Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wegdek langs Noordzee-kust - Forum Wereldfietser

Wegdek langs Noordzee-kust

Beste allemaal,
Beetje rare vraag misschien. Heeft er iemand nog redelijk recent tussen Haarlem en Den Helder langs de kust gefietst? En wat voor wegdek is dat gemiddeld?
Naast het fietsen heb ik rolskiën als hobby en ik ben van plan om in de lente van Haarlem naar Den Helder te rolskiën. Anders dan bij fietsen is het wegdek daarbij redelijk belangrijk. Asfalt is geen probleem, maar klinkerwegen en betonplaten zijn niet fijn als dat voor langere tijd de ondergrond is.

Alvast bedankt,
Maurice
Betonplaten zul je er niet meer tegenkomen, maar wel veel fietspaden met klinkers. Die vind je vooral in de Kennemerduinen tussen Haarlem en IJmuiden en in het Noordhollands Duinreservaat tussen Wijk aan Zee en Bergen. In de duinen bij Santpoort, Schoorl en Petten liggen ook nog wat stukken schelpenpad.
Ik zag in Zweden van de zomer mensen rolskieën over gravelpaden (niet overal even goed), ik moet zeggen de wielen die er onder zaten waren wel wat groter, maar de snelheid zat er wel aardig in. Misschien dat dat een optie is om te overwegen.
Bedankt voor de info Kees. Misschien toch wat minder geschikt. Op klinkerpaden kun je je stokken niet goed gebruiken en dan wordt het toch een stukkie zwaarder. Schelpenpaden zijn eigenlijk niet zo'n probleem.
Back to the drawingboard!

Peter, de roslki's die jij hebt gezien waren waarschijnlijk crosskates. Die werken inderdaad goed op dat soort paden. De rolski's die ik heb ook wel, die hebben ook wat bredere wielen.

groet
maurice
wij hebben afgelopen zomer een rondje Nederland gefietst. Ergens noordelijk van Beverwijk begint een klinkerfietspad van smalle klinkertjes. Wij kwamen vanaf Katwijk en wilden via Egmond naar ons volgende adres in Alkmaar fietsen, maar ter hoogte van Castricum aan Zee hebben we de route wat aangepast en via Limmen en Heiloo naar Alkmaar gefietst.
De klinkertjes fietsten niet echt fijn. https://www.google.nl/maps/@52.5597035, ... 312!8i6656
Ik fiets dagelijks van Alkmaar naar Tata. Als je van Velsen, door Beverwijk en Heemskerk, naar Castricum gaat. Via de Alkmaarse weg, dan heb je een erg goed fietspad met vrij nieuw asfalt. Van Castricum via Bakkum (wel klinkertjes) langs de duinen naar de Egmonden (via een mooi fietspad, maar wel deels beton) naar Bergen, Schoorl en Groet, merendeel asfalt. Over de Hondsbosche zeewering door de duinen naar Den Helder, bijna geheel asfalt of beton.
Dus langs de duinen is een heel goed alternatief.

Groet
Geerhard
Nog meer goeie informatie. Bedankt beide, dit schept weer mogelijkheden. :D