Welke _Belgische_ trajecten kun je zoal noemen die belachelijk vol zijn?
Op het traject dat ik naar Brussel doe, zou een fiets ongeveer twee keer op de drie behoorlijk wat hinder veroorzaken voor de reizigers. Dat is dan 's ochtends. Tijdens de avondspits zou het meer zijn.
Ik heb het hier over gewone fietsen, niet over vouwfietsen, en over de periode die samenvalt met het academisch jaar. Daarbuiten is het vaak wat minder druk.
In sommige treinen heb je een aparte ruimte voor fietsen (reizigers moeten hun plaats niet afstaan, m.a.w.).
Misschien is een Belgische oplossing nog het beste. Het mag niet, maar als het echt niet anders kan, dan mag het wel. Doorgaans houdt ik niet van die Belgische oplossingen, maar ik vrees dat je binnen de realiteit van de Belgische spoorwegen moeilijk een betere oplossing kunt definiëren. Zowel een absoluut verbod als gewoon maar toestaan zullen méér mensen (fietsers en niet-fietsende forenzen opgeteld) op de zenuwen werken.
Beter is hier vanzelfsprekend een relatief begrip. Mensen die van reglementaire helderheid houden, zullen een algemeen verbod of een algemene toestemming beter vinden. Ideaal zou natuurlijk zijn dat treinen massa's plaats hebben voor fietsen op elk moment. Maar dat zal er niet zo snel van komen.
Stel je nu voor dat er geen treinen waren in België. Iemand stelt voor om een openbare dienst uit te vinden ...
Tja, zo is het nu eenmaal niet gegaan. Het is wat gemakkelijk. "Iemand stelt voor om een zgn. "automobiel" uit te vinden ...", etc. Zo kan ik er nog wel wat bedenken.
Je reactie is wat unfair. In Brussel Centraal zijn fietsen erg onhandig omdat het een erg klein station is, met smalle perrons. Wat wil je doen? De buurt afbreken om een groter station te bouwen?