Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verslag Finland-Zweden - Forum Wereldfietser

Verslag Finland-Zweden

Na een zeer geslaagde fietsvakantie wil ik jullie onze route in Finland en Zweden delen en deze zeker aanraden! Wij reden met 3 kleine kinderen, wat de dagafstanden beperkt tot max 70km.

Reis begon met een treinreis naar Travemunde (uurtje voorbij Hamburg). Goed te bereiken met de trein, vanuit Travemunde vaart er dagelijks een boot, vertrek na middernacht, naar Helsinki. Bootreis duurt daarna een volledige dag en nog een nacht. Was heel relaxt met een hut en vooral vrachtwagen chauffeurs aan boord.

Aankomst buiten Helsinki, 25km fietsen naar het centrum door parken en mooie buitenwijken.

Vanuit Helsinki namen wij de trein naar Turku, ik had vooraf namelijk het idee dat dit het minst aantrekkelijke stuk van de route zou zijn. Trein Finland: paar fietsplaatsen, ik zou vooraf reserveren, dat ging erg gemakkelijk online.

Route vanuit Turku over de archipalago. Eilanden, pontjes en bruggen. Zwemmen in zee, kamperen aan zee. Geweldig. Pontjes zijn gratis, grotere boten naar Aland ook, je betaald alleen voor je voertuig.

Brando: unieke strook van aan elkaar gelegen eilandjes en vrijwel verkeerloos.

Boot naar Aland, mooi eiland, maar te groot voor het echte eiland gevoel. Getabergen in het noorden is zeker een aanrader!

Wij namen vanuit Mariehamn de boot naar Stockholm, 67EUR voor 5 personen en 5 fietsen. Daarvoor krijg je ook nog een geweldige bootreis door de Archipalago van Stockholm erbij. Aankomst hartje Stockholm. 15km fietsen naar camping Bredang.

Vanuit Stockholm zijn wij gefietst naar Nynashamn. Loopt een fietsroute, vrij drukke wegen af en toe.

Boot Nynashamn - Visby (Gotland). Visby is een prachtige stad!
Gotlandleden, fietsroute Gotland, is slecht aangegeven en de kaart die we vooraf gekocht hadden bij de fietsvakantiewinkel is heel gedetailleerd maar ook daar staat de route verkeerd op ingetekend. Bovendien loopt de route nogal eens over drukkere wegen terwijl het er wemelt van de rustige gravelweggetjes.
Desondanks: heerlijk fietseiland!
En de kroon ligt boven Gotland: Faro. stranden, spectaculaire kusten, rustige wegen, heerlijk.

Terug naar Visby en boot naar Oscarshamn. Vanuit Oscarshamn de Cyklesparet naar Kalmar gevolgd. Verrassend leuke route!
Kalmar-Malmo moest per trein, dat kan in Zweden met de Oresundstag. relatief dure reis wel, fietsen waren kostbaarder dan de personen...

Malmo- Travemunde kan dan weer per dag- of nachtboot.

Echt een aanrader deze route!

Wat foto's op : https://www.instagram.com/edbrabander/
Wat een mooie reis! Inspirerend. Ik heb de foto's bekeken, echt heel erg mooi. Mazzel ook met deze zomer.
Flinke organisatie, lijkt mij.
Welke leeftijden heben jullie kinderen? Hebben jullie 1 of 2 tenten ?

Wij fietsen ook met 3 kinderen (9,7,6) maar bijjna alitijd binnen Nederland of net over de grens bij Duitsland/Belgie. Voornamelijk door luie voorbereiding (die begint 2 dagen voor vertrek) en omdat fietsen in de bergen/heuvels voor de jongste 2 nog wat uitdagend is. Die van 6 zat dit jaar nog op aanhangfiets, en de middelste kan nogal mopperen op de fiets:).

Groet Marieke
Mooi eilandhoppen tussen Finland en Zweden, het is bijna jammer dat er geen boot is van Gotland naar Öland je kan niet over de brug van Öland naar Kalmar maar wel weer met de boot.

Hoeveel dagen zijn jullie weg geweest? Kampeerden jullie op campings of?
Je kan wel met de fiets in de bus van Kalmar naar Öland, je moet dan of weer op dezelfde weg terug (dus een rondje) of op een lastige tijd de boot in het noorden nemen. Alleen in het hoogseizoen gaat deze geloof ik iets vaker, en jammer inderdaad dat er maar 1 boot naat Gotland gaat, dat maakt het natuurlijk ook wel iets specialer.
In het seizoen vaart er een boot van Gotland naar Oscarshamn en vanaf daar weer een andere naar Oland. Beetje omslachtig, maar het kan wel.

Wij waren bijna 3 weken onderweg, wel met (kleine) kinderen wat de dagafstanden beperkt tot max 70km. Campings? Ja, in Stockholm en de laatste dag vanwege het weer, verder niet.

Kinderen zijn 6,8 en 10. Dit jaar was de eerste keer met 2 tenten, het past anders echt niet meer. Wildkamperen en een plekje vinden voor 2 tenten ipv 1 was eenvoudiger dan ik vooraf had ingeschat.

Deze route was absoluut niet heel uitdagend wat betreft heuvels. Traject ten zuiden van Stockholm was het lastigste, maar ook te overzien.

De planning vooraf was wel een dingetje met al die boten. Maar het klopte uiteindelijk wel en iedere boot en trein was op tijd .
Tot het allerlaatste stukje in NL met de Arrivatrein :evil:
verrefietsers schreef:
do 06 sep, 2018 09:52

Wat foto's op : https://www.instagram.com/edbrabander/
Helaas is die niet te bekijken voor mensen die geen Instagram hebben, zoals ik. :(
Martin E. van Doornik schreef:
wo 19 sep, 2018 23:46
verrefietsers schreef:
do 06 sep, 2018 09:52

Wat foto's op : https://www.instagram.com/edbrabander/
Helaas is die niet te bekijken voor mensen die geen Instagram hebben, zoals ik. :(
Leuke foto's. En prima te zien, ook als je geen instagram hebt, zoals ik :D
gios schreef:
do 20 sep, 2018 12:04
Martin E. van Doornik schreef:
wo 19 sep, 2018 23:46
verrefietsers schreef:
do 06 sep, 2018 09:52

Wat foto's op : https://www.instagram.com/edbrabander/
Helaas is die niet te bekijken voor mensen die geen Instagram hebben, zoals ik. :(
Leuke foto's. En prima te zien, ook als je geen instagram hebt, zoals ik :D
Vreemd, op m'n computer wil die maar niet opengaan.
Martin E. van Doornik schreef:
do 20 sep, 2018 23:05
gios schreef:
do 20 sep, 2018 12:04
Martin E. van Doornik schreef:
wo 19 sep, 2018 23:46

Helaas is die niet te bekijken voor mensen die geen Instagram hebben, zoals ik. :(
Leuke foto's. En prima te zien, ook als je geen instagram hebt, zoals ik :D
Vreemd, op m'n computer wil die maar niet opengaan.
Ja, dat is inderdaad vreemd. Geen idee waarom het bij mij wel kan...
Ik moet zeggen dat ik bij "Verslag Finland-Zweden" niet direct een warm fietsgevoel kreeg -namelijk: bos, bos en nog eens bos. Maar nadat ik jullie stoere foto's zag, kijk ik er opeens anders tegenaan. Leuk, en dank voor het delen!
willem.m schreef:
vr 21 sep, 2018 15:17
Ik moet zeggen dat ik bij "Verslag Finland-Zweden" niet direct een warm fietsgevoel kreeg -namelijk: bos, bos en nog eens bos. Maar nadat ik jullie stoere foto's zag, kijk ik er opeens anders tegenaan. Leuk, en dank voor het delen!
De voorstelling die jij bij bos hebt is niet het bos wat je in Zweden en Finland veel tegen zal komen, het is vooral produktiebos, en dat lijkt erg op een maisveld waar zo nu en dan al geoogst is. Het zijn dus vooral veel bomen jammer genoeg. Gelukkig zijn er ook plekken te vinden waar bos nog wel bos is maar jammer genoeg niet genoeg.
Wat een leuke inspirerende reis!

Hoeveel km hebben jullie in totaal gefietst? En alle boten van tevoren geboekt?

En misschien een rare vraag, maar hoe hebben jullie je tijd tot 3u snachts, tijdstip van vertrek, doorgebracht?
Dit zou voor mij persoonlijk een belemmerende reden zijn om te boeken, daar een halve nacht rondhangen..
Maar wie weet!

Marloes
Leuk om dit te lezen. Wij hebben ook vage plannen om volgende zomer met drie kinderen (4, 8 en 11) vanuit Duitsland de boot te nemen naar Scandinavië en jullie verslag laat zien dat dit goed te doen is.
Schitterende foto's. Dat is alleszins een mooie reis.
Mooie reis!
Hebben jullie ook een gps-track?
Hoeveel km hebben jullie in totaal gefietst? En alle boten van tevoren geboekt?

Was een kleine 1000km. Boten geboekt: heen en terugreis, rest onderweg online geboekt, was geen enkel probleem. Veerbootjes Aland eilanden terplekke allemaal.


En misschien een rare vraag, maar hoe hebben jullie je tijd tot 3u snachts, tijdstip van vertrek, doorgebracht?
Dit zou voor mij persoonlijk een belemmerende reden zijn om te boeken, daar een halve nacht rondhangen..
Maar wie weet!

We hebben iets buiten de terminal van Travemunde de tent snel opgezet en paar uur geslapen. Achteraf bleek dat om 2400h de boot vaak al geopend wordt en je je hut in kan.


Hebben jullie ook een gps-track?

Nee, dat niet. Als je een PB stuurt kan ik wel wat details geven.
verrefietsers schreef:
zo 05 mei, 2019 09:09
Als je een PB stuurt kan ik wel wat details geven.
Heb je mijn PB van meer dan een maand terug ontvangen?