Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Last van tintelende vingers :-( - Forum Wereldfietser

Last van tintelende vingers :-(

Tijdens het fietsen en zelfs bij een korte rit heb ik enorm last van tintelende vingers :(
Ik zou graag mijn bestaande lederen handvaten willen vervangen door een stel betere en ergonomische dan welke ik nu heb.

Afbeelding

Het enige wat ik niet wil zijn een stel klevende siliconen handvaten, hierbij de voorkeur voor verstelbare lederen of niet klevende siliconen handvaten.
Tsja, wat is voor jou ergonomisch?
Je ben niet de eerste die last heeft van tintelende vingers. Het is een ruw schot voor de boeg van me, maar de oorzaak ligt echter bijna nooit in alleen de handvatten zelf, maar kan in alles zitten wat met de zit te maken heeft.
Om een lang verhaal kort te maken: lees dit eens goed door: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf

Dit soort dingen (merk en type) zijn in deze club om redenen van prettige ondersteuning en meerdere handposities behoorlijk populair: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... s-gp5.html

Of een handvat van prettig leer of vreselijk zwetend rubber is gemaakt heeft daarbij m.i. niks met tintelen te maken, al snap ik je voorkeur wel. :D
Inderdaad Ergon handvatten en handschoentjes met enige demping hebben bij mij het probleem opgelost. Op een aantal van mijn fietsen :D heb ik handvatten waar de polsondersteuning wat minder breed is, daar heb ik af en toe nog wel last van tintelende vingers.
Goede fietshandschoenen willen ook wel eens goed helpen. Bovendien heb je met handschoenen minder last van het rubber van handvatten.
@Leon,
Ik ga de leidraad ivm een goede zithouding etc.. zeker eens rustig doornemen en toepassen waar nodig.

@allen,
Aangezien ik toch nieuwe handvaten nodig heb lijken onderstaande me de moeite waard om in overweging te nemen, tenzei ze echt gaan kleven :D Ik vraag me af hoe ik het verschil tussen de maatvoering small en Large moet interpreten :?:

Afbeelding
Moris schreef:
do 30 aug, 2018 10:24
Ik vraag me af hoe ik het verschil tussen de maatvoering small en Large moet interpreten :?:
Met normale handen gewoon L nemen. S is echt voor kleine (of dames-)handen imho.

Nu heb ik qua handschoenen maat 11 (XXXL) dus misschien is bovenstaande een beetje gekleurd ;)
Bedankt voor de toelichting :wink:
L is inderdaad voor "normale" handen. De kans bestaat dat die Ergon-handgrepen na een paar jaar een beetje gaan kleven, maar het probleem is al veel minder dan een aantal jaren geleden. Ik geloof dat de rubbersamenstelling na klachten toen gewijzigd is.
Fietshandschoenen met gel op de steunpunten (Gore heeft heel goede) kunnen overigens echt helpen om druk op polsen en vingers te verminderen, zoals al gezegd.
Die handschoenen ga ik ook eens bekijken en misschien al interessant voor de komende koude lentedagen.

Verder vraag ik me af of de verticale steunen afzonderlijk regelbaar zijn tov de horizontale handvaten?

Afbeelding
Ik heb onlangs nieuwe Ergon handvatten gekocht, omdat de ouder te erg kleven. Echter: ook de nieuwe zijn bij mij niet helemaal vrij van plakkerigheid. Dus als je dat perse niet wil, een andere versie van Ergon kopen.
@Bert van Sprang
Als ik mag kiezen heb ik niet de voorkeur voor kleverig handgrepen, zeker gezien ik nogal zweterige handen heb :oops: Dan wordt het lastig kiezen welke wel aan de eisen voldoen.
peter de rijk schreef:
do 30 aug, 2018 11:01
Fietshandschoenen met gel op de steunpunten (Gore heeft heel goede) kunnen overigens echt helpen om druk op polsen en vingers te verminderen, zoals al gezegd.
Idd aan te raden (heb zelf ook Gore). Ik maakte vroeger de fout om handschoenen met zo dik mogelijke gelkussentjes te nemen, maar die zorgen er voor dat de druk ook niet evenredig verdeeld wordt (de druk ligt alleen op andere plaatsen). Je kan dus beter niet voor een te dikke padding gaan.

Met handschoenen overigens nooit last van kleverigheid van de handvatten.
Het is raadzaam tevens de horizontale zadelpositie te (laten) controleren. Het zadel naar achter verplaatsen vermindert de druk op de handen terwijl het zadel naar voor verplaatsen de druk op de handen verhoogt.
Ik heb/had er ook last van. Voor mij bleek houding belangrijker dan materiaal. Voorkom een geknakte pols, dus positioneer de steunzijde van handvatten in het verlengde van de arm. En rijd met de armen licht gebogen, zodat je klappen met je spieren opvangt. Wat ook helpt is fit zijn: als je moe op de fiets zit, ga je meer leunen op je stuur, en dat is slecht voor de doorbloeding.

Disclaimer: dit zijn mijn eigen ervaringen.
Ik kende ook iemand die dat had, hij had echt van alles geprobeerd, erg vervelend! iig.

Ik denk vooral dat de stuurvorm het belangrijkst is? en ook wel de dikte en vorm van de handvaten en dan de zitpositie in z'n totaliteit waar Leon op wees met de info van de webpage.
Ik rij alweer een paar jaar met Roekl handschoentjes met traagschuin er in. Net ff wat prettiger dan de gelkussentjes.
Moris schreef:
do 30 aug, 2018 11:11
Die handschoenen ga ik ook eens bekijken en misschien al interessant voor de komende koude lentedagen.

Verder vraag ik me af of de verticale steunen afzonderlijk regelbaar zijn tov de horizontale handvaten?

Afbeelding
Deze zijn wel afzonderlijk regelbaar t.o.v. de horizontale handvatten.
Ik had een fiets met een recht stuur, ergon handvatten en bar-ends. Ik had last van tintelende vingers. Ik heb de fiets ingewisseld voor een fiets met racestuur. Ik heb nu nauwelijks meer last van tintelende vingers. Ervaringen van de ene fietser bieden geen garantie voor een ander.
Ik heb trouwens ook een ligfiets. De meest rigoureuze en voor bijna iedereen afdoende oplossing. Wanneer ik ook maar iets van tinteling voel in mijn handen, laat ik mijn arm bungelen tegen de achtertassen tot het gevoel is verdwenen. Maar dit is een beetje met een kanon op een mug schieten.
Ik heb op een vorige fiets met Ergon handvaten, die ook plakkerig werden en slijtage vertoonden, deze ingewikkeld met katoentape zoals deze ook om de handvaten van hockeysticks gaat. Dat slijt ook, maar is gemakkelijker en goedkoper te vervangen dan zo'n handvat, en ik vond het best prettig fietsen. Als mijn nieuwe Ergon handvaten plakkerig worden, komt er weer tape op.
In mijn geval verergerde het naar zenuwpijn in mijn vingers, en later in mijn hele arm. Ik werd wakker van het getintel. Ik heb er twee keer een fietsreis door af moeten gebroken.

Ik vond een goede osteopaat en die gaf me bewegings- en rekoefeningen. Hij zei dat mijn linker borstspier te kort was, en daarom de linker schouder net wat naar voren trok, waardoor de schouderpoort (waar die zenuw doorheen loopt) onder druk zat. Het hielp, maar het bleef een dubbeltje op z'n kant.

Uiteindelijk zwem ik regelmatig voor een fietsreis, ga ik naar mijn triggerpoint therapeut, masseer ik met een balletje enkele spieren in mijn rug en ook mijn triceps en rek ik mijn borstspier. O, en ook armspieroefeningen. Normaal heb ik voor dit soort dingen de discipline niet, maar opeens toch wel want ik kan weer fietsen.

Onderstaande afbeelding is die borstspier oefening, beginpositie en de feitelijke rek. Ik verplaats de stand van de arm, zodat de spier in verschillende richtingen gerekt wordt. Je kunt ook staand rekken. Rek niet te fors, dat werkt conta-productief. Zeker in het begin is 3 - 6 keer rekken per dag aan te bevelen omdat spieren zich snel naar hun oude situatie blijken te herstellen.

Bijlagen