Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Trek 920 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Trek 920

Beste lezer(s),

Ik heb sinds vorig jaar het reizen per fiets ontdekt, ook deze zomer weer een mooie fietsreis gemaakt langs Frans atlantische en Spaanse Noord west kust.
Mijn enthousiasme neemt toe en het smaakt naar meer, vaker, verder en langer!

Ik zit nu te denken aan een andere fiets, ik heb nu een Stevens X6 die ik het afgelopen jaar heb omgebouwd tot reisfiets.
Ik ben hier toch niet helemaal tevreden over.
De fiets heb ik ooit gekocht zonder een fietsmeting, etc, de korte snelle afstanden voldeed/voldoet het prima.
Ik merk nu dat vooral bij wat langere afstanden ik last krijgt van rug, nek en handen/polsen, ontspannen zitten is moeilijk. Tevens is de fiets met bagage, is hij ook niet voor gemaakt denk ik, bergafwaarts niet erg stabiel.

De fiets die mij aanspreekt is de Trek 920, ook vanwege de aanschafprijs :-).

Ik heb op het model 2018(met engels schakelsysteem aan het stuur) vorig jaar een proefrit gemaakt en dit voelde goed.
Tijdens de vakantie een Zwitser tegenkomen die ook net een Trek 920 had aangeschaft en erg enthousiast was over de rijeigenschappen, stabiel ook met bagage en zitcomfort.

Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Rik
Ik heb een paar dagen met een Engelsman in de Pyreneeën opgefietst. Hij is een fervent fietser en was erg tevreden over de fiets. Hij fietste met 4 tassen en een kleinere stuurtas en was er tevreden mee. Hij had er nog wel een kransje bij willen hebben bij het klimmen van de cols. De banden hadden voor hem iets te veel noppen en hij ging ze eerst oprijden.
Hi RikL,

ik weet niet of je nog steeds op zoek bent, maar hierbij toch mijn ervaring met de Trek 920 (2019 model).

Eerst een klein stukje voorgeschiedenis. Sinds een aantal jaren ben ik bezig met bikepacking. Hiervoor gebruikte ik altijd mijn Cannondale FSI Alloy 1 mountainbike. De sportieve, voorovergebogen houding was goed vol te houden voor een dag of twee à drie, ik merkte alleen dat langere fietstochten minder prettig waren op deze fiets. Ook is de ruimte voor tassen beperkt op een fiets met een Lefty...

Naast meerdaagse fietstochten, moest de nieuwe fiets ook geschikt zijn voor gravel en soms zelfs een singletrackje hier of daar. Al snel viel mijn oog op de Trek 920 en wel om de volgende redenen:

- Standaard geleverd met voor- en achterrack van prima kwaliteit.
- Ruimte voor brede (mountainbike) 29 inch banden en dan nog steeds ruimte voor spatborden.
- Thru Axle voor en achter.
- STI shifters (het oudere model heeft bar-end shifters, deze had ik daarom nooit uitgekozen).
- Stoer uiterlijk.
- Ruimte voor maximaal vier bidonhouders (waarvan drie in het frame) bij grotere framematen.

Al had ik ook twijfel over:

- Aluminium frame (lekker licht, maar is staal niet beter bij volle bepakking?)
- Spaken (is 28 spaken niet te weinig?)
- Remmen (mogelijk te zwak?)

Uiteindelijk heb ik de fiets gekocht en heb ik er geen seconde spijt van gehad! Hij fietst heerlijk en heeft een fijne zitpositie. Ik hou er wel van dat deze fiets niet goed in een hokje te plaatsen is en een uniek uiterlijk heeft! De fiets valt op en je krijgt veel commentaar/vragen.

Ook heb ik een aantal aanpassingen gedaan aan de fiets:

- Zadel vervangen voor een Brooks Cambium c7 all weather carved(echt een heerlijk zadel!)
- Banden vervangen (Bontrager XR1 waren na de eerste rit al lek, ik had weinig vertrouwen in deze banden, er liggen nu brede Schwalbe Marathons onder)
- Bontrager DuoTrap geïnstalleerd.

Ik heb nu meerdere meerdaagse tochten ondernomen met de Trek 920 en ben er erg tevreden mee!

Volgende week heb ik weer een tocht gepland van zeven dagen door Nederland, België en Duitsland, ik heb er nu al weer zin aan om met de Trek 920 op pad te gaan!