Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelkeuze ... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zadelkeuze ...

De vraag is dan: wat is dik ... hoe dik is dik? ...
Ik vind bij de beschrijving van verschillende merken lederen zadels praktisch geen informatie aangaande dikte leder.
Ik heb onlangs een Brooks (ja sorry, toch weer Brooks) B304 Colt gekocht. Die heeft zeer dik leer, is zo hard als een plank en zit heerlijk. Nu, na vele honderden kilometers, beginnen heel voorzichtig twee indeukingen zichtbaar te worden onder mijn zitbotjes. Maar ik weet uit ervaring dat een Brooks onderstel zo doormidden kan breken :evil:
Een optie zou ook kunnen zijn om een tweedehands, veel oudere Brooks te kopen. Wanneer die geen al te rare vorm heeft aangenomen kun je daar goed op fietsen met als voordeel dat je een betrouwbaarder onderstel hebt.
alois schreef:
di 18 sep, 2018 08:38
Een optie zou ook kunnen zijn om een tweedehands, veel oudere Brooks te kopen. Wanneer die geen al te rare vorm heeft aangenomen kun je daar goed op fietsen met als voordeel dat je een betrouwbaarder onderstel hebt.
Theoretisch, zij het dat de bijna alle brookszadels uit die tijd die tweedehands worden aangeboden in erbarmelijke staat verkeren, en bovendien van het type met dubbele rail.
Ik heb nog steeds geen reden gevonden om voor Brooks te gaan, m.a.w. wat zou Brooks meer te bieden hebben t.o.v. de door mij geselecteerde zadels in openingspost ...
Ik heb nog steeds geen reden gevonden om voor Brooks te gaan
Het is zeker niet mijn bedoeling om je richting Brooks te duwen. Je beslist zelf. Maar op voorhand een Brooks of een dikhuidig lederen zadel uitsluiten, lijkt me geen goed idee.

Als je budget beperkt is, nou dan is dat zo. Maar persoonlijk vind ik een investering in een goed zadel een goede investering, ook al zou dat goede zadel meer kosten.

Wat goed voor jou is, kan vanzelfsprekend niemand in jouw plaats zeggen. Om nog maar eens een gemeenplaats boven te halen.
Wat ik niet weet is, zoals in dit topic reeds aangegeven (post 21), wat is dik leder ... vind die info niet bij de meeste zadels.
Kan dus best zijn dat één van de door mij geselecteerde zadels er ook tussen zitten die en comforabel en dik leder hebben.
Trouwens gebruikt brooks ook niet voor elk zadel dezelfde leder dikte.
Ik heb 2 Terry zadels in gebruik, Arteria Fly en Fysio gel max, best tevreden over!
Ed kettingvet schreef:
di 18 sep, 2018 12:25
Wat ik niet weet is, zoals in dit topic reeds aangegeven (post 21), wat is dik leder ... vind die info niet bij de meeste zadels.
Dat zou ook zinloos zijn. Ik heb veel verschillende brookszadels gehad waaronder ook een paar met een dun dek, terwijl het gewoon een b66/b67 was. Grappig genoeg ging een van die dunne dekken heel lang mee. Leer als natuurprodukt varieert nu eenmaal in kwaliteit en als de koeien constant zijn dan dan de inkoper toch nog de dekken van een slechte looier inslaan in plaats van de goede, al dan niet toevallig.
Meten is weten maar ik heb even mijn micrometer niet bij de hand. Op de tast, van dik naar dun in mijn collectie: Gilles Berthoud, Brooks team professional uit 1976, Brooks Conquest, Brooks Champion Flyer (een geveerde B17). Die laatste is vrij slap en zakt dus uit. Je kunt hem dan aanspannen maar dat maakt dat het midden steeds meer een hoge rug wordt. In de praktijk zit je dus uitgezakt tussen de hoge achterkant die op het frame rust en de hoge voorkant die eveneens op het frame rust. Van al deze zadels is mijn oude team professional de fijnste maar ik durf er geen vakantie meer op te rijden bang dat het leer uitscheurt.
Je eigen gewicht speelt ook een grote rol. Ik had een B66 op mijn stadsfiets en die was vrij snel opgespannen. Over een GB Aspin heb ik 4 jaar gedaan en daar heb ik nu weer een nieuwe voor. Ik fiets er veel mee en soms worden ze wel licht vochtig, maar het meest hebben ze last van mijn gewicht.
Het zal altijd wel een beetje een gok blijven ... wat de een goed vind zitten zal voor de andere dan weer te wensen over laten.
Nog een kandidaat toevoegen aan m'n lijstje:
https://www.internet-bikes.com/43129-m- ... eer-zwart/
Een plaatje van een zadel zegt meestal niets. Het enige wat je duidelijk kunt zien is dat dit een schaamteloze kopie is van Brookszadels, inclusief het sleuteltje; en het is niet eens goedkoop.
Wat mij betreft kan dat twee kanten op:
* als het een slecht zadel blijkt dat snel kapot gaat worden consumenten gefopt.
* als het een uitstekend zadel blijkt dat veel beter is dan Brooks dan vind ik het lekker puh voor Brooks want die doen al jaren niks anders dan de kwaliteit optimaliseren voor verkoop en teren op hun oude naam.

Daarnaast mis ik een foto van de onderkant van het zadel, want daar zitten een aantal tere punten voor Brooks.
Leon schreef:
wo 19 sep, 2018 09:37
Het enige wat je duidelijk kunt zien is dat dit een schaamteloze kopie is van Brookszadels
Dat zijn alle lederen zadels wel een beetje.
Leon schreef: ....... Brooks want die doen al jaren niks anders dan de kwaliteit optimaliseren voor verkoop en teren op hun oude naam.
De kwaliteit van de Brooks zadels is er niet echt meer op vooruit gegaan, anders zouden de problemen m.b.t. tere punten onderkant zadel al lang moeten opgelost zijn.
Ik vind Brooks een redelijk cult gehalte hebben.
Als je zeker wilt weten dat je iets beters hebt heb je maar twee opties: Gilles Berthoud of Lepper. De rest is een gok op veelal Chinese namaak. En ja er zijn vraagtekens te plaatsen bij de kwaliteit van Brooks, maar de sportieve zadels met het dikkere leer (Team Professional en Conquest) zijn helemaal niet zo beroerd, en er zijn reserve onderdelen te koop voor de onderstellen.
Lepper Tourer ga ik al eerste zadel proberen, besteld dus.
Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden - heb hem op de hometrainer (mtb) fiets zitten. Op mijn Lamborghini zit een Selle Anatomica en die vind ik persoonlijk veel fijn er fietsen.
Tsja, het uitzoeken van het meest geschikt zadel is sowieso al erg moeilijk, het gevoel wat men heeft op een zadel verschilt erg van persoon tot persoon, wat de één als aangenaam ervaart kan voor een andere erg onprettig aanvoelen.
Ik vergelijk het wat met de aankoop van een nieuwe matras, die keuze kan ik ook niet maken door een half uurtje te testen.
De lepper zal kunnen getest worden zonder enige koopverplichting, bevalt die mij niet dan word deze terug ingeleverd bij de fietsverkoper.
Maar, aan dat testen van zadels zit toch steeds een beperking, de fietsenmaker kan immers niet alle zadels die ik op mijn lijstje heb staan als testzadel gaan aanbieden. De keuze is immers oneindig.
En, met de keuze van één zadel ben ik er nog niet, ik heb nog een tweede fiets, ook daar zal een ander zitje op moeten komen.
Moest de Lepper meteen een meevaller zijn is het zo opgelost, indien niet dan weet ik niet hoe ik het verder ga aanpakken.
Nog wat zadels die ik ben tegengekomen ... SMP zadels en Ergon.

Wat betreft jouw Selle Anatomica zadel, ik geloof best dat dit een erg goed zadel is maar geen prijsvergelijk met bvb. de Lepper Tourer.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo'n Selle Anatomica zeker geen kans wil laten, maar dan moet ik wel zeker zijn dat hem dat is wat ik zoek, na uitvoerig testen dus ... maar ik zou niet weten waar ik hiervoor in belgië terecht zou kunnen.
Bij het uitproberen van een lederen zadel moet men geduld hebben, zo'n zadel moet ingereden worden zodat het zich kan vormen.
Maar welke mening/ervaring hebben jullie met andere zadels ... moeten deze vrij direkt goed zitten of hebben deze ook inrij tijd nodig?
Ik heb een Brooks C15(soort kunstof) en B17 (leer) liggen die ik ook na 1000 km niet ingereden kreeg. Een gelzadel van Selle Royal van 70€ zat direct prima, en dit bv ook deze zomer 3200 km lang iedere dag 100 km ongeveer.
Op mijn nieuwe fiets weer 100 km gekl**t met een B17, daarna maar weer mijn gelzadeltje erop en voilà, alsof je op een, euh, ...jawel, gelkussentje zit. Vandaag 105 km gereden, prima.
Het enige waar ik op let is het niet in volle zon laten staan, als er nergens schaduw is leg ik er bv een t-shirt op.
Ik weeg 67,5 kg, misschien heeft dat er iets mee te maken.
Ed - die kun je inderdaad niet uitproberen. dat is bestelen in de US en de gok nemen. Rond kerst zijn er altijd wel aanbiedingen die het net wat aantrekkelijker maken. Ik ben blij dat ik de gok heb genomen.