Koen31 schreef:Is het eigenlijk doenbaar om rond te trekken per fiets ?
Hallo Koen,
Ik ben er afgelopen januari geweest (Tenerife en Gran Canaria) en heb er eigenlijk een boven-verwachting leuke tijd gehad. Ik had vooraf een aantal bedenkingen. Ten eerste leek het me veelste klein om rond te trekken (Gran Canaria is net zo groot als de provincie Utrecht). Uiteindelijk heb ik er 10 dagen met volle campeer uitrusting rondgetrokken en gecampeerd. Ook het massa-tourisme stond me op voorhand tegen, maar daar viel mee te leven: het is vooral geconcentreerd op de zuidkusten van Tenerife en Gran Canaria.
Algemene indruk: erg leuke combinatie van Spaanse cultuur en vulkanische eilanden. Wel veel klimwerk; je kunt (bijna) nergens vlak intrappen.
Op Tenerife is natuurlijk de beklimming van de Teide een must. Als je je echt verveeld kun je er van drie kanten naar boven. Hoogteverschil vanaf zeeniveau: 2250 meter. (Ik heb me dan ook laten vertellen dat Tenerife het favoriete trainingsparcour was van Gert-Jan Teunissen). Het fietsen boven de wolken is fanatastisch: lekker veel zonlicht, en door gaten in de bewolking kijk je 2000 meter bijna recht naar beneden.
Op Gran Canaria vond ik de westelijke kustweg erg mooi (Agaete-San Nicolas).
Ik overal wildgekampeerd. Een plekje vinden lukte altijd wel. Wel is het 's avonds vroeg donker (ca. half 7). De overtocht van Tenerife naar Gran Canaria was wel redelijk aan de dure kant (100 euro retourtje; 5 kwartier varen). Er vaart ongeveer elke 2 uur een boot tussen Tenerife en Gran Canaria. (Let wel: de boot vanuit Gran Canaria vertrekt vanuit Agaete en niet Las Palamas de Gran Canaria).
Koen31 schreef:
welke temperaturen kan je daar zo verwachten eigenlijk ?
Heb je kans op slecht weer ook ?
Is het ook redelijk weer in jan. of feb. ?
Temperatuur is ca. 20 graden C, als de zon schijnt wat hoger. Ik had 1 echte regendag en verder een paar kleine buitjes.
peter