM
Leon schreef: Wat "de knop" inhoudt verschilt per gemeente maar in de betere is het slechts een backup als een fietser niet door de detectielussen gezien wordt, dus dan merk je er als fietser niets van. Gemeenten verschillen nogal.
In tegenstelling tot in Nederland worden in België fietsers op heel weinig kruispunten automatisch gedetecteerd. De meeste wegbeheerders vinden dan overbodig.
Omdat ook ander verkeer vaak niet wordt gedetecteerd is het in België niet uitzonderlijk dat men langdurig voor een rood licht moet wachten, ook als er geen ander verkeer is.

Wel is het zo dat er veel drukknoppen in België inderdaad geen invloed hebben op de verkeerslichten die meestal volgens een vaste regeling werken, in het 'beste geval' aangepast aan de uren van de dag en aangepast aan de intensiteit van het autoverkeer. (Maar dat is ook niet altijd het geval.)

Op andere plaatsen werken de drukknoppen dan weer wel en is het noodzakelijk ze in te drukken om groen te krijgen. Ik heb geen weet van locaties in België waar men 'sneller' groen krijgt door het gebruik van de drukknop. (Het is dus sowieso groen, los van de knop, of geen groen zonder knop.)

Ook in tegenstelling tot Nederland is het uiterste zelden dat meer dan één groenfase voor fietsers wordt voorzien in een lichtencyclus of dat men met de drukknop op meer dan één moment in de cyclus kan inbreken. Ook wordt er in België over het algemeen met veel langere cyclussen en dus veel langere wachttijden gewerkt. Wachttijden van meer dan 90 seconden voor fietsers zijn niet uitzonderlijk, ook als er geen ander verkeer is.

Ik zeg zeker niet dat het in Nederland overal perfect geregeld is. Maar zowel uit eigen ervaring als uit wat ik erover lees in o.a. tijdschriften over mobiliteit en verkeer concludeer ik dat België op dat gebied minstens 20 jaar achterstaat t.o.v. Nederland.
Bij ons in het dorp hebben ze nu op 2 plaatsen zelfs regensensoren die ervoor zorgen dat fietsers sneller dan normaal groen krijgen, dat wil dus zeggen dat de normale cyclus op een andere manier wordt afgerond en alle autombilisten van buiten de plaats langer op groen moeten wachten. Ik heb het nu een paar keer meegemaakt, want het regent bijna nooit (nietwaar) en het lijkt te werken.
Eind jaren zeventig heeft de Haarlemse fietsersbond een tijdje veel van die fietsverkeerslichtknoppen permanent in laten drukken door kurken, die op hun plek werden gehouden door tape dat om de verkeerslichtpalen was gewikkeld.
keesswart schreef:
wo 21 nov, 2018 23:27
Eind jaren zeventig heeft de Haarlemse fietsersbond een tijdje veel van die fietsverkeerslichtknoppen permanent in laten drukken door kurken, die op hun plek werden gehouden door tape dat om de verkeerslichtpalen was gewikkeld.
 
Typisch jaren zeventig, en ook verduiveld jammer dat het bij typisch jaren zeventig is gebleven.
De wereld zou toch leuker zijn als dit soort van onschuldige ongehoorzaamheid nog steeds "normaal" was.

BSM
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 00:12
keesswart schreef:
wo 21 nov, 2018 23:27
Eind jaren zeventig heeft de Haarlemse fietsersbond een tijdje veel van die fietsverkeerslichtknoppen permanent in laten drukken door kurken, die op hun plek werden gehouden door tape dat om de verkeerslichtpalen was gewikkeld.
 
Typisch jaren zeventig, en ook verduiveld jammer dat het bij typisch jaren zeventig is gebleven.
De wereld zou toch leuker zijn als dit soort van onschuldige ongehoorzaamheid nog steeds "normaal" was.

BSM
Wat let je;)?

De drukknoppen waar ik mee te maken heb onderweg naar het station (echt sorry, geen fietsvakantiereis) doen wel íets. Ze laten een aftelklok lopen, waarop je adhv LEDjes kunt zien hoe lang het nog duurt voor het groen wordt. En zonder indrukken kun je wachten tot je een ons weegt. Geen detectielus denk ik dan?
Ik druk altijd wel 20 keer op de knop om groen te krijgen. Helpt dat niet dan? :lol:
Travelmaster schreef:
do 22 nov, 2018 07:45
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 00:12
keesswart schreef:
wo 21 nov, 2018 23:27
Eind jaren zeventig heeft de Haarlemse fietsersbond een tijdje veel van die fietsverkeerslichtknoppen permanent in laten drukken door kurken, die op hun plek werden gehouden door tape dat om de verkeerslichtpalen was gewikkeld.
 
Typisch jaren zeventig, en ook verduiveld jammer dat het bij typisch jaren zeventig is gebleven.
De wereld zou toch leuker zijn als dit soort van onschuldige ongehoorzaamheid nog steeds "normaal" was.
Wat let je;)?

De drukknoppen waar ik mee te maken heb onderweg naar het station (echt sorry, geen fietsvakantiereis) doen wel íets. Ze laten een aftelklok lopen, waarop je adhv LEDjes kunt zien hoe lang het nog duurt voor het groen wordt. En zonder indrukken kun je wachten tot je een ons weegt. Geen detectielus denk ik dan?
 
Wat mij let ? ... Als ik die enige jaren zeventiger ben (misschien bent ik dat wel) dan werkt het niet.

En qua aftelklokken: Een goed idee ... maar dan moeten ze ook een beetje realistisch aftellen.
Alhier zijn er een aantal die een hele tijd zo traag aftellen dat je vreest aan een scootmobiel toe te zijn voordat je over kan steken ... en dan ineens maakt die afteller een olympische sprint.
Zo'n afteller is voor mij waardeloos, ik wordt er alleen maar ongeduldiger en baldadiger van.
Een afteller die gewoon "clockwise" aftelt en eerlijk aangeeft hoelang je nog uitlaatgassen moet snuiven geeft een zekere berusting, met zo'n afteller vallen de seconden meestal wel mee.

BSM
Dat truukje met kurk of kauwgom was destijds snel opgelost met software hier.

Ik mag me graag ergeren aan de radiogestuurde voorrang van stadsbussen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/KAR
Dan wordt de programmering van de vri-installatie doorbroken en sta je met een hele meute andere verkeersdeelnemers een minuut extra te wachten op een bus die er aan zit te komen met 2 passagiers of zelfs zonder. Daarna zijn eerst de auto's aan de beurt want je zou eens een te lange rij krijgen. Dat heeft mijn gebrek aan liefde voor de stadsbus niet genezen.
Ik heb geen weet van locaties in België waar men 'sneller' groen krijgt door het gebruik van de drukknop.
Zoals ik al zei: het kruispunt van de Tervurenlaan met de Tervuursesteenweg, ongeveer op de grens tussen Oudergem en Sint-Pieters-Woluwe.
Knop indrukken en enkele seconden later groen voor de fietser.
Het is wonderlijk. Lijkt me een goed idee voor een pelgrimstocht voor Belgische fietsers.
Er staat een standbeeld op die plaats. Ik weet niet aan wie of wat het opgedragen is. Aan dit verbijsterende fenomeen, misschien?
derdekeer schreef:
do 22 nov, 2018 09:13
Ik heb geen weet van locaties in België waar men 'sneller' groen krijgt door het gebruik van de drukknop.
Zoals ik al zei: het kruispunt van de Tervurenlaan met de Tervuursesteenweg, ongeveer op de grens tussen Oudergem en Sint-Pieters-Woluwe.
Knop indrukken en enkele seconden later groen voor de fietser.
Het is wonderlijk. Lijkt me een goed idee voor een pelgrimstocht voor Belgische fietsers.
Er staat een standbeeld op die plaats. Ik weet niet aan wie of wat het opgedragen is. Aan dit verbijsterende fenomeen, misschien?
 
Misschien een standbeeld van een nog niet tot heilige verklaarde ?
De heilige Ericson (of een andere infratechniekknopjesfabrikant).

BSM

PS   Meermaals op het knopje drukken helpt niet, of hoogstens tegen de stress van de wachtende. Ik vreesde al eens dat het opnieuw drukken de wacht-cyclus opnieuw zou starten, en het dus alleen maar langer duurt, maar ook dat is niet zo.

PS2 In de titel wordt heel correct het woord "Verkeerslichten" gebruikt. Het zijn ook verkeerslichten, het probleem is dat de meeste van dit soort lichten "Stoplichten" zijn voor de fietser.
Ik zeg zeker niet dat het in Nederland overal perfect geregeld is. Maar zowel uit eigen ervaring als uit wat ik erover lees in o.a. tijdschriften over mobiliteit en verkeer concludeer ik dat België op dat gebied minstens 20 jaar achterstaat t.o.v. Nederland.
[/quote]


Ik vrees dat je je gelijk hebt , de infrastructuur voor fietsers in Brussel is dramatisch , we staan nog 100 jaar ver van Kopenhagen, het is hier nog altijd koning auto die regeert en dat zie ik spijtig genoeg niet snel veranderen .
thierry v schreef:
do 22 nov, 2018 10:53
Ik zeg zeker niet dat het in Nederland overal perfect geregeld is. Maar zowel uit eigen ervaring als uit wat ik erover lees in o.a. tijdschriften over mobiliteit en verkeer concludeer ik dat België op dat gebied minstens 20 jaar achterstaat t.o.v. Nederland.
Ik vrees dat je je gelijk hebt , de infrastructuur voor fietsers in Brussel is dramatisch , we staan nog 100 jaar ver van Kopenhagen, het is hier nog altijd koning auto die regeert en dat zie ik spijtig genoeg niet snel veranderen .
 
Misschien moet je vanuit Brussel ook niet naar Nederland of Kopenhagen kijken.
Kijk naar Straatsburg, dat is denkelijk in veel opzichten "dichterbij".

Sinds het wegvallen van de directe treinen Brussel-Strasborug-Basel is Straatsburg natuurlijk wel een stukje verder weg.

Op verschillende punten doet Straatsburg het ook beter als Nederland.
Ik zeg in Frankrijk wel dat de Nederlandse fietspaden (die wereldberoemd zijn) een voorbeeld van apartheid zijn, aangelegd om ruimte voor de auto te maken. Franse fietspaden zijn in meerderheid bedoeld om ruimte en plezier voor de fiets te creëren.

BSM
De leukste drukknoppen vind je overigens in Kaapstad.

Afbeelding