Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
flexodder schreef:
di 30 okt, 2018 22:30
Wat ik in mijn laatste post nog te weinig heb aangegeven. Ik ben superblij met de riem! Met dat snertweer vandaag was het wel erg lekker wegzetten in de schuur in de wetenschap dat ie het morgen weer net zo lekker doet. Geen drogen van ketting, geen schoonmaken en smeren. Gewoon wegzetten en haar een fijne nachtrust toewensen 😎

Edit: ik val blijkbaar in herhaling 🙄
Ik heb alleen fietsen met derailleurs en metalen kettingen, en die doen het bij mij gewoon de volgende dag altijd. Ik heb nog nooit aandacht besteed aan het drogen of schoonmaken van een ketting. Geen enkel probleem.
+1
rooss schreef:
ma 12 nov, 2018 13:56
Ik heb alleen fietsen met derailleurs en metalen kettingen, en die doen het bij mij gewoon de volgende dag altijd. Ik heb nog nooit aandacht besteed aan het drogen of schoonmaken van een ketting. Geen enkel probleem.
 
Ik denk dat het smeer-probleem staat of valt met de keuze van het smeermiddel.

Gewoon al dan niet al eerder gebruikte niet te dunne motor-olie is smerig maar blijkt ook goed te smeren, vooral als je verder langere tijd weinig serieus onderhoud kan of wilt plegen (versnellingsbak-olie lijkt ook goed, maar dit soort olie is erg kleverig, en ook nogal pregant van geur).

Spul dat je bijv. bij de Hema of ACtion als ketting-olie koopt is ook mooi, maar nogal dun dus bij regen ook sneller weggespoeld. Ik kocht bij de de laatste ook eens een spuitbus motor-ketting-olie (maar die hebben ze niet meer) en die motor-ketting-olie bleek weer erg "vasthoudend". En met bijv WD40 kan je de ketting weer redelijk schoonspoelen zonder dat ie direct helemaal schraal piept en knarst.

't Is waarschijnlijk allemaal viezigheid slecht voor het milieu, maar qua hoeveelheden valt de milieu-druk in het niet ten opzichte van dat wat het gemotoriseerde verkeer laat weglekken.

BSM
WD 40 is een slecht idee. Het is vooral een oplosmiddel. Dus lost het het vet op tussen de schakels en dat krijg je niet meer terug door er olie op te druppelen.
Wim schreef:
ma 12 nov, 2018 15:02
WD 40 is een slecht idee. Het is vooral een oplosmiddel. Dus lost het het vet op tussen de schakels en dat krijg je niet meer terug door er olie op te druppelen.
Met WD40 "was" je om te beginnen de inmiddels zwarte olie-laag van de ketting, dus de mix van stof en zand met olie. Zou je de wasbeurt lang voortzetten dan los je natuurlijk ook het vet weg en dat is geen goed idee. Naar mijn ervaring is WD 40 uit de spuitbus minder agressief als een kwast met petrolie (al was het maar omdat de spuitbus een nevel verspuit dus een beperkte hoeveelheid oplosmiddel over een groter oppervlak) - met petrolie (maar ook met de hogedrukspuit) spoel je bovendien zand tussen de schakels, met WD40 spoelt het zand vooral oppervlakkig af.

Maar goed, er zijn meer wegen die naar het einddoel leiden ... zo helpt bijv een klein spatlapje ook al om je ketting schoner te houden ... wij hebben al jaren vóór kleine soepele spatlapjes geknipt uit een tractor-binnenband, opgeklemd tussen spatbord en spatbordstangetjes.


BSM
rooss schreef: Ik heb alleen fietsen met derailleurs en metalen kettingen, en die doen het bij mij gewoon de volgende dag altijd. Ik heb nog nooit aandacht besteed aan het drogen of schoonmaken van een ketting. Geen enkel probleem.
Nou dat lukte mij niet op een racefiets hoor. Ik snap dat dat kan wanneer je op een fiets rijdt met spatbord en daar mogelijk ook nog een spatlapje op. Maar op mijn racefiets is alleen opspattend water van een zeiknat wegdek al voldoende om hem niet zomaar in de schuur te zetten bij thuiskomst. Dan protesteerde Jantje de volgende ochtend behoorlijk. Daarbij is de kans op roestvorming alleen al genoeg om de ketting wat liefde te willen geven. Voor mij geen geknars en geprotesteer als ik mijn nieuwe fiets heb weggezet.

Bridgestone SM schreef: Ik denk dat het smeer-probleem staat of valt met de keuze van het smeermiddel.

Gewoon al dan niet al eerder gebruikte niet te dunne motor-olie is smerig maar blijkt ook goed te smeren, vooral als je verder langere tijd weinig serieus onderhoud kan of wilt plegen (versnellingsbak-olie lijkt ook goed, maar dit soort olie is erg kleverig, en ook nogal pregant van geur).

Spul dat je bijv. bij de Hema of ACtion als ketting-olie koopt is ook mooi, maar nogal dun dus bij regen ook sneller weggespoeld. Ik kocht bij de de laatste ook eens een spuitbus motor-ketting-olie (maar die hebben ze niet meer) en die motor-ketting-olie bleek weer erg "vasthoudend". En met bijv WD40 kan je de ketting weer redelijk schoonspoelen zonder dat ie direct helemaal schraal piept en knarst.

't Is waarschijnlijk allemaal viezigheid slecht voor het milieu, maar qua hoeveelheden valt de milieu-druk in het niet ten opzichte van dat wat het gemotoriseerde verkeer laat weglekken.

BSM
Er kunnen professoren promoveren op het onderwerp smeermiddelen voor fietskettingen. Zo veel is duidelijk en ik wil echt leren van medefietsers en goede adviezen neem ik voor lief. Maar wanneer er geadviseerd gaat worden om met WD40 aan de slag te gaan op een fietsketting haak ik af. In ieder geval niet op mijn (komt ie weer) racefiets en op mijn fiets met pinion heb ik geen smeermiddel meer nodig voor de riem. Ik laat dit advies dan ook verder liggen als je het niet erg vindt.


Back on topic:
Gustaaf schreef: Verder vind ik dit een fijn zinvol forum en wil niemand kwetsen , maar...zou graag hebben dat men iets doet of rad geeft voor ( onze ) problemen want het is niet fijn om met zo een dure fiets ( Santos/pinion) elke 20 a 30 km een geluid te horen en het gevoel geeft dat de versnelling doorschiet wat niet hoort en onrustwekkend is .
Verder wens ik allen nog veel fietsplezier zonder problemen .
Groetjes Gustaaf
Ik kan je met mijn gebrek aan technische kennis niet helpen Gustaaf. Ik voel je frustratie door je berichten heen druipen (over dun smeermiddel gesproken) maar ik herken helemaal niets van je klachten. Je zult op internet alle tips & tricks al gelezen hebben en nogmaals: als een dealer én Santos er samen met Pinion niet uitkomen dan lijkt mij dat je je kunt beroepen op een gebrekkig geleverd product. Eerste aanspreekpunt welke ik zou gebruiken is dan de dealer waar je de fiets hebt gekocht.
Heb je de review van de Pinion (van een tijd geleden inmiddels) van bikejunkies al eens gelezen en alle tips and trics daarbij (bijvoorbeeld andere cranck geleverd krijgen)?
Link: https://www.bicycle-junkies.com/review- ... s-cdx-belt/
flexodder schreef:
di 13 nov, 2018 08:07
rooss schreef: Ik heb alleen fietsen met derailleurs en metalen kettingen, en die doen het bij mij gewoon de volgende dag altijd. Ik heb nog nooit aandacht besteed aan het drogen of schoonmaken van een ketting. Geen enkel probleem.
Nou dat lukte mij niet op een racefiets hoor. Ik snap dat dat kan wanneer je op een fiets rijdt met spatbord en daar mogelijk ook nog een spatlapje op. Maar op mijn racefiets is alleen opspattend water van een zeiknat wegdek al voldoende om hem niet zomaar in de schuur te zetten bij thuiskomst. Dan protesteerde Jantje de volgende ochtend behoorlijk. Daarbij is de kans op roestvorming alleen al genoeg om de ketting wat liefde te willen geven. Voor mij geen geknars en geprotesteer als ik mijn nieuwe fiets heb weggezet.

Bridgestone SM schreef: Ik denk dat het smeer-probleem staat of valt met de keuze van het smeermiddel.

Gewoon al dan niet al eerder gebruikte niet te dunne motor-olie is smerig maar blijkt ook goed te smeren, vooral als je verder langere tijd weinig serieus onderhoud kan of wilt plegen (versnellingsbak-olie lijkt ook goed, maar dit soort olie is erg kleverig, en ook nogal pregant van geur).

Spul dat je bijv. bij de Hema of ACtion als ketting-olie koopt is ook mooi, maar nogal dun dus bij regen ook sneller weggespoeld. Ik kocht bij de de laatste ook eens een spuitbus motor-ketting-olie (maar die hebben ze niet meer) en die motor-ketting-olie bleek weer erg "vasthoudend". En met bijv WD40 kan je de ketting weer redelijk schoonspoelen zonder dat ie direct helemaal schraal piept en knarst.

't Is waarschijnlijk allemaal viezigheid slecht voor het milieu, maar qua hoeveelheden valt de milieu-druk in het niet ten opzichte van dat wat het gemotoriseerde verkeer laat weglekken.
Er kunnen professoren promoveren op het onderwerp smeermiddelen voor fietskettingen. Zo veel is duidelijk en ik wil echt leren van medefietsers en goede adviezen neem ik voor lief. Maar wanneer er geadviseerd gaat worden om met WD40 aan de slag te gaan op een fietsketting haak ik af. In ieder geval niet op mijn (komt ie weer) racefiets en op mijn fiets met pinion heb ik geen smeermiddel meer nodig voor de riem. Ik laat dit advies dan ook verder liggen als je het niet erg vindt.
 
Tja, ik beschrijft WD40 niet als smeermiddel maar als middel om snel de ergste zwarte aangroei van en rond de ketting te verwijderen. Ik zeg juist dat je het zo kan gebruiken dat de ketting daarna niet piept en knarst, dus inwendig nog steeds vet is.
Maar goed, noem mij een andere route om de ketting een beetje proper te houden zonder dat dat erg veel aandacht vraagt... ik leer graag bij, ik vervang een achterhaalde mening graag door beter.

BSM

PS Met Dasty de kettingwielen en derailleur "opkuisen" is waarschijnlijk ook uit den boze (nee niet met Dasty aa de gang terwijl een en ander aan de fiets hangt, maar wel na demontage).
Bridgestone SM schreef:
di 13 nov, 2018 14:55
Maar goed, noem mij een andere route om de ketting een beetje proper te houden zonder dat dat erg veel aandacht vraagt... ik leer graag bij, ik vervang een achterhaalde mening graag door beter.
Ik koop op tijd een nieuwe. Geen dure dus. Tussen 10 en 15 euro is genoeg vind ik.
Ook maak ik ze wel eens met een hogedrukspuit* schoon. Helaas gaat dat alleen goed met een echt stevige spuit die bovendien heet water levert. Ook de voorderailleur en de V-brakes worden dan mooi schoon, daar begin ik met een doekje echt niet meer aan, heb ik ergens in de jaren 90 gesloten,

* (Nee je moet niet op de lagers spuiten, ik ben niet achterlijk)
* (Nee2, het duurt niet lang voor olie om in het binnente van een ketting te komen, wel zou het kunnen dat de ketting pas echt goed gesmeerd wordt als de olie die binnenin zit wat hard begint te worden maar dat is maar een voermoeden van mij)

Ergens is WD40 ook niet zo erg. Het verdampt namelijk snel en dan is het weg. Als je het na het fietsen gebruikt is het de volgende dag weg.
Petroleum verdampt minder snel dus dan heb je een langere tijd mindere smering.
Het risico van ontvettende middelen is dat je ze niet helemaal wegspoelt en dan blijven ze bezig met hun werk.
Leon schreef:
di 13 nov, 2018 15:31
Bridgestone SM schreef:
di 13 nov, 2018 14:55
Maar goed, noem mij een andere route om de ketting een beetje proper te houden zonder dat dat erg veel aandacht vraagt... ik leer graag bij, ik vervang een achterhaalde mening graag door beter.
Ik koop op tijd een nieuwe. Geen dure dus. Tussen 10 en 15 euro is genoeg vind ik.
Ook maak ik ze wel eens met een hogedrukspuit* schoon. Helaas gaat dat alleen goed met een echt stevige spuit die bovendien heet water levert. Ook de voorderailleur en de V-brakes worden dan mooi schoon, daar begin ik met een doekje echt niet meer aan, heb ik ergens in de jaren 90 gesloten,

* (Nee je moet niet op de lagers spuiten, ik ben niet achterlijk)
* (Nee2, het duurt niet lang voor olie om in het binnente van een ketting te komen, wel zou het kunnen dat de ketting pas echt goed gesmeerd wordt als de olie die binnenin zit wat hard begint te worden maar dat is maar een voermoeden van mij)

Ergens is WD40 ook niet zo erg. Het verdampt namelijk snel en dan is het weg. Als je het na het fietsen gebruikt is het de volgende dag weg.
Petroleum verdampt minder snel dus dan heb je een langere tijd mindere smering.
Het risico van ontvettende middelen is dat je ze niet helemaal wegspoelt en dan blijven ze bezig met hun werk.
Tja, ik vind de hogedrukspuit weer een "no-go".
De gewone (wat krachtiger) waterstraal op de tankwasplaats alhier (die ik ooit probeerde) vond ik ook geen succes qua kraken en knarsen.

BSM
Ondanks dat ik dagelijks engelstalige romans lees, moest ik even vloeken omdat ik Sheldon's wijze woorden over kettingonderhoud zonder woordenboek niet helemaal begreep:

everybody's advice about chain maintenance is based on anecdotal "evidence" and experience. Experts disagree on this subject, sometimes bitterly. This is sometimes considered a "religious" matter in the bicycle community, and much vituperative invective has been uttered in this regard between different schismatic cults.

https://www.sheldonbrown.com/chains.html

Om niet helemaal off-topic te zijn, hij schrijft ook:

All derailer chains and most single-sprocket chains run bare, exposed to dirt. Belt drive is sometimes put forward as a solution, but it has its own problems and limitations.

Al is een belt-drive natuurlijk eigenlijk ook off-topic als het om een versnellingsbak gaat.
Wim schreef:
ma 12 nov, 2018 15:02
WD 40 is een slecht idee. Het is vooral een oplosmiddel. Dus lost het het vet op tussen de schakels en dat krijg je niet meer terug door er olie op te druppelen.
Als het oplossen van het vet tussen de schakels een slecht idee is, dan moet een kettingwasstraat wel een gruwel zijn. Toch is er een serieuze firma die dit verkoopt en veel serieuze fietsers gebruiken hem om de ketting schoon te maken om hem daarna met hun favoriete smeerolie te behandelen. Goede smeerolie kruipt namelijk wél tussen de schakels.
Afbeelding

WD-40 is zeker niet het beste smeermiddel wat verkrijgbaar is, maar het werkt wél. Het belangrijkste van een smeermiddel is dat het het contactoppervlak tussen twee bewegende metalen delen bevochtigt en daardoor de slijtage sterk vermindert, en dat doet WD-40! Een in de smeringstechniek bekende slijtage-meting stelt zoiets objectief vast. Ik zal hieronder nog uitleggen hoe die test werkt.

Het Duitse blad Tour-Magazin heeft een sterke technische redactie en ook de middelen om goed onderbouwde tests uit te voeren. Daar drijft het blad deels op. Die tests worden periodiek volgens dezelfde systematiek herhaald. In 2016 hebben ze 30 smeerolies vergeleken. Tour beoordeelt smeerolies en -sprays op 3 onderdelen:
1. de smeerwerking, dus de mate waarin ze slijtage verhinderen;
2. de kruipwerking, dus de mate waarin een smeermiddel dat je ergens opdruppelt of met een doekje aanbrengt zich verdeelt over plekken waar je niet bij kunt, zoals de ruimte tussen de schakels en onder de rollen ;
3. de mate waarin een smeerolielaag stof en vuil vasthoudt.

Ik zou daar zelf nog een vierde criterium aan toegevoegd hebben, nl. de mate waarin een smeerolie in de regen weg wast. Voor de totaalbeoordeling zet Tour de posities van een smeermiddel op elk van deze drie criteria op een ranglijst van beste (#1) tot slechtste (#30). Het middel dat het gemiddeld over de drie het beste resultaat heeft is de testwinnaar. Ik vind deze methode wat minder goed, omdat je alleen naar de positie op de ranglijst kijkt en niet naar de verschillen. Stel dat één middel op een bepaald criterium ver boven de rest uitsteekt en nummer 2 zich nauwelijks onderscheidt van de overige 28, dan krijgt nummer 2 toch een bijna even hoog cijfer als nummer 1 en nummer 30 een veel minder hoog cijfer. Maar gelukkig geeft Tour in staafdiagrammen ook de individuele meetuitkomsten, zodat de lezer zelf zijn favoriet kan uitzoeken.

Welnu, op het criterium kruipwerking doet WD-40 het bijna net zo goed als het beste middel. De kruipwaarde is maar 20% minder dan van het middel met de beste kruipwerking en ongeveer 3 keer zo hoog als van #16-30. WD-40 is dus een smeerolie die juist wél goed tussen de schakels kruipt. Dat kun je ook wel aanvoelen uit de bijnaam 'kruipolie'.
Op het criterium vuilvasthouden is WD-40 bijna het beste (#4). Dat komt waarschijnlijk omdat het oplosmiddel snel verdampt en een relatief droge smeerlaag achterlaat die vooral uit grafiet bestaat.
Op het gebied van smeerwerking zit WD-40 in de achterhoede (#26), maar doet nauwelijks onder voor ongeveer 10 andere smeerolies die wel specifiek voor de fietsketting bedoeld zijn. In het algemeen blijkt dat er een zwakke tegenstelling is tussen smeerwerking en vuilvasthouden (correlatie -0.20). Middelen die goed smeren houden ook veel vuil vast.

Hoe meet Tour nu de smeerwerking? Het smeren van metalen delen die over elkaar bewegen is natuurlijk in de techniek een veel voorkomend vraagstuk, niet alleen bij kettingen maar ook bij lagers e.d. Enkele apparaatfabrikanten hebben hiervoor snelle meetmethodes bedacht, die algemeen geaccepteerd zijn. Eén daarvan is de firma Brugger met hun Brugger-Test. Als je twee cylinders haaks op elkaar zet krijg je een puntcontact. Als je één van de cylinders laat roteren en de andere cyclinder onder een vaste kracht aandrukt, krijg je op het contactoppervlak slijtage. Als de roterende cyclinder van een hard, slijtvast materiaal is gemaakt, bijvoorbeeld staal, en de andere van een zachter materiaal, bijvoorbeeld aluminium of koper, zie je dat er een ellipsvormige slijtplek ontstaat in het zachtere materiaal.
Afbeelding

Afbeelding


Een smeermiddel zal slijtage sterk afremmen, mits het op het contactoppervlak blijft zitten. Bij een puntcontact is het oppervlak heel klein en dus de druk (=kracht/oppervlak) heel groot. Vrijwel elk smeermiddel wordt bij een puntcontact weggedrukt. Maar naarmate de zachte cyclinder verder inslijt, wordt het oppervlak steeds groter en de contactdruk steeds minder. Beneden een bepaalde kritische druk blijft de smeerfilm wél in stand en neemt de slijtage pijlsnel af. Het is daarom gebruikelijk om de grootte van het slijtoppervlak als een maat voor de smeerwerking nemen. Daar kun je vraagtekens bij zetten, omdat je eigenlijk zou moeten weten wat de contactdruk in de praktijk is. Zelfs een middel met een lage Brugger-score zou in een fietskettingschakel nog op zijn plek kunnen blijven. Ik vermoed echter dat niemand voor een fietsketting een betrouwbare schatting kan geven. Je hebt daarvoor wel een Finite-Element model nodig. Daarom is de Brugger-score altijd nog een beter houvast dan een slag in de lucht.


De Brugger-Test geeft een betrouwbaar, reproduceerbaar meetresultaat van elke olie in een tiental minuten. Dat maakt een vergelijkingstest van 30 olies en sprays mogelijk. Zou je echt de kettingslijtage (=oprek) meten op de gebruikelijke manier, dan ben je tientallen tot honderden uren per middel kwijt. Ik doe tenminste ongeveer 500 km met een MTB-ketting en ongeveer 3000 uur met een ketting van een racefiets of een reisfiets. Deel die afstand door de gemiddelde snelheid en je hebt een idee van de benodigde tijd.
Je bedoelt 500 uur met een MTB- ketting? Of 3000km met de racer? Ik snap m niet helemaal.

Dank voor deze uiteenzetting! Interessante conclusie vwb WD40, in nood wil ik er nog wel eens naar grijpen. Ik gebruik het sowieso bij een nieuwe ketting om de kleverige film eraf te wrijven, waar veel vuil aan kan blijven hangen. Maar dat is dan slechts de buitenkant.
Ik vindt het jammer dat math schijnbaar niet weet dat de Duitsers iets anders hebben getest dan de meesten mensen in Nederland onder WD40 verstaan. De Duitsers testten o.a. WD40 Kettenöl wet, iets dat in een flesje zit. De meesten zullen echter aan de bekende spuitbus denken. Dat is ander spul.
Ook op de rest van de test is wel wat aan te merken. Straks misschien.
Leon schreef:
do 15 nov, 2018 08:44
Ik vindt het jammer dat math schijnbaar niet weet dat de Duitsers iets anders hebben getest dan de meesten mensen in Nederland onder WD40 verstaan. De Duitsers testten o.a. WD40 Kettenöl wet, iets dat in een flesje zit. De meesten zullen echter aan de bekende spuitbus denken. Dat is ander spul.
Ook op de rest van de test is wel wat aan te merken. Straks misschien.
Da's natuurlijk waar - WD40 heeft naast de bekende spuitbussen een hele lijn aan producten. Maarre, zo'n cliffhanger kan natuurlijk niet, Leon. We verwachten nu wel een doorwrochte analyse van de test :wink:
quote=math

> Als het oplossen van het vet tussen de schakels een slecht idee is,
> dan moet een kettingwasstraat wel een gruwel zijn. Toch is er een
> serieuze firma die dit verkoopt en veel serieuze fietsers gebruiken
> hem om de ketting schoon te maken
Dat is voor mij nooit een beletsel geweest om er kritisch over na te denken.

> Goede smeerolie kruipt namelijk wél tussen de schakels.
Alle smeerolie kruipt tussen de schakels. Het is een mythe dat de ene olie dat minder zou doen dan de andere. Dat zou alleen kunnen als de spleten tussen de schakels heel veel kleiner zouden zijn. Dat is niet zo; bij lange na niet.

> WD-40 is zeker niet het beste smeermiddel wat verkrijgbaar is, maar het werkt wél.
De bekende WD-40 in de spuitbus is geen smeermiddel maar een oplosmiddel. Spuit het maar eens op een schoteltje en kom de volgende dag terug. Weg! Misshcien dat het zolang het nog niet verdampt is wel wat smeert, maar die fietstocht zal toch wel erg kort zijn.

> Het belangrijkste van een smeermiddel is dat het het contactoppervlak
> tussen twee bewegende metalen delen bevochtigt en daardoor de slijtage
> sterk vermindert
De essentie is dat het smeermiddel een film vormt tussen de oppervlakken.

> Het Duitse blad Tour-Magazin heeft ... In 2016 hebben ze 30 smeerolies vergeleken.

> Tour beoordeelt smeerolies en -sprays op 3 onderdelen:
..
> 2. de kruipwerking, dus de mate waarin een smeermiddel dat je ergens
> opdruppelt of met een doekje aanbrengt zich verdeelt over plekken
> waar je niet bij kunt, zoals de ruimte tussen de schakels en onder de rollen ;
Dat meten ze met glasplaatjes. Dat zal best een onderscheid geven tussen de middelen, maar
zoals gezegd onzinnig voor een ketting.
Het zou zelfs omgekeerd kunnen zijn: bij een zeer vloeibaar middel zal de smeerfilm tussen de te smeren oppervlakken juist snel worden weggedrukt.

> Ik zou daar zelf nog een vierde criterium aan toegevoegd hebben,
> nl. de mate waarin een smeerolie in de regen weg wast.
Mee, eens. Daar hebben de Duitsers kennelijk niet aan gedacht.

> Hoe meet Tour nu de smeerwerking?
> {ingewikkeld verhaald over een methode die niet met een ketting werkt, niet met een echte fietsaandrijving en in het lab}
> De Brugger-Test geeft een betrouwbaar, reproduceerbaar meetresultaat van elke olie
> in een tiental minuten.
Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is.

Ik heb de test niet helemaal doorgelezen, maar ik vraag me af hoe lang ze gewacht hebben bij het gebruik van sprays en bij waxsmeermiddelen zoals Pedro's tot het oplosmiddel verdampt was. Zo is Pedro's op waterbasis, wat betekent dat het zeker in koude omstandigheden wel een hele dag kan duren voordat het water verdampt is.

> Zou je echt de kettingslijtage ... meten op de gebruikelijke manier, dan ben je
> tientallen tot honderden uren per middel kwijt.
Klopt. Dat doe ik zelf continu sinds 1969. Ik heb inmiddels een paar middelen getest. Het is misschien ietswat teleurstellend dat ik tot nu toe weinig wondermiddelen heb gevonden. De levensduren van mijn kettingen variëren maar heel weinig. Wel heb ik vastgesteld dat sommige flesjes smeerolie duurder zijn dan de ketting zelf - dat je tijdens de levensduur van de ketting meer geld kwijt bent aan smeren dan de ketting kost - wat betekent dat het geen heel gek idee is om zuinig te smeren en gewoon op tijd een nieuwe ketting te kopen, want een nieuwe ketting fiets toch altijd lekkerder dan een oude.

Nog iets voordat iemand naar de winkel holt: ik heb afgelopen lente aanleiding van een test in een Duits blad een van de beste smeermiddelen gekocht die er te krijgen was. Conclusie achteraf: de recptuur was veranderd en het spul werkte voor geen meter. Dat schreef ik hier: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 00#p311204.
Tja, ik kan niet genoeg benadrukken:   Ik noemde de (traditionele) WD40 niet als smeermiddel maar als gemakkelijke tussentijdse schoonmaker als de olie vuil begint aan te koeken -- dus is eigenlijk ieder smerend effect alleen maar meegenomen. WD40 heeft overigens een eigenschap die ik nog niet genoemd zag: het WD staat voor Wet&Dry, en WD40 is de 40ste variant (naar verluid) .... en in ieder geval is het ook bedoeld en getest op de eigenschap "water verjagen". Na het verjagen van water, en na het opdrogen blijft er in ieder geval iets aan siliconen en grafiet (en misschien wat gewoon vet) achter: daarna wat motor-olie en ik ben weer voor een tijd(je) het heertje.

En het is jammer dat ze in de ketting-olie-test niet gewoon goedkope motorolie hebben mee laten lopen, met een paar €uro per liter kan je een eeuwigheid de levensduur van de ketting verlengen.

Een nieuwe ketting is wellicht goedkoper als de duurdere speciale middeltjes, maar ook een nieuwe ketting is nog niet ideaal van smeermiddelen voorzien. Als ik met een nieuwe ketting de wijde wereld infiets dan gaat het een weekje min of meer goed maar daarna wil de ketting graag wat aandacht (en een klein busje motor-olie, en dan dus druppel-gewijze de ketting inoliën -- draai je daarna even wat rapper achteruit draait dan vernevelt de olie op de deraileur-wieltjes zodat de ketting uiteindelijk rondom geolied is.

BSM

PS   Wat betreft de tegenstrijdige eisen (en uitkomsten): Het smeren van een ketting heeft veel tegenstrijdigheden. Zo wil je een goed indringingsvermogen, je wilt dat de olie niet snel wegspoelt (dus weinig affiniteit met water heeft), maar om water voldoende te verdringen kan het juist winst zijn als de olie niet zo hygrofoob is dat onder/achter een water-barrière geen smeerwerking terechtkomt. In motor-olie zitten detergenten zodat de olie misschien wel uiteindelijk een soort mayonaise wordt maar desondanks heel lang blijft smeren, maar dat maakt ook dat de olie (een beetje) wegspoelt.
Travelmaster schreef:
do 15 nov, 2018 07:51
Je bedoelt 500 uur met een MTB- ketting? Of 3000km met de racer? Ik snap m niet helemaal.
...
Sorry voor de slordigheid. Ik bedoelde 500 km met een ketting op de MTB, onder winterse omstandigheden, en 3000 km met een ketting op de racer.
Leon schreef: Ik vindt het jammer dat math schijnbaar niet weet dat de Duitsers iets anders hebben getest dan de meesten mensen in Nederland onder WD40 verstaan. De Duitsers testten o.a. WD40 Kettenöl wet, iets dat in een flesje zit. De meesten zullen echter aan de bekende spuitbus denken. Dat is ander spul.
.....
De bekende WD-40 in de spuitbus is geen smeermiddel maar een oplosmiddel. Spuit het maar eens op een schoteltje en kom de volgende dag terug. Weg! Misshcien dat het zolang het nog niet verdampt is wel wat smeert, maar die fietstocht zal toch wel erg kort zijn.
Tour heeft twee WD-40 produkten getest, nl. WD40 Kettenöl Wet en WD40 Kettenspray Allwetter. De eerste zit in een druppelflesje, maar ik heb gekeken naar de meetresultaten van de spray. Het is niet ongebruikelijk in de commercie om hetzelfde produkt in verschillende verpakkingen en distributiekanalen aan speciale gebruikersgroepen te verkopen voor heel verschillende prijzen. Zo had je vroeger batterijen voor zaklampen e.d. en via de fotozaken voor camera's, of knoopcellen voor simpele electronica en via juweliers voor horloges.
De formule van WD-40 spray is weliswaar niet exact bekend, maar wel bij benadering, zie https://en.wikipedia.org/wiki/WD-40 .
De kern is:
The long-term active ingredient is a non-volatile viscous oil which remains on the surface to which it is applied, giving lubrication and protection from moisture. This oil is diluted with a volatile hydrocarbon to make a low viscosity fluid which can be aerosolized to penetrate crevices. The volatile hydrocarbon then evaporates, leaving behind the oil.

Er blijft dus wel degelijk een niet verdampend smeerlaagje achter bij gebruik van gewone WD-40 spray !
Math, ook het door de Duitsers geteste WD40 Kettenspray Allwetter is niet hetzelfde spul als de hier bekende spuitbus.
https://wd40.de/bike/kettenspray-allwetter/
Zie ook het Datenblatt waar die pagina naar linkt.
WD-40 is een merk, geen produkt.
Verzorgen ketting:
- fiets afspuiten met tuinslang
- ketting afdrogen met doek
- ketting olien

Ieder jaar nieuwe ketting van € 10 a 20.

Vroeger spoelde ik mijn ketting schoon met benzine en legde hem daarna in warm vet. Hetzelfde deed ik met kogellagers etc, daarna kraakte het harder als daarvoor, dus daar ben ik mee gestopt.
Bert van Sprang schreef:
do 15 nov, 2018 17:04
Verzorgen ketting:
- fiets afspuiten met tuinslang
- ketting afdrogen met doek
- ketting olien

Ieder jaar nieuwe ketting van € 10 a 20.

Vroeger spoelde ik mijn ketting schoon met benzine en legde hem daarna in warm vet. Hetzelfde deed ik met kogellagers etc, daarna kraakte het harder als daarvoor, dus daar ben ik mee gestopt.
Kijk dat is tenminste weer een beetje verstand.
Ik neem dat die WD40, NIET om te smeren maar ipv die tuinslang. Een paar keer goed de ketting afvegen, en dan als ie weer een beetje proper is natuurlijk weer nieuwe smeer(olie) toevoegen (dat spul heet niet voor niks smeer ... het wordt vanzelf weer smerig).

Het klopt, met benzine of petrolie spoel je veel te veel vet uit het ketting-binnenste, en teveel zand erin.

En .. heb ik een keertje de ketting erg goed schoongepoetst dan houd ik er eerst even een motor-fiets-ketting-spuitbus bij, die verspuit een wat taaier vet, ik hoop dan dat de olie die ik daarna gebruik dat vet nog wat extra in het binnenste verspreidt.

BSM

PS Je kan blijven dimdammen: De gewone WD40 is een beroerd smeermiddel, maar het smeert wel (een beetje).
Gewone WD40 is geen kruipolie maar het werkt wel als een van de besten bij wijze van kruipolie. Ik noemde die WD40 alleen als tussenstap om de ketting snel een beetje properder te krijgen .... en nu ontbrand er een strijd over de al dan niet smerende kwaliteit van WD40. Om de ketting te smeren neem ik "smeerolie" (en die doe ik in zo'n flesje van zo'n duur merk, zo'n flesje dat op z'n best niet beter smeert als gewone smeerolie).