Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx off-rohler in KLM fietsdoos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

idworx off-rohler in KLM fietsdoos

het was mondeling middels telefonisch contact dus "bewaren" is niet optioneel, ik snap hun wel. Als je als reiziger je fiets niet deugdelijk verpakt zodat evt. schade zo veel mogelijk beperkt wordt, wil een vliegmaatschappij daar niet de consequenties van trekken. Wat natuurlijk niet uitsluit dat men er dus dan ook niet meer zorgvuldig mee om hoeft te gaan. Dat staat er natuurlijk buiten, maar het is meer een kwestie van hoe de beladers er mee om gaan. Uiteindelijk blijft het een risico en is het een kwestie van zoveel mogelijk beschermingsmateriaal om het frame en losse delen heen (en al dan niet een doos, afhankelijk van of het verplicht wordt gesteld of niet) en er op vertrouwen dat uiteindelijk alles goed overkomt. Meer kun je uiteindelijk niet doen als reiziger. Overigens als ik hierna nog eens naar schotland ga fietsen, neem ik waarschijnlijk de boot en de trein. Volgens mij nog goedkoper ook al met al, alleen ben je een dag langer onderweg.
Nog even een tip voor als je terugvliegt:

Als ze vragen of je al voor het fietstransport hebt betaald dan kun je bevestigend knikken. Als ze het al vragen... Wij hebben nu al 3 of 4x niet betaald voor de terugreis :D
helaas, dat heb ik direct bij het boeken van de vlucht (heen en terug) al gedaan. Je moet toch minimaal 1 dag van te voren je fiets aanmelden anders gaat ie niet eens mee en daar ga ik geen risico mee nemen. Ik vind het zo al spannend genoeg.
Terugkomend op de in initiële vraag van TS:

In 2013 vloog ik naar Amerika met de KLM-doos. Afgelopen zomer naar IJsland met de Schiphol-doos.
De laatste is groter en van steviger karton dan de KLM-doos van 2013 (weet niet of KLM ondertussen een nieuwe versie heeft).
Ik heb een grote fiets (64 cm Santos).

Ik moest in beide gevallen mijn voorwiel eraf halen. Heb het eerder genoemde “plastic ding” in de voorvork gedaan. Andere zaken als stuur en zadel konden blijven zitten
Bij de KLM-doos moest ik ook de voordrager los halen, bij de Schiphol-doos was dat niet nodig en heb ik isolatiebuizen om de onderkant van de voordrager gedaan.
Voorwiel heb ik met tiewraps aan de fiets vastgemaakt, daarbij dopjes op de naven gedaan.
Bij mijn derailleur-fiets heb ik op strategische plekken van het frame en achterdrager ook isolatiebuizen gedaan zodat de fiets daar wat dikker wordt.

Verder heb ik op de bodem van de doos een extra laag karton gelegd. Mijn eerste keer kwam namelijk de voorvork door de bodem (van de KLM-doos) heen.
Andere ervaringen:
- Doos goed intapen. Met name op de hoeken en op de plekken waar de draaggaten zitten (deze willen nogal eens inscheuren).
- Doos wordt vrijwel overal gewogen.
- Bij boeken vlucht altijd direct de fiets geboekt.
- Fiets had geen beschadigingen.
- Bij terugvlucht uit Amerika was de fiets zoek. Voordeel hiervan was dat de fiets de volgen de dag om 8 uur bij mij thuis in Groningen werd afgeleverd 
- Bij de terugvlucht uit Amerika had ik een kleine doos van een fietsenwinkel. Hierbij moest stuur, zadel en standaard ook gedemonteerd worden.

Succes.

-Jan
Wij gebruiken een stuk of 6 tot 8 toiletrollen per fiets voor de gevoelige delen zoals vork derailleur etc. Doen we met fietsdoos of als we die op terugreis niet vinden fiets opgerold in grondzeil en karton. Voordelen kost bijna niks, dempt veel, en daarna bruikbaar voor vuile handen etc :lol: Toiletrollen met wat tape vastzetten.
Ook lijken we nog stoerder als we de eerste week met fietstassen tot de nok gevuld met Toiletrollen bergjes over fietsen.
even een andere vraag: worden twee fietstassen + wat losse zaken maar alles in 1 flightbag gepropt, gezien als 1 stuk bagage of gaan ze misschien moeilijk doen iver het feit dat er meer dan twee tassen in een flightbag zitten? Gezien de lengte van de flightbag kan ik de beide zijtassen niet aan elkaar binden maar er alleen los in doen. Zou men daar moeilijk over kunnen doen? Ik weet niet zo goed hoe ik anders de tassen + een bikepack zadeltas als 1 stuk bagage mee krijg. Hoe denken jullie daar over en/of hoe zouden jullie dat doen?
njanse schreef:
do 20 sep, 2018 22:49
even een andere vraag: worden twee fietstassen + wat losse zaken maar alles in 1 flightbag gepropt, gezien als 1 stuk bagage of gaan ze misschien moeilijk doen iver het feit dat er meer dan twee tassen in een flightbag zitten?
Dat is geen enkel probleem. Een tas is een tas, en wat erin zit, doet er niet toe (mits toegestaan als ruimbagage).
Ik gebruik al jaren een Ikea Dimpa tas om fietstassen, helm, tentstokken, etc, in op te bergen.
Sterk, licht en goedkoop, zie viewtopic.php?f=13&t=25213&p=240937&hilit=Ikea#p240937
De Tatonka flightbag voldoet ook goed. Er kunnen vier fietstassen in. Kost ca 20 euro. Heel klein op te vouwen. Gaat minstens vijf fietsvakanties mee.

P.S.
Tenststokken neem ik altijd in de handbagage mee.
willem.m schreef:
vr 21 sep, 2018 08:26
Tenststokken neem ik altijd in de handbagage mee.
Zou ik niet durven. Met wat pech kom je een supergemotiveerde beveiliger tegen die je vertelt dat het een potentieel slagwapen is. Kun je ze alsnog gaan inchecken... (al dan niet opvouwbare wandelstokken mogen bv. volgens veel luchtvaartmaatschappijen cq. luchthavenbeveiligingsdiensten ook niet mee als handbagage...)
peter de rijk schreef:
vr 21 sep, 2018 11:04
willem.m schreef:
vr 21 sep, 2018 08:26
Tenststokken neem ik altijd in de handbagage mee.
Zou ik niet durven. Met wat pech kom je een supergemotiveerde beveiliger tegen die je vertelt dat het een potentieel slagwapen is. Kun je ze alsnog gaan inchecken... (al dan niet opvouwbare wandelstokken mogen bv. volgens veel luchtvaartmaatschappijen cq. luchthavenbeveiligingsdiensten ook niet mee als handbagage...)
Ik snap je punt. Jij voorkomt graag dat de tentstokken niet in de handbagage mee mogen, al is de kans daarop klein. Ik voorkom graag dat stokken kapot gaan door zijdelingse belasting, al is de kans daarop waarschijnlijk ook klein. Even wat anekdotische statistieken: Ik heb 20 vluchten gedaan met de tent mee (ai ecologische footprint) en de tentstokken in de handbagage. Ik geef toe: een keer, toen we vanuit Leh naar New Delhi terugvlogen, werden de tentstokken bij de piloot gestald. Maar dat was ook de vlucht waar ze over alles moeilijk deden en ons geld afpersten voor zogenaamd teveel gewicht om eigen zakken te vullen. Bovendien golden (en gelden nog steeds) vlak bij China en Pakistan verzwaarde veiligheidsrisico's wel eens aanslagen door moslimfundo's op militaire vliegvelden (die ook voor burgerluchtvaart worden gebruikt) en worden mensen vermoord enzo. Ik zag vervolgens allemaal toeristen met statieven en weet ik wat meer in de cabine zitten. Voor het overige (alle andere 19 vluchten) is er NOOIT naar gevraagd.

Maar goed, iedereen mag het zelf weten.
Heb van de zomer mijn tentstokken net als de tent gewoon in de handbagage gehad - gaf op Schiphol en SFO totaal geen problemen. Ik had de stokken wel in de tent gerold en de haringen in mijn tassen gedaan. Vermoed dat als iemand moeilijk doet het gaat om erg zwaar beveiligde gebieden/ landen.