Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelkeuze ... - Forum Wereldfietser

Zadelkeuze ...

Omdat het Brave* zadel op mijn Merida Speeder stilaan aan vervanging toe is moet ik dus op zoek naar wat anders. (De Brave is mij erg goed bevallen, maar het zadeldek zuigt water en o.a. daardoor is dit gescheurt).
Ik denk eraan om voor een lederen zadel te gaan zoals Brooks, geen Brooks maar "iets als" dus.
Mijn zoektocht heeft volgende opgeleverd:

Monte Grappa Old Sporting:
https://www.bol.com/nl/p/selle-monte-gr ... e%3Drecomm

Selle Italia Storica Crmo :
https://www.hibike.nl/selle-italia-stor ... r_32814365

Lepper Tourer:
http://www.lepper.nl/zadels/authentic-line/

Wie heeft ervaring met deze zadels (of een ervan?)

Moest er verschil in zitten dan zou ik een zadel prevereren dat zich "snel zet" naar de vorm van mijn zitvlak.
Ik ga ervan uit dat dit mede bepaald word door de dikte van het leder, graag meningen/ervaringen hierover.

* https://hollandbikeshop.com/bmx-onderde ... uch-zwart/
Je kan ook nog naar Gilles Berthoud kijken, wel iets duurder dan wat je zelf had gezocht, maar na inrijden ervan rijdt het prima. Het zadel heeft net als alle andere lederen zadel natuurlijk wel wat aandacht nodig, en als het nat is kun er beter niet op gaan zitten om het niet uit te rekken.
Ik geloof best dat Gilles Berthoud kwaliteits zadels zijn, maar niet voor mijn geldbeugel.
Ed kettingvet schreef:
ma 17 sep, 2018 00:30
Ik geloof best dat Gilles Berthoud kwaliteits zadels zijn, maar niet voor mijn geldbeugel.
En qua inzitten ben je wel ff bezig, da's ook niet wat je wilde.
Brooks b17?
Wim schreef:
ma 17 sep, 2018 09:59
Brooks b17?
Is de kwaliteit van Brooks nog wat ze ooit was?
Nee de kwaliteit is minder, maar deze zadels zijn ook goedkoper dan Gilles Berthoud. Er is geen gratis lunch.
Wim schreef:
ma 17 sep, 2018 09:59
Brooks b17?
Euh...
Ed kettingvet schreef:
zo 16 sep, 2018 23:35
geen Brooks
Leon schreef:
Wim schreef:
ma 17 sep, 2018 09:59
Brooks b17?
Euh...
Ed kettingvet schreef:
zo 16 sep, 2018 23:35
geen Brooks
Wim schreef:
ma 17 sep, 2018 11:30
Nee de kwaliteit is minder, maar deze zadels zijn ook goedkoper dan Gilles Berthoud. Er is geen gratis lunch.
Vandaar dus mijn selectie in mijn openingspost.
Ed kettingvet schreef:
zo 16 sep, 2018 23:35
Ik denk eraan om voor een lederen zadel te gaan zoals Brooks, geen Brooks maar "iets als" dus.
gen/ervaringen hierover.
'Lederen fietszadel à la Brooks, maar geen Brooks'.
Het eerste waar ik dan aan denk is Gyes (volgens mij ook onder andere namen beschikbaar. Rivet, BLB?). De Aziatische Brooks.
Zie bijvoorbeeld https://ae01.alicdn.com/img/pb/421/020/ ... 21_070.jpg
mikefiets schreef:
ma 17 sep, 2018 12:51
Ed kettingvet schreef:
zo 16 sep, 2018 23:35
Ik denk eraan om voor een lederen zadel te gaan zoals Brooks, geen Brooks maar "iets als" dus.
gen/ervaringen hierover.
'Lederen fietszadel à la Brooks, maar geen Brooks'.
Het eerste waar ik dan aan denk is Gyes (volgens mij ook onder andere namen beschikbaar. Rivet, BLB?). De Aziatische Brooks.
Zie bijvoorbeeld https://ae01.alicdn.com/img/pb/421/020/ ... 21_070.jpg
En waarom denkt jij wel aan Gyes, Aziatische Brooks schrijf je erbij ... mijn 3 voorbeelden hebben m.i. toch ook een behoorlijk Brooks lookalike gehalte... (en komen niet uit Aziatisch gebied).
Je wilt een zadel dat snel ingereden is. Realiseer je dat dat betekent dat het zadel ook weer snel doorzakt en dus eerder afgedankt moet worden. Dat is de reden dat velen nu voor een Gilles Berthoud zadel gaan.
Wim schreef:
ma 17 sep, 2018 14:05
Je wilt een zadel dat snel ingereden is. Realiseer je dat dat betekent dat het zadel ook weer snel doorzakt en dus eerder afgedankt moet worden. Dat is de reden dat velen nu voor een Gilles Berthoud zadel gaan.
Ik realiseer me ook dat ik voor de prijs van één Berthoud een aantal van de door mij geselecteerde zadels kan kopen.
Een aantal is wat overdreven, twee komt dichter in de buurt. Die afweging mag je zelf maken. De geveerde Brooks Conquest heeft overigens steviger leer dan sommige andere modellen.
[/quote]
En waarom denkt jij wel aan Gyes, Aziatische Brooks schrijf je erbij ... mijn 3 voorbeelden hebben m.i. toch ook een Brooks look a likes... (en komen niet uit Aziatisch gebied).
[/quote]

De reden dat ik direct aan Gyes dacht (en dezelfde zadels onder andere naam, zoals Cardiff) is dat dit een soort Brooks imitaties zijn.
Ooit (2014?) gezien bij Simple Bike Store (Rotterdam), die verkochten ze onder hun eigen naam/label. Goedkoop t.o.v. Brooks. Daarna gegoogeld. Waren toen via Alibaba, Amazon etc. nog veel goedkoper verkrijgbaar. Zo ergens tussen de 25 en 40 euro. Dus look-a-like + lage prijs.

Heb zojuist even zitten googelen, maar die (super)lage prijzen zie ik niet meer. Prijzen liggen intussen zo'n 50 tot 100% hoger dan toen.
Ik beschouw mijn suggestie daarom bij nader inzien als te snel gedaan....... :oops:
(nam onterecht aan dat prijzen nog steeds zo laag zouden zijn)
Wim schreef: Een aantal is wat overdreven, twee komt dichter in de buurt. Die afweging mag je zelf maken. De geveerde Brooks Conquest heeft overigens steviger leer dan sommige andere modellen.
De optie zadel met comfortabel dun leer gaat voor mij voor op de keuze om langer te kunnen doen met een hard zadel met dik leer.
Zo'n zadel met dik leer is na inrijden heus comfortabeler.
Een comfortabel dun lederen zadel is ook comfortabel.
Eventjes.
De optie zadel met comfortabel dun leer gaat voor mij voor op de keuze om langer te kunnen doen met een hard zadel met dik leer.
Zadels zijn erg persoonlijk, dus wie ben ik om advies te geven ...
Na een dergelijk inleiding volgt altijd advies. Bij deze dus.

Als comfort je doel is, dan is dik leer in mijn ervaring een goede keuze. Mijn dikhuidige Brooks Swift moest lang ingereden worden, maar is nu zeer comfortabel. Zo comfortabel dat ik wel eens denk als ik er 's morgens op spring: "Hee, wat is dit comfortabel."

Ik hou daarentegen absoluut niet van mijn dunnere Brooks Swallow. Moet vaak nagespannen worden. Nooit dat initiële gevoel "Hee, wat zit dit lekker". Na even zoeken vind ik een comfortabele positie. Dé comfortabele positie. Er is er exact één. Maar welke fietser zit nu de hele tijd in dezelfde positie? Zelfs op de racefiets wissel ik af en toe.

Ligt het aan de dikte van het leer? Dat is toch mijn indruk. Dunner is minder stabiel.

Maar het is vanzelfsprekend je eigen keuze, wie ben ik om advies over een zadel te geven etc. etc.

Overigens hoeft leer niet als comfort en prijs het criterium zijn. Op de racefiets zit een fizik Arione. Geen leer, geen centje pijn na 100 of 150 kilometer. Op de trekkingfiets zou ik die Arione niet willen, maar leer hoeft dus niet.