Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zonnepaneeltje achterop? - Forum Wereldfietser

zonnepaneeltje achterop?

Hallo,

Voor een fietsreis van een jaar ben ik benieuwd naar ervaringen van medefietsers op het gebied van kleine zonnepaneeltjes voor tijdens de reis.
Als onderweg de telefoon, een powerbank of een batterijtje voor de hoofdlamp of de camera kan worden opgeladen is het ok.
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden, kosten en ervaringen.

Alvast bedankt!

Martin en Patries
Beste Martin en Patries,

Zie ook de volgende discussie: Zonne-energie via USB

Mij persoonlijke mening is dat het meenemen van een zonnepaneel nauwelijks de moeite waard is, opladen lukt alleen maar goed als je een dag op een camping staat en je het paneel continue loodrecht op de zon kan richten.

Zelf heb ik ervaring met de Waka Waka Power + zonnepaneeltjes en daar kan je 1x een iPhone mee opladen na minimaal 3-4 dagen opladen tijdens het fietsen. Als je daaraan genoeg hebt is het misschien een optie maar ik zou er persoonlijk dus niet op vertrouwen...

Een naafdynamo + omvormer is een veel betere manier om alles onderweg betrouwbaar op te laden 8)
wij zijn inderdaad terug van een reis van een jaar en hebben heel andere ervaring met de WakaWaka. We hebben er beide 1 en iedere avond waren die vol dus de ene nacht laadden we de telefoon en de andere nacht de camera, laatste uur voor de tent een spelletje bij 't licht van de Waka. In een hotel ging ie aan een USB-lader en overdag achterop of aan de PET-fles. En dan hebben we ook nog relatief koude landen gekozen in onze wereldreis.Wat mij wel opviel is dat er veel meer zonlicht op de wereld is dan je je in Europa kunt voorstellen.
Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Yup hier met 2 batterypacks en een WakaWaka 3 maanden lang 2 mobieltjes, 1 iPad en 2 e-sigaretten opgeladen gehouden. Uiteraard ook regelmatig camping stroom gebruikt maar op zich ben ik er tevreden over.
Het was toch geen slecht weer in juni, maar in Europa dezelfde ervaring met de wakawaka als Niall, op de bagagedrager laadde de bijbehorende powerbank 5-10 % op, en in de avonduren op de camping nog eens zoveel, dt totaal 20%> daarmee kon ik de iPhone ongeveer tot 20% laden, schat ik. Het werkte wel goed voor de smartwatch, die heeft een veel kleinere accu. Ik ben blij dat ik ook twee grote powerbanks bij me had die ik eens per week wel ergens aan een paal kon hangen.
piviets schreef:
di 06 nov, 2018 20:44
wij zijn inderdaad terug van een reis van een jaar en hebben heel andere ervaring met de WakaWaka. We hebben er beide 1 en iedere avond waren die vol...
En iedere ochtend waren die leeg?
Aartjan heeft een en ander uitgezocht, ook voor onderweg:

http://aartjan.nl/blog/perfect-ideaal-2 ... nnepaneel/

en

http://aartjan.nl/blog/zonnelader/
piviets schreef:
di 06 nov, 2018 20:44
Wat mij wel opviel is dat er veel meer zonlicht op de wereld is dan je je in Europa kunt voorstellen.
Dat is feitelijk wel juist. Europa blinkt niet echt uit in de zonne-uren. Zie deze website: https://solargis.info/imaps/#c=27.122675,-20.42784
Zo is er in de VS nauwelijks een plek te vinden met minder zon dan in NL, behalve bij Seattle.
Bij ons heeft een zonnepaneeltje wel gewerkt op de stukken waar we echt off grid waren zoals in Mongolie, Tajikistan, Tibet etc. We hadden hem altijd achter op de fiets en voor de tent. Hij leverde genoeg om de batterijen van de GPS en ereaders te laden. Nu we weer thuis zijn en slechts korter weggaan (hooguit een paar weken) nemen we het paneeltje mee om GPS, telefoon, ereaders bij de tent te laden zodat we onze spullen niet in een openbare ruimte hoeven te laden. Ja het duurt even voordat dingen geladen zijn, maar je hebt er ook geen omkijken naar - dus who cares 8)
eindgebruiker schreef:
wo 07 nov, 2018 08:51
piviets schreef:
di 06 nov, 2018 20:44
wij zijn inderdaad terug van een reis van een jaar en hebben heel andere ervaring met de WakaWaka. We hebben er beide 1 en iedere avond waren die vol...
En iedere ochtend waren die leeg?
Ik vraag me dit ook wel een beetje af want om een lege WakaWaka binnen een dag helemaal op te laden met alleen zonne-energie valt nog niet mee, misschien dat het onder ideale omstandigheden lukt als de zon goed schijnt en je het paneel continue continue op de zon kan richten maar anders... :?

Overigens wil ik mijn uitspraak dat het meenemen van een zonnepaneel nauwelijks de moeite waard is een klein beetje nuanceren, een WakaWaka is zeker fijn om achter de hand te hebben als backup maar voor mij levert het gewoon te weinig energie om alles aan de praat te houden (gebruik mijn iPhone ook voor de navigatie etc)

@Martin en Patries: Mochten jullie eens een WakaWaka Power + zonnepaneeltje uit willen proberen om te kijken of het iets voor jullie is stuur me dan een PB, ik heb er in totaal 3 liggen en woon ook in R'dam
In de zomer kan mijn 5Wp paneeltje ongeveer mijn telefoon geladen houden tijdens een volle dag navigeren, dat is gemiddeld 2,5W.
Hoeveel Wp levert dat wakawaka paneeltje?
bast1aan schreef:
wo 07 nov, 2018 14:52
Hoeveel Wp levert dat wakawaka paneeltje?
Volgens de specificaties 1150mW
Als ik bij Waka Waka kijk in de handleiding zie ik staan:
accu: 3,000 mAh LiPo | 3.7V | 11.1Wh
zonnepaneel: 1W | 22% efficiency SunPower cell
en 'Fully charged in 3 hours from the grid or 18 hours in the sun *
* Based on optimal sun conditions. Charge speed may vary
1W is wel heel erg weinig. Geen wonder dat dat geen zoden aan de dijk zet. Je houdt daar gemiddeld ook nog 50% van over zelfs met onbewolkte dag, puur omdat je ook wel eens in de schaduw fietst of dat de hoek niet ideaal is.
Een smartphone waarop je navigeert verbruikt al 2,5W (in mijn geval)

Mijn Yolk 5Wp paneeltje weegt 150gr. Een wat groter en degelijker uitgevoerd paneel van Anker van 10Wp weegt 366g. Een ISY USB powerbank van 28Wh die ik erop aansluit weegt 193g, hier kan ik ruim 2x mijn telefoon mee opladen.
In deze discussie is het van belang te weten over welke panelen (welk vermogen) en over welke powerbanks (hoeveel energieopslag/capaciteit) het gaat. Zeggen dat het lang duurt om een powerbank te laden heeft geen zin als je deze twee parameters niet kent.

Wakawaka maakt twee verschillende zonnepanelen:
- de Wakaka powerplus is een kleine powerbank (capaciteit 11,1 Wh) die tegelijk een zonnepaneeltje van 1W heeft. Als je daarmee een powerbank van 30Wh zou willen opladen duurt dat natuurlijk erg lang.
- de Wakawaka Solar Panel bestaat uit 4 aan elkaar geschakelde panelen met samen een vermogen van 10W. Daarmee laad je dan wel in enkelel uren een powerbank met grotere capaciteit mee op.

Zelf had ik de voorbije zomer een Goalzero zonnepaneel van 7W mee. Dit volstond om de batterijen voor mijn gps te laden (in volle zon zijn 4 batterijen in ongeveer 4 uur geladen, daar kan ik dan een kleine week op navigeren), en een powerbank van 10.000mAh geladen te houden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het paneel niet op mijn fiets gebruik, maar wel op de kampeerplek of tijdens rustpauzes, waar ik het paneel zo loodrecht mogelijk op de zonnestralen kan richten. Dat maakt een groot verschil in laadvermogen.
Wij hebben de solar-panel, en die doet het prima op de camping, een paar uur de bijgeleverde powerbank 10%. Maar een paar uur is lang, als je fietst en kampeert, en te kort om twee ereaders, twee smartphones en twee smartwatches opgeladen wilt houden... ;-)
De zonnepanelen achterop de fiets werken niet goed genoeg voor ons...

Iemand belangstelling het pakketje (panelen en bijbehorende powerbank) over te nemen? Ze liggen hier in de kast niks te doen...
In de zomer ligt hij bovenop mijn tentje op de drager en kan ik er 1 a 2 x per dag mijn telefoon mee opladen. Ik gebruik mijn telefoon veel, behalve om continue mee te navigeren. In het voorjaar en de herfst ligt ie soms een nachtje in het washok om weer volledig op te laden. Dichtgevouwen ziet hij er niet uit als een zonnepaneel.

Thuis hang ik hem regelmatig op in de tuin, ook in de regen. En hij mag ook weleens mee als flinke powerbank.

Ik ben er redelijk tevreden over, maar hij voorziet onvoldoende in mijn energiebehoefte. Ik wil nog meer gaan fietsen, ook s' nachts en heb veel woon-werk verkeer. Daarom ga ik toch gebruik maken van mijn naafdynamo.

https://www.xtorm.eu/nl/solar-chargers/ ... r-charger/
De aanhanger in dit filmpje* is natuurlijk nogal overkill, wel erg mooie technologie, je kan er zelfs een e-bike mee opladen. 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:

Maar als iemand een kleinere versie kan maken die je aan de stuur/zitbuis of bagagedrager kan klikken....... ;-) :lol: :lol: :lol:

Zelf geloof ik dat je je eerste geld het beste kan besteden aan een paar powerpacks, voldoende om een dag of twee of drie alles wat perse aan moet staan, van stroom te voorzien. Als je denkt langer dan twee of drie dagen niet een paar uur bij een stopcontact te zijn, wordt een zonnepaneel nuttig.

Maar je moet wel geduld hebben en bij elke stop het paneel zo recht mogelijk naar de zon richten. Als je dan alsnog een stopcontact tegen komt, dan vooral de powerpacks volladen.

* https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0
Ik zet toch liever in op energie besparing. Mijn Etrex 30 gaat al gauw 5 dagen mee op een setje van twee goede oplaadbare AA's. Als ik mijn telefoon het grootste deel van de tijd uit zet gaat ook die vele dagen mee. Om hem op te laden heb ik een mini powerbank die ik in de toiletruimte leg. Voor wie een echt lange tocht in de minder bewoonde wereld maakt helpt dat natuurlijk niet. Dan zou ik voor een naafdynamo gaan - dan weet je zeker dat je stroom hebt.
Hans Keesom schreef:
wo 07 nov, 2018 17:25
De aanhanger in dit filmpje* is natuurlijk nogal overkill, wel erg mooie technologie, je kan er zelfs een e-bike mee opladen. 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:
* https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0
Daar heeft zich iemand echt uitgesloofd om iets gaafs te maken! En ik bedoel dan niet zo zeer het filmpje.
Ik vindt deze manier van e-bike om een of andere reden meer tot de verbeelding spreken dan een e-bike dit je aan het stopcontact oplaadt. Het heeft denk ik met onafhankelijkheid te maken.
Ik begrijp je smileys niet zo goed. Het ding werkt immers echt en met een tas eronder ben je niet ver van een eenwielige bagageaanhanger als de Bob Yak vandaan. Er zijn ook zulke dingen te koop.