Additionally, paste this code immediately after the opening tag: in bergen met volle bepakking - Forum Wereldfietser

in bergen met volle bepakking

Heeft er iemand praktijkervaring in het ('rustig') fietsen met een pedelec

- met of een Bosch Active Line Plus motor
of een Shimano Steps E6000 motor

- op geasfalteerde wegen in bergachtig gebied (zoals Alpen of Pyreneeën)

- met volle bepakking, 20kg bagage of meer?

In welke ondersteuningsstand fiets je meestal?
Houdt de motor lange en/of steile beklimmingen vol?
Wat is de te verwachten actieradius?
Voor ervaringen met E bikes moet je bij anderen zijn, al denk ik dat de situatie erg zal verschillen van fiets/accu tot fiets/accu, en van berg tot berg. Een ding weet ik wel van omhoog fietsen op louter spierkracht: klimmen is een strijd tegen de zwaartekracht, en hoe minder eigen gewicht en bagage je bij je hebt hoe beter het gaat. 20+ kg bagage is veel, zeker in de bergen, en ook niet nodig. Ik denk dat je bij een zomerse solotocht in Europa het prima met 12-15 kg kunt redden, en dat die ondergrens van 12 kg niet super moeilijk te bereiken is zonder comfort verlies. Daaronder wordt het een ander verhaal met een combinatie van flink duurdere uitrusting en/of echt minder comfort.
Wim,
Als dit de Dirk van Hulle is die ik ken is het aantal berichten dat op zijn naam staat ietwat bedrieglijk als je daaraan zijn fietservaring zou willen aflezen.
Zelf heb ik geen e-bike-ervaring.
Heel veel van invloed is wat kan jezelf aan vermogen, hoeveel Watt leveren. Speel met deze site . Om jouw vermogen aan de weet te komen doe je de test die zij voorstellen. Dus 20 min fietsen met het idee veel sneller wil ik niet fietsen, dat hou ik geen uren vol, dan kijk je hoeveel km je hebt afgelegd. De vakjes invullen en kijken wat er gebeurd wat je tekort komt moet de accu leveren.

Ook is gespeeld. Uw massa 85 kg, Fiets 15 kg gewonen fiets , gewone band, gemiddelde snelheid op 20 min. 18 km/uur lever je 76 Watt
Uw massa 85 kg Fiets 15 kg gewonen fiets , gewone band, gemiddelde snelheid op 20 min. 30 km/uur lever je 228 Watt. Je doet er 1:30 uur om de Alpe Huez van 13 km op te komen. Dit is te doen voor een geoefende sportieve fietser.

Uw massa 105 kg Fiets 15 kg gewonen fiets , gewone band, gemiddelde snelheid op 20 min. 18 km/uur lever je 90 Watt. Je doet er 4:30 uur om de Alpe Huez van 13 km op te komen.
Uw massa 105 kg Fiets 15 kg gewonen fiets , gewone band, gemiddelde snelheid op 20 min. 30 km/uur lever je 266 Watt.
De watts die je tekort komt om 266-90= 176 Watt moet de accu leveren. Allemaal theorie maar het geeft een indicatie. Mijn gevoel zegt dat je meer watts moet kunnen leveren.
Dan zit je boven op de Alpe je accu is totaal leeg en wat moet je dan op 1600m als de zon niet schijnt. Kou lijden. Watt kan jezelf leveren?
In 2015 fietste ik met mijn nieuwe Idworx Power Rohler via Frankrijk en over de Jura naar Zwitserland. Dan via Bern en Innertkirchen over de Grimselpas naar Andermatt en via de Oberalppas en Chur langs de Rijn terug naar Nederland.
motor: Bosch Active Line; accu: 400 Wh; bagage: ca. 25kg; eigen massa: 80 kg
dagafstanden: tussen de 60 en 130 km.
Op één etappe na was de 400Wh-accu altijd voldoende voldoende. Bij de beklimming van de Grimselpas (25km) was de accu ca. 150 m vóór de top leeg (gewoon even duwen!) Voor deze klim fietste ik vaak in de "turbo"-stand met een snelheid van ca. 10km/h. De motor sloeg nooit af behalve toen de accu leeg was. Boven op de pas in het restaurant bij een kop koffie de accu weer een uurtje opladen en dan aan de afdaling beginnen.
Op mijn volgende fietstochten naar Rome, rondje Andalusië en Denemarken nam ik standaard een reserve accu van 400Wh mee, waardoor je nooit meer bang hoeft te zijn dat in bergachtig gebied de stroomvoorziening een probleem wordt.
DirkVH schreef:
za 20 okt, 2018 10:32
Heeft er iemand praktijkervaring in het ('rustig') fietsen met een pedelec

- met of een Bosch Active Line Plus motor
of een Shimano Steps E6000 motor

- op geasfalteerde wegen in bergachtig gebied (zoals Alpen of Pyreneeën)

- met volle bepakking, 20kg bagage of meer?

In welke ondersteuningsstand fiets je meestal?
Houdt de motor lange en/of steile beklimmingen vol?
Wat is de te verwachten actieradius?
Ik heb ervaring met de e6000 op mijn 25 kilo zware bsp en 95 kilo eigen gewicht. Met een simpele Beck fietstas met daarin een tweede accu, een lader en wat kleding, kwam ik per ongeluk op de posbank terecht dit voorjaar. De nexus 8 moest wel even terug worden geschakeld maar de motor had er geen moeite mee. Mountainbikers werden vrolijk voorbij gefietst (ik was vrolijk, zij waarschijnlijk meer verbaasd of zo).

Ondersteuning is afhankelijk van wat je zelf aan vermogen kunt brengen. Je kan eerst terugschakelen en als dat niet verder gaat de ondersteuning erbij schakelen voor zover nodig. Je gebruikt de ondersteuning dan om het ontbreken van een nog lagere versnelling op te lossen. 250 watt vermogen gevoegd bij je eigen vermogen moet toch voldoende zijn om een flink bergje op te klimmen.
Omdat de motor een middenmotor is, kan ie lekker op toeren komen en wordt ie niet bijzonder warm. Dat is, zeker bij 20 % hellingshoek voor een naaimotor, in voor of achterwiel, wel anders. Die heeft meestal niet het voordeel van een versnelling(eigenlijk vertraging) na de motor.

Actieradius is ook afhankelijk van jouw eigen input. Het begint met jouw actieradius op de e-bike zonder ondersteuning. Als je die weet mag je voor elke 10 wH in je accu een kilometer toevoegen aan je actieradius. Dan heb je een enigszins voorzichtige inschatting. In de bergen zal het minder zijn omdat je tijdens het afdalen energie weggooit bij het remmen.

Ik kan op mijn e-bike met de ondersteuning UIT 60 kilometer per dag afleggen. De accu van 500 wH voegt daar dus minstens 50 kilometer aan toe, dus totaal 110 km. De tweede accu is 418 wH en zal me dan nog 42 km bieden, totaal 158 kilometer.

Natuurlijk kan je het flink rekken door een betere aerodymische houding en bagage. De simpele Beck is daarom al vervangen door tassen die minder afremmen ;-)
Leon schreef:
za 20 okt, 2018 13:01
Wim,
Als dit de Dirk van Hulle is die ik ken is het aantal berichten dat op zijn naam staat ietwat bedrieglijk als je daaraan zijn fietservaring zou willen aflezen.
Zelf heb ik geen e-bike-ervaring.
Leon (& Wim),

Ik werd al eens verward met Dirk Huyghe (http://bikeandtrek.com/)
en in (nog) mindere mate met Raf Van Hulle (http://www.ridethesolarwind.be/), beide Suntrippers.

Maar al ben ik heel wat minder extreem bezig, ik heb toch ook wat fietservaring, samen met Bianca (https://dirkenbianca.wordpress.com/).

Het aantal berichten op mijn naam is inderdaad zo klein omdat ik altijd eerst het antwoord op mijn vraag zoek op het internet, en het dan ook meestal vind (meestal op het fantastische forum van de Wereldfietser) :-)

Groetjes,
Dirk
Ellenberger schreef:
za 20 okt, 2018 21:30
In 2015 fietste ik met mijn nieuwe Idworx Power Rohler via Frankrijk en over de Jura naar Zwitserland. Dan via Bern en Innertkirchen over de Grimselpas naar Andermatt en via de Oberalppas en Chur langs de Rijn terug naar Nederland.
motor: Bosch Active Line; accu: 400 Wh; bagage: ca. 25kg; eigen massa: 80 kg
dagafstanden: tussen de 60 en 130 km.
Op één etappe na was de 400Wh-accu altijd voldoende voldoende. Bij de beklimming van de Grimselpas (25km) was de accu ca. 150 m vóór de top leeg (gewoon even duwen!) Voor deze klim fietste ik vaak in de "turbo"-stand met een snelheid van ca. 10km/h. De motor sloeg nooit af behalve toen de accu leeg was. Boven op de pas in het restaurant bij een kop koffie de accu weer een uurtje opladen en dan aan de afdaling beginnen.
Op mijn volgende fietstochten naar Rome, rondje Andalusië en Denemarken nam ik standaard een reserve accu van 400Wh mee, waardoor je nooit meer bang hoeft te zijn dat in bergachtig gebied de stroomvoorziening een probleem wordt.
Ellenberger,

Da's nog eens een antwoord waar we iets aan hebben!

Jouw ervaringen zijn heel wat positiever dan die van heenenweerfietser (viewtopic.php?t=23454)
Is dat te verklaren omdat jij je Power Rohler iets later gekocht hebt, denk je?

Op de site van Idworx is nu de Idworx Easy Rohler Evo E1 te zien, die toch weer een motor achterin heeft.
Ik vraag me af of die Power Rohler nog te verkrijgen is.

Dirk
Dirk Van Hulle schreef: Leon (& Wim),

Ik werd al eens verward met Dirk Huyghe (http://bikeandtrek.com/)
en in (nog) mindere mate met Raf Van Hulle (http://www.ridethesolarwind.be/), beide Suntrippers.

Maar al ben ik heel wat minder extreem bezig, ik heb toch ook wat fietservaring, samen met Bianca (https://dirkenbianca.wordpress.com/).
Ha, die verwisselfout had ik wel op tijd door. Je lijstje reizen op je blog zeggen echter genoeg.