Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Col du VAM in Drente - Forum Wereldfietser

Col du VAM in Drente

Leuk nieuws voor noorderlingen: Drente heeft er een col bij, of liever: heeft een berg. De Col du VAM is maar liefst 4800 cm hoog. Nu hoef je vanuit het noorden ineens een stuk minder ver te gaan om een berg te fietsen. Zijn er al ervaringen?
https://www.dvhn.nl/drenthe/Video-vlieg ... 82513.html

4800 cm, was op WNL:
Afbeelding
Toch een lekker oefenbultje :)
Zuurstof happen dus. Om hoogteziekte te voorkomen luidt het devies om niet in 1x omhoog te fietsen, maar eerst enkele dagen in Friesland of Groningen te acclimatiseren, en niet op de top te overnachten.

Ik fietste afgelopen zaterdag in Zuid-Saksen, waar men een mtb-parcours gaat aanleggen over alle veertien achtduizenders in de buurt aldaar - net zoals in de Himalaya (8000 decimeter, wel te verstaan).
Ach, het is een beginnetje.
eindgebruiker schreef:
do 18 okt, 2018 10:06
Ach, het is een beginnetje.
Ik heb destijds nog eens uitgerekend hoe lang - uit te drukken in decennia - je vrachtauto's in een file moest laten rijden van de Hoge Venen naar Flevoland op een nieuw aan te leggen driebaans snelweg, die uitsluitend bedoeld is om op elke strook elke 10 seconden 35 ton grond 24/7/365 te laten rijden. Maar de meest simpele dingen uitrekenen werd ook toen al kennelijk niet meer succesvol onderwezen op de lagere school.
Een col is een klim, waarbij het hoogste punt van de weg gelegen is tussen twee hogere punten. En dat kunnen ook, aan beide zijden, twee hopen aarde zijn van 2 meter hoog. Indien dit niet het geval is, dan gaat het om een côte. Côte de Vam, dan.
Daarom is de Mont Ventoux geen col.
sjefke schreef:
za 20 okt, 2018 20:43
Een col is een klim, waarbij het hoogste punt van de weg gelegen is tussen twee hogere punten.
Een zadelpunt dus.

En daarom is de Bonnette een cime. :shock:
Ach, in het vlakke Nederland heet elke bult waar je over of langsaf of op fiets dus een col. Misschien hebben wij meer woorden voor slecht weer dan de Fransen, maar die zullen als het zo doorgaat met de droogte wel in vergetelheid geraken.
Nederland kent slechts een col en dat is de Pas van Wolfhaag op 271 meter. We moeten dit punt wel delen met Belgie, want deze pas ligt precies op de grens.
En toch ben ik best blij, want klimmen is toch heel wat anders. Op vakantie vind ik het altijd een belangrijk en leuk onderdeel van het fietsen, maar de eerste paar keer is toch meestal wel afzien. Een plek waar je dat wat kunt oefenen is dan mooi meegenomen. In het verleden ben ik om die reden wel eens een dagje Holterberg gaan doen.
Vandaag 4x de col du VAM beklommen :wink:
Afbeelding
In 7 km 170 hoogtemeters afgelegd, leuk op en af parcours, met steile maar korte klimmetjes, max 15%.

Afbeelding
Er zijn veel stukken eenrichtingsverkeer

Afbeelding
Op de top is nog een kort steil stukje met kasseien

Afbeelding
Bovenop de col ruik je de karakteristieke geur van een vuilnisbelt :lol:

Afbeelding
De oude klim is het langst en steilst

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard staan de paden met rijrichting nu ook al op OSM:
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.7910/6.5250
Er is natuurlijk maar één reactie mogelijk: 8)
En? Kommetje gereden? Nu is je kans.
Marco Meijerink schreef:
zo 21 okt, 2018 19:47
En? Kommetje gereden? Nu is je kans.
Nou nee, ik doe niet mee aan die onzin. Gebruik wel Strava maar alleen voor handige toepassingen als Relive.cc en Veloviewer.
vam.png
Vorige week rondje VAM berg gedaan, moet zeggen dat ze het leuk gemaakt hebben en het was er gezellig druk met allerlei jeugdgroepen die er aan het trainen waren.
Over een week of drie heeft Drenthe er nog een col bij, de Muur van Emmen 8)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169597 ... mooie-berg
Gisteren de Muur van Emmen verkend, was eigenlijk nog niet geopend maar er kon al gefietst worden. Mooi rondje, wel wat kort maar met een pittige helling.
https://osm.org/go/0GWrGZXN0-?m=
rwgps.jpg
IMG_2092.JPG
G0034080.JPG
G0044167.JPG
G0044179.JPG
Ik ben benieuwd hoe druk het op dit fietspad gaat worden: fanatieke stravatijgers, knooppunt-rijdende ebikers, ouders met kinderwagens, honden met hun baasje.... Of hebben groepen recreanten een eigen pad?
Wandelaars hebben hun eigen paden. Maar alle fietsers moeten het doen op dit smalle stukje asfalt, er waren nog geen richtingsborden aangegeven maar die gaan er ongetwijfeld nog komen. Ik denk dat het qua drukte wel mee zal vallen, als je een paar keer de bult bent opgefietst heb je het wel gezien :wink: