Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Globetraveller frame upgrade? - Forum Wereldfietser

Koga Globetraveller frame upgrade?

Ik heb jaren op een Koga Globetraveller gefietst. Maar ik kon helaas nooit goed wennen aan de zit tijdens de wat langere ritten en uiteindelijk bleek dat het frame van 60cm iets te groot voor mij is (mijn lengte is ca. 1.75m).

Aangezien de fiets prima is afgemonteerd en ook fijn schakelt (alles Shimano XT) vond ik het een beetje zonde om hem te verkopen voor een bodemprijs. Vandaar dat ik speel met het idee om alleen het frame te vervangen. Lijkt me ook een leuke sleutelklus...

Mijn oog is gevallen op een 56cm Surly Long Haul Trucker frame i.v.m. de flexibiliteit. Wat vinden jullie, is dit een idee of zou ik het juist niet moeten doen?
Naast de kosten van het frame zul je tijdens het omzetten ook tegen uitdagingen aanlopen die je niet met de oude onderdelen kan oplossen en dus ook geld gaan kosten. Is er een mogelijkheid om een passend Koga-frame uit die tijd (2e- hands) op de kop te tikken dan verwacht ik minder uitdagingen.
Ja, waarom niet? Zeker als je ook nog lol in het sleutelen hebt.
Houd er wel rekening mee dat je altijd toch weer meer onderdelen moet kopen dan je aanvankelijk dacht en dat je voor het losse frame dat je over gaat houden niet veel geld gaat krijgen.
En let er op dat de Surly LHT ook een vrij lange bovenbuis heeft. Wellicht kan je het hele probleem oplossen met een ander stuur of andere stuurpen.
het is heel leuk om zelf je fiets om/op te bouwen: doen!
maar kun je een foto plaatsen waarop je zelf fietst en iemand je recht van opzij fotografeert? en waarbij je aangeeft hoe dit qua zit voor je voelt? ik verwacht ook dat er met een stuurpen wel iets mogelijk is, maar het is nu lastig te beoordelen. mogelijk zit je wat ver achter je trapas of zo. je cranklengte scheelt ook ietsje.
de Surly LHT lijkt me een hele leuk frame.
ik heb zelf goede ervaringen met een bepaald type stalen (mountainbike)frame van Giant (Terrago en Granite van bepaald jaar). ik heb er één in maat 22inch (58 cm c-t en 54,5 cm c-c) en die mag je komen proberen/voelen/rijden. stuur me ajb een pb als je dat wilt.
groet! hoogframe
_Peter_ schreef:
vr 19 okt, 2018 23:34
Naast de kosten van het frame zul je tijdens het omzetten ook tegen uitdagingen aanlopen die je niet met de oude onderdelen kan oplossen en dus ook geld gaan kosten. Is er een mogelijkheid om een passend Koga-frame uit die tijd (2e- hands) op de kop te tikken dan verwacht ik minder uitdagingen.
Nog een idee is om een complete tweedehands fiets te kopen met het juiste frame, de
beste onderdelen op je eigen fiets te zetten en de tweede complete fiets weer te verkopen. Zo gebeurt het heel veel.
Het zou best kunnen dat het maar weinig onderdelen zijn die je overzet, maar dat is ook niet erg.
Ik zou ook wel eens een foto van de hele fiets van opzij willen zien plus een met berijder voor de afstelling.