Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nitto bagagedrager - Forum Wereldfietser

nitto bagagedrager

En toen ontdekte ik zomaar op de site van Marten Gerritsen dat hij nu ook een achterdager van Nitto importeert.
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Dat is wel wat aandacht waard, want voor wie het niet weet: Nitto is een kleine Japanse fabriek van adembenemend mooie en goede onderdelen (ook voor Keirin) zoals sturen (waaronder klassieke randonneurmodellen), stuurpennen (waaronder extra hoge), zadelpennen (waaronder een prachtige met dubbele bouten met een kop die lijkt op een kikker), superlichte stalen bidonhouders, en ook bagagedragers. Deze matverchroomde stalen drager is werkelijk een schoonheid, met zeer veelzijdige bevestigingsmogelijkheden. Mijn enige vraagteken is dat er anders dan bij Tubus geen bevestiging voor een groot reflectorachterlicht lijkt te zitten. Er schijnen ook nog andere modellen achterdrager van Nitto te zijn die anders dan deze R20 wel nog een amerikaanse stijl bevestiging voor een klein lampje of reflector hebben.
Maar wat een klassieke schoonheid. Komen de voordragers ook, Marten?
Wim
Willem Jongman schreef:En toen ontdekte ik zomaar op de site van Marten Gerritsen dat hij nu ook een achterdager van Nitto importeert.
Dat is wel wat aandacht waard, want voor wie het niet weet: Nitto is een kleine Japanse fabriek van adembenemend mooie en goede onderdelen (ook voor Keirin) zoals sturen (waaronder klassieke randonneurmodellen), stuurpennen (waaronder extra hoge), zadelpennen (waaronder een prachtige met dubbele bouten met een kop die lijkt op een kikker), superlichte stalen bidonhouders, en ook bagagedragers. Deze matverchroomde stalen drager is werkelijk een schoonheid, met zeer veelzijdige bevestigingsmogelijkheden. Mijn enige vraagteken is dat er anders dan bij Tubus geen bevestiging voor een groot reflectorachterlicht lijkt te zitten. Er schijnen ook nog andere modellen achterdrager van Nitto te zijn die anders dan deze R20 wel nog een amerikaanse stijl bevestiging voor een klein lampje of reflector hebben.
Wim
Voordrager is schattig, maar de modellen zijn meer bedoeld voor het steunen van een klassieke stuurtas of het torsen van een regenjackje. Verwacht ik geen grote markt voor in NL, maar op speciale bestelling...

Werelds mooiste bidonhouders [tm] en de randonneurssturen staan in bestelling.

Een toplicht plus past met enkele rvs klemmetjes netjes onder het bovenvlak van de achterdrager

Die kleine dragertjes zijn inderdaad schattig, maar bedoelde ik niet. Dit is wat ik wel bedoelde: http://www.rivbike.com/webalog/baggage_racks/20075.html
Op diezelfde pagina staat ook nog een iets andere achterdrager.
Wim

Wow, mooie voordrager, maar eeuh, wat kost dat? Er is er ook zo een van Surley (waar je een zeer stevige fiets voor moet hebben :lol: ) en die kost € 125,-.
Marten sta je op de Bike Motion beurs?

In dollars is de prijs bij Rivendell hetzelfde als van de zware achterdrager ($135 exclusief omzetbelasting). Dat is dus toch wat goedkoper dan de wat mij betreft minder mooie Surley (die natuurlijk ook heel goed is).
Wim

Ja die prijs zag ik ook wel, maar wat kost hij hier? :lol:

Laten we eerst maar eens afwachten of Marten hem wel kan krijgen. Ik weet ook niet of dit een exclusief model voor Rivendell is. De Nitto website is niet alleen tamelijk rudimentair, maar ook in het Japans, en dus voor mij ondoorgrondelijk.
Op de site van Sheldon Brown (www.sheldonbrown.com) staan trouwens ook heel wat Nitto spullen. Zelf heb ik een tijdje geleden zo'n randonneur stuur gekocht via http://www.hubjub.co.uk/ Adembenemend mooi ambachtelijk werk, en verpakt in oude Japanse kranten....
Wim

Afbeelding 8) 8)

en idd
Adembenemend mooi ambachtelijk werk, en verpakt in oude Japanse kranten....
dat doet het em...

Bas

Nou lees ik ook op de site van Rivendel dat je maar geen dure bidonhouders op de onderkant van de schuine buis moet monteren maar juist moet vastbinden als ik het goed heb begrepen. Of een goedkoop dingetje daar monteren en niet verbaast zijn als het ding breekt. Dit ivm. met de krachten die op de schuine buis worden uitgeoefend.?? Het is ook de enige plek waar je enigzins fatsoenlijk een 1.5 liter bidonhouder kwijt kan. Die had ik daar ook zitten en na 4000 km brak het ding op de las en 1 stang ging gewoon doormidden. Heb altijd gedacht dat het aan de kwaliteit van de houder lag. Is er naast vast binden nog een andere oplossing en waarom heft binden het probleem op?

Haike schreef:Nou lees ik ook op de site van Rivendel dat je maar geen dure bidonhouders op de onderkant van de schuine buis moet monteren maar juist moet vastbinden als ik het goed heb begrepen. Of een goedkoop dingetje daar monteren en niet verbaast zijn als het ding breekt. Dit ivm. met de krachten die op de schuine buis worden uitgeoefend.?? Het is ook de enige plek waar je enigzins fatsoenlijk een 1.5 liter bidonhouder kwijt kan. Die had ik daar ook zitten en na 4000 km brak het ding op de las en 1 stang ging gewoon doormidden. Heb altijd gedacht dat het aan de kwaliteit van de houder lag. Is er naast vast binden nog een andere oplossing en waarom heft binden het probleem op?
Veel bidonhouders gaan al op de tekening stuk, of uiterlijk na 40 km fietsen!

Hang je een bidonhouder onder de buis dan probeert het gewicht de houder voortdurend open te buigen. Draai je de houder om dan ligt de fles lekker op zijn rug en hoeft de klem alleen nog maar te zorgen dat de fles niet verloren wordt

Aha! is het hangende gewicht het probleem. Ik snap het. Dank je wel Marten.

IK heb een vraag: de loga tubus achter drager heeft 2 hang gedeeltes, waarom is dat?
Iemand vertelde mij dat je dan je tassen meer naar beneden kan hangen. Wat maakt nou het verschil tussen bv de logo en de carco?

mario

De tassen kun je inderdaad lager hangen en wel om 2 redenen, te weten:
* Lager zwaartepunt, zwaartepunt is rond de assen dus in theorie een meer stabielere ophanging.
* De tassen kunnen eveneens iets verder naar achteren opgehangen worden waardoor je iets minder snel met je hakken tegen de achterkant van de tas kan komen.

We hebben de drager toen die uit kwam getest.
Uiteindelijk toch gekozen voor de conventionele Cargo en wel om 2 redenen:
* De meerwaarde van de stabiliteit kon ik maar heel moeilijk waarnemen.
* Omdat op de bovenkant van de tassen gelijk het matje komt te liggen wordt de combinatie een stijf geheel.
* Het totale draagvlak van de drager is smal waardoor bij laaghangende tassen het matje niet stabiel op de drager ligt
Willem Jongman schreef:En toen ontdekte ik zomaar op de site van Marten Gerritsen dat hij nu ook een achterdager van Nitto importeert.
Wim
Hoi Willem,
Wat vind je zo mooi aan deze drager buiten de verschillende bevestigingsmogelijkheden? Ik hou erg van mooi uitgevoerde technische onderdelen maar kan dat niet gelijk in deze drager zien. Maaaaarrr: ik laat me graag overhalen :lol:
Groetjes,
Marco

Klassieke styling plus vlekkeloze afwerking. Ik hou van stalen dragers, maar erger me mateloos aan de kwetsbare afwerking van de Tubus dragers. Ze roesten binnen de kortste keren als je ze echt gaat gebruiken. Verchromen of vernikkelen is de traditionele krasbestendige afwerking, en hier heel mooi gedaan. Dit blijft heel mooi.
Zo heb ik overigens ook een hekel aan zwarte onderdelen op een fiets, al geef ik toe dat het ook goed kan (TA Vega crankstellen blijven zwart, anders dan de meeste). Voor mij het liefste gepolijst alu of croom/nikkel over staal.
Ik weet, dit is heel persoonlijk.
Wim

Verchromen of vernikkelen is de traditionele krasbestendige afwerking, en hier heel mooi gedaan. Dit blijft heel mooi

ah, ok.....daar heb je een punt.....
Dat de tubus dragers kwetsbaar zijn (ook als ze roesten) klopt niet (in ieder geval niet tijdens het maken van wereldreizen) maar roesten doen ze inderdaad wel wanneer je ze niet gebruikt.
Bedankt voor je antwoord.

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest: Tubus dragers zijn niet kwetsbaar, natuuurlijk. Ze zijn heel sterk, maar de epoxy afwerking is wel kwetsbaar. Dus gaan ze roesten, en dat ziet er niet uit. Die Nitto voodrager is bijzonder in de zin dat er nu ook weer niet zo heel veel goede voordragers zijn waar je de tassen indien gewenst ook hoger kunt hangen dan op lowrider hoogte en die dan ook nog eens een rekje bovenop heeft voor een slaapzak, of gewoon een trui en regenjas om bij de hand te hebben. Voor tandemrijders en voor andere fietsers die heel veel willen meenemen is het een voordeel dat je heel goed grote achtertassen op deze voordrager kunt hangen zonder dat je de bodem raakt. Hij is er ook vast stevig genoeg voor.
Die kleine dragertjes waar Marten het over had zijn overigens wel heel mooi voor op de racefiets. Kijk maar eens verder op de site van Rivendell. Met een beetje surfen kom je diverse modelletjes tegen, waaronder eentje waar je helemaal geen oogjes voor aan je frame hoeft te hebben omdat het om de zadelpen klemt, en achter met steuntjes op de staande vork. Perfect om een Carradice zadeltas te steunen.
Wim

Helemaal duidelijk......thanks....

Inmiddels zit er op mijn nieuwe fiets zo'n Nitto Mt Campee achterdrager. Die is dus inderdaad niet alleen heel stijf en beresterk (en ook wel zwaar), maar ook ademloos mooi gemaakt. En hij is nog iets: heel laag (335 mm van het bevestigingspunt onderaan tot de bovenkant). Hij is daarmee op afstand de laagste drager die ik ooit gezien heb. Op een fiets met 26 inch wielen ziet dat er erg elegant uit.
Wim