Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wetgeving Speed pedelec Belgie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wetgeving Speed pedelec Belgie

CarlW schreef:
do 15 nov, 2018 09:30
De fietsersbond linkt op hun site (onder speedpedelec) door naar een omzendbrief van een verzekeraar, die o.m. het volgende meldt:
Maar wat is “autonoom” rijden?
Noch de wetgever, noch de DIV hebben dit gedefinieerd of toegelicht. De Europese verordening rept
er met geen woord over en deze eigenschap zal dus ook niet opgegeven zijn op het
gelijkvormigheidsattest.
Wij gaan er vanuit dat “autonoom” hier verwijst naar artikel 1 van de WAM-wet (…door een
mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven ….) en dus “voortbewegen
zonder enige tussenkomst van trap- of spierkracht”.
Voorlopig adviseren wij je om hier altijd ‘ja’ te antwoorden.
99% van de betrokken elektrische fietsen heeft namelijk een knop of gashendel, waarbij de motor
actief wordt, zonder de trappers te beroeren. Die functie is bedoeld als wandelassistentie, om
bijvoorbeeld de zwaardere fiets uit een ondergrondse garage te duwen, maar het gevolg is dat men er
een eindje autonoom mee kan rijden, al is het zeer traag.
https://www.euromex.be/sites/euromex/fi ... efiets.pdf

Tricky stuff dus blijkbaar, die (on)verzekering.
Tja, met verzekeringen ben je vooral verzekerd van gedoe.

En het maakt natuurlijk ook nogal uit wat precies de formulering is.

Het schema bovenaan spreekt van " indien motor autonoom kan werken zonder trappen ", de hier direct boven geciteerde tekst spreekt van " voortbewegen zonder enige tussenkomst van trap- of spierkracht ".

Als de garage/wandel/helling-schakelaar alleen een zeer trage snelheid mogelijk maakt dan kan je volhouden dat je niet zonder tussenkomst van spierkracht je kan voortbewegen. Heel traag blijf je immers niet overeind op een tweewieler, en zelfs als het je als evenwichtskunstenaar wel lukt om met 3 km/u overeind te blijven dan is dat beslist niet zonder spierkracht. En, loop je naast de fiets dan is die spierkracht nog duidelijker aanwezig, immers, zodra je geen spierkracht levert dondert de fiets op de grond en dan was dat omver donderen de enige "voortbeweging".

Vergelijk in dit licht ook eens de caravan's met een zogenaamde "caravan-mover", een tweetal elektro-motoren die via een rol op de band (net als een ouderwetse Solex) de caravan in beweging zetten. Deze movers worden gewoonlijk met een afstandbediening bestuurd. Als je de wetgeving over-strikt neemt is zo'n caravan een "motorvoertuig" en daarmee dus ineens onderhavig aan allerlei regelgeving waar die caravan niet maar zo aan kan voldoen (en waar de gemiddelde caravan-bezitter ook nooit aan kan en wil voldoen).

Dus ... ik het in geval van twijfel het verstandigst precies te beschrijven in je aanvraag waar het om gaat ... en die beschrijving goed af te stemmen op de wettelijke formuleringen. Ik ken de Belgische situatie niet maar ik zou waar van toepassing netjes aangeven dat bijv. er sprake is van een z.g. garage-knop maar dat de fiets daarmee slechts in beweging komt en blijft wanneer er aanvullend, en blijvend, gecoördineerde spierkracht wordt ingezet.
Je mag in zulke gevallen je verzekering informeren en/of een officiële aanvraag doen waarin je aangeeft dat je meent dat het zo zit als jou het best uitkomt (binnen de grenzen van het redelijke) ... je tegenpartij is dan geïnformeerd en de bal ligt dan bij de tegenpartij, je tegenpartij kan zich dan niet meer beroepen op een nieuw en aan hem onbekend feit. (Je kan natuurlijk ook een open vraag stellen, maar dan krijg je niet zelden geen of alleen een nietszeggend antwoord, en dan blijf je als brave burger met je probleem zitten.)

BSM

PS   Als ik met mijn fiets een helling heb bedwongen (en dat kan soms ook door bijv. per trein naar boven te rijden) en daarna de helling weer afrijdt dan is er ook een "motorische" kracht, nl de zwaartekracht, waarmee je soms tot wel 80 km/u of meer kan halen, en dat zonder trappen en/of andere voortbeweging leverende spierkracht.  
< 't Is heel leuk als er zo'n bord "50" begint te knipperen omdat je met 60 km/u aan komt. >
Jamaar ik heb helemaal geen zo'n garageknop dus strict genomen hoef ik geen verzekering ( zie blauwe kolom )
Nu heb ik wel een familiale en stelt het probleem zich niet, maar eigenlijk zijn dat de div hun zaken niet , zij zouden mij zonder verzekering en na betaling toch die nummerplaat moeten overhandigen .
Zoals gezegd Belgie staat synoniem voor kafka :twisted:
thierry v schreef:
do 15 nov, 2018 14:48
Jamaar ik heb helemaal geen zo'n garageknop dus strict genomen hoef ik geen verzekering ( zie blauwe kolom )
Nu heb ik wel een familiale en stelt het probleem zich niet, maar eigenlijk zijn dat de div hun zaken niet , zij zouden mij zonder verzekering en na betaling toch die nummerplaat moeten overhandigen .
Zoals gezegd Belgie staat synoniem voor kafka :twisted:
Kafka woont overal (ik heb zelf geprobeerd tegen de Waalse burocratie te vechten, heb het opgegeven, grappig genoeg hielp in dit geval uitwijken naar Frankrijk).

Maar goed, probeer eens gewoon met je Le1A gelijkvormigheidsattest een kentekenplaat te krijgen, desnoods met als argument dat je in de nabije buitenlanden een kentekenplaat nodig hebt.

BSM
1kW/4kW motoren worden volgens mij gebruikt voor bakfiets/vrachtfiets achtige voertuigen, zoals hier die Stints..
Wel ik vermoed dat ik een nummerplaat zal kunnen bemachtigen maar het is gewoon een zielige bedoening .
Men stikt hier in de ellenlange files en wil het fietsgebruik stimuleren, ook het gebruik van speed pedelecs voor woon werk verplaatsingen, maar maken het dan onaantrekkelijk door allerlei regelneverij .
De aangebrachte tegenstellingen in deze topic tonen dan ook nog is de onkunde aan van de Belgische bureaucratie .
Wordt vervolgd wanneer ik in het bezit ben van mijn nummerplaat, of mss ook niet ... :shock:
thierry v schreef:
do 15 nov, 2018 18:05
Men stikt hier in de ellenlange files en wil het fietsgebruik stimuleren, ook het gebruik van speed pedelecs voor woon werk verplaatsingen, maar maken het dan onaantrekkelijk door allerlei regelneverij .
Je hebt helemaal gelijk Thierry.
Maar zo gaat het steeds weer ... mensen enthousiast maken voor iets en wanneer ze er genoeg hebben ingeluisd komen ze met allerlei verplichtingen, taksen enz.
(Idem dito wat men hier in België heeft gedaan met zonnepanelen.)
Hmm, zelf kan ik echt België zo slecht niet vinden. Hoeveel zou een verzekering en kenteken je kosten? Valt wel mee toch?
Ik ben idd nog bij de " gelukkigen " want onlangs in het nieuws nog een speed pedelec gebruiker,
deze zijn fiets was destijds afgeleverd zonder gelijkvormigheidsattest, die arme man probeert al twee jaar aan een nr. plaat te geraken , zonder succes. Uiteindelijk zal hij zijn fiets op stal moeten laten staan om mss terug over te schakelen naar zijn wagen .
Als zijn wagen een oude diesel is mag hij Antwerpen niet binnen of u raad het al ... een boete .
Deze winter zal in Belgie mss het afschakelplan in werking treden want er dreigt elektriciteits tekort .
Oplossing in Belgie : een mega groot schip met dito diesel generator in de Antwerpse haven leggen ( de lucht is daar nog niet gepollueerd genoeg ) zodat de happy few die met een gesubsidieerde Tesla rijden deze zogenaamde " groene " wagen kunnen opladen aan een even groene elektricteitspaal ...
Dit zwaar vervuilende schip zal wss niet onderworpen zijn aan de LEZ reglementering want er valt geen geld mee uit de zakken te kloppen van de brave burger ...

Maar we wijken af van topic , een nummerplaat zal mij idd maar iets van een 35 euro kosten :wink:
Met alle respect, een garageknop die tot 5 km/h ondersteunt zal zelfs in België niet leiden tot een andere klasse dan dezelfde fiets zonder die knop.

De genoemde fiets voldoet op 1 onderdeel wel en op een ander onder deel niet. Daardoor valt ie niet in de linker maar in de middelste categorie.

Dat ie ooit zo is aangeschaft is allemaal leuk en aardig, er zijn wel meer dingen die je jaren geleden wel kon kopen en nu niet meer de weg op mogen, ook al doen ze het nog steeds precies zo op de dag van de aanschaf.

Hoe de politie hiermee omgaat is nog de vraag, daar kom je alleen achter door naar ze toe te fietsen.....en je fiets daarmee wellicht kwijtraken.
CapoJan schreef:
do 15 nov, 2018 06:34
Wel, ik heb in die eerste zin één woordje fout geschreven - niet aandachtig geweest - en dat is verbeterd.
Maar wel een heel essentieel foutje :wink:

CapoJan schreef:
do 15 nov, 2018 06:34
Wel, ik heb in die eerste zin één woordje fout geschreven - niet aandachtig geweest - en dat is verbeterd. Ik denk dat het dan een heel ander verhaal wordt ;-)
Beter zo?
Inderdaad. Het was wat kort door de bocht van mij om je gehele post af te rekenen op die ene fout.
Ik ben dit jaar is door een zwaantje tegengehouden geworden omdat deze vond dat ik toch snel fietste en geen nummerplaat had.
Toen ik begon over uitstel van nummerplaat plicht en categorieen Le1A en Le1B begonnen zijn ogen te draaien :D
Hij gaf mij de raad alles in orde te brengen, zonder verder gevolg :lol:
Maar zo zal ik er in de toekomst mss niet meer mee wegkomen vandaar dat ik deze fiets toch liever
van nummerplaat voorzie ...
thierry v schreef:
do 15 nov, 2018 08:58
Ik ben bij de div langs geweest en ze willen mij geen kentekenplaat afleveren indien het vakje “ verzekeraar “ niet is ingevuld/aangeven.
Ik maak hun er op attent dan een verzekering voor deze fiets niet verplicht is ( familiale aangewezen ) waarop zij antwoorden dat dat mss kan zijn maar wij u dan toch geen kentekenplaat zullen overhandigen .
Lange leve Belgie en kafka !
Ik herhaal mijn advies om contact op te nemen met Bram Rotthier van de Universiteit Leuven.
Revanho schreef:
do 15 nov, 2018 21:18
thierry v schreef:
do 15 nov, 2018 08:58
Ik ben bij de div langs geweest en ze willen mij geen kentekenplaat afleveren indien het vakje “ verzekeraar “ niet is ingevuld/aangeven.
Ik maak hun er op attent dan een verzekering voor deze fiets niet verplicht is ( familiale aangewezen ) waarop zij antwoorden dat dat mss kan zijn maar wij u dan toch geen kentekenplaat zullen overhandigen .
Lange leve Belgie en kafka !
Ik herhaal mijn advies om contact op te nemen met Bram Rotthier van de Universiteit Leuven.

Dank u wel voor het doorgeven maar ik ga eerst ( volgende week ) gewoon mijn polis nr van familiale verzekering toevoegen aan het aanvraagformulier en zien hoever we dan komen ...
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 18:43
Hmm, zelf kan ik echt België zo slecht niet vinden. Hoeveel zou een verzekering en kenteken je kosten? Valt wel mee toch?
Het gaat niet zodanig over kosten op zich, het gaat over het feit dat speed pedelecs in eerste instantie zonder veel verplichtingen/extra kosten worden verkocht en dat de regering, eens de handel goed op gang is, komt met allerlei verzinsels onder de noemer "wetgeving", ... dit is gewoon geld halen uit de zak van de burger die braaf meewerkt aan een oplossing voor de dagdagelijkse filles die trouwens erg lang zijn in België.
Zelf ben ik van plan om mijn e-bike op termijn te voorzien van een chip waardoor de meer dan 25 km/h zal halen, wie en hoe gaat men bewijzen dat ik steeds meer dan 25 km/h rijdt of heb gereden (bvb. bij ongeval).
Ed kettingvet schreef:
do 15 nov, 2018 23:32
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 18:43
Hmm, zelf kan ik echt België zo slecht niet vinden. Hoeveel zou een verzekering en kenteken je kosten? Valt wel mee toch?
Het gaat niet zodanig over kosten op zich, het gaat over het feit dat speed pedelecs in eerste instantie zonder veel verplichtingen/extra kosten worden verkocht en dat de regering, eens de handel goed op gang is, komt met allerlei verzinsels onder de noemer "wetgeving", ... dit is gewoon geld halen uit de zak van de burger die braaf meewerkt aan een oplossing voor de dagdagelijkse filles die trouwens erg lang zijn in België.
Zelf ben ik van plan om mijn e-bike op termijn te voorzien van een chip waardoor de meer dan 25 km/h zal halen, wie en hoe gaat men bewijzen dat ik steeds meer dan 25 km/h rijdt of heb gereden (bvb. bij ongeval).
Ik heb al zo'n chip, twee zelfs, een linker en een rechterbeen. Samen zorgen ze ervoor dat mijn fiets regelmatig sneller gaat dan 25 km/h. De electrische ondersteuning wordt echter vanaf 25,1 km/h afgebouwd en valt bij 26.1 km/h helemaal weg. Ik mag het dan allemaal zelf doen en soms gaat dat gevaarlijk hard.

Het gaat op een fiets niet om hoe hard je ging of kan, het gaat erom of je de snelheid die je had verantwoordelijk was voor de situatie die aan het ongeluk vooraf ging.
Ed kettingvet schreef:
do 15 nov, 2018 23:32
Zelf ben ik van plan om mijn e-bike op termijn te voorzien van een chip waardoor de meer dan 25 km/h zal halen, wie en hoe gaat men bewijzen dat ik steeds meer dan 25 km/h rijdt of heb gereden (bvb. bij ongeval).
Dagelijks fiets ik of 25 km of 70 km naar mijn werk, met een 'gewone' fiets. Ik ervaar dat het in korte tijd veel drukker en gevaarlijker is geworden op de fietspaden door de toestroom van (snelle) e-bikes. Het is wat mij betreft vanzelfsprekend en noodzakelijk dat er meer controle moet komen qua veiligheid op de fietspaden en dan ben ik blij dat er een regelgeving komt voor speed pedelecs. Ik hoop dat er competente mensen mee bezig zijn.

Van wat ik hier lees, fietsers die dit aan hun laars lappen, krijg ik het benauwd. Want jij mag dan wel een ervaren en voorzichtig e-fietser zijn, er rijden er vele anderen die niet even voorzichtig zijn.

De bureaucratische onduidelijkheid die er momenteel heerst is uiteraard irritant.
En wat met de wielertoerist die vaak harder gaat dan de e-bike versie 25km/h. ...
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:01
En wat met de wielertoerist die vaak harder gaat dan de e-bike versie 25km/h. ...
Het is inderdaad een complex gegeven en het gaat hem niet enkel om de snelheid. Ik merk bvb dat het gedrag van e-fietsers bij inhalen anders is dan dat van wielertoeristen. De e-fietsers hebben vaak het besef verloren dat er tijd/kracht nodig is om op te trekken, of dat je vertraagt bij het stijgen of bij tegenwind. Racefietsers kunnen dat wel inschatten. Verder neemt vooral het aantal e-bikes op de weg zeer snel toe, niet het aantal racefietsers.
Het gaat niet zodanig over kosten op zich, het gaat over het feit dat speed pedelecs in eerste instantie zonder veel verplichtingen/extra kosten worden verkocht en dat de regering, eens de handel goed op gang is, komt met allerlei verzinsels onder de noemer "wetgeving", ... dit is gewoon geld halen uit de zak van de burger die braaf meewerkt aan een oplossing voor de dagdagelijkse filles die trouwens erg lang zijn in België.
De recentste regelgeving is, als ik me niet vergis, het gevolg van een Europese richtlijn. Deze probeert een zekere eenvormigheid in de EU te creëren. De regering moet die in Belgische wetgeving omzetten. Daar kan ze niet veel aan doen. Als je klachten hebt, moet je je wenden tot het Europese parlement en tot alle lidstaten.

Het zou misschien niet zo'n slecht idee geweest zijn mocht België meteen, vanaf het begin, de speed pedelec een verzekeringsplicht opgelegd hebben en hem de toegang tot fiets- en bospaden verboden hebben. Dan had niemand achteraf kunnen klagen dat men weer allerlei wetgeving opgesteld heeft om de burger geld af te troggelen en het leven zuur te maken.

Er zouden ook heel wat minder speed pedelecs verkocht zijn, vanzelfsprekend.
nicolevelo schreef:
vr 16 nov, 2018 09:10
Ed kettingvet schreef:
vr 16 nov, 2018 09:01
En wat met de wielertoerist die vaak harder gaat dan de e-bike versie 25km/h. ...
Het is inderdaad een complex gegeven en het gaat hem niet enkel om de snelheid. Ik merk bvb dat het gedrag van e-fietsers bij inhalen anders is dan dat van wielertoeristen. De e-fietsers hebben vaak het besef verloren dat er tijd/kracht nodig is om op te trekken, of dat je vertraagt bij het stijgen of bij tegenwind. Racefietsers kunnen dat wel inschatten. Verder neemt vooral het aantal e-bikes op de weg zeer snel toe, niet het aantal racefietsers.
Jammer, maar in mijn beleving kan je het gros van de wielertoeristen helemaal niet inschatten, zij zijn net het vaakst in overtreding met de verkeersregels en worden nauwelijks beboet.