Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Als ik me goed herinner waren de branders die hun vlam recht omhoog spuiten het gevoeligst voor CO productie. Dit soort branders zijn ook erg onhandig voor het bereiden van eten want de pan wordt in het midden heet maar eromheen niet. Daarom vind ik een brander met een breed brandveld belangrijk...

Los van CO gevaar is ook het brandgevaar niet te onderschatten, een tent kan in een oogwenk vlam vatten.. ik doe het liever niet als ik in m'n tent lig (en dus niet onmiddelijk weg kan als het fout gaat). Ander nadeel is dat het erg veel condens in de tent veroorzaakt.

Pff, ik klets wat af over die branders. Mss beter een nieuw onderwerp beginnen in "Kletspraat".
Ik heb me er nog eens verder in verdiept en denk toch maar een Coleman (benzine)brander te kopen. Naast dat deze brandstof overal te koop is (als ik eens buiten de Benelux kom) en op Youtube kom ik filmpjes tegen waarbij het aansteken niet zo's drama moet zijn.

Bedankt voor alle adviezen!
Waarom dan een Coleman benzine brander? Terwijl MSR veel gangbaarder is?
Mensen die ik ken die zo'n alles-in-een Coleman ding hadden vonden het een prima ding maar uiteindelijk toch veel te groot voor in de fietstas.
Ja, dat is mijn ervaring ook. Na jarenlang een Coleman, nu al jarenlang een MSR Dragonfly, en de losse benzinefles is handiger. (Andere merken en typen met losse bezinefles zijn ook goed. Je kunt veel tests vinden op internet.) Maar ik moet zeggen dat ik de laatste jaren toch vooral mijn gasbrandertje gebruik (MSR Pocket Rocket), behalve als ik in de sneeuw of de vrieskou zit. Die is kleiner, lichter, makkelijker in gebruik en goedkoper in de aanschaf.
Ze zijn vooral ook enorm zwaar.. Maar goed ik heb er ook 10 jaar mee rondgefietst. En het zijn wel leuke dingen.
Waarom een benzinebrander in Europa?
Omdat dat net zo makkelijk verkrijgbaar is als alle andere systemen? Het is niet nodig. Maar het kan wel.

En omdat ik op enig moment een coleman tweepits benzinebrander heb aangeschaft voor een 4wd-reis door ijsland, vond ik het wel handig om ook voor fietsreizen en wandelvakanties dezelfde brandstof te gebruiken. Gaat allemaal echt prima, je moet alleen geen grammenjager zijn.
Wim schreef:
do 01 nov, 2018 12:17
Waarom een benzinebrander in Europa?
Omdat het nog niet zo lang geleden is dat mijn reisgenoten op het platteland in Zuid-Frankrijk drie dagen zochten naar Campingaz en uiteindelijk de campinghouder 4 euro vroeg voor een blikje van 200 gram. Ondertussen was het prima en vlot koken op mijn benzinebrander.
Ook herinner ik me de keer dat ook ik het met gaz moest doen maar dat er kennelijk zomergaz in het blauwe blikje zat wat inhield dat je 's ochtends eerst warm water moest halen bij de toiletten om het blikje tijdens het maken van theewater in te zetten omdat er anders helemaal niks uit kwam terwijl het toch 10 graden was.
die op het platteland in Zuid-Frankrijk drie dagen zochten naar Campingaz
Da's een sterk verhaal. Dan heb je niet goed gezocht. :wink:
Huib2 schreef:
do 01 nov, 2018 13:45
die op het platteland in Zuid-Frankrijk drie dagen zochten naar Campingaz
Da's een sterk verhaal. Dan heb je niet goed gezocht. :wink:
Let goed op de tekst: zij zochten, ik niet... Ik had ook niet zo veel zin om van de landelijke koers af te wijken om een grotere plaats in te gaan. Fietsen in en direct rondom steden kan ik buiten de vakanties namelijk al genoeg.
Over gas- en benzinebranders is al veel gezegd, dat zal ik niet herhalen.

Als ik een kort tochtje maak (2-3 dagen) waarbij ik niet veel hoef te koken, neem ik nog wel eens een brandertje mee dat ik van een bierblikje heb gemaakt en brandt op brandspiritus. Super licht en klein, alleen niet erg sterk (maar koken lukt wel, met een windschermpje) en niet te reguleren. Ook heb ik nog geen dekseltje gemaakt om het vuur eenvoudig te doven...

En toen ik eens voor mijn werk naar Parijs vloog met alleen handbagage en het weekend erna nog in de omgeving ging wandelen, kon ik natuurlijk geen gas, benzine of brandspiritus meenemen, dus toen heb ik gebruikgemaakt van aanmaakblokjes o.i.d. voor de barbecue. Die op een jamdekseltje met wat steentjes gelegd, rondom drie grondpennen in de grond gestoken waar het pannetje op kon staan en dat was precies genoeg om het water zover op te warmen dat ik er een kant-en-klaar maaltijd mee kon overgieten.

En tenslotten kan je natuurlijk ook nog koken op een kampvuur! Als je tenminste op een plek bent waar je dat kan maken, en je het niet zonde vindt dat je pannetje helemaal zwart wordt.

Om brandstof te besparen of om twee verschillende dingen na elkaar klaar te maken, neem ik vaak een stuk van een oud slaapmatje mee dat ik om het pannetje wikkel dat het eerste klaar is. Zo kan bijv. de macaroni of rijst nog verder nagaren, en is het nog warm wanneer de saus o.i.d. klaar is.
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 13:41
Ook herinner ik me de keer dat ook ik het met gaz moest doen maar dat er kennelijk zomergaz in het blauwe blikje zat wat inhield dat je 's ochtends eerst warm water moest halen bij de toiletten om het blikje tijdens het maken van theewater in te zetten omdat er anders helemaal niks uit kwam terwijl het toch 10 graden was.
Of er bleek gewoon benzine in het gasblikje te zitten? ;) Bij 10° moet zelfs 100% butaan het nog gewoon doen.
Vorige week had ik bij 0° in Zweden iig prima vuur voor de koffie met standaard campingaz/coleman (precies hetzelfde tegenwoordig) C190 blikje. Wel bijna vol blikje.
IMG_20181019_100441769.jpg
Huib2 schreef:
do 01 nov, 2018 13:45
die op het platteland in Zuid-Frankrijk drie dagen zochten naar Campingaz
Da's een sterk verhaal. Dan heb je niet goed gezocht. :wink:
Vroeger moest je in Frankrijk nog wel eens zoeken naar gasblikjes met schroefdraad. Tegenwoordig is er meestal wel een Decathlon in de buurt (https://www.decathlon.fr/fr/magasin) die alle varianten verkoopt. Buiten Frankrijk zijn er ook steeds meer Decathlon winkels.
Misschien een iets andere insteek, en niet helemaal een vraag op je antwoord, maar het was voor mij toch een kleine openbaring:

Vroeger was ik grote fan van mijn (optimus) benzinebrander wegens alle redenen hierboven opgenoemd, Voor lange tochten zou ik die zeker terug opnieuw meenemen.

Tegenwoordig heb ik twee kleine kinderen en doe dus even enkel kortere tochten (max 10 dagen), in BE/NL en nabij Europa. Op een gegeven moment heb ik de klik gemaakt dat ik daar voor niks kookgerief voor moet meenemen en ik net zo goed in een snackbar, restaurant ... kan eten.

+ Meestal is de kwaliteit van het eten beter (dan wat ik (!) zou bereidden)
+ Geen afwas
+ De kwaliteit van de koffie is altijd beter
+ Een welkom rustmoment
+ Je moet niet de zak(ken) met kookgerief meezeulen
- Vanzelfsprekend wordt je reis een tikje duurder

Dat doe ik 1x per dag. De andere momenten eet ik gewoon boterhammen, belegd stokbrood ...
Huib2 schreef:
ma 29 okt, 2018 18:53
Als ik alle reacties hierboven lees is het meeste wel zo'n beetje gezegd.

Voor jouw fietstocht door Nederland en België is een gasbrandertje met schroefverbinding absoluut de beste keuze. Goedkoop in de aanschaf, makkelijk in het gebruik en de gasblikjes zijn in West-Europa algemeen verkrijgbaar. Mocht je een keer in de winter willen gaan kamperen dan kun je ook speciale wintergasblikjes kopen. Dat gas heeft een andere samenstelling en doet het beter bij lage temperaturen.

Gasbranders met priktankjes zijn een verouderd systeem. Het werkt wel, maar heeft een paar nadelen. Je kunt het tankje niet van de brander afnemen. Dat pakt minder compact in, en betekent ook dat je met een tankje wat driekwart leeg is op pad moet, als dat er net opzit. Het is gewoon iets minder praktisch.

Benzinebranders zijn fantastisch spul, maar krijgen pas meerwaarde in landen waar gastankjes moeilijk verkrijgbaar zijn, of als je veel bij koud weer kampeert. Bovendien is de aanschafprijs flink hoger dan die van een gasbrandertje (maar de brandstof is dan weer goedkoper). En de benzinebranders zijn wat lastiger in het gebruik. Je moet er even mee leren omgaan. Sommige mensen vinden ze eng en durven er niet mee te werken. Maar dat zit tussen de oren.

Dan heb je nog de spiritusbranders. Prachtig systeem, maar een beetje excentriek. Kookt langzaam, maar veilig, betrouwbaar en stil.Brandstof is in Europa goed verkrijgbaar, maar daarbuiten niet overal. Meer voor liefhebbers en Scandinavië adepten.

Dus, voor jouw doel zou ik voor een gasbrandertje met schroefverbinding gaan.
Tja, of alles gezegd is is maar de vraag.
Er zijn in West-Europa heel wat landen waar gastankjes "niet moeilijk" verkrijgbaar zijn maar waar het toch best een eind omfietsen kan zijn als je niet steeds met reserve-tankjes wilt rondfietsen.

Verder is het een kwestie van hoeveel tijd en moeite je wilt steken in het koken en het bedienen van het kook-apparaat.

Mijn wederhelft was ooit, lang geleden, overtuigd van het gemak van een Campinggas brander, lucifer erbij (piëzo-ontsteking hadden ze nog niet). Ik was zo'n stijfhoofdig type dat nog een Optimus "Primus" prefereerde (een z.g. halveliter-primus), dus op petrolie en met zorgvuldig voorverwarmen (en met lastig te verkrijgen petrolie).
Een keer een serieuze praktijkproef ... op welke wijze is de koffie het snelst klaar .... en de "Primus" won.
Daarmee was mijn wederhelft overtuigd (ze is lang niet altijd zo gemakkelijk over te halen).

In de jaren daarna was het dus de "Primus" ... totdat daarvan de kop doorbrandde, en de nieuwe kop ook snel stuk ging, en totdat bleek dat deze dingen in het moederland (Zweden) alleen nog maar voor de derde wereld werden gemaakt, en kennelijk ook in derde-wereld-kwaliteit.

Daarna overgestapt op een MSR-allesbrander, een brander die alles behalve alles brandt. Benzine en petrolie gaat goed maar zelfs diesel geeft al zoveel roet dat je erbij kan lezen (de Primus deed het net zo goed op diesel, en al beter op diesel met een scheutje benzine). O ja, de MSR allesbrander heeft ook nog een lawaaiige branderkop, nog lawaaiiger als de "Primus" dus als je wild kampeert dan verraadt de brander je aanwezigheid ... omdat je moet schreeuwen om elkaar te verstaan.
Dus toen de Whisperlite International een betrouwbaar alternatief leek die gekocht ... en inmiddels meer dan 25 jaar een Whisperlite (indien met de auto zelfs twee).
Inmiddels gebruiken we al weer vele jaren juist het kleinste tankje ... en als voorraad een halve liter PET-fles (een PET-fles van een iets luxer mineraal-water, die flesjes zijn wat degelijker).

De winst: je hoeft je niet te vermoeien met waar je gas (of petrolie) en spiritus kan kopen. Benzine, liefst loodvrij, en eventueel ook E10, is bijna overal te koop. Voorverwarmen doe ik wel met spiritus, maar met een klein 100 ml spuitflesje doe je weken.
En ... je doet dagen met een halve liter benzine, zelfs als je je alleen met warm water wast en dat warme water zelf moet uitvinden. En ... als de benzine 's ochtends bij het theezetten op een laag peil staat ... dan weet je dat je onderweg weer eens bij een benzinepomp moet stoppen (het vulpistool past in de hals van een PET-flesje).
Je kookt dus bijna voor niks, het weegt weinig (vooral als je meeweegt dat je weinig voorraad-brandstof over vele kilometers hoeft mee te voeren), en je hoeft je niet af te vragen waar je gastankjes kan kopen.
Ja ja, rijdt maar eens naar de bronnen van de Maas en scoor hoeveel gastankjes-verkooppunten langs de route liggen. En, mocht je eens heel onhandig geen benzine genoeg hebben dan is er altijd wel iemand die een reserve-tankje heeft en je een kopje benzine wil "lenen".

Ja, Ja, je kan brand maken met benzine, maar dat kan ook met spiritus of gas.
Het is iets meer gedoe zo'n benzine-brander, daar is niks tegen in te brengen, maar het is ook goed heet, doet het (bijna) altijd < na vele jaren komt er wel eens wat onderhoud, nieuwe O-ringen, een doorgebrande "generator" >.
Anyway, het is zo weinig meer gedoe dat ik al jaren de zalm buiten bak, in een lekker grote grillpan ... op de MSR-benzine-brander. De MSR is sneller, heter, en de bakvis .. uhh vis-bak-lucht blijft buiten.

Of te wel: gas is voor wie de makkelijkste weg wil, en benzine is (in mijn ogen) heel gauw eerste keus.


Nog even een toegift:
Gebruik je zo'n benzine-brander vele jaren dan wordt de hogere aanschafprijs aardig goedgemaakt door de lagere bedrijfskosten, een echt "Hollandse" gedachte. Echter, onbetaalbaar is de blik alsof ie water zag branden van de pompbediende ergens langs de bovenloop van de Loire, die op een lome zondagmiddag twee fietsen bij zijn station zag stoppen, er kwam een flesje uit de fietstas en ... tot zijn verbazing wilden die fietsers "loodvrij".
Na de verklaring dat we een Amerikaans brandertje hadden, een brandertje dat op "sans plomb" liep antwoordde de goede man dat ie ook Campinggas verkocht :roll:
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:12
Gebruik je zo'n benzine-brander vele jaren dan wordt de hogere aanschafprijs aardig goedgemaakt door de lagere bedrijfskosten, een echt "Hollandse" gedachte.
Nog lagere bedrijfskosten dan de twee prikblikjes à € 0,99 van de Action die ik op mijn msr-gasbrandertje (73 gram) met adapter (ca. 200 gram) schroef en waarmee ik zelfs met dagelijks koken gemakkelijk vanuit Nederland de bronnen van de Maas haal?
Wat de verkrijgbaarheid van die prikblikjes in Frankrijk betreft: elke Mr. Bricolage, Bricorama, Bricomarché of iets grotere Super-U, Carrefour, Auchan, Intermarché of LeClerc heeft ze in het schap liggen.
Wim schreef:
wo 31 okt, 2018 14:24
Toch wil ik mijn waarschuwing over koolmonoxide bij koken in de tent herhalen. BackpackingLight heeft een tijd geleden allerlei branders getest op CO, en de meetresultaten waren beangstigend.
Ik kook nooit in mijn tent. Als het te slecht weer is zoek ik een afdakje, of ik ga uit eten.
peter de rijk schreef:
za 03 nov, 2018 11:56
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:12
Gebruik je zo'n benzine-brander vele jaren dan wordt de hogere aanschafprijs aardig goedgemaakt door de lagere bedrijfskosten, een echt "Hollandse" gedachte.
Nog lagere bedrijfskosten dan de twee prikblikjes à € 0,99 van de Action die ik op mijn msr-gasbrandertje (73 gram) met adapter (ca. 200 gram) schroef en waarmee ik zelfs met dagelijks koken gemakkelijk vanuit Nederland de bronnen van de Maas haal?
Wat de verkrijgbaarheid van die prikblikjes in Frankrijk betreft: elke Mr. Bricolage, Bricorama, Bricomarché of iets grotere Super-U, Carrefour, Auchan, Intermarché of LeClerc heeft ze in het schap liggen.
Voor mij geen geklooi met die ondingen van benzinebranders.
Ook de schroeftankjes worden in Frankrijk steeds beter verkijgbaar. Behalve bij de Decahtlon of Au Vieux Campeur (in Lyon pal naast de fietsroute ViaRhôna) zag ik ze dit jaar nu ook bij diverse supermarkten langs de Atlantische kust.
Prikblikjes zag ik overal op de markt in Macedonie, in de ijzerzaken in Polen, Slovenie en Chili, de de General Store in het midden van nergens in Australie.
peter de rijk schreef:
za 03 nov, 2018 11:56
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:12
Gebruik je zo'n benzine-brander vele jaren dan wordt de hogere aanschafprijs aardig goedgemaakt door de lagere bedrijfskosten, een echt "Hollandse" gedachte.
Nog lagere bedrijfskosten dan de twee prikblikjes à € 0,99 van de Action die ik op mijn msr-gasbrandertje (73 gram) met adapter (ca. 200 gram) schroef en waarmee ik zelfs met dagelijks koken gemakkelijk vanuit Nederland de bronnen van de Maas haal?
Wat de verkrijgbaarheid van die prikblikjes in Frankrijk betreft: elke Mr. Bricolage, Bricorama, Bricomarché of iets grotere Super-U, Carrefour, Auchan, Intermarché of LeClerc heeft ze in het schap liggen.
Tja, Peter, ik weet niet hoe jij kookt/wat je eet (en/of hoe hard je fietst) maar twee prikblikjes wil zeggen 2x 190 gr butaan/propaan gas en dat is niet veel.

Grofweg kan je zeggen dat die 380 gram gas qua verwarmingseffect equivalent zijn met 1/3 liter benzine (energiedichtheid), dus als mijn verwarmigebehoefte daartoe beperkt blijft vul ik het kleinste MSR-tankje en kom ik goed uit. Bedenk dat je heel wat wegwerp blik meesjouwt om het ultralichte gasbrandertje te laten branden. De gewichtsbesparing lijkt een beetje op die racefietser die zijn bananen in zijn rugzak stopt omdat een stuurtasje de fiets zwaarder maakt.
O ja, met z'n tweeën met lekker eten, en met warm water om te wassen doen wij 2 a 3 dagen met 1/3 liter benzine, met een halve liter "reserve" in een PET-fles komen we dus weer 3 a 4 dagen verder mochten we net ons MSR-tankje leeg gestookt hebben.

Anyway, Ik koop voor de prijs van één ACtion-prikblikje een halve liter benzine dus is het ingeblikt gas 3x zo duur als de benzine. Moet je wat meer reserve meenemen dan neemt dat naast een serieus volume ook aardig wat loos gewicht. Maar goed, als dus die 380 gram gas voor jou genoeg is dan moet je wel heel vaak op en neer naar de bronnen van de Maas fietsen om de aanschaf van een MSR-Whisperlite lonend te maken.

En dan tenslotte: Ik heb wel eens in Zuid-België, voor een goede vriendin, gezocht naar een verkooppunt van prikblikjes. Het werd een hele zoektocht en uiteindelijk vonden we achteraf een uiterst rustiek gebeuren, iemand die aan huis een campinggas-winkeltje dreef en die vanuit diep weg twee gasblikjes tevoorschijn toverde ... maar wel tegen serieus veel meer €uro's als de ACtion prijs. Ik was blij dat ik die zoektocht niet onderweg op de fiets moest doen.