Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen fietskarren. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen fietskarren.

trooper schreef:
do 04 okt, 2018 12:36
Is een oplooprem op de fietskar mischien een oplossing?
Voor welk probleem?
Ik heb vroeger fietskarren gebruikt, zowel tweewieler bak als BOB, en regelmatig met een vriend gefietst met burley kinderkar. Mijn grootste bezwaar met de meeste karren is dat ze veel weerstand hebben, en bij de meeste ook totaal niet nagedacht is over enige aerodynamica. Je levert grofweg 1/3 van de snelheid in (groweg dus ook 1/3 van de dagafstand) en met tegenwind is dat nog erger. Om die reden vind ik ze ongeschikt voor lange ritten. Ander nadeel is dat de loop van de fiets onrustig wordt zeker als de dissel speling heeft of op een ongunstige plek aan de fiets is gemonteerd zoals ter hoogte van het zadel, en zeker met slecht wegdek.
Gebrek aan remkracht was inderdaad ook wel eens een probleem, zeker als je veel spullen in je kar hebt liggen, en zeker als het heuvelachtig werd.
Met een eenwielige aanhanger als de BOB is zowel de weerstand (veel smaller frontaal oppervlak) als de stabiliteit tijdens het rijden een stuk beter beter, maar deze belast de achterkant (of ander punt waar de kar aan verbonden is) van de fiets nogal met torsiekrachten, en bagagecapiciteit is ook beperkter waardoor het nut vgl tassen kleiner is. En bij stilstaan juist niet stabiel. (Destijds) ook alleen te combineren met een uitvalnaaf, dus niet met een versnellingsnaaf. Ik zie dat dat met die TT Mule anders is.
Aanhangers heb ik wel nuttig gevonden om eenmalig grote hoeveelheden spullen te vervoeren waarbij snelheid of dagafstand niet belangrijk was, zeker nuttiger dan een bakfiets daarvoor moeten hebben/regelen.
De topeak vind ik gewoon niet mooi qua uiterlijk . Je zult misschien denken : Wat kan nou het verschil zijn tussen de ene enkelwiel- en de andere enkelwiel aanhanger wat betreft uiterlijk ? Nou het blijft natuurlijk persoonlijk maar ik vind de vergelijking te maken met het verschil in uitstraling tussen die van een Lada of die van een een Ferrari . Daarnaast ook gewoon geen fan van aluminium , ik denk aan de flex van alu en het maken van dikke / vreemde buizen om enigszins stabiele constructie te verkrijgen . En de kleur is gezellig ( niet dus ) zwart . Tot zover mijn meningen . Ook schijnt het parkeren in schaar-stand niet te gaan met een topeak . . En er zit sowieso geen vering op . .
Als ik de reacties hier tot nog toe lees denk ik dat mijn eisen niet zo hoog liggen.
Een voorbeeld ... ooit had ik een hondenkar laten maken (tweewieler), volledig uit aluminium, helemaal dicht op vier "venstertjes" uit alu geperforeerde plaat na.
Ik weet de maten alsook gewicht niet meer van dat ding maar iets van 70cm breed, 100cm lang en 70cm hoog zal ze zeker geweest zijn (foute inschatting gemaakt bij tekenen plan) ... de praktijk wees dus al snel uit dat die kar wel wat groot was bemeten, waardoor ook zwaar dus.
Echter heb ik steeds met veel plezier 2 maal per week met een Bouvier van 37 kg in de kar een afstand van 25 km gefietst, dat ding bolde tot mijn grote verbazing erg goed naar mijn eisen.
Een tochtje van 25km maken lijkt me idd geen probleem. Maar voor langere tochten zoals fietsvakanties vind ik het toch wel een ander verhaal. Aan de andere kant, wil je je 37kg hond ermee vervoeren, dan heb je vaak geen andere opties. Een 15kg hondje kan nog wel achterop.

Die Top Peak kar die je zelf noemt lijkt me nog het beste type aanhanger voor lange ritten. In detail ken ik ze niet maar de BOB lijkt me vergelijkbaar.
bast1aan schreef:
do 04 okt, 2018 19:58
Een tochtje van 25km maken lijkt me idd geen probleem. Maar voor langere tochten zoals fietsvakanties vind ik het toch wel een ander verhaal.
Inderdaad, vandaar dat het nu eerder ga zoeken bij eenwielers.
C Deckers schreef:
do 04 okt, 2018 18:10
De topeak vind ik gewoon niet mooi qua uiterlijk .
Dat is (voor mij althans) bijzaak, belangrijker zijn prestaties, gebruiksgemak en kwaliteit.
Dat kan ; niet iedereen stelt even hoge eisen . Ik heb ook eens een karretje gemaakt van plaatmateriaal voor achter een elektrische step/brommer , wel beduidend kleiner en ik vond hem mooi maar het rijden ging 'm minder af helaas : door het getrek en duw raakte ook de ' EV ' van slag :-) , en de wieltjes begaven het tijdens het testrijden al volledig ! Tsja ; ik raak off topic . . maar succes bij het maken van de keuze .
https://www.youtube.com/watch?v=vfspcEDiYiU (op 0.40) :wink:
Voordeel voor vervoer hond: lage instap.
Ik onderschrijf de hiervoor genoemde voordelen van de Bob (in mijn geval de Yak). Ik wil er nog aan toevoegen dat de stalen Bob trailer erg stevig en betrouwbaar is. Ik heb er al een 10-tal wekenlange vakanties, vaak in bergachtig gebied en soms off road, mee achter de rug. Daarbij is hij vaak ongetwijfeld hardhandig door bagage afhandeling op vliegvelden gegaan. Nooit is er iets beschadigd tot dit jaar. Ik kon niet snel genoeg achteruit de tram verlaten in Seattle en forceerde de dissel. Ik heb hem vrij gemakkelijk tussen een hek recht kunnen buigen.
Op het vliegveld haal ik de dissel en het wiel er af. Die gaan in de fietsdoos of in de Bobtas. Een stuk buisisolatie rond de achtervorken, de tas met sjorband er in vast en de kar met tas is een stuk ruimtebagage (geen odd size). Het enige zwakke puntje van de kar vind ik de borgveren bij de uitvalnaaf. Als je de veer los maakt, hangt hij met een rubber strip aan de dissel. Het gebeurde me dat de veer ergens achter bleef haken toen ik de kar van de uitvalnaaf tilde. De strip brak en de veer werd afgeschoten. Ik heb toen een uur in het hoge gras gezocht voor ik hem vond. Sindsdien heb ik ze beter vastgemaakt en heb ik een reserve bij me.
Het is wat overdreven om te stellen dat de Bob mijn relatie heeft gered, maar hij neemt zeker spanningen weg. Op tochten met mijn vriendin, verveelde ik me door het lage tempo en was het voor haar vervelend dat ze zo moest afzien om me bij te houden. Met de Bob kunnen we de bagage zo verdelen dat de snelheden ongeveer gelijk liggen. Bij zware omstandigheden kan ik zo nodig vijf Ortliebs (één bovenop de Bobtas) nemen zodat zij zonder bagage kan rijden.
bast1aan schreef:
do 04 okt, 2018 17:55
....Mijn grootste bezwaar met de meeste karren is dat ze veel weerstand hebben, en bij de meeste ook totaal niet nagedacht is over enige aerodynamica. Je levert grofweg 1/3 van de snelheid in (groweg dus ook 1/3 van de dagafstand) en met tegenwind is dat nog erger. Om die reden vind ik ze ongeschikt voor lange ritten....
Ik vind dit zwaar overdreven! Ik heb één keer de Great Divide route (ca. 5000 km) met BOB trailer gereden en één keer in omgekeerde richting met tassen. Ik schat het verschil op hoogstens 10%. Ik vermoed dat qua aerodynamica een fiets met BOB-aanhanger zelfs minder luchtweerstand heeft dan een fiets met voor- en achtertassen. Ik leid dit af uit snelheidsverschillen bij afdalen zonder bijtrappen.

Ik ben het wel eens met de opmerking over torsiekrachten. Op een wegdek dat naar opzij sterk afloopt, merk je dat het BOB wiel een iets lager spoor kiest dan je achterwiel. Als je niet oplet, wordt je fiets dan omver getrokken. Ik ben zo een keer of vier op mijn gezicht gegaan. Goed beladen van de BOB (zwaartepunt laag) is heel belangrijk voor de stabiliteit.
math schreef:
ma 08 okt, 2018 21:22
Ik vind dit zwaar overdreven! Ik heb één keer de Great Divide route (ca. 5000 km) met BOB trailer gereden en één keer in omgekeerde richting met tassen. Ik schat het verschil op hoogstens 10%. Ik vermoed dat qua aerodynamica een fiets met BOB-aanhanger zelfs minder luchtweerstand heeft dan een fiets met voor- en achtertassen. Ik leid dit af uit snelheidsverschillen bij afdalen zonder bijtrappen.
Mee eens, de Bob Yak vind ik ook een van de weinige waar wel vlot mee te fietsen valt (zoals verderop genoemd). De meeste tweewielige karren zijn echter een drama, waarschijnlijk met de Radical Cyclone als uitzondering, dat is ook een elegant uitgevoerde tas op wielen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben het wel eens met de opmerking over torsiekrachten. Op een wegdek dat naar opzij sterk afloopt, merk je dat het BOB wiel een iets lager spoor kiest dan je achterwiel. Als je niet oplet, wordt je fiets dan omver getrokken. Ik ben zo een keer of vier op mijn gezicht gegaan. Goed beladen van de BOB (zwaartepunt laag) is heel belangrijk voor de stabiliteit.
Kan me niet herinneren gevallen te zijn erdoor, wel is mijn verende achtervork destijds waarschijnlijk veel sneller versleten door die torsiekrachten. Ik kan me herinneren dat je ze beter niet achter een licht uitgevoerde racefiets moest hangen om die reden.
Ik denk dat een Weehoo cargo weleens een oplossing kan zijn. https://rideweehoo.com/products/weehoo- ... ke-trailer. Ik zie dat ie flink is afgeprijsd.

Ik rij zelf met een Weehoo met mijn zoontje rond. Die is inmiddels al een paar kilo zwaarder als jou hond (volgens wikipedia). Mijn zoontje valt regelmatig in slaap en hangt dan naar 1 kant. Dat voel ik nauwelijks qua torsiekrachten en er zit haast geen speling op de koppeling. Het ding rijdt mooi strak in het verlengde van mijn fiets, omdat het gewicht laag zit. Ik ben stevig, evenals mijn fiets en remmen. Ik heb dus weinig last van duwen, scharen etc. Als hij meetrapt gaan we 32 km\u en in afdalingen gaat het nog veel harder. We maken tochtjes van 70 km.

Je zou op die plank van de cargo versie van alles kunnen schroeven, zoals een bench. Waarschijnlijk kan je op het achterwiel nog een rekje zetten, zoals deze: https://hollandbikeshop.com/fietstassen ... -it-zwart/
Ik hang ook aan dat rekje alleen lichte bagage, zoals onze slaapzakken. Zware bagage of boodschappen hang ik aan mijn eigen fiets.
groverr schreef:
ma 08 okt, 2018 22:15
Ik denk dat een Weehoo cargo weleens een oplossing kan zijn. https://rideweehoo.com/products/weehoo- ... ke-trailer. Ik zie dat ie flink is afgeprijsd.

Ik rij zelf met een Weehoo met mijn zoontje rond. Die is inmiddels al een paar kilo zwaarder als jou hond (volgens wikipedia). Mijn zoontje valt regelmatig in slaap en hangt dan naar 1 kant. Dat voel ik nauwelijks qua torsiekrachten en er zit haast geen speling op de koppeling. Het ding rijdt mooi strak in het verlengde van mijn fiets, omdat het gewicht laag zit. Ik ben stevig, evenals mijn fiets en remmen. Ik heb dus weinig last van duwen, scharen etc. Als hij meetrapt gaan we 32 km\u en in afdalingen gaat het nog veel harder. We maken tochtjes van 70 km.

Je zou op die plank van de cargo versie van alles kunnen schroeven, zoals een bench. Waarschijnlijk kan je op het achterwiel nog een rekje zetten, zoals deze: https://hollandbikeshop.com/fietstassen ... -it-zwart/
Ik hang ook aan dat rekje alleen lichte bagage, zoals onze slaapzakken. Zware bagage of boodschappen hang ik aan mijn eigen fiets.
Erg goede tip, produkt met mogelijkheden, erg universeel denk ik zo, en dit alles voor een aantrekkelijke prijs.
(Ter info: mijn Kerry Blue Terriër weegt zo'n 13 kg).
Is de Burley Coho XC single wheel cargo trailer niks ?

Lijkt mij echt een stevig ding , weegt alleen wel zo’n 10 kilo. Voordeel is dat het koppelstuk verstelbaar is van 126 tot 197mm dus past zowat op elke fiets.
Ik heb een Croozer cargo waar onze retriever van 28kg in MOET als ie moe is of het asfalt te heet om te rennen, meneer zit dan met grote tegenzin prima in de kar en de reden voor mij om voor de Croozer te kiezen was dat ie dezelfde koppeling heeft als de Kid For 2 van dezelfde fabriek die we al hadden. Fijn karretje, bodem is standaard wat dun en daar heb ik een plaatje multiplex voor in de plaats gelegd. Als ik ga klussen en ik wil de fiets mee dan gaat ie achter m’n Big Dummy om een soort LZV combinatie te vormen, kettingzaag mee of gereedschapskist en electrabuizen, geen probleem. Je wordt een beetje vreemd aangekeken, meer niet 8)
Die aanhanger alleen kunnen ze toch electrisch aangedreven maken. :wink:
Zou kunnen, maar de Big Dummy mag dan zo rond de 30kg rijklaar wegen ( inclusief gereedschap en spullen om lading vast te sjorren ) als het eenmaal op gang is merk je er weinig meer van, de Maxxis Hookworms vallen echt niet tegen wat dat betreft. Heuvelop is minder leuk, dat dan weer wel.
Heeft iemand ervaring met de extrawheel of dergelijke aanhangers? Het lijkt zo logisch om in de aanhanger hetzelfde formaat wiel te hebben als je eigen fiets voor als je lek rijdt.
Aan de andere kant misschien niet het meest handigst als je ergens stopt en alles rechtop probeert te houden.

Zie voor plaatjes
https://extrawheelshop.com

filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=TeQlc2iG2TY

en aanbod
https://www.tweedehands.nl/fietsen/fiet ... 53403.html
Hans Keesom schreef:
zo 28 okt, 2018 10:13
... extrawheel ...
Aan de andere kant misschien niet het meest handigst als je ergens stopt en alles rechtop probeert te houden.
Dan gaat het er om waar het zwaartepunt ligt. Daarom hangt men de bagage ook graag laag langs het extrawheel en niet op een bagagedrager erbovenop. Voordeel van een Extrawheek lijkt ook dat de bagage voor een groter deel steunt op het Extrawheel zelf dan bij een Bob, waar de bagage ook voor een aanzienlijk deel gedragen wordt door het achterwiel van de fiets.
Of het ding goed rijdt en praktisch is heb ik geen idee van.