Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht t shirts - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht t shirts

Ook hier een merino Icebreaker mee als het lang fris moet blijven, maar uiteindelijk vind ik een gewoon dun katoenen T-shirt het fijnst dragen, na het fietsen. Wol blijft wol qua huidgevoel, ook het beste merino.
En wat maakt die paar gram nou uit.
Het voordeel van Merino zou zijn dat je het niet hoeft te wassen. Mijn polyester T-shirt wat ik na het fietsen aantrek hoef ik ook niet te wassen, want normaal beweeg ik mij na het fietsen niet dusdanig dat ik er van ga zweten. En als ik het een keer moet wassen, is het in no-time weer droog. Hoewel een Merino-shirt blijkbaar niet gaat stinken, wordt het zweet er wel door heen getransporteerd. En als je al je spullen in een zadeltas moet proppen maakt 80 gram of 120 gram (en het bijhorende volume) echt wel uit.
Ja katoen droogt slecht, dat is zo. Daarom was ik hem ook nooit. Althans op fietsreis(je)
Bij minimale bagage gaan de onsje tellen idd, hoewel nog meer het pakvolume wat mij betreft.
Wat een hoop mooie reacties. Dat helpt me echt. Heb nu twee merino wol shirts besteld.
Wat betreft duurzaamheid, ik betaal liever meer geld zodat iedereen een normaal leven heeft. Dat kan nooit voor 3 a 4 euro per shirt en ook niet voor 10 euro. Het liefst wil ik een heel goed product waarbij ik de zekerheid heb dat iedereen daar een goede boterham aan verdient en als wisselgeld betaal ik dan als rijke westerling wat meer. Geen probleem mee. Maar ja, hoe krijg je die zekerheid? Voor nu dan maar de gok en bij Icebreaker besteld.
De directie van Icebreaker gaat er dan een mooie BMW van rijden, wellicht (deels) elektrisch want dat scheelt in de portemonnee.
Hoe weet je dat Bert? Kan wellicht zo zijn, ik ken hun wagenparkbeleid niet. Maar door dit zo te schrijven zet je een bedrijf op een bepaalde manier weer. Nogmaals, je kan gelijk hebben maar als je dat niet hebt dan creëer je een sfeer op basis van gevoelens. Daar ben ik zelf niet zo van. Liever de feiten.
Komt bij dat ik het prima vind dat er een mooie BMW gereden wordt zolang de medewerkers daar ook een mooi en eerlijk salaris van krijgen. Er zijn ook goedkope BMW's :lol:
Marco Meijerink schreef:
di 30 okt, 2018 12:00
Wat betreft duurzaamheid, ik betaal liever meer geld zodat iedereen een normaal leven heeft. Dat kan nooit voor 3 a 4 euro per shirt en ook niet voor 10 euro.
Hoe weet je dat dat voor 10 euro niet kan? Het kost immers maar 3 à 4 euro om het shirt te transporteren naar europa, op de markt te brengen, te verhandelen, in de winkels te brengen etc.
Denk je echt dat de overige bedrag van een duurder shirt naar de fabricage gaat? Sorry hoor, maar ik geloof daar geen snars van. Ik ben bang dat er maar een angstwekkend klein deel daarvan naar de man/vrouw/kind achter de naaimachine gaat.
Ga maar na, zelfs als je het loon van een naaister verdubbelt, hoeveel duurder wordt het shirt dan?
Van de 3 à 4 euro van het goedkope shirt gaat in de eerste plaats eenderde naar de eindhandelaar, vervolgens gaat de helft van de rest naar de importeur, dan gaan er transportkosten af....

Wat er echt moet gebeuren is dat er afgedwongen wordt dat in de productielanden betere rechten gelden voor arbeiders.
Leon, het eerlijke antwoord is dat ik het niet weet en ik vermoed jij ook niet. We kunnen beiden wel aannames doen maar daarin schuilt wel een gevaar. Dat maakt het zo lastig.
Volgens mij willen we beiden een prima prijs betalen als er een goede verdeling is kwa opbrengsten. Ik denk inderdaad niet dat dat voor 10 euro kan maar als dat wel zo is, prima.

PS: ik heb hierboven in de vorige post aangegeven dat het niet voor 10 euro kan. Dat is een stelling die ik niet zeker weet. De zin zou moeten zijn: ik denk dat het niet voor 10 euro kan. Met jullie goedkeuring verander ik dat niet meer omdat ik anders het antwoord van Leon vermink

Anyway....nogmaals dank voor de vele tips. Benieuwd hoe de shirts gaan bevallen.
Nee, we weten het niet.
Maar het vreselijke ongeluk in Bangladesh (Rana Plaza) van 2013 gaf wel wat inzicht.

Uit de Volkskrant van toen: “Ook in Rana Plaza werd kleding geproduceerd voor westerse bedrijven, waaronder het Britse Primark, het Spaanse Mango, het Italiaanse Benneton, de Amerikaanse merken The Children's Place en Dress Barn en het Canadese Joe Fresh.”

Nu heb ik even een kort onderzoekje gedaan naar bovengenoemde merken en gekeken wat hun prijsniveau is. Dit onderzoek is vast niet wetenschappelijk verantwoord maar geeft wel een indicatie wat mij betreft. Ik heb daarbij gekeken naar het goedkoopste heren T-shirt, zonder print.
Primark: €2
Mango: €10
Benneton: €13
Joe Fresh: €5

Inderdaad nog steeds geen sluitend bewijs maar je mag er denk ik wel van uit gaan dat hier shirts van 2 Euro en van 13 Euro door dezelfde mensen in elkaar werden gezet. En dat de verkoopprijs dus geen relatie heeft met het inkomen van de werknemers in lage-loon-landen.

Het ongeluk vond plaats in 2013, hopelijk zijn de werkomstandigheden en beloning sindsdien sterk verbeterd.
Misschien een beetje late reactie, maar:

De Merino wollen T-shirts van Icebreaker gebruik ik inmiddels al bijna 20 jaar en naar volle tevredenheid.
In die tijd had ik een buitensportwinkel. De importeur/agent van Icebreaker kwam toen langs met zijn monstercollectie en na zijn verhaal was ik ervan overtuigd dat ik de producten in de winkel moest hebben.
Het boek "Classic tramping in New Zealand" wat ik van hem kreeg staat nog steeds in mijn boekenkast.

Ondanks zijn overtuigende verhaal droeg ik het (gekregen) shirt (voor eigen gebruik) nog niet. Totdat ik bij de Boval Hütte aankwam, bezweet na de wandeling met volle rugzak met klimmateriaal en -touw en overnachtingsspullen voor in de berghut, een shirt van synthetisch materiaal dragend en daardoor, ondanks gebruik van deodorant, vreselijk naar zweet stinkend. En ik vind dat zo vies he... :evil:

De volgende dag hebben we de Piz Morteratsch beklommen en zijn daarna afgedaald om te overnachten (en te douchen!!) in de jeugdherberg in Pontresina.
In mijn auto had ik wat reservemateriaal en reservekleding, waaronder het Merino shirt van Icebreaker. Toen toch maar eens dat Merino shirt aangedaan (na het douchen) en het kriebelde niet eens, want die gedachte hield mij tot dan toe tegen om het shirt te dragen.

De volgende dagen met beklimmingen heb ik het Merino shirt gedragen, geen gestink en redelijk snel droog tijdens het gebruik.

Inmiddels heb ik er meerdere shirts van, waaronder een poloshirt. Deze draag ik graag na het fietsen. Omdat ik 'm na het fietsen draag hoef ik 'm ook eigenlijk niet te wassen tijdens mijn vakantie. De praktijk is dat hij na een week wel met de andere spulletjes in de wasbeurt meegaat.

Echt lichtgewicht is het materiaal niet, er zijn lichtere shirts te vinden, maar ik vind de andere voordelen dan het gewicht groter dan de paar tientallen gram die je wellicht kunt besparen door een synthetisch shirt te gebruiken.
Ik ruik graag wel enigszins fris tijdens mijn vakantie... :D
Bert van Sprang schreef:
di 30 okt, 2018 08:18
Wat weegt zo´n Merino shirt?
Volgens mij had ik dat toch genoemd. De mijne weegt 100 gram.
Ter info: https://www.bontvoordieren.nl/australis ... verkregen/

In New-Zeeland is de praktijk van mulesing al enige tijd verboden. De meeste merino-wol is echter afkomstig van Australië waar mulesing nog een normale praktijk is.

(Het niet toepassen van mulesing is overigens geen garantie op diervriendelijke wol.)

Renaat
Marco Meijerink schreef:
ma 29 okt, 2018 16:28
t-shirts die ik dagen kan dragen in warm weer
Mijn Icebreaker-shirtjes vind ik erg prettig dragen, maar niet bij dertig graden of meer. Dan heb ik liever iets van dun kunststof.
Vliegen mag niet want dat is niet duurzaam
Blijf je dichter bij huis, ook niet goed want we zijn hier wereldfietsers.

Goedkope kleding is niet goed want dat is uitbuiting
Dure kleding is niet goed want het enige dat je daarmee bereikt, is dat de baas er een BMW voor koopt.

Donzen slaapzaak mag niet want dierenmishandeling
Plaats je een foto van je fiets met voor en achtertassen, krijg je te horen dat je zo zwaar beladen bent.

En dan hebben we het nog niet eens over staal/alu, Santos fietsen, Rohloff/derailleur en rolweerstand gehad. :wink:

Het is nooit saai op het WF forum :lol:
eindgebruiker schreef:
di 30 okt, 2018 16:21
Marco Meijerink schreef:
ma 29 okt, 2018 16:28
t-shirts die ik dagen kan dragen in warm weer
Mijn Icebreaker-shirtjes vind ik erg prettig dragen, maar niet bij dertig graden of meer. Dan heb ik liever iets van dun kunststof.
Icebreaker maakt tegenwoordig ook T-shirts van een mix die ze 'Cool-lite' noemen: bestaat uit 52 % merinowol, 35 % TENCEL®, 13 % Nylon. Is zoals de naam het zegt licht en koel, dus geschikt voor warm weer.
Berger schreef:
di 30 okt, 2018 16:29
Vliegen mag niet want dat is niet duurzaam
Blijf je dichter bij huis, ook niet goed want we zijn hier wereldfietsers.

Goedkope kleding is niet goed want dat is uitbuiting
Dure kleding is niet goed want het enige dat je daarmee bereikt, is dat de baas er een BMW voor koopt.

Donzen slaapzaak mag niet want dierenmishandeling
Plaats je een foto van je fiets met voor en achtertassen, krijg je te horen dat je zo zwaar beladen bent.
Dat heb je goed onthouden, bravo! :wink:
_Peter_ schreef:
ma 29 okt, 2018 22:33
Zie net dat de aangehaalde merinoshirts van seagale slechts 37% merino bevatten, in hoeverre je dat nog merino mag noemen vraag ik me af, over de draageigenschappen in vergelijking met Woolpower (70%) of andere met een veel hoger percentage merinowol kan ik me niet uitlaten, ik heb er alleen wel vraagtekens bij. Die Woolpower truien zitten wel erg lekker (zowel de dunne als de wat dikkere) (ook direct op de huid)
Die shirts bestaan verder grotendeels uit tencel, wat gemaakt is van eucalyptusbomen. Net als merinowol gaat dit niet stinken en droogt het snel, maar de combinatie van die twee stoffen schijnt extra verkoelend en zacht te zijn. Tot zover het reclamepraatje dat ik te horen kreeg toen ik deze lente onderweg naar Corsica eens ging kijken bij de Seagale-winkel in Toulon. Hoe veel daar allemaal van waar is weet ik niet, behalve dat de shirts mij dus beter bevallen dan die van Icebreaker en tot nu toe minder snel gaatjes lijken te krijgen.
Berger schreef:
di 30 okt, 2018 16:29
Vliegen mag niet want dat is niet duurzaam
Blijf je dichter bij huis, ook niet goed want we zijn hier wereldfietsers.

Goedkope kleding is niet goed want dat is uitbuiting
Dure kleding is niet goed want het enige dat je daarmee bereikt, is dat de baas er een BMW voor koopt.

Donzen slaapzaak mag niet want dierenmishandeling
Plaats je een foto van je fiets met voor en achtertassen, krijg je te horen dat je zo zwaar beladen bent.

En dan hebben we het nog niet eens over staal/alu, Santos fietsen, Rohloff/derailleur en rolweerstand gehad. :wink:

Het is nooit saai op het WF forum :lol:
Je vergeet schijfremmen vs hydraulische velgremmen... :lol:
Vorige week tijdens storm en regen veerbootovertocht gedaan over de Elbe. Ik moest mijn fiets op het dek vasthouden anders waaide die weg, kopje koffie in de warme kantine zat er niet in. In plaats daarvan kreeg ik hele golven koud rivierwater over me heen. Ik had enkel een fietsshirt en een icebreaker merino 200 shirt aan, en was helemaal doorweekt bij 9° en moest daarna nog op blote voeten door de overstroomde kade lopen. Maar zonder omkleden was ik na een uur fietsen alweer een beetje droog en op temperatuur. Erg fijne goede kleding! En het fietsshirt gaat na een dag vies stinken maar het merino shirt kan ik na een week fietsen nog steeds gebruiken en heb het nog steeds niet gewassen.
Niemand op t idee gekomen om even bij Icebreaker te kijken wat hun beleid is? Om Marco gerust te stellen dat ie de juiste, duurzame, shirts heeft gekocht;

https://eu.icebreaker.com/en/our-story/philosophy.html


groeten en fiets ze, BertV