Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groef in achtervelg - Forum Wereldfietser

Groef in achtervelg

We fietsen de route naar Praag en zijn nu in Cheb.
Door het remmen op de gravelwegen is er een groef zichtbaar geworden in de achtervelg van de Santos Travelmaster 2.8 met Rohloff-naaf. De groef is een slijtindicatie.

Wat is verstandig: ophouden met fietsen, doorfietsen naar Praag?
Of is er een hele goede fietsenmaker in Plzen of Praag die een nieuwe velg met Rohloffnaaf kan spaken?

Onze eindbestemming is Maagdenburg, waar we met de trein terug naar Nederland zouden gaan op 22-9.
Nu weet ik niet zeker of we het over hetzelfde hebben, maar de groef in de velgen op mijn travelmaster 2.6 is zichtbaar tót de velg versleten is. Hij verdwijnt dus langzaam. Is dat bij jou niet ook het geval, en maak je je dus onterecht zorgen?

Of is er een groef ontstaan doordat er een steentje in je remblokje is blijven hangen ofzo?
Ik denk idd dat het een steentje is geweest....
Er zijn verschillende soorten slijtindicatoren. Zie ook http://www.m-gineering.nl/velg.htm.

Ik zou me bij zo'n klein stuk fietsen geen zorgen maken. Ga je op een maandenlange fietsreis waarbij de velgen door het wegdek flink op de proef worden gesteld, dan is het misschien een ander verhaal.
Daar komt bij dat een Rohloff wiel spaken zeker geen klus is voor de eerste de beste fietsenmaker.
willem.m schreef:
wo 05 sep, 2018 08:18
Ik zou me bij zo'n klein stuk fietsen geen zorgen maken. Ga je op een maandenlange fietsreis waarbij de velgen door het wegdek flink op de proef worden gesteld, dan is het misschien een ander verhaal.
Dit.

Al zou een foto ook veel duidelijk kunnen maken. Bij een slijtindicatie is er nog wel marge. Mocht het echt een diepe groef door een steentje zijn (al kan ik me moeilijk voorstellen dat zo iets de velg te veel zou verzwakken (of de velg moet al behoorlijk versleten zijn) dan kan het een ander verhaal worden.
Ach, het zal geen flutvelg zijn, en mocht er toch iets gebeuren dan kun je altijd nog naar de grote stad komen.

Op IJsland in 2007 fietste Rudi op een Koga tourfiets die niet echt voor offroad geschikt was, en waarvan de velg waarschijnlijk al was versleten. Wisten wij veel. Die velg scheurde. Het heeft hem anderhalve dag gekost om een nieuwe velg te regelen (door naar Reykjavik heen en weer te liften). De kans dat het gebeurt is heel klein, en als het gebeurt is er geen man overboord.
Afbeelding
Dory62 schreef:
wo 05 sep, 2018 08:06
Ik denk idd dat het een steentje is geweest....
Je moet het wel heel bont hebben gemaakt met negeren van het krassende geluid bij het remmen als de groef meteen zo diep ie geworden dat het een probleem is. Volgende keer op letten. Als de remmen een krassend geluid maken zit er een steen in.
{reclame} Met mijn Kool Stop remblokken heb ik nooit last van stenen erin en ik rijd graag en veel over gravel. {/reclame}
Ik zou wel een fotootje van de velg willen zien. Want volgens mij verdwijnt een slijtage-indicator als het tijd is de velg te vervangen. Als er een groef verschijnt, moet het vrij duidelijk te zien zijn of het een kras is door een steentje, of een "bedoelde" groef als indicatie (wat dan feitelijk een holle ruimte in de velg geweest zou zijn die wordt opengesleten). Die bij goed afgestelde remmen ook aan beide kanten te zien zou zijn...
Dory zette deze foto op Facebook:

Bijlagen

Wim schreef:
wo 05 sep, 2018 08:24
Daar komt bij dat een Rohloff wiel spaken zeker geen klus is voor de eerste de beste fietsenmaker.

Een velg overspaken is juist redelijk eenvoudig,
De velg op de bestaande vastzetten met plakband op drie plekken, op de spaak-kruizen plakbandjes, dan de spaken lossen, dan spaken van de ene flenszijde helemaal los en overzetten en dan de spaken van de ander zijde vd flens. Goed op spanning zetten en richten is wat lastiger in het veld.
Geen al te duidelijke foto, maar ik schrik er zo op het eerste oog niet heel erg van. Denk dat die velg het nog wel een tijdje gaat houden.
+1
mij lijkt het ook dat je er Praag prima mee gaat halen (op de foto zie ik niet hoe diep de groep is, maar ik zie vooral een plaatselijke 'beschadiging', maar die lijkt me niet of amper de sterkte of werking van de velg aan te tasten)
thuis de fietsenmaker naar laten kijken, toch?
(mocht je voor alle zekerheid de velg vervangen, koop dan een losse voornaaf en spaken en nippels en spaak zelf met deze velg eens een voorwiel: leuke activiteiten voor een donkere regenachtige dag (een voorwiel wordt minder belast dan een achterwiel, dus daar zal deze velg nog wel een tijdje verder mee kunnen))
Jammer dat net het deel dat scherp moet zijn, dat niet is. Maar het lijkt erop alsof de slijtageindicatiegroef (scrabble!!) verder is ingesleten door een steentje ofzo, gezien het stukje opgehoopte aluminium. Wat je dan weer niet kunt zien is hoe diep die groef dan is en of dat de sterkte van de velg heeft aangetast.

Maar ik zou er denk ik gewoon mee doorfietsen.
Als die zwarte lijn de officiele indicator is is die niet dieper geworden als het zwarte de coating is die je ziet. Als het zwarte de schaduw is is het misschien wel diep. Als de grijze lijn de kras is lijkt het niet diep en heb je de officiele indicator als richtlijn. Als als. Iets meer toelichting en/of een duidelijkere foto zou handig zijn.
Ik vind de groef er op de foto best diep uitzien moet ik zeggen... kan aan de lichtinval liggen natuurlijk.

Of het zwarte moet de indicator zijn.
Hoi Dory62,
Voor zover ik het van de foto's kan beoordelen (je kunt in de velg kijken) is mijn advies de velg zo snel mogelijk te vervangen. De sterkte is plaatselijk een heel stuk minder.
Een velg met zo'n beschadiging kan plotseling openscheuren door de bandendruk. Wanneer dit gebeurt is lastig te voorspellen. Maar het kan als gevolg hebben dat het wiel plotseling blokkeert (velg wordt breder, remblokken blokkeren de velg).
Neem daarom ajb niet het risico en laat een andere velg inspaken. Balen en vervelend, maar wel zo zeker.
Heb je onze hulp nodig, bel ons dan gerust nog een keer.
Succes.
Robbert
Nóg een keer? Als er al gebeld is, lijkt me dat niet nodig op basis van dit advies. Op basis van de hier geplaatste foto kan ik althans niet zo duidelijk ín de velg kijken.

Ja, dan krijg je verkeerde adviezen... :oops:
Iedereen bedankt voor het meedenken.

In Plzen bij Hepos cyclo een Engels sprekende monteur getroffen, die zelf ook lange tochten rijdt.
Uiteindelijk toch de velg daar laten vervangen. Fiets doet het weer goed na 25 km fietsen door Plzen om op een camping te konen. Nieuwe remblokken er in én ook dat gaat weer goed.

Met een geruster gevoel zetten we onze tocht voort naar Praag en Maagdenburg!
Pech levert altijd goede verhalen op voor achteraf!