Voor de Tour d'Afrique volgend jaar ben ik zoekende naar de juiste combinatie banden en de juiste breedte van deze banden. Ik mag 3 sets banden meenemen (1set op de fiets zelf en 2sets extra)   
  
De totaal trip is 11200km lang. Daarvan is ca 60% op prima asfalt, 20% op slecht asfalt met gaten en los grind en zo, en 20% echt off road.
Ik heb een nieuwe fiets besteld en daar zitten 42mm schwalbe mondials op. Die fiets wordt bovendien uitgevoerd met een verende voorvork (rockshox Judy, met lockout). Fiets kan maximaal 60mm aan banden kwijt in het frame. Ik fiets momenteel op 47mm mondials en die houden zich prima, zowel op de weg als off road Nou is de mondial volgens mij al een redelijke alround band, niet echt een road band, en ook niet echt een off-road band, dus een beetje vlees noch vis
  Nou is de mondial volgens mij al een redelijke alround band, niet echt een road band, en ook niet echt een off-road band, dus een beetje vlees noch vis   
 
Het is dus ook goed om te weten dat ik heel laf niet met bagage rij! Wordt allemaal met het busje vervoert 
 
Ik heb zelf een aantal combinaties in gedachte:
Combi 1: Deze combi gaat ervan uit dat ik met de 42 mondials prima uit de voeten ga komen
3x 42 mondials (2 op de fiets + 1 reserve)
3 x 50 marathon plus mtb (2 voor off road + 1 reserve)
Combi 2:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 37 supremes (voor als het asfalt inderdaad net zo lekker vlak is als dat er door de organisatie gezegd wordt)
2x 50 marathon plus mtb (voor de off road delen)
Combi 3:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 50 mondials (voor als het wegdek toch een beetje tegenvalt)
2x 57 smart sam plus (overkill?)
Samengevat is het een gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien" en "beslissingsangst" 
 
Vanuit de organisatie wordt niet echt een advies gegeven, behalve dat het handig is als er voor de off road delen minimaal 40mm banden gemonteerd kunnen worden.
Als ik maar 1 type band zou mogen meenemen dan ben ik momenteel erg tevreden met mijn 47 mondials. Op de wegen heb ik niet het gevoel dat ik irritant traag ben en off road weet ik met bagage lekker overeind te blijven. Met zo'n 7500km in het rubber nog niet lek gereden. 
 
Ik ben erg benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen 
 
Alvast bedankt!
						            				
				
					 
  De totaal trip is 11200km lang. Daarvan is ca 60% op prima asfalt, 20% op slecht asfalt met gaten en los grind en zo, en 20% echt off road.
Ik heb een nieuwe fiets besteld en daar zitten 42mm schwalbe mondials op. Die fiets wordt bovendien uitgevoerd met een verende voorvork (rockshox Judy, met lockout). Fiets kan maximaal 60mm aan banden kwijt in het frame. Ik fiets momenteel op 47mm mondials en die houden zich prima, zowel op de weg als off road
 Nou is de mondial volgens mij al een redelijke alround band, niet echt een road band, en ook niet echt een off-road band, dus een beetje vlees noch vis
  Nou is de mondial volgens mij al een redelijke alround band, niet echt een road band, en ook niet echt een off-road band, dus een beetje vlees noch vis   
 Het is dus ook goed om te weten dat ik heel laf niet met bagage rij! Wordt allemaal met het busje vervoert
 
 Ik heb zelf een aantal combinaties in gedachte:
Combi 1: Deze combi gaat ervan uit dat ik met de 42 mondials prima uit de voeten ga komen
3x 42 mondials (2 op de fiets + 1 reserve)
3 x 50 marathon plus mtb (2 voor off road + 1 reserve)
Combi 2:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 37 supremes (voor als het asfalt inderdaad net zo lekker vlak is als dat er door de organisatie gezegd wordt)
2x 50 marathon plus mtb (voor de off road delen)
Combi 3:
2x 42 mondials (om mee te beginnen)
2x 50 mondials (voor als het wegdek toch een beetje tegenvalt)
2x 57 smart sam plus (overkill?)
Samengevat is het een gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien" en "beslissingsangst"
 
 Vanuit de organisatie wordt niet echt een advies gegeven, behalve dat het handig is als er voor de off road delen minimaal 40mm banden gemonteerd kunnen worden.
Als ik maar 1 type band zou mogen meenemen dan ben ik momenteel erg tevreden met mijn 47 mondials. Op de wegen heb ik niet het gevoel dat ik irritant traag ben en off road weet ik met bagage lekker overeind te blijven. Met zo'n 7500km in het rubber nog niet lek gereden.
 
 Ik ben erg benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen
 
 Alvast bedankt!



 Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika  en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent.
  Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika  en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent.   Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis
 Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis   Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven
 Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven