Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reclame regels voor het forum. Mening gevraagd! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Reclame regels voor het forum. Mening gevraagd!

164 berichten

Reclame beleid op het forum:

streng
18%
15
gematigd
57%
47
tolerant
25%
21

Hallo Bert,
Wil het bestuur toch nadere regels instellen, dan vind ik dat die eerst moeten worden voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. De Wereldfietser is tenslotte een vereniging en de Algemene Ledenvergadering is het hoogste gezaghebbende orgaan!
Bij de laatste ledenvergadering, in de Harskamperdennen, is dit wel ter sprake gekomen. Tijdens de rondvraag waren een aantal leden die zich met name ergerden aan de reclame aan het eind van de berichten van sommige forumleden. Het bestuur zou hier naar gaan kijken en evt. regels opstellen.
Ik kies voor tolerant. We komen al genoeg intolerantie tegen in onze samenleving!
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ach een beetje met elegantie en suplesse er wordt al zoveel "mit Gründlichkeit"organiseerd en dat werkt ook niet altijd even goed.

hg
Leen

Frank je hebt gelijk dat dit even ter sprake is gekomen tijdens de laatste ledenvergadering, maar dat was vluchtig in de rondvraag. Dat is toch wel iets anders dan een agendapunt dat namens het bestuur geagendeerd staat en waar de leden zich op kunnen voorbereiden.
Als het bestuur verstandig is, dan contstateert het bestuur dat de bestaande regels voldoende zijn.
Leen Verkerk schreef:Ach een beetje met elegantie en suplesse er wordt al zoveel "mit Gründlichkeit"organiseerd en dat werkt ook niet altijd even goed.
Mee eens. Text naar mijn hart.
Zullen we het weer over fietsen hebben? Over Vittorio's en Gazelle's en Giant's en Batavussen en Snel's en Koga's (heb er twee, hele ouwe) en vinden jullie die Santosracefietsen ook zo lelijk? Kijk eens:
http://static.flickr.com/85/278095540_9cebc18d40_o.jpg
Die hoeven zich niet te verkleden met de Carnaval.


niko

bert sitters schreef:Frank je hebt gelijk dat dit even ter sprake is gekomen tijdens de laatste ledenvergadering, maar dat was vluchtig in de rondvraag.
Ook een vluchtig gemaakte toezegging is een toezegging Bert!
Leon

Leon schreef:Dus ik vind een advertorial ook reclame.
Een advertorial is ook reclame. Daarom staat er als het goed is "advertentie" boven. Zodat het niet meer onafhankelijk oogt. Precies wat ik bedoel.

Full disclosure betekent trouwens ook dat Marco Meijerink vertelt dat hij door Santos wordt gesponsord op het moment dat hij iets over Santos op het forum vertelt.

Ik ben wel voor tolerantie, dat is sowieso mijn levenshouding. Er zijn al genoeg regeltjes en wetten. Leve de vrijheid! Ik vind 't een verrijking als een ervaren iemand tips over produkten aandraagt op dit forum, zijn of haar kennis met ons wil delen. En als ik vervolgens ga shoppen bekijk ik zelf waar ik naartoe ga: er zijn zoveel buitensportzaken in dit land, op Internet, de fietsenmaker om de hoek. Ik ben er niet zo bang voor dat allerlei belanghebbenden dit forum gaan misbruiken om hun waren aan te prijzen.
:D

geluk schreef:Ik vind 't een verrijking als een ervaren iemand tips over produkten aandraagt op dit forum, zijn of haar kennis met ons wil delen.
Mits dat dan natuurlijk wel enigszins objectief gebeurt.
In hoeverre iemand die gesponsord wordt ook objectief kan zijn heb ik even geen mening :-)

Michel, objectiviteit bestaat feitelijk niet. Iedereen bekijkt een boodschap toch vanachter haar of zijn eigen bril en iedereen verstuurt boodschappen weer vanachter die eigen bril. Een boodschap kan heel anders ontvangen worden, dan zoals de boodschap bedoeld is.
León, dat het bestuur op een rondvraag toezegd er naar te kijken, wil niet zeggen dat er een besluit genomen is over aangescherpte regels. Het bestuur kan na een wijze overweging constateren dat de huidige regelgeving prima is. Het bestuur kan ook vinden dat de regelgeving moet worden aangescherpt. In dat laatste geval moeten nieuwe regels aan de ledenvergadering worden voorgelegd. De ledenvergadering kan de het voorstel voor de nieuwe regels overnemen of afwijzen, maar ook amenderen. Op dat moment lijkt het wel een congres van een politieke partij.

Michael W schreef:
Mits dat dan natuurlijk wel enigszins objectief gebeurt.
In hoeverre iemand die gesponsord wordt ook objectief kan zijn heb ik even geen mening :-)
Maar daar valt objectief wel iets over te zeggen :D

Een sponsor stelt een geld bedrag, of het product wat hij maakt, ter beschikking opdat hij beter zichtbaar wordt voor een eventuele koper. Dat doet hij via een schaatser, wielrenner, reclamebord, of via Eric :wink: Degene die de sponsornaam dan uitdraagt of er over verteld dat hij/zij tevreden is over het product houdt er vaak ook nog iets aan over.

Daar is helemaal niks mis mee, iedereen moet zijn brood verdienen en z'n biertje kunnen betalen. Zolang die relatie voor mij als consument maar duidelijk is, is er niks aan de hand want dan kan ik zelf nog heel duidelijk zien wie voor welke parochie preekt, en mijn eigen filters er eventueel tegen inschakelen. Tenslotte ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn aanschaf.
Op het moment dat de relatie tussen sponsor en uitdrager daarvan, verdoezeld wordt en het voor de consument minder duidelijk is hoe de relatie ligt en er gesuggereerd wordt dat er geen belangen tussen die twee zijn, kun je spreken van misleiding.

Waarom? heel simpel; iedereen weet dat de allerbeste reclame die is, die van mond tot mond gaat via de individuele consument. Want die heeft geen financiële belangen en is geen aandeelhouder. Je zult als aspirant koper eerder geneigd zijn via deze informatiebron een product aan te schaffen dan via reclame.
Reclamemakers die voor jou een filmpje bedenken: het kost je als opdrachtgever heel veel geld, maar je koopt er niet de absolute garantie mee dat je omzet stijgt, en er is geen reclamemaker die je dat zwart op wit durft te geven. Dus moet je gewoon weten wat er leeft in de markt en wat de wensen zijn. Kun je beter als producent hier gaan meelezen en laten horen dat je er bent zoals Vaude dat hier doet. Vindt ik een prima zaak, zou ik ook doen als ik fietstassen zou willen verkopen.

PS

Voor de duidelijkheid;

Dit is niet een alsnog onderhuidse steek naar Eric toe, hij heeft in mijn ogen heel duidelijk gemaakt hoe het zit. Alleen de aantal keren dat het item langs kwam begon mij tamelijk op te vallen.

eliart schreef:Als we dan toch bezig zijn met de site. Een aparte boekenrubriek.
We zijn met wat nieuwe activiteiten bezig...

Aan iedereen die juist nieuwe rubrieken/onderdelen terug zouden willen zien op het forum of elders op de site wil ik vragen dit buiten dit topic te houden. Maak gerust een nieuw topic aan in feedback waarin je je wensen uit.

Ik kijk nog niet zo lang rond op het forum. Ik vind de vraag van Marco terecht. Ik beperk mijn reactie even tot de verborgen reclame in forum-discussies. Er zijn mensen die een vakantiefietsenwinkel bezitten en regelmatig op het forum schrijven. Zolang ze er maar voor uitkomen dat ze die winkel ook hebben vind ik het okay. Liever openheid van zaken dan dat iemand onder een 'schuilnaam' reclame gaat zitten maken. Bovendien hebben we met zijn allen een groot voordeel met deze gratis informatie.
Wel vind ik het vervelend als iemand stelselmatig dezelfde fietsmerken noemt (namelijk: degene die hij/zij in de winkel heeft staan), en andere bewust achterwege laat. Dit zie je bijvoorbeeld terug in discussies over de Rohloff-naaf: deze is echt inmiddels op vrij veel merken verkrijgbaar en niet alleen op de 3 of 4 die men dan toevallig verkoopt. Maar misschien zie ik het wel verkeerd.

Een onderwerp naar mijn hart. Ik erger mij al sinds ik lid ben aan de (sluik)reclame op het forum. Hiervoor zijn al veel argumenten pro en contra gegeven. Een enkele keer is zelfs het argument vrijheid (= geen regels) gebruikt, als men vindt dat reclame moet kunnen. Ik vind het nu juist vrijheid om eens een keer niet lastig gevallen te worden door de steeds verder om ons heengrijpende reclamepest. Je kan toch niet volhouden dat het je fundamentele vrijheid aantast als je geen reclame te zien krijgt en als je ze niet mag plaatsen? We hebben toch al regels waaraan je bijdrage moet voldoen -en die wel een beperking zijn van de vrijheid van meningsuiting, waarom niet een zin erbij die meldt dat het forum niet gebruikt mag worden voor enige vorm van (sluik)reclame? Door anderen wordt dan aangevoerd dat dan helemaal niets meer mag, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als er een stukje verschijnt waarin opmerkingen worden geplaats over banden van het merk S, dan zie ik als gebruiker van het forum -en gebruiker van de banden van S.) heel graag een reactie van S., als meneer S. dan maar duidelijk vermeldt dat hij meneer S. is van bedrijf S. Het mag echter m.i. niet dat meneer S. een reactie plaatst op een onderwerp plaatst die gaat over fietsen in Buthaan en dan vermeld dat je daar ook prima op S.banden kan fietsen. Maar ook niet als hij schrijft dat je er leuk kan fietsen en dan in de voetnoot zet dat je meneer S. bent van S.banden en je een boek heb geschrevem 'Alleen op de wereld op S.banden', want deze toevoegingen hebben geen enkele relevantie tot het onderwerp en zijn niet anders op te vatten dan reclame maken.
Zou het bestuur van mening zijn dat we het maar moeten laten zoals het is (wat ik uitermate zou betreuren), dan vind ik dat er dan ook maar betaald moet worden (bijvoorbeeld 5 euro per regel), dan heb ik tenminste als lid ook nog wat aan die onzin.
Overigens moet ik opmerken dat er leden zijn die hun brood verdienen in de fietswereld en die uitstekende bijdragen leveren aan het forum zonder dat zij misbruik maken van de vrijheid die het forum biedt. Helaas maakt een enkeling misbruik van die vrijheid en zijn daarom regels nodig.

Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com

flipse schreef:Overigens moet ik opmerken dat er leden zijn die hun brood verdienen in de fietswereld en die uitstekende bijdragen leveren aan het forum zonder dat zij misbruik maken van de vrijheid die het forum biedt. Helaas maakt een enkeling misbruik van die vrijheid en zijn daarom regels nodig.
poeh zeg, misschien ben ik wel veel te tolerant. Ik kan me niet zo ergeren aan vermeende sluikreclame. Regels stellen vind ik veel te ver gaan. Wie gaat dat dan handhaven? De sitebeheerders? en die stel je vervolgens aansprakelijk als er toch een vorm van reclame opstaat. Ach jongens en meisjes, waar hebben we het over. Soms gaat het mis en komt er reclame op te staan. Je klikt dan op de knop om een antwoord te schrijven. Je wacht tien tellen om je emotie onder controle te krijgen, je tikt je kritiek in en je wacht nog eens tien tellen om het te versturen. Beter voor je bloeddruk en je hart.

Wat ik wil zeggen: het forum is prima in staat om zich zelf te reinigen, maar dan moet je wel daaraan mee doen. Dus je niet ergeren en dan in een hoekje gaan zitten kniezen.

Je moet trouwens wel goed gek zijn om reclame te maken over technische zaken met zoveel ervaringsdeskundigen op het forum. De kans dat juist alles wat mis is aan je produkt op straat komt te liggen, is aanzienlijk.

Sjirk

Hallo Sjirk,
Hoezo jongens en meisjes?
Welgeteld 2 "meisjes" hebben hier op gereageerd. Alhoewel ik Sandra en Gudrun geen meisjes wil noemen maar KANJERS! (Sorrie fietsjunks, ik weet niet of Elmar of Ellen hier op gereageerd hebben)
Zijn er nu zoweinig fietende dames, of zijn ze mischien toleranter wat betreft hun mening.
Het valt me trouwens toch op dat "jongens" meer en feller reageren :wink:
Oh... nu word het eigenlijk kletspraat en dat is een ander topic.
Marco, ik erger me soms ook aan de reclame van sommige maar ik ben wel blij met de expertise van sommige. En dan is het zo dat ik geen meisje meer ben en heel goed kan relativeren wat goed voor mij is. Ik hoop dat je toch ook je bijdrage aan dit forum blijft leveren want jou kennis komt iedereen ten goede.

Relax allemaal. 8) Eigenlijk gaat dit weer helemaal nergens over vind ik! Dit hoeft absoluut niet op de agenda te komen. Wees lekker tolerant, want om wat voor soort reclame gaat dit nu eigenlijk? In feite zie ik alleen bike4travel van Marco de Wit, Marten Gerritsen en Eric Schuyt van de Vakantiefietser die heel bescheiden vermelden dat ze een winkeltje hebben. Ik ken Marco en Eric persoonlijk en weet dat veel geld verdienen niet hun drijfveer is (anders was Eric wel bij zijn vorige goed verdienende baan gebleven), maar dat ze superenthousiast zijn om fietsers een goede start te geven bij een wereldfietsreis.

Met boekjes schrijven valt ook niet veel te verdienen. Ik heb zo'n 4 maanden besteed aan het schrijven van mijn boek fietsen langs brouwerijen en ik vond het fijn dat er 2500 van verkocht zijn, maar het levert niet genoeg om er rijk van te worden, had ik beter een paar maanden een echte baan kunnen hebben. Had ik maar een vak geleerd.

Als ik mijn website www.rutgersreizen.nl op het forum zet, is dat puur om dat ik het leuk vinden als bezoekers aan dit forum hem bekijken en daar misschien inspiratie uit putten.

Koop allemaal de fietsgidsjes van Michael. Zijn Hanzeroute kan ik van harte aanbevelen!!! :)

Veel liefs,

Rutger

Moeten we nu ook al gaan meewegen of commerciële activiteiten veel of weinig opleveren?

Gerd

Ik wil alleen maar zeggen dat fietsers die hun boekjes schrijven er geen of weinig geld aan verdienen. In tegendeel het kost vaak geld. De schrijvers zijn trots op hun monnikenwerk en hebben meestal maar beperkte mogelijkheden om hun gidsje (dat voor veel plezier voor velen kan zorgen) bekend te maken. Dat heeft weinig met commerciele aktiviteiten te maken meer om te laten weten dat je een mooie route kan fietsen, laten weten dat er een handige gids is waar je zelf misschien ook van gebruik kan gaan maken en vooral ook liefde voor het schrijversvak.

Een boekenrubriek als forumonderwerp zou handig zijn.

Rutger
www.rutgersreizen.nl

(schrijf je nu vast in voor mijn volgende boek in 2010 bij de Slegte: met de bus langs kerncentrales:?0

@Mia: dat was ik, Ellen, dus nog een meisje... :oops:

@Rutger: boekenrubriek staat op de agenda, die zit er aan te komen!

Eerder schreef ik al dat ik geen voorstander ben van commerciële voetnoten.
Een aantal mensen schrijft dat ze wel graag willen weten dat iemand - die bijvoorbeeld iets over een bepaalde fiets schrijft - daar ook zakelijk 'iets' mee heeft. Dat vind ik op zich wel een goed punt. Zo vind ik het heel positief dat Vaudé onlangs reageerde op een operking over Vaude-fietstassen. En ik denk dat de meesten van ons dat zo vinden.

Het wordt voor mij anders als Vaudé (of welk bedrijf dan ook maar) op allerhande forum-topics gaat reageren, en daarbij steeds weer zijn bedijfsnaam noemt. Dat vind ik storend. Dat doe je namelijk niet meer als eigenaar (of medewerker) van dat bedrijf, maar op persoonlijke titel. Hoe actiever je meedoet aan discussies, hoe vaker de bedrijfsnaam in beeld komt. Heel goed dus voor je naamsbekendheid, lucratieve bezigheid voor een ondernemer.
Iemand merkte op het geen punt te vinden om steeds de naam van de inmiddels bekende fietsenzaak in Amsterdam terug te zien 'want iedereen in het wereldje heeft hem toch wel bij zijn favorieten staan' (of van die strekking). Ik deel die veronderstelling absoluut niet. Maar geloof zeer zeker dat de regelmatige bezoeker aan dit forum de winkel inmiddels kent. Je 'struikelt' immers over de verwijzingen. Zolang een ander naar hem verwijst, heb ik daar absoluut geen moeite mee. Daar heb je juist zo'n forum als dit voor. Maar steeds naar je eigen winkel verwijzen, dat vind ik overbodig (en storend).

Iemand anders merkte op dat de bijdragen van mensen als Eric zo waardevol zijn. Helemaal mee eens. Maar dat zijn ze ook als de bedrijfsnaam er niet bij wordt genoemd. En ik neem aan dat Eric met net zoveel enthousiasme blijft posten als hij zijn bedijfsnaam niet meer actief in de voetnoot zou kunnen plaatsen (toch?).