77 keer lek in 20 000km is 1x per 260km.. dat is wel.. vaak. Voor een lichtlopende band misschien acceptabel, maar dat zijn marathon mondials volgens mij niet echt.. Nu weet ik niks van Afrika maar doornen en scherp afval op wegen kom ik ook in europa tegen (stomtoevallig vorige week nog doorn in m'n band).
						
						            				
				
					Aparte discussie of niet, maar ik hoop toch aanzienlijk minder vaak te hoeven stoppen dan eens per 260km om een lekke band te reparerenpiviets schreef: ↑wo 31 okt, 2018 19:18Heeeeeel aparte discussie.
Wij fietsten vorig jaar de wereld rond ,20000 km, en deden 9000 a 14000 km met een Marathon Mondial .
Ik zou geen moment zeuren over de breedte of het merk.
Als je de fietsboeken over Afrika doorleest stuit je voortdurend op die gedeelten met doornen op en naast het wegdek die ALLES lekprikken. Frank v Rijn gooide z'n binnenbandje pas bij 47 plakkers weg...... om maar wat te noemen. Wij kwamen deze struik al in Marokko tegen ,OK bij het wildkamperen.
Oh ja... wij hadden tijdens onze reis 77 keer lek, 90 % door vrachtwagenbinnenbandstaalgordels [china mexico en usa].
Vette ondernemnig ,overigens.
Groetjes van Pier.
 Vandaar deze heel aparte discussie
 Vandaar deze heel aparte discussie   Ook ik heb inmiddels menig reisverhaal over Africa gelezen en ben daardoor bekend met de allesvernietigende doorns, maar ik heb ook begrepen dat die anne 2019 niet meer hoeven te leiden tot 47 plakkers op de binnenband
 Ook ik heb inmiddels menig reisverhaal over Africa gelezen en ben daardoor bekend met de allesvernietigende doorns, maar ik heb ook begrepen dat die anne 2019 niet meer hoeven te leiden tot 47 plakkers op de binnenband   Dat blijkt ook wel uit mijn eigen ervaring want ik heb op mijn lange tripjes tot dusver nog nooit een band hoeven plakken (ik hoop dat ik het nog kan
 Dat blijkt ook wel uit mijn eigen ervaring want ik heb op mijn lange tripjes tot dusver nog nooit een band hoeven plakken (ik hoop dat ik het nog kan   )
 )De Schwalbe almotion klinkt als een goede keus. Net met de fietsenmaker gebelt en ze gaan heel fijn 47mm almotions omleggen. 47mm omdat ik dat nu ook rij en ik het idee heb dat ik daar voldoende comfort uit haal. Daarnaast gaat er een setje Smart Sams 57mm mee voor de modderige delen van de route in Tanzania en de zanderige delen in Namibie. Ik zal van allebei een reserve versie meenemen, maar dat is meer omdat het kan dan dat ik er werkelijk noodzaak toe voel...
 
 En ja.... bij een volgende fietstocht door het land Eurazie zie ik mezelf nog geen 4 extra buitenbanden meezeulen... maarja, nu ik de kans toch heb.
 
 Heel erg bedankt voor de opmerkingen en de inbreng!

 )
 ) Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika  en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent.
  Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika  en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent.   Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis
 Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis   Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven
 Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven  