Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Daarom test ik de brander altijd een keer voor ik op vakantie ga. Je zult net zien dat je dat leertje niet bij je hebt. Want dat zit niet in elke onderhoudskit...
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 15:01
Daarom test ik de brander altijd een keer voor ik op vakantie ga.
Testen is een heel goed idee, maar helpt op zich niet. Wat wel helpt is, als je thuiskomt van kamperen en de brander gaat in de kast of op zolder of beide, om dan het kraantje zover open te draaien dat er geen kracht op de o-ringen staat. Dat kan althans bik mijn versie met de grijze pomp.
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 14:00
Dan gaan we het maar eens naar het chemisch afval brengen. Dank!
Zet het op marktplaats, kan iemand met een ouwe brommer of grasmaaier er nog plezier van hebben.
Wat betreft E10: ik kan me van vroeger bij de jeugdvereniging wel petroleum/benzine branders en lampen (Petro Max) herinneren die absoluut stuk gingen als er spiritus in ging. Alcohol is namelijk nogal corrosief. Hopelijk valt het mee als het maar 10% betreft.
bast1aan schreef:
ma 05 nov, 2018 17:04
Wat betreft E10: ik kan me van vroeger bij de jeugdvereniging wel petroleum/benzine branders en lampen (Petro Max) herinneren die absoluut stuk gingen als er spiritus in ging. Alcohol is namelijk nogal corrosief. Hopelijk valt het mee als het maar 10% betreft.
Spiritus is - afhankelijk van waar je het koopt - nogal corrosief. Alcohol zonder water is veel minder corrosief.
E10 en ook E85 zijn vrijwel watervrij, auto's rijden erop, de meeste rijden probleemloos op E10, E85 vraagt soms aanpassingen.
Maar ... er bleven omstandigheden waar je voorzichtig moet zijn, met name die vreemde alliages met een aandeel zink. E10 in de MSR gaat goed ... maar ik laat het er liever niet in overwinteren.

BSM
Leon schreef:
ma 05 nov, 2018 16:49
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 15:01
Daarom test ik de brander altijd een keer voor ik op vakantie ga.
Testen is een heel goed idee, maar helpt op zich niet. Wat wel helpt is, als je thuiskomt van kamperen en de brander gaat in de kast of op zolder of beide, om dan het kraantje zover open te draaien dat er geen kracht op de o-ringen staat. Dat kan althans bik mijn versie met de grijze pomp.
Goede tip. Doen we de volgende keer.
Mijn Optimus, waarvan je de brandstoffles op druk moet brengen, verliest zijn druk als je nadat je klaar bent met koken (of bijna) de fles omdraait zodat de lucht die er in zit de leiding en branderkop kan schoonblazen. De druk is dan zo goed als van de fles, al wil die door trillingen en schudden tijdens de volgende fietsrit wel weer een beetje opbouwen. Sowieso is het goed om bij thuiskomst de boel na te lopen en schoon (en leeg) op te bergen voor het volgende avontuur. Als je toevallig met benzine hebt gekookt is het zeker verstandig de brander een keer schoon te branden met een schone brandstof (Coleman bijv.) Benzine blijft ook niet echt goed als je het een jaar laat staan.
_Peter_ schreef:
ma 05 nov, 2018 22:52
Benzine blijft ook niet echt goed als je het een jaar laat staan.
Daar heb ik een andere oplossing voor: Ga vaker op pad (en bak de zalm buiten).

BSM
Los daarvan merk ik geen enkel verschil tussen het aanmaken van mijn branders (Dragonfly en Coleman tweepitter) met een nieuwe fleswasbenzine of de benzine die ik al een paar jaar in weer een andere, stalen, jerrycan bewaar. Nulkommaniks. Misschien day andere toepassingen gevoeliger zijn voor de bewaartermijn van zulk gif... ;)
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 18:46
Spiritus is - afhankelijk van waar je het koopt - nogal corrosief. Alcohol zonder water is veel minder corrosief.
E10 en ook E85 zijn vrijwel watervrij, auto's rijden erop, de meeste rijden probleemloos op E10, E85 vraagt soms aanpassingen.
Ik heb zelf wel eens mijn oude auto een tijdje op "E50" laten rijden. Dat is half getankt met E10 en half met E85. Het reed prima, maar een jaar later begon het motorblok serieus bij allemaal keringen te lekken en was-ie rijp voor de sloop. Het was al een oud ding dus wellicht was ie gewoon versleten ;)

Goed, ik dwaal lekker af van het onderwerp.. :roll:
Travelmaster schreef:
di 06 nov, 2018 06:25
Los daarvan merk ik geen enkel verschil tussen het aanmaken van mijn branders (Dragonfly en Coleman tweepitter) met een nieuwe fleswasbenzine of de benzine die ik al een paar jaar in weer een andere, stalen, jerrycan bewaar. Nulkommaniks. Misschien day andere toepassingen gevoeliger zijn voor de bewaartermijn van zulk gif... ;)
Ja. Benzinetanks van autos's. De tank van een auto moet namelijk kunnen ademen om te veel drukverschillen te voorkomen. Daarbij staan auto's meestal buiten wat voor flinke temperatuurverschillen kan zorgen. Elke dag gaat er dus benzinedamp uit en 's nachts weer in. Hoe leger de tank hoe groter het effect zowel door de hoeveelheid damp als het weinige volume van de benzine.
Bij moderne (ik weet niet vanaf welk bouwjaar) auto's gaat de ontluchting via een koolfilter om te veel KW-emissies te voorkomen maar dat neemt niet weg dat de brandstof langzaam kan verdampen.
Ik heb ooit een auto op LPG gehad die ook startte op LPG wat betekende dat de weinige benzine die er nog in zat er al jaren in zat.
Toen ik eens problemen met de auto had en de ANWB kwam kijken en de carburateur openmaakte zat daar iets in dat in de verte wel een vage geur had van benzine maar net zo goed water had kunnen zijn....
Aan de andere kant denk ik niet dat de samenstelling van wasbenzine die in een afgesloten fles binnenhuis in het donker bewaard wordt aantoonbaar verandert, ook niet na jaren.
Leon schreef:
di 06 nov, 2018 10:02
Elke dag gaat er dus benzinedamp uit en 's nachts weer in.
Dat zou betekenen dat benzinedamp in en uit, op en neer of heen en terug beweegt... :D

Groet,
Tom
Je zou het met een klein ballonnetje willen opvangen. Komt het ook niet in de buitenlucht :wink:
foutje...
Tom vds schreef:
di 06 nov, 2018 10:12
Leon schreef:
di 06 nov, 2018 10:02
Elke dag gaat er dus benzinedamp uit en 's nachts weer in.
Dat zou betekenen dat benzinedamp in en uit, op en neer of heen en terug beweegt... :D
Ik bedoel natuurlijk dat er 's nachts lucht in gaat.
Leon schreef:
di 06 nov, 2018 10:35
Tom vds schreef:
di 06 nov, 2018 10:12
Leon schreef:
di 06 nov, 2018 10:02
Elke dag gaat er dus benzinedamp uit en 's nachts weer in.
Dat zou betekenen dat benzinedamp in en uit, op en neer of heen en terug beweegt... :D
Ik bedoel natuurlijk dat er 's nachts lucht in gaat.
Daarom zit er (tegenwoordig) een koolfiltertje in dat "ademslangetje". Bij het uitademen blijft veel benzine in het filterje "hangen", bij het inademen komt in ieder geval een gedeelte weer terug.
Een auto die lang stilstaat is dus beter af met een volle tank, dan krijg je ook geen condens-water in de tank -- condenswater geeft ook weer andere problemen.

Maar we dwalen alweer af.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 14:03

Ik denk dat die laatste procenten water voor de warmte-productie niet al te veel uitmaakt.
Voor het gewicht van de brandstof-voorraad scheelt het natuurlijk wel (enkele procenten).

BSM
Ik merkte wel degelijjk verschil tussen de 'gewone' NL spiritus en de bio-ethanol. Maar de standaard spiritus in NL is volgens mij 80%, en dat scheelt dus ook aanzienlijk. Brandspiritus is minder algemeen verkrijgbaar in NL, is mijn ervaring.
Polling schreef:
do 08 nov, 2018 13:27
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 14:03

Ik denk dat die laatste procenten water voor de warmte-productie niet al te veel uitmaakt.
Voor het gewicht van de brandstof-voorraad scheelt het natuurlijk wel (enkele procenten).
Ik merkte wel degelijjk verschil tussen de 'gewone' NL spiritus en de bio-ethanol. Maar de standaard spiritus in NL is volgens mij 80%, en dat scheelt dus ook aanzienlijk. Brandspiritus is minder algemeen verkrijgbaar in NL, is mijn ervaring.
In Nederland is spiritus en brandspiritus vlgs mij synoniem, en in Nederland is het 85% ethanol + 3% methanol + 10% water en nog wat zooi.
In Frankrijk bijv. is het 90% ethanol + 5 % methanol + iets water en zooi.

Wat precies de samenstelling van "bio-ethanol" is weet ik niet - het is een beetje een paraplu-naam. Goed beschouwd is de meeste spiritus ook "bio-ethanol", in Nederland is de Gist- en Spiritus-fabriek fameus ... waar ze hun gist mee "voeren" weet ik niet, maar gist maakt nu eenmaal alcohol van suikers en zetmeel (=ethanol =spiritus).

Omdat methanol ook meebrandt kan je de totaalsom nemen ... en kennelijk - gezien de ervaringen - merk je het verschil. Voor het mooi zou je een vergelijkende proef moeten doen (voor het echte mooi zelfs "dubbelblind".

BSM
Ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de 'bio' ethanol van Quist en de methanol van Bever. Met die laatste was het water duidelijk wat sneller aan de kook. Natuurlijk is dat niet het enige relevante criterium, want als snel betekent dat de brandstof eerder op is wordt je ook niet blij.
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 16:27
Ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de 'bio' ethanol van Quist en de methanol van Bever. Met die laatste was het water duidelijk wat sneller aan de kook. Natuurlijk is dat niet het enige relevante criterium, want als snel betekent dat de brandstof eerder op is wordt je ook niet blij.
Het bijmengen van water in alcohol, zoals bij Nederlandse spiritus is altijd ongunstig op meerdere manieren tegelijk:
*je bent nodeloos water aan het sjouwen
*je hebt een deel van de alhohol nodig om het water in de spiritus heet te maken en verdampen.
*het brandt trager dus je hebt tijdens het koken meer warmteverlies.