Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Rooss, je moet de boel niet verdraaien. Ik heb nergens mijn afkeuring geuit over het onderwerp. Het al of niet oprukken van de e-bike, al of niet ten koste van de gewone fiets is interessant en belangrijk genoeg, en zeker op zijn plaats op een forum van de wereldfietser. Ik probeer daar ook aan bij te dragen. Wat ik wel afkeur is het gebrek aan inlevingsvermogen van wat anderen doen en de manier waarop zij dat proberen te onderbouwen, en de soms, om het maar netjes te zeggen, soms botte manier waarop men reageert op posts en meningen van anderen. Jij weet duvels goed wat ik bedoel en vaak probeer je alleen maar het vuurtje nog wat op te poken met een zogenaamde heel onschuldige volgende vraag of opmerking. Dat getuigt niet van respect voor iemand die een andere mening heeft. Mij heb je daar niet mee, een ander trekt zich dat misschien meer aan.
Senior2 schreef:
di 28 aug, 2018 14:27
Jij weet duvels goed wat ik bedoel en vaak probeer je alleen maar het vuurtje nog wat op te poken met een zogenaamde heel onschuldige volgende vraag of opmerking.
Het is natuurlijk jij-bakken, maar ik heb juist de indruk dat jij dat aan het doen bent met jou opmerkingen over wat wel en niet zou mogen volgens jouw normen.

Wat ik probeer, is de discussie scherp te houden, door zo nu en dan wat opmerkingen te maken als het weer eens niet over het in de openingsmail bedoelde onderwerp gaat. Je weet wel, net zoals een tv-presentator in een discussieprogramma (althans dat probeer ik). Ik vind ook dat ik dat mag doen, ik ben tenslotte de topic-starter.

Als je het niet met de gang van zaken hier eens bent staan er diverse mogelijkheden open:

- je afzijdig houden
- contact opnemen met de moderator
- dit soort discussies met mij in een pb voeren
- dit onderwerp niet meer aanklikken en een stukje gaan fietsen
Misschien moeten wij dit maar per pb doen, dit draagt niet bij aan het verloop van de discussie. Je mist dan wel het publiek natuurlijk, maar je kan niet alles hebben in het leven.
Sowieso vind ik het bizar dat iemand een moreel oordeel durft te vellen over mensen die gewoon een dagje met een e-bike toeren. Evenzo is er blijkbaar een gradatie van al dan niet "legitiem" gebruik.

Het impliciete idee dat er hier verantwoording voor nodig is, is toch te gek voor woorden?
Ik heb het al eens eerder gezegd: natuurlijk mag iedereen doen wat hij of zij wil zolang er geen nadelen voor anderen aan kleven. Dat wil echter nog niet zeggen dat we er geen oordeel over mogen hebben. Ik vind niet functioneel ebike gebruik belachelijk, en dat is mijn recht, net zoals die belachelijke ebiker mag ebiken tot hij/zij erbij neervalt.
Een andere vraag is hoeveel van dat gepraat over ebikes we op een forum van de wereldfietser vinden passen. Wat mij betreft niet teveel. Prima als bijvoorbeeld een van onze oudere leden wat wil weten over de ebike als manier om toch nog van een 'fiets'vakantie te genieten. Ik hoop dat ooit ook te kunnen doen, want het alternatief is zeker minder aantrekkelijk. Voor mij is de lol er echter af als iemand blijft doorzeuren over de ebike als middel tegen zweten of zoiets. Laat hij eerst maar eens een tocht in de Ardennen gaan maken (om niet gelijk heel ver van huis te gaan). Ik wil verhalen horen over leuke fietsvakanties. En ja ook over mooie echte fietsen zoals het draadje over goud van oud. Dat vind ik leuk. Bij een forum over ebikes of een vereniging voor vooral ebikers haak ik af.
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 10:41

De bedoeling was het te hebben over mensen die bijvoorbeeld een pleziertocht op de e-bike maken, en een e-bike hebben gekocht vanwege het "altijd wind mee" hebben of het "duwtje in de rug" terwijl ze ook in staat zijn te fietsen op een niet-ondersteunde fiets en daar misschien wel een heel sportief gevoel bij hebben.
Of je wel of niet instaat bent om op een gewone fiets op vakantie gaan, is niet van belang. Met een e-bike kom je niet meer helemaal kapot bovenop een berg aan, maar heb je nog energie over. Voor sommigen is het vakantie en geen wedstrijd. Daarnaast moet je met een e-bike ook nog gewoon mee trappen.

Dat jij mensen altijd beoordeelt op hun manier van bewegen is trouwens erg zielig van je. Laat mensen hun eigen ding doen. Jij hebt er toch geen last van..

Hoe gaat het trouwens met je persoonlijke vete tegen Santos? Nog iets nieuws op dat front?
loknor schreef:
di 28 aug, 2018 15:52
Sowieso vind ik het bizar dat iemand een moreel oordeel durft te vellen over mensen die gewoon een dagje met een e-bike toeren.
Dit is wel wat groter dan "mensen die gewoon een dagje met een e-bike toeren". Er vindt op het moment een behoorlijk grote verandering in het verkeer plaats door de komst van de e-bike.

Zo moet ik me tegenwoordig al af gaan vragen of het niet veiliger is om in de auto te stappen dan op de fiets.

In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. Een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/17 ... in-de-auto

Die e-bikers zorgen voor een gemiddelde hogere snelheid op de fietspaden dan vroeger waardoor het gevaar voor de gewone fietser ook toeneemt.

Als ik vervolgens constateer dat er veel recreatief gebruik wordt gemaakt van e-bikes, dan vind ik dat ik me daar best wel een mening over mag vormen. Overigens zijn dit soort discussies ook bedoeld om te kijken wat anderen daarvan vinden en eventueel je mening te herzien. Dat moet dan wel op grond van argumenten en niet van aanvallen.

En om nou gelijk het "morele oordeel" erbij te halen? Het is gewoon net zo iets als dat jij een "middenmotor" zoveel beter vindt dan andere e-bike motoren. Gewoon een kwestie van een mening. Ik vind "geen" motor beter dan "een" motor, mag ik?
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 17:14
Of je wel of niet instaat bent om op een gewone fiets op vakantie gaan, is niet van belang. Met een e-bike kom je niet meer helemaal kapot bovenop een berg aan, maar heb je nog energie over. Voor sommigen is het vakantie en geen wedstrijd.
Dit is zo'n beetje de definitie van luiheid, dat je niet moe wilt worden enzo. Met luiheid is overigens niets mis. Veel mensen houden van luieren tijden een vakantie na een periode van hard werken. Ik soms ook. Maar die berg op gaan met een e-bike is natuurlijk wel wat anders dan fietsen, net zoals brommer-, motor- of autorijden wat anders is.

Als je op de roltrap ook een paar stappen hebt gezet is dat wat anders dan traplopen.
Een kwart van de dodelijke fietsslachtoffers, zijn e-bike doden en 75% daarvan zijn senioren. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om eenzijdige ongevallen.
eenzijdige ongevallen

https://vvn.nl/actueel/nieuws/2018/het- ... fietsdoden
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:26

Dit is zo'n beetje de definitie van luiheid, dat je niet moe wilt worden enzo. Met luiheid is overigens niets mis. Veel mensen houden van luieren tijden een vakantie na een periode van hard werken. Ik soms ook. Maar die berg op gaan met een e-bike is natuurlijk wel wat anders dan fietsen, net zoals brommer-, motor- of autorijden wat anders is.
Heeft niks met luiheid te maken. Niet iedereen kan super goed klimmen met een volbeladen fiets. Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee.

Alweer mensen beoordelen en aannames doen.
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15

Zo moet ik me tegenwoordig al af gaan vragen of het niet veiliger is om in de auto te stappen dan op de fiets.
Lachwekkend dit. Ja ga maar de auto in want fietspaden zijn zooooo gevaarlijk tegenwoordig. Of nog beter, blijf lekekr thuis joh, kan je ook niet door een e-biker aangereden worden.
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15

En om nou gelijk het "morele oordeel" erbij te halen? Het is gewoon net zo iets als dat jij een "middenmotor" zoveel beter vindt dan andere e-bike motoren. Gewoon een kwestie van een mening. Ik vind "geen" motor beter dan "een" motor, mag ik?
Dit is gewoon een feit hoor. Middenmotoren zijn gewoon beter dan een achterwiel of voorwiel motor. Niks met een mening te maken, maar gewoon een feit
"Niet iedereen kan super goed klimmen met een volbeladen fiets. Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee. " Tja, als je een Keron 3GT als eenpersoons tent meeneemt wordt het buffelen, ook als je nog maar 45 bent (waarom noem je dat al een dagje ouder?).
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 17:57
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:26

Dit is zo'n beetje de definitie van luiheid, dat je niet moe wilt worden enzo. Met luiheid is overigens niets mis. Veel mensen houden van luieren tijden een vakantie na een periode van hard werken. Ik soms ook. Maar die berg op gaan met een e-bike is natuurlijk wel wat anders dan fietsen, net zoals brommer-, motor- of autorijden wat anders is.
Heeft niks met luiheid te maken. Niet iedereen kan super goed klimmen met een volbeladen fiets. Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee.

Alweer mensen beoordelen en aannames doen.
Nog los van het feit dat we niet weten hoeveel kilometers die persoon er al op heeft zitten. 1400 km op een e-bike in eco-mode maakt op mij meer indruk dat 14 km op een racefiets.
Wim schreef:
di 28 aug, 2018 18:49
"Niet iedereen kan super goed klimmen met een volbeladen fiets. Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee. " Tja, als je een Keron 3GT als eenpersoons tent meeneemt wordt het buffelen, ook als je nog maar 45 bent (waarom noem je dat al een dagje ouder?).
Gaat om het pricipe. Genoeg mensen die dolgraag ind e bergen willen fietsen, of de prachtige fjorden in Noorwegen. Dan wordt het gewoon zwaar. Trainen alleen helpt dan niet. Wat betreft de tent, die is weer verkocht. Was miskoop. Heb nu helsoprt tent van 2 kilo. veel lichter en makkelijker.

Elke dag is een dagje ouder. Als je net geboren bent, ben je de volgende dag ook een dagje ouder.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 17:57
Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee.
Ik zie het...

https://www.youtube.com/watch?v=Zi8kp8Oorm0
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 18:01
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15

En om nou gelijk het "morele oordeel" erbij te halen? Het is gewoon net zo iets als dat jij een "middenmotor" zoveel beter vindt dan andere e-bike motoren. Gewoon een kwestie van een mening. Ik vind "geen" motor beter dan "een" motor, mag ik?
Dit is gewoon een feit hoor. Middenmotoren zijn gewoon beter dan een achterwiel of voorwiel motor. Niks met een mening te maken, maar gewoon een feit
Het is door loknor al diverse malen uitgebreid onderbouwt met feiten en nuances.

En daar gaat het om, prima dat iemand een mening heeft en die hier uit, maar als anderen dan vragen om die mening uit te leggen en te onderbouwen en dat niet komt, dan is het niet vreemd dat die mening niet wordt overgenomen.

Als het niveau dan verlaagt wordt door over te gaan op persoonlijke aanvallen op die anderen, dan kom die iemand nogal buitenspel te staan.

Tip aan iedereen, als je de bijdragen van iemand bij voortduring niet interessant vindt, kan je op zijn/haar naam klikken en deze persoon tot "vijand" verklaren. Klinkt wat cru maar geeft een hoop rust en spaart veel tijd en wellicht ergernis.
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 18:01
rooss schreef:
di 28 aug, 2018 17:15

En om nou gelijk het "morele oordeel" erbij te halen? Het is gewoon net zo iets als dat jij een "middenmotor" zoveel beter vindt dan andere e-bike motoren. Gewoon een kwestie van een mening. Ik vind "geen" motor beter dan "een" motor, mag ik?
Dit is gewoon een feit hoor. Middenmotoren zijn gewoon beter dan een achterwiel of voorwiel motor. Niks met een mening te maken, maar gewoon een feit
O, als dit het niveau van argumenteren wordt, dan pas ik me gelijk aan:

Het is een feit dat fietsen zonder motor beter is dan met motor.
Hans Keesom schreef:
di 28 aug, 2018 19:12

Als het niveau dan verlaagt wordt door over te gaan op persoonlijke aanvallen op die anderen, dan kom die iemand nogal buitenspel te staan.

Beschuldig je mij nu van persoonlijke aanval???? Een midden motor presteert gewoon ebter ind e bergen dan een achterwiel motor. Gewoon een feit, niks geen persoonlijk aanval..
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 19:12
Fiets-avontuur schreef:
di 28 aug, 2018 17:57
Als je een steile bergop moet met meer dan 10% steiging, is gewoon erg zwaar. Heeft niks met luiheid te maken. Je trapt nog steeds mee.
Ik zie het...

https://www.youtube.com/watch?v=Zi8kp8Oorm0
Duidelijk filmpje en ik herken het, ik ben zo de posbank "opgeklommen".
Je kan er natuurlijk wel voor kiezen om je eigen inspanning te verhogen door de ondersteuningsstand te verlagen of terug te schakelen. Dan ga je echt wel zwaarder ademen.

Je kan een e-bike als brommer gebruiken en als fiets en alles er tussen in. En binnen een seconde van het ene naar het andere uiterste over te schakelen. Des te meer "brommer" des te minder kilometers en gezondheid, maar wel sneller op bestemming met minder gezweet.