Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Italie, hoe kom ik daar het handigst? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Italie, hoe kom ik daar het handigst?

"Maar goed, ieder zijn fratsen."
's-Hertogenbosch of Den Bosch, Dusseldorp of Dusseldorf?
Wat moet het fijn zijn je over zoiets druk te kunnen maken.
willem.m schreef:
di 23 okt, 2018 09:41
bert sitters schreef:
di 23 okt, 2018 09:02
willem.m schreef:
di 23 okt, 2018 08:01
...en vergelijkbare mogelijkheden zijn er met de Flixbus.

P.S.
Het is Düsseldorf, niet Dusseldorp...
De oudste naam van deze stad is echt Dusseldorp.
Als we zo gaan beginnen dan is het einde zoek. Jij woont dan zeker in Amstelredam, Lille is Rijssel, Nijmegen wordt Ulpia Noviomagus Batavorum, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dusseldorp vind ik nogal kinderachtig staan, en doet mij denken aan Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek. Maar goed, ieder zijn fratsen.
Wat is de latijnse naam van Dusseldorp? Dorp of Dorf: het klinkt allebei even kneuterig. De naam Dusseldorp kom je alom tegen en niet alleen bij sloopbedrijven.
willem.m schreef:
di 23 okt, 2018 08:01
...en vergelijkbare mogelijkheden zijn er met de Flixbus.

Met de trein vertrek je om 07:00 uit Amsterdam en ben je om 15:39 in Muenchen. Heb je nog alle tijd om de stad te bezoeken.
Vanuit Amsterdam gaat er alleen een nachtbus naar Muenchen. Je bent dan 12 uur onderweg.
Dagbussen kan met een overstap, maar dan ben snel 15 tot 18 uur onderweg.

Ik vind de Flixbus prima, maar voor afstanden tot zo'n 600 km.
bert sitters schreef:
di 23 okt, 2018 10:22
Wat is de latijnse naam van Dusseldorp? Dorp of Dorf: het klinkt allebei even kneuterig. De naam Dusseldorp kom je alom tegen en niet alleen bij sloopbedrijven.
Dat is dan zeker niet de 'oorspronkelijke naam' want de Romeinen waren daar ook niet de eersten, om maar eens het ridicule aan te geven van alle berichten, ook nieuwsberichten in de media, dat iets dat nu is 'eigelijk' niet het oorspronkelijke is.

In den beginne was er namelijk niet veel, welke overtuiging je ook aanhangt.
Iemand vraagt naar een handige en voordelige manier om in Toscane te komen. Een paar reacties later moet vliegen in Europa verboden worden, wordt voorgesteld van de heenreis een korte vakantie met terrasbezoek te maken, mag Düsseldorf wel of geen Dusseldorp heten en uiteindelijk was er "in den beginne niet veel". :cry:
Wat doet dat met je, Peter?
peter de rijk schreef:
di 23 okt, 2018 11:17
Iemand vraagt naar een handige en voordelige manier om in Toscane te komen. Een paar reacties later moet vliegen in Europa verboden worden, wordt voorgesteld van de heenreis een korte vakantie met terrasbezoek te maken, mag Düsseldorf wel of geen Dusseldorp heten en uiteindelijk was er "in den beginne niet veel". :cry:
Topics in dit forum zijn als mijn navigatie zonder GPS apparaat, het komt overal, en soms zelfs per ongeluk op de gevraagde bestemming...

a. Ik denk dat in het algemeen, als je zo goedkoop mogelijk wil gaan zonder te vliegen, flixbus en drie maanden van te voren geboekte treinkaartjes het voordeligste zijn. Handig zal het haast nooit zijn want je stapt minstens een paar keer over.
b. Snel ga je per definitie met het vliegtuig.
c. 42
Ik ben al verscheidene malen gebruik gemaakt van https://www.cycletours.nl/bestemmingen-fietsbus/
Ze hebben bestemmingen in Italie Siena en Tuono (= Toscana), maar wij hebben dit jaar tussen Bled (Slovenie) en Nauders (Oostenrijk) door Italie gefietst, kan dus ook.

't Is niet de allergoedkoopste formule (heen en terug zit je toch al snel aan 250 EUR p.p) maar verder zie ik vooral voordelen.

- Steeds vriendelijke behulpzame chauffeurs die mij verstaan (dat was bij Eurolines wel even anders)
- Vertrek en aankomst is steeds netjes op tijd, en als er iets anders loopt wordt dat netjes gecommuniceerd
- De fietsen worden met de nodige zorg in een apart fietsenrek opgeborgen.
- Het rijden gebeurt 's nachts waardoor je geen twee fietsdagen verliest
- Soms zit de bus stampvol, soms is ze bijna leeg, maar ze rijdt altijd.
- Het zijn comfortabele bussen met veel beenruimte
- Op de bus zitten met medefietsers is tof
Ik meen dat die bussen niet meer rijden in september als OP wil gaan.
Wat is er eigenlijk mis met vervoer met eigen auto? Doet niemand dit? Ik snap dat het niet de meest milieuvriendelijke methode is, en ook behoorlijk inspannend en misschien ook niet de goedkoopste, maar het geeft je wel alle vrijheid om een mooi beginpunt te kiezen en meerdere rondjes te doen.
Niet dat ik op dit moment van plan ben om volgend jaar naar Italië te gaan, ben ik wel benieuwd naar tips en adviezen voor gaan met eigen vervoer (de auto dus)
Jawel, heb ik gedaan. In Frankrijk en Italië welteverstaan. Naar je camping rijden die je thuis al hebt uitgezocht op de mogelijkheid om er twee - drie weken je auto te mogen achterlaten. Werkte prima. Soms met achterlaten van een sleutel, omdat de camping op een overstroomgebied stond. Ze moesten de auto's kunnen weghalen als dat nodig was. Moet je er maar op vertrouwen dat ze 'm niet gaan gebruiken voor een ramkraak ofzo :wink:

Maar voor ons gaf dat het minste gedoe en de meeste vrijheid.
Ik deed dat vroeger ook: met de fiets in de auto naar Zuid-Frankrijk of de Alpen. Met de auto is natuurlijk het meest flexibel, en met een muziekje aan best prettig. Ik zou het nu echter geen pretje meer vinden om zo'n lang stuk in mijn eentje te rijden (remember: de TS* reist alleen)- dat gaat dan toch in 2 dagen. Als je dan in dezelfde tijd voor minder geld per trein of bus kan kunt reizen zonder zelf te hoeven rijden... Keuzes keuzes...

*) Waar is de TS eigenlijk?
Hier de TS.
Verrassend aantal reacties op mijn vraag, hartelijk dank daar voor!
Er ontstaan zelfs ook andere bijzondere discussies.

Op dit moment neig ik naar de laatste reacties, met de auto.
Trein, vliegtuig en flixbus lijken me toch wel wat gedoe, helemaal met een fiets mee.
Overstappen, wachttijden, reis naar vertrekpunt (ik woon in Groningen)
In 2 etappes naar Italie rijden lijkt me te doen en dan hou ik het leuk. (zonder nachtwerk)
Ik heb een klein zuinig autootje, de fiets past er net in.
Met de auto geeft mij toch het meest vrije gevoel.
Het liefst vertrek ik met de fiets vanuit huis, zoals afgelopen zomer naar Scandinavie.
Maar daar is dan te weinig tijd voor.
Het milieu is toch een hot item hier merk ik, zelf heb ik nog nooit in een vliegtuig gezeten...
Het duurt nog even dus ik sta open voor nog een paar goeie tips!
Ik heb de voors en tegens van autovervoer, en tips, die op dit forum langskwamen wel eens samengevat: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... stransport
Ik heb gevlogen met Transavia van Schiphol naar Pisa, retour, fiets mee en het ging uitstekend. Ik woon ook in prov. Groningen maar gewoon doen! De snelste en makkelijkste manier om in 'bella Italia' te komen. Daar door het mooie Toscane rondgetoerd met een treinreis van Siena naar Rome en terug. Redelijk goedkoop. Je kan bijvoorbeeld daar in een restaurant al voor 10 euro je buik vol eten. Overnacht in jeugdherbergen (ostelli) van de AIG, gemiddeld voor 19 euro incl. ontbijt per nacht! Prima verblijven, schoon en netjes. Ik denk er nog vaak aan. Hieronder een door mij op de computer getekende fietsroutekaart van Toscane. De groene symbolen huisje-met-boompje zijn jeugdherbergen. Niet afgebeeld is een treinreis van Siena naar Rome, waar ik nog twee dagen verbleef. Totaal 509 km gefietst. Twee lekke banden en twee gebroken spaken meegemaakt.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 okt, 2018 11:11
Redelijk goedkoop. Je kan bijvoorbeeld daar in een restaurant al voor 10 euro je buik vol eten. Overnacht in jeugdherbergen (ostelli) van de AIG, gemiddeld voor 19 euro incl. ontbijt per nacht!
Die restaurants moeten dan wel echte Geheimtipps zijn, Martin. In mijn recente ervaring is Toscane een van de duurste streken van Zuid-Europa, vooral ook omdat horden Duitse toeristen met volle portemonnees de prijzen in de horeca voortdurend blijven opdrijven.
Vorig jaar zijn wij in de meivakantie met de auto met twee fietsen achterop de fietsendrager en 1 fiets in de auto naar Val d'Adige gereden, ten oosten van het Lago di Garda. Hier hebben we een rondje gereden om weer bij het zelfde punt uit te komen, een stukje Reitsma route en verder langs het Lago di Garda.

De door Leon genoemde nadelen herken ik, de tips ook, maar ook zeker de voordelen en die wegen wat mij betreft wat zwaarder.
Zou ik alleen naar Italië moeten reizen, dan zou ik zeker de trein overwegen.

Voor wat betreft de "Geheimtipps" heb ik de ervaring dat je juist niet op bekende routes, in grotere plaatsen, etc. moet zijn, maar in afgelegen slaperige dorpjes met vaak maar één restaurantje, of een "Ristorante" die je zomaar in the-middle-of-nowhere tegenkomt.
Dat heeft bij ons nog wel eens voor zeer aangename verrassingen gezorgd! :D

Veel plezier in Bella Italia!
peter de rijk schreef:
ma 29 okt, 2018 10:11
Martin E. van Doornik schreef:
za 27 okt, 2018 11:11
Redelijk goedkoop. Je kan bijvoorbeeld daar in een restaurant al voor 10 euro je buik vol eten. Overnacht in jeugdherbergen (ostelli) van de AIG, gemiddeld voor 19 euro incl. ontbijt per nacht!
Die restaurants moeten dan wel echte Geheimtipps zijn, Martin. In mijn recente ervaring is Toscane een van de duurste streken van Zuid-Europa, vooral ook omdat horden Duitse toeristen met volle portemonnees de prijzen in de horeca voortdurend blijven opdrijven.
Ik sluit me bij Edwin aan. Je moet juist onopvallende plaatsen opzoeken waar de toeristen doorgaans niet komen. Niet zoals in Firenze (Florence), San Gimignano of het drukke centrum van Siena en dergelijke. Zoek desnoods een restaurant of bar op aan de rand van de stad. Het gebeurde weliswaar in 2006, maar toch.... Zorg wel ervoor dat je je fiets zo neerzet, dat je hem door het raam kan zien.

Afbeelding
Een rekening van een ristorante in Tavarnelle val di Pesa: een glas melk, twee ciabatta's en een bord heerlijke basilicumsoep. Minestrone is gewoon Italiaans voor soep. Genoeg om een bolle maag van te krijgen.

Afbeelding
Twee aardige pizzabakkers in ristorante Fontebecci in Siena. Ook heb ik daar voor € 9,80 heerlijk gegeten! De keuken van de 'ostello' in Siena was in verbouwing en daar werd ik erheen verwezen.

Dit is hier: vanuit het noorden Siena binnenfietsend, kom je er zo makkelijk langs. https://www.google.nl/maps/@43.3419818, ... 312!8i6656
Ik was vorig jaar nog in Italie, maar eten en drinken(vooral koffie!) is nog erg goedkoop. Zelfs in de grote stad, iets van het gebaande pad, zijn nog voldoende restaurantjes te vinden, goedkoper dan in een willekeurig "Wapen van Huppeldepup" in Nederland...
Maar als ik dan toch die geheimtip mag geven: Eet in een trattoria! Zeker in kleine dorpjes super! Vaak geen kaart maar dan "krijg je wat er is". En dat is altijd goed.
gios schreef:
ma 29 okt, 2018 13:51
Ik was vorig jaar nog in Italie, maar eten en drinken(vooral koffie!) is nog erg goedkoop. Zelfs in de grote stad, iets van het gebaande pad, zijn nog voldoende restaurantjes te vinden, goedkoper dan in een willekeurig "Wapen van Huppeldepup" in Nederland...
Maar als ik dan toch die geheimtip mag geven: Eet in een trattoria! Zeker in kleine dorpjes super! Vaak geen kaart maar dan "krijg je wat er is". En dat is altijd goed.
Helemaal mee eens, dus zoiets als niet op een duur terrasje in Amsterdam centrum of Parijs „75" (zoals op de Franse nummerplaten) gaan zitten maar in een snackbar of zo in een buitenwijk belanden....

Afbeelding
Een onopvallende bar of ‘trattoria’ (met geen enkel tekst op de pui) in Borgo-a-Buggiano, met ervoor druk pratende Italianen, waarbij hun verheffende stemmen twee straten verderop te horen waren…. Gewoon binnen lopen…. koffie gedronken en lekker brood gegeten voor maar 85 eurocent!
Bella Italia, prachtig fietsland!