Hè, gelukkig, een ouderwetse zadel-discussie.
Na vroeger op om het even welk zadel gefietst te hebben (bijv. met niet meer als een zwembroek als fietsbroek 2500 km op iets antieks met veren) ... kwamen de modernere zadels.
Mijn standaard Bridgestone zadel voldeed, later bleek een gelijk uitziend Hema zadel zelfs beter, het Hema-zadel had een minder "scherpe" achterrand (die achterrand is een vaak vergeten onderdeel van het fietszadel).
Vervolgens kwam de mode van de gel-zadels. Avocet gelzadels .... zat lekker maar teveel gel dus voor de vakantie-fietser een "broeinest". Onze zitvlakken werden gevoeliger als de prinses op de erwt.
De geen drukpunten-overal druk oplossing lijkt leuk maar als je wat langer fietst dan knijp je alle bloedvaten af, als je vakantie-fietst is het dus alle dagen raak want warm en lang endan nog warmer etc.
Toen nieuwere - en in onze ogen erg dure - Avocet O2 40M & 40W ... eindelijk een zadel dat hard was zonder te hard te zijn, en een zadel dat steun gaf zonder drukpunten en zonder de géén drukpunten overal druk. Glad zonder glibberig te zijn en smal genoeg om ook dikke dijen voldoende ventilatie te bieden.
Later ... verkocht Halfords de Avocets (in verschillende uitvoeringen) ineens ook, en veel goedkoper - denkelijk hadden ze een of andere voorraad opgekocht.
Alleen ... de Avocets waren te mooi, te licht. De titanium-railtjes maken de zadels leuk licht ....echter, vroeger of later breken de railtjes, en ze breken natuurlijk op een onverwacht en weinig handig moment.
Als ze nu alleen bij mij braken ... dan was het mogelijk mijn overgewicht, maar ook bij mijn wederhelft breken de railtjes (ze breken wel iets minder snel).
Misschien moet ik eens de truuk onder de knie krijgen hoe je goedkope zware maar degelijke railtjes onder een oud Avecet-dek krijgt .... er liggen hier nog een paar Avocetjes.
Daarna de SQ-lab eens uitgeprobeerd, misschien iets te optimistisch een lekker brede variant (want de Avocet O2 40W paste mij ook), daarna voor mijn wederhelft ook ... de SQ lijkt heel solide .... maar bij ongeveer ieder weer geeft de SQ weer drukpunten, de bovenzijde is te plat, ook iets te stroef, en de neus nogal breed.
Het was zelfs zo erg dat ik uitendelijk ergens langs de Marne een tamelijk willekeurig semi-race zadel kocht en dat bleek al beter als het SQ zadel.
Sinds niet al te lang een Selle Italia bij de Decathlon gehaald, iets met een leren dek en een "hygiène-sleuf".
In ieder geval is dit weer een zadel met de juiste minimaal groeve gladheid en met de juiste niet helemaal harde hardheid, alleen wat smal voor mijn brede bekken in de dwarsrichting toch duidelijk te bol, en zeker te smal voor het bekken van mijn wederhelft.
En nu ... zouden er nieuwe en goede Avocet 02 40M & 40W zijn (de Avocet 02 40R, de race-versie leek mij aan de smalle kant, en vooral te lang) ... dan kocht ik ze direct weer ... iedere paar jaar nieuw is vervelend maar te overzien ... fiets-comfort is onbetaalbaar.
Je zou toch denken dat er voor de randonneur en andere lange-afstandsfietsers toch wel een markt voor goede zadels zou zijn maar het valt tegen. De echt sportieve lange-afstandsfietser kan ook wel toe met een semi-race-zadel maar als je ook maar iets meer overeind zit en dus deeltijd wat meer IN het zadel dan heb je een voldoende breed zit-gedeelte nodig maar wel een zitgedeelte met een zekere dwarse bolling ... en zulke zadels zijn zeldzaam, of misschien zelfs afwezig in de markt.
BSM