Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag opbouw INTEC M1 - Forum Wereldfietser

Vraag opbouw INTEC M1

Hallo allemaal,

Ik wil een Intec M1 gaan bouwen.

Nu vroeg ik me af hoe ik de juiste breedte van de BB kan bepalen om de optimale kettinglijn te krijgen? :roll:

Bij voorbaat dank,

Emiel

p.s. mocht er nog iemand een goed alternatief weten voor de Intec M1 weten in de dezelfde prijsklasse is dat advies ook zeer welkom
Gaat dit om een BB met vierkante as? Dan is de breedte afhankelijk van de crank die je wilt gaan gebruiken.
Als je meer info hebt over de onderdelen die je gaat gebruiken op achterwiel, crancks en lagers daarvan kunnen we meer specifiek antwoorden natuurlijk.
Qua prijs zijn de frames van Intec erg gunstig. Maar wat voor opbouw wil je?
Als het om een eenvoudige vakantiefiets gaat is om te beginnen met een basisuitvoering van VSF zoals de T50 of zo ook een idee. Dan heb je frame, wielen en een groep voor een aantrekkelijk bedrag.
Een ander idee is een tweedehandsje waaraan vanalles mankeert behalve het frame.
Emiellio schreef:
do 01 nov, 2018 15:08
mocht er nog iemand een goed alternatief weten voor de Intec M1 weten in de dezelfde prijsklasse is dat advies ook zeer welkom


Avaghon zag ik laatst de S26 frames tegen gereduceerd tarief aanbieden. Misschien is dat een mooi alternatief?
Bedankt, voor jullie snelle reacties.

Het wordt vooral een fiets voor dagelijks gebruik, maar ik wil een vakantie niet uitsluiten. Een paar kilootjes extra boeit me niet zo veel, wanneer ik echt wil racen ga ik wel op de racefiets.

Ik ga inderdaad een vierkante as gebruiken. Heb het volgende nog in goede staat op mijn Surly zitten waarvan de zadelpen helaas is vastgeroest:
-SHIMANO BB-UN55 BSA bottom bracket
-Alivio FC-M411 crankset

De precieze lagers moet ik jullie voorlopig schuldig blijven, maar ik denk Deore LX.

Uiteraard kan ik ook nog de rest van deze fiets herbruiken (grotendeels Deore XT). Het enige wat ik nodig heb is een voorwiel, eventuele kabels, zadelpen en balhoofdstel.

-VSF T50 is dus niet echt een optie aangezien ik de meeste onderdelen al heb.
-Een tweedehands frame vind ik toch een gok.
Jurr schreef: Avaghon zag ik laatst de S26 frames tegen gereduceerd tarief aanbieden. Misschien is dat een mooi alternatief?
Dat klinkt zeer interessant, daar zal ik ze even over contacten want kan het op hun site zo een-twee-drie niet vinden.
als aanvulling: er zijn enkele sites, waar je de BB-breedte voor jouw crankstel vindt, als je het typenummer van je crankstel (of groep) invult. Google dus even op het typenummer en je vindt meer info of speur eens op www.velobase.com of vergelijkbaar.
soms staat er bij een webshop ook de benodigde breedte van je BB bij het crankstel vermeld. (bijvoorbeeld hier https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/ staat 110 of 107 er bij genoemd.
succes! hoogframe
hoogframe schreef:
do 01 nov, 2018 16:42
als aanvulling: er zijn enkele sites, waar je de BB-breedte voor jouw crankstel vindt, als je het typenummer van je crankstel (of groep) invult. Google dus even op het typenummer en je vindt meer info of speur eens op www.velobase.com of vergelijkbaar.
soms staat er bij een webshop ook de benodigde breedte van je BB bij het crankstel vermeld. (bijvoorbeeld hier https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/ staat 110 of 107 er bij genoemd.
succes! hoogframe
Er staat op de onderste site een bepaalde grootte bracket leidt tot een 54 mm kettinglijn.

Of deze 54 mm kettinglijn de juiste is, dat is dan afhankelijk van je frame of hoe moet ik dit zien?
.
Emiellio schreef:
do 01 nov, 2018 16:37
Heb het volgende nog in goede staat op mijn Surly zitten waarvan de zadelpen helaas is vastgeroest:
-SHIMANO BB-UN55 BSA bottom bracket
-Alivi FC-M411 crankset
Op de website van Meilenweit lees ik dat de BB-breedte van het M1-frame (Tretlager) 68 mm is: https://www.meilenweit.net/shop/product ... s_id=99876
Meet even je Surly op en je weet het verschil. Met wat geluk is het hetzelfde en schroef je het er gewoon in.
Als het niet precies hetzelfde is zou ik toch eerst het achterwiel en de ketting er in zetten om te zien of het echt uitmaakt.
Die aanbieding van 26" Avaghonframes was inderdaad erg mooi, maar ik vermoed dat ze op zijn; anders gewoon even bellen.
Emiellio schreef:
do 01 nov, 2018 16:37

Jurr schreef: Avaghon zag ik laatst de S26 frames tegen gereduceerd tarief aanbieden. Misschien is dat een mooi alternatief?
Dat klinkt zeer interessant, daar zal ik ze even over contacten want kan het op hun site zo een-twee-drie niet vinden.
Stonden op Marktplaats. Nu nog eentje in een grotere maat geloof ik. Adverteerder was Bike4Travel.
Alivio FC-M411 crankstel: dit crankstel is er in verschillende uitvoering, qua kettingbladen...
even google-end vind ik hier https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.p ... 1&start=15 iets over trapaslengtes van 123 mm... (ik heb het niet heel/helemaal precies gelezen, bij markfh)
hier http://www.moruyabicycles.com.au/conten ... ilver.html noemt men ook aslengte 123 voor kettinglijn van 50mm.

tip: kijk, als je een BB bestelt, even of er wel of geen crankbouten bij zitten :roll:
Een Surly heeft, usa stuff, hè, een bb huls van 73mm. Daarvoor gebruik je een andere JIS trapas (anders wordt het linker lager niet vastgezet en is de trapas maar half gelagerd), nl voor 73mm bb. Dus een regulier UN55 kopen voor 68mm. Ze zijn wat duurder aan het worden, maar kosten nog altijd geen geld.
Verreweg de meeste touring/trekking triple cranks hebben een kettinglijn van 50mm. Een triple racecrank 45mm. Monteer de door de fabrikant/verkoper aangeraden lengte trapas. Ik denk in dit geval 122,5mm. Helaas ontbreken tegenwoordig in heel veel gevallen de passende crankbouten (=ook een vorm van prijsverhoging).
Hij heeft om 16.37 uur toch nog gemeld dat hij een BBUN55 BSA op zijn fiets heeft zitten?
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 22:30
Hij heeft om 16.37 uur toch nog gemeld dat hij een BBUN55 BSA op zijn fiets heeft zitten?
Vanwaar deze verontwaardiging? Die zijn er in twee soorten: 1. voor een 68mm bracket en 2. voor 73mm bracket. Dat is beiden BSA draad.
sjefke schreef:
do 01 nov, 2018 22:37
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 22:30
Hij heeft om 16.37 uur toch nog gemeld dat hij een BBUN55 BSA op zijn fiets heeft zitten?
Vanwaar deze verontwaardiging? Die zijn er in twee soorten: 1. voor een 68mm bracket en 2. voor 73mm bracket. Dat is beiden BSA draad.
Omdat je een reguliere in plaats van een JIS trapas aanraadt. Een JIS is toch een Japanse, waar het genoemde cranckstel dan niet op past?
Dat van die breedte begrijp ik nu, maar ik vind het verwarrend wat er nu eigenlijk een BB genoemd wordt en wat de breedte dan wel lengte moet heten.
sjefke schreef:
do 01 nov, 2018 22:09
Een Surly heeft, usa stuff, hè, een bb huls van 73mm. Daarvoor gebruik je .......
Hoezo USA-Stuff 73 mm?
Op de site van Surly staat bij de LHT:
Bottom bracket shell 68mm wide, threaded standard English (1.37˝ x 24t) 8)

Let bij de lengte van je trapas ook op of je een kettingkast wilt gebruiken of niet. Ik geloof dat dat ook weer 2 mm scheelt omdat er dan een beugeltje tussen moet. Als je bij bijvoorbeeld Bikecomponents kijkt bij een specifiek crankstel, adviseren ze vaak wel welk type as je moet hebben. De Intec M1 is helemaal standaard, dus met een standaard Deore as gaat dat best goed komen.
De compatibiliteit tussen as en crankstel FC-M411 kun je in dit document vinden:

EDIT: Als ik het goed lees adviseert Shimano de BBUN26 met een lengte van 123mm voor het Crankstel FC-M411. Dat asje kost €7,- dus daar zou ik niet lang over nadenken. Wil je een kettingkast, dan moet er 3 mm bij. De BBUN55 is waarschijnlijk 122 mm. Die milimeter verschil heeft iemand waarschijnlijk geaccepteerd...
Leon schreef:
vr 02 nov, 2018 09:18
Omdat je een reguliere in plaats van een JIS trapas aanraadt. Een JIS is toch een Japanse, waar het genoemde cranckstel dan niet op past?
Alles van Shimano is JIS.
CoolRX schreef:
vr 02 nov, 2018 11:43
sjefke schreef:
do 01 nov, 2018 22:09
Een Surly heeft, usa stuff, hè, een bb huls van 73mm. Daarvoor gebruik je .......
Hoezo USA-Stuff 73 mm?
Op de site van Surly staat bij de LHT:
Bottom bracket shell 68mm wide, threaded standard English (1.37˝ x 24t) 8)
Mijn Surly Troll heeft 73mm breedte bracket huls/shell. Alle andere US frames die ik onder handen heb gehad hebben een BSA bracket huls van 73mm. De LHT is kennelijk een uitzondering, in elk geval bij Surly.
Europese frames hebben een bracket van 68 mm engelse 73mm. Vaak engelse schroefdraad. Dus alleen maar rechts draaien.

Bij een ketting lijn van 54 mm, heb je meestal een trapas nodig van 122 mm. Staat vaak vermeld bij aanschaf crankstel.

Mario
supermario schreef:
vr 02 nov, 2018 19:07
Europese frames hebben een bracket van 68 mm engelse 73mm. Vaak engelse schroefdraad. Dus alleen maar rechts draaien.

Bij een ketting lijn van 54 mm, heb je meestal een trapas nodig van 122 mm. Staat vaak vermeld bij aanschaf crankstel.
Hier klopt nu werkelijk niets van. Kettinglijn van 54mm is niet gangbaar, 68mm is geen engelse 73 mm en engelse schroefdraad draait niet alleen naar rechts.

Om de topic starter te helpen, je hebt een bottom bracket van 68mm BSA waarin een vierkante as van rond 122mm (plus of minus een paar mm) moet komen. Deze gegevens zijn genoeg om een Shimano UN-BB26 (staal) of Shimano UN-BB55 (RVS) te bestellen.