Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Logrono - Girona, ik kom er niet uit - Forum Wereldfietser

Logrono - Girona, ik kom er niet uit

Hoi allemaal,
Vanwege een aantal tegenslagen tijdens onze fietsreis zijn wij genoodzaakt een stuk van onze route sneller te overbruggen,

Wij willen van Logrono naar Girona om daarvandaan naar huis te fietsen over de route van Benjaminse.

Helaas kom ik niet uit het fiets in de trein meenemen. Zijn er mensen die mij meer duidelijkheid kunnen verschaffen? Ik heb uiteraard de wiki al gelezen.
Naar het treinstation van logrono gaan en vragen aan het loket? In de meeste niet-TVG treinen kan een fiets mee, maar de lokale beambten weten dat het best.
Georg schreef:
vr 01 jun, 2018 17:34
Naar het treinstation van logrono gaan en vragen aan het loket? In de meeste niet-TVG treinen kan een fiets mee, maar de lokale beambten weten dat het best.
Thanks!

Dat is natuurlijk het plan, we zijn nu nog een paar dagen verwijderd van Logrono, en aangezien mijn vriendin en ik allebei lichte controlfreaks zijn. Proberen we alvast zoveel mogelijk info te vinden. Daarom vraag ik het hier vast gewoon ter voorbereiding.
Ik kreeg een PB maar denk zet het toch even hier neer misschien zijn er meer mensen die er wat aan hebben.

Hoe hebben wij dit aangepakt;
In Logrono hebben wij een rustdag genomen om alles eens goed te bestuderen. Treinreiswinkel kon ons niet helpen maar uiteindelijk bleek dat in de lange afstandstreinen in Spanje de fietsen volledig uitelkaar moesten. Dat wil zeggen beide wielen eraf, voordrager eraf en eigenlijk in een doos/koffer.
Dit zagen we niet zitten omdat zo'n gedemonteerde fiets in combinatie met een complete set tassen een hoop gedoe gesjouw en gesleep zou worden. Dus na wat rondbladeren op het WWW lazen we een paar keer dat mensen binnen Spanje goede ervaringen hebben met Alsa. Dat is een tourbus operator, ze hebben een kantoor zodat we ook even konden overleggen met de dame achter de balie. De dame vertelde ons dat de fietsen zeker weten mee mochten maar ze moesten wel verpakt zijn.
We hebben dus 3 rollen huishoudfolie gekocht en een rol tape (de supermarkt zit schuin tegenover het busstation. OP de reisdag een uurtje van te voren op het station en daar hebben we de trappers verwijderd, de sturen een kwartslag gedraaid en daarna de boel omwikkeld met huishoudfolie (veilig voor in de magnetron :wink: )
De tassen hebben we allemaal op een berg gegooid, daarmee ga je wel tegen de regels in omdat je geloof ik 2 stuks bagage mee mag nemen.
Uiteindelijk kwam de bus en de mevrouw die ons eerder had geholpen kwam naar buiten lopen om even met de chauffeur te babbelen en hem de passagierslijst te geven, ze wees een keer naar ons en liep toen weer weg.
De bestorming van de bus begon en mensen gooiden hun tassen in de bagageruimte. De aardige chauffeur had speciaal voor ons 1 bagage deur dichtgelaten dus toen ik eraan kwam met fiets 1 deed hij die deur open en daar konden onze fietsen mooi liggen ondersteund door onze tassen.
Uiteindelijk stapten we in en daar hadden we een paar ruime verstelbare stoelen, USB opladers, WiFi en een "inflight entertainment systeem" met engelse films tot onze beschikking.
De bus reed naar Barcelona-noord-treinstation en daar kan je een "lokale trein" naar Girona nemen, de fiets mag dan gewoon mee met tassen erop. Er kwamen redelijk veel fietsen aan boord en ik blokkeerde het gangpad wel een beetje maar toen er twee conducteurs kwamen wringen die zich er gewoon langs en liepen lachend door.

Zo hebben wij de reis gemaakt en ik ben er erg tevreden over!

Bijlagen

Klopt. Alsa rijdt heel prettig tussen allerlei Spaanse steden. Sowieso ook een aanrader voor het overbruggen van saaie stukken.
Geweldig om te weten,
hoe lang deed de bus erover en maakte hij veel stops en wat kostte het aub, en is het goedkoper als je vroegtijdig boekt?
fud0 schreef:
zo 07 okt, 2018 21:11
Geweldig om te weten,
hoe lang deed de bus erover en maakte hij veel stops en wat kostte het aub, en is het goedkoper als je vroegtijdig boekt?
Dat is allemaal op de website van Alsa te vinden (in het Engels) als je daar vertrek- en aankomstplaats invult.
Inderdaad is het makkelijk te vinden op de engelse versie van de website.

Maar wij kwamen op ongeveer 65,- p.p. plus 10,- voor de fietsen. De bus maakte iets van 4 stops om mensen eruit te laten en ongeveer 2 stops bij een tankstation voor een broodje en een drankje.
Alsa is inderdaad vaak een geschikte oplossing. Zo gingen we eens van Sevilla naar Denia, zo'n 800 km in de rechtstreekse nachtbus, ruim 10 uur.
Fietsen gaan in principe altijd mee, mits ingepakt.
Verwacht geen heel snelle reis. Met de hogesnelheidstrein gaat het heel wat sneller, maar die komt natuurlijk niet overal en de fietsen mogen meestal niet mee.